Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:38

anneliesdj schreef:
Moet jij eens opletten _O- Die kipfilet is enkel als voorbeeld, denk je nu echt dat het hem uitmaakt of het puur vlees is of dat er wat botjes in zitten?

Jouw hond kan een hele kip in één keer doorslikken? Ik had ook een schrokker, maar een hele kip ging toch heel netjes in stukjes naar binnen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:40

Isegrim schreef:
Eet een wolf naast karkassen ook filetjes dan? Orgaanvlees okay (liefst gewoon intacte dooie beesten dus), maar filet lijkt me gek.

Een karkas is praktisch alleen bot, aangezien de slager daar de filetjes vanaf haalt. Een wolf geeft de filetjes niet af natuurlijk, dus ja, die eet ook het spiervlees!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:43

Chubby schreef:
Een karkas is praktisch alleen bot, aangezien de slager daar de filetjes vanaf haalt. Een wolf geeft de filetjes niet af natuurlijk, dus ja, die eet ook het spiervlees!

Met karkas bedoelde ik eigenlijk gewoon een hele kip. Daar zijn alleen de organen uitgehaald. Maar misschien kun je bij een poelier ook best hele dooie beesten krijgen, met huid en haar en ingewanden erop en eraan. Scheelt hem weer werk. :P

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:45

Oké, spraakverwarring dus.
Ik haal natuurlijk mijn karkas niet bij de poelier weg trouwens :$

Als je eender waar je vlees besteld voor de hond of kat, is karkas toch praktisch altijd een kale romp met een restje vlees eraan. Dus daar moet je zelf nog een 'heel prooidier' van maken door spier- en orgaanvlees er aan toe te voegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:46

Chubby schreef:
Vergeet ook niet dat het voor een hond en kat mentaal erg gezond is om lang met het voer bezig te zijn: een handje brokken is natuurlijk best een desillusie voor een dier waarvan van nature de hele dag in het teken staat van voer bemachtigen, verwerken en verteren!

Dat vind ik dan wel weer een nadeel van vers.. mijn hond schrokt het binnen een paar seconden naar binnen. Iemand nog tips hoe ze er langer over doet?

(o ja, als het goed is zou ik graag morgenochtend het vlees op komen halen als dat jou past)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:46

Ik wil wel graag overstappen maar ik denk niet dat het verstandig is voor onze hond. Zij heeft namelijk last gehad van bacteriele overgroei in haar darmen waardoor ze maaaaaanden aan de diarree geweest is. Nu is ze dus weer beter, maar ze krijgt speciaal voer met prebiotica erin. (Fibre Respons van RC).

Ik zou wel eens vuile pens of kippennekken voor een keer willen geven. Dat lijkt me geen probleem?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:48

Isegrim schreef:
anneliesdj schreef:
Moet jij eens opletten _O- Die kipfilet is enkel als voorbeeld, denk je nu echt dat het hem uitmaakt of het puur vlees is of dat er wat botjes in zitten?

Jouw hond kan een hele kip in één keer doorslikken? Ik had ook een schrokker, maar een hele kip ging toch heel netjes in stukjes naar binnen...

Misschien niet als die kip 2 kilo weegt... Ik vind het eng, pootjes gingen ook wel goed tot nu toe maar hij hoeft zo'n poot maar één keer fout door te slikken en het is einde verhaal.
Ik zei al, als ik het vasthoud wil hij het niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:52

Chubby schreef:
Vergeet ook niet dat het voor een hond en kat mentaal erg gezond is om lang met het voer bezig te zijn: een handje brokken is natuurlijk best een desillusie voor een dier waarvan van nature de hele dag in het teken staat van voer bemachtigen, verwerken en verteren!

Dat is toch echt niet waar hoor, wolven zijn zeer bedreven jagers die in redelijke troep vrij vlot een prooi hebben (vlot is natuurlijk een relatief begrip in deze zin), nadat een prooi gegeten is hebben ze weer een dag rust, het komt er meestal op neer dat ze 70% van de tijd bezig zijn met sociaal gedrag en luieren en 30% met jagen en eten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:54

Vuile pens is erg goed voor de darmflora, maar ik zou dat niet zomaar geven in jouw geval Iris.

Rivka, hoe laat kunnen we je verwachten? :z

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:56

anneliesdj schreef:
30% met jagen en eten.

Wat doet een gemiddelde huiskat of -hond qua voedingstijd, zou dat ook 30% zijn?

Urielle

Re: Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:07

pb.
Mijn hond is dus echt niet zo lang bezig en met vlees nog korter (schrokop!) tips?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:12

Als je KVV geeft zou je misschien met een kong oid wat kunnen doen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:13

Grotere stukken voeren Rivka. Bijv. runderstrot (ultiem) of konijnkoppen!
Ik zal eens zien of ik onze voorraad kan uitbreiden met dat soort spul ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:14

Chubby schreef:
Vuile pens is erg goed voor de darmflora, maar ik zou dat niet zomaar geven in jouw geval Iris.
'

Hmm dan doe ik dat niet.
Kippennekken wel eventueel? Zou je die ook bij een keurslager kunnen halen of moet je daar echt een poelier voor hebben (die zitten er niet zo veel in de buurt helaas)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:19

Nope, geen kippennekken geven als je hond normaal brokken eet. Dat verteert niet goed. Gemalen KVV kan geen kwaad, dan is het bot al heel klein gemaakt.

Je zou kunnen beginnen met je hond wat stukjes vlees te geven naast de brokken en kijken hoe deze daarop reageert. Denk dan aan stukjes kipfilet, soepvlees, wat witvis of tonijn. Alles rauw en uiteraard met mate! Eventueel kun je ook wat Rodi Pens geven, of Smuldier met een pensvariant, gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt. Als je hond daar allemaal goed op reageert, zou ik pas gaan denken aan een maaltje vuile pens. Best kans dat als hij dat goed accepteert, je de probiotica niet meer nodig hebt!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:21

anneliesdj schreef:

Hond met een eigen willetje <3 Dan zou ik het lekker houden bij wat je nu voert. Soms werkt het ultieme vers gewoon niet. Om wat voor reden dan ook...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 17:22

die runderstrotten zijn echt super,zou ook wel wat voor jou hond zijn annelies :j ,die kan ie echt niet doorslikken en ze liggen er echt heel lang op te kauwen...

daarnaast zit in de strot zelf heel veel glucosamine,en dat is weer supergoed voor de hond...

hier zijn ze er echt gek op :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:23

Prebiotica, geen pro. :)

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik zou er eigenlijk wel voor zijn, maar dan zal het heel langzaam opgebouwd moeten worden. En dus niet zomaar voor 1 keer tussendoor. Probleem is echter wel dat mocht het verkeerd gaan met de bacteriegroei in haar darmen, dat ze weer 2 maanden antibiotica moet krijgen. Daar zit ik natuurlijk helemaal niet op te wachten.

Dus echt pluim voor dit zeer informatieve topic en ik ga het zeker met een volgende hond proberen, maar laat het deze keer aan me voorbij gaan. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:36

Kong hebben we (voor erbij, gesmolten kaas enzo) maar dat likt ze binnen de halve minuut uit en het onderste deel laat ze zitten (tenzij ik ermee gooi en het zo naar voren komt)

Runderstrot zal ik eens proberen, de konijnenkoppen heb ik vorige keer gehad en die kraakt ze dus ook alsof het niks is. Laten we zeggen dat het maximaal een minuut duurt, en dan is het op.

Wat ze wel leuk vond en lang aan bezig was maar wat me niet zo fantastisch lijkt voor altijd, is de keer dat ik vergeten was een soepkip uit de vriezer te halen en die was dus echt nog diepgevroren. Daar heeft ze best lang aan zitten knagen want dat was echt nog snoeihard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:40

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:

Hond met een eigen willetje <3 Dan zou ik het lekker houden bij wat je nu voert. Soms werkt het ultieme vers gewoon niet. Om wat voor reden dan ook...

Mijn hond vind dat ook moeilijk, maar daar is het onderdanigheid. Als ik het vast heb, is het 'mijn vlees' voor haar. Ik kan ook makkelijk vlees afpakken als ze eet bijvoorbeeld. Maar spelletjes spelen met voer of voorwerpen (samen aan een flostouw of een bot trekken etc.) dat wil dus niet. Pak ik vast dan laat zij los, eigenlijk heel braaf :+

Zou het niet te omzeilen zijn door eerst de botten zelf fijn te slaan met een hamer, dat je iig weet dat daar geen ellende van komt?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 18:59

oww urielle bevroren kip dat is wel een goed idee...,haha hier krijgen ze ook bevroren strot...zo makkelijk eer dat ding ontdooit is hebben ze al een uur lol ervan gehad...

maar lekker hoor als ze zo'n hele kip op willen knagen :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:40

Ze is er wel lang bezig aan geweest maar ik vroeg me af of dat niet slecht voor de tanden en tandvlees is, want het was echt wel heel hard.
Kongijs kun je ook maken maar dan likken ze er aan, niet echt knagen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:04

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:
30% met jagen en eten.

Wat doet een gemiddelde huiskat of -hond qua voedingstijd, zou dat ook 30% zijn?

De uiteindelijke voedingstijd verschilt denk ik niet eens heel veel van het wild, alleen hoeft een huishond niet te jagen en dat maakt het grote verschil.
Als je graag wilt dat je hond dichter bij de natuur komt moet je niet alleen vers vlees gaan voeren maar ook zorgen dat je hond de hele dag in beweging is in plaats van op de bank te hangen en 2x daags 30 min. wandelen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:12

Ik voer ook vers. Vooral KVV maar ook af en toe een braadkip (rauw) of pens oid...
Verder heeft hij veel botjes om te kauwen ter beschikking :)
En perfect witte tanden!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 00:31

Kun je oude honden (die van mij zij 8&12) na hun hele leven lang brokken ook nog op versvoer kvv zetten?