Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:32

Goed zo!! Rauw vlees is echt zo ontzettend goed voor je katten, die van ons staan er ook op en doen het er echt zo super op, glanzende vacht, perfect in condititie en een ander pluspunt: sinds ze op vlees staan stinkt de kattenbak nog nauwelijk!

Wij kopen het vlees bij onze dierenarts en ze krijgen ook kuikens, dat is echt voor hun de grootste traktatie ooit.

Ik moet zeggen dat die van ons wel echt wild zijn met voeren zeg :D.

En wat Lieveli al zegt, geen brokken erbij voeren, als je overgaat is het niet goed om én én te voeren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:36

Barroco schreef:
Ik moet zeggen dat die van ons wel echt wild zijn met voeren zeg :D.

En wat Lieveli al zegt, geen brokken erbij voeren, als je overgaat is het niet goed om én én te voeren.

Oke, gelukkig is mijn zak royal canin ook leeg nu ( vanmorgen het laatste gevoerd ) dus dat komt dan echt perfect uit!! :D

Er ligt al een worst te ontdooien voor vanavond. Ik ben zo benieuwd hoe ze het vinden!! :))

Ik moet ook wel lachen om die beesten hoor, van het weekeind kregen ze alle 3 een paar stukken kip, mijn oudste word dan helemaal gek.. Ze gaat tegen haar eten zitten grommen :') En die kleine van zo'n 3 maanden vertoond kopieergedrag :') Die gromt dus nu ook tegen zijn eten.

De enige waarvan ik hoop dat het vers voeren goed gaat, is mijn 13 jarige. Die krijgt botjes net wat lastiger weg en als het niet lukt loopt ze weg :+

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:42

Leven die kuikentjes als je ze koopt & voert?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:44

Vienna2007 schreef:

Nee, die leven niet.. Komen uit de diepvries. :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:45

Topic heeft me wel aan het denken gezet, onze katten hebben de gehele dag beschikking tot hun brokjes en krijgen 's avonds blikvoer. Beide A-merk en geen supermarktvoer.

Verder vangen ze beide een heleboel klein wild, vogels, muizen en laatst zelf een haas. De meeste dingen worden in z'n geheel verorbert. Geld dit ook voor vers vlees of is het ook nu verstandig extra bij te voeren?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:49

Avalon_ schreef:
Topic heeft me wel aan het denken gezet, onze katten hebben de gehele dag beschikking tot hun brokjes en krijgen 's avonds blikvoer. Beide A-merk en geen supermarktvoer.

Verder vangen ze beide een heleboel klein wild, vogels, muizen en laatst zelf een haas. De meeste dingen worden in z'n geheel verorbert. Geld dit ook voor vers vlees of is het ook nu verstandig extra bij te voeren?

Ik heb Chubby gevraagd of ze eventueel wil reageren hier. Voor mijn huistijgers heeft ze een goed voedingsplan opgezet, wellicht kan ze jou ook meer vertellen.

Mij lijkt het namelijk wel dat al het zelf gevangen en verorberde als vers vlees gezien kan worden.. :D

Vjestagirl

Re: Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:50

Hmmmm opzich is het wel iets om over te denken. Zo lang ik me kan herinneren krijgen onze katten brokjes & blikvoer van het supermarkt merk, en zijn ze eigenlijk erg gezond. Maar misschien als ze het nog beter kunnen doen op vlees dan ga k dat misschien wel doen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:55

Zelf gevangen en verorberd is natuurlijk ultiem! ;)

KVV (gemalen vlees zoals genoemde Carnibest en Tinlo) én het menu wat ik/ men samenstel(t) is gebaseerd op zo'n prooidier. We houden de percentages bot, spieren en orgaantjes aan zoals een prooidier in elkaar zit. Maar het is wat duurder om alleen hele prooidieren te voeren, dus vandaar dat we voor diervoeding van verschillende dieren onderdeeltjes voeren.

Ik zou hier graag heel uitgebreid uit de doeken doen hoe en wat betreffende rauwe voeding en wat ik kan aanbieden (regionaal), maar diegenen die meer willen weten of geinteresseerd zijn, kunnen veel info vinden op mijn website http://www.feronia-online.com

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:56

anuschkaatje schreef:
De PH in de maag van de kat ligt zodanig laag (d.w.z. dat het erg zuur is) dat de overgrote meerderheid van de (Salmonella)bacteriën meteen gedood wordt. De enkele salmonella’s die er tóch in slagen om de zure maag te overleven, krijgen de kans niet om aan te slaan. Dit komt mede door de goede weerstand en de gezonde darmflora. Rauw voeren is dus niet meer of minder onhygiënisch dan brok, in tegendeel zelfs aangezien in brok vaak wel schadelijke bacteriën zitten door het niet goed behandelen van de voeding door de fabrikant. En doordat de PH waarde in brokgevoerde kattenmagen veel hoger ligt, hebben deze katten meer kans om ziek te worden van een salmonellabacterie. Daarom is het niet handig om brokken naast rauwe voeding te voeren, omdat ze bij de vertering ervan een verschillende zuurtegraad nodig hebben...

Wat de prijs betreft, ik bestel meestal voor ongeveer 60 a 70 euro vlees voor 2 katten en daar doe ik dan gemiddeld 10 tot 12 weken mee! Dus gemiddeld ben ik 2,50 per kat per week kwijt aan voeding. Ook met de kattenbak doen we veel langer aangezien de ontlasting van een rauwgevoerde kat heel klein/weinig is, snel droogt en absoluut niet stinkt. Als ik de ontlasting er dagelijks uitschep doe ik soms wel een maand met 1 zak kattengrit! Bij mijn tante, waar de bak dagelijks verschoond wordt, stinkt het altijd naar kattenbak en bij ons echt nooit!

Ik had voor het eerst in 30 jaar bij de hond ontlasting dat werkelijk tot leven was gekomen: de wormen kropen alle kanten op! Ook bij de siamees vond ik iets verdachts hangen aan de poepgat. Het enige wat ik in de 30 jaar veranderd had was vers vlees (carnibest).
En let wel, ik ontworm mijn hele beestenbups ieder kwartaal met enkel en alleen materiaal van de dierenarts.

Hoe lang geven jullie al vers vlees en hoe vaak ontwormen jullie?

anuschkaatje

Re: Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:03

Mijn katjes zijn net 2 geworden en krijgen sinds ze bij mij kwamen (met 9 wkn) versvoeding. Ik ontworm gewoon 4 keer per jaar en ook alleen met spul bij de dierenarts vandaan. Ik heb nog nooit last van wormen gehad.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 13:03

Scoxx, jou dieren kregen wormen van het voer, of kwamen ze er juist uit?

Mijn katten lopen alleen binnen en ontworm ik 2x per jaar. :)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:07

Tallie1979 schreef:
Vienna2007 schreef:

Nee, die leven niet.. Komen uit de diepvries. :)

Willen ze het dan nog wel eten? Meeste smaak en reukgeuren gaan vaak verloren met invriezen toch?
Hoe doe je dat in de zomer met ontdooien? Gaat dat niet stinken?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 13:10

Vienna2007 schreef:
Willen ze het dan nog wel eten? Meeste smaak en reukgeuren gaan vaak verloren met invriezen toch?
Hoe doe je dat in de zomer met ontdooien? Gaat dat niet stinken?

Ik begin net, dus ik heb geen idee! :')

Ik weet van mijn oudste kat hoe dan ook dat ze het hele kuiken op gaat eten.. :o Van de andere 2 weet ik het nog niet hoe ze er op reageren! :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:11

Vienna, eet jij alleen verse biefstukjes? Of vries jij jouw vlees ook in? En gaat het dan stinken als je het ontdooid? ;)

Eigenlijk eten onze beestjes niet anders dan wat wij mensen eten. Maar dan andere onderdeeltjes, omdat het zonde is die weg te gooien!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:12

Ik eet haast geen vlees, dus dat veroorzaakt vast mijn vraag :D Maar dat is in afgesloten plastic verpakt, het vlees dus ook neem ik aan.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:14

Vers vlees voor m'n poesjes, eigenlijk nog nooit aangedacht.. maar lijkt mij zeker wel goed om hier naar te wijzigen. Ik ga die website eens bezoeken.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:19

Wij leggen de kuikens in de koelkast zodat het rustig aan kan ontdooien (meestal twee dagen). Ze worden van snavel tot veertjes smakelijk veroberd.

Haha, en die van ons grommen ook, tegen het vlees en tegen elkaar.

En qua geur, ja, om de een of andere reden hebben ze dat dondersgoed door!

Toen we ze voor het eerst kuikens gaven, vroegen wij ons ook af "zullen ze weten wat ze er mee aan moeten?".
Nou, ik heb ze nog nooit zo zien aanvallen op iets haha.

Toevallig hebben we gister weer een voorraad gehaald en ook een soort van snack; gedroogde vis. En ook hier wederom; om de een of andere reden worden ze al wild als ze het zakje zien, terwijl ze het nog nooit gehad hebben.

Mijn junior katje heeft wel wormen gehad, maar dit was toen ze net naar buiten gingen. Nu worden ze zeer regelmatig ontwormd en nergens last van.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:19

Vienna, jazeker, het vlees zit ook in plastic verpakt ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:23

Tallie1979 schreef:
Scoxx, jou dieren kregen wormen van het voer, of kwamen ze er juist uit?

Mijn katten lopen alleen binnen en ontworm ik 2x per jaar. :)

Wormen zaten in de ontlasting. Vlooien kunnen wormen veroorzaken maar "fout/besmet" voer natuurlijk ook. Ik ben dus eigenlijk (juist omdat ik dolgraag versvlees wil voeren) wel nieuwsgierig hoe "hygiënisch" versvoer is?
Zijn de diepvriestemperaturen toereikend genoeg om wormmateriaal in vers vlees te doden?
Is het verstandig om versvlees dan te koken... is het wormmateriaal in vers vlees dan gegarandeerd dood?
Ontwormingpasta geeft ook een belasting op de spijsvertering uiteindelijk.... dus wat is voordeliger dan... vers vlees of goede brokken waarin geen/minder zetmeel in verwerkt zit a la Orijen en Applaws (met hun 80% vlees)?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:26

Geven jullie dan 1x per dag eten?
En hoe zijn de katten verder, geen gezeur om eten?

Vienna2007

Okee, zodra ik over ben, en mijn katten binnen heb, dan ga ik contact opnemen met Chubby.

Daihyo

Ik geef 2x per dag eten.
Ze zeuren op het moment dat het etenstijd is. Verder niet.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:27

Bij ons krijgen ze twee keer per dag eten, maar ze zeuren wel. Maar dat deden ze ook met brokvoer, dit kregen ze ook twee keer per dag.

Ze zeuren voornamelijk als mijn vriend thuis komt of zijn wekker gaat haha.. Dan weten ze dat ze gaan krijgen!

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:50

Scoxxx hierbij even een stukje van mezelf gequote van de vorige bladzijde mbt hygiene en vers vlees. Dit geldt niet alleen voor (salmonella) bacterien, maar ook voor wormen en eitjes e.d.

anuschkaatje schreef:
De PH in de maag van de kat ligt zodanig laag (d.w.z. dat het erg zuur is) dat de overgrote meerderheid van de (Salmonella)bacteriën meteen gedood wordt. De enkele salmonella’s die er tóch in slagen om de zure maag te overleven, krijgen de kans niet om aan te slaan. Dit komt mede door de goede weerstand en de gezonde darmflora. Rauw voeren is dus niet meer of minder onhygiënisch dan brok, in tegendeel zelfs aangezien in brok vaak wel schadelijke bacteriën zitten door het niet goed behandelen van de voeding door de fabrikant. En doordat de PH waarde in brokgevoerde kattenmagen veel hoger ligt, hebben deze katten meer kans om ziek te worden van een salmonellabacterie.

Als de zuurtegraad in de maag van je kat is hersteld hoef je echt niet bang meer te zijn voor bacterien en wormen e.d. Versvlees koken zou ik absoluut niet doen! Hierdoor veranderd de samenstelling en structuur van het vlees waardoor het voor de kat weer moeilijker verteerbaar wordt.

Mijn katjes krijgen 1 keer per dag en zeuren nooit... Ze krijgen ook niet op een vast tijdstip eten, de ene keer om 4 uur smiddags en de andere keer pas om 11 uur savonds. Je hoort ze nooit! Maar als ik dan naar de keuken loop zijn ze er wel als de kippen bij!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:56

Ik leer hier toch weer wat! Waar iedereen roept dat ik het eten eerst moet koken omdat ze anders een vergiftiging kunnen krijgen leer ik hier dus dat het toch gewoon rauw kan/moet! En logisch want zo eten ze het in het wild ook!
Ik hoef me met kuikentjes geen zorgen te maken over stikken in botjes? Ik vond dat altijd een beetje een ranzig idee (bang dat ik na een halve week een kuiken onder de bank vind :D ), en ik ga het nu toch proberen.
Ook de hartjes krijgen ze dan gewoon lekker rauw!

Kan het zo zijn dat ze moeten leren te kauwen op hun eten, zodra het even lastig is (zoals de levertjes) laten ze het dus al gauw staan... :Y)