anuschkaatje schreef:De PH in de maag van de kat ligt zodanig laag (d.w.z. dat het erg zuur is) dat de overgrote meerderheid van de (Salmonella)bacteriën meteen gedood wordt. De enkele salmonella’s die er tóch in slagen om de zure maag te overleven, krijgen de kans niet om aan te slaan. Dit komt mede door de goede weerstand en de gezonde darmflora. Rauw voeren is dus niet meer of minder onhygiënisch dan brok, in tegendeel zelfs aangezien in brok vaak wel schadelijke bacteriën zitten door het niet goed behandelen van de voeding door de fabrikant. En doordat de PH waarde in brokgevoerde kattenmagen veel hoger ligt, hebben deze katten meer kans om ziek te worden van een salmonellabacterie. Daarom is het niet handig om brokken naast rauwe voeding te voeren, omdat ze bij de vertering ervan een verschillende zuurtegraad nodig hebben...
Wat de prijs betreft, ik bestel meestal voor ongeveer 60 a 70 euro vlees voor 2 katten en daar doe ik dan gemiddeld 10 tot 12 weken mee! Dus gemiddeld ben ik 2,50 per kat per week kwijt aan voeding. Ook met de kattenbak doen we veel langer aangezien de ontlasting van een rauwgevoerde kat heel klein/weinig is, snel droogt en absoluut niet stinkt. Als ik de ontlasting er dagelijks uitschep doe ik soms wel een maand met 1 zak kattengrit! Bij mijn tante, waar de bak dagelijks verschoond wordt, stinkt het altijd naar kattenbak en bij ons echt nooit!
Ik had voor het eerst in 30 jaar bij de hond ontlasting dat werkelijk tot leven was gekomen: de wormen kropen alle kanten op! Ook bij de siamees vond ik iets verdachts hangen aan de poepgat. Het enige wat ik in de 30 jaar veranderd had was vers vlees (carnibest).
En let wel, ik ontworm mijn hele beestenbups ieder kwartaal met enkel en alleen materiaal van de dierenarts.
Hoe lang geven jullie al vers vlees en hoe vaak ontwormen jullie?