Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:47

Ik vind dat de honden niet los horen lopen in bossen en of heide, want daar leven dieren. Honden gaan overal heen en schijten alles onder en baas ruimt dat niet op, ze gehoorzamen niet altijd en lopen weg om andere mensen die er ook recreeren lastig te vallen.

Zoals plots op een fietspad te rennen of paarden bang maken, bovenop andere honden springen.

Honden zijn niet allemaal opgevoed en of niet sociaal naar soortgenoten toe.

Logisch dat er steeds minder losloopgebieden zijn en steeds vaker aan de lijn moeten, want er zijn meer mensen die ook honden hebben, dus blijft er minder ruimte over om verantwoord de honden los te kunnen laten lopen, want ze geven veel overlast en dat is alleen maar aan de baasjes te danken, want daar begint de opvoeding en kennis van hun honden.

"ze doen niets" nou mooi dat ie andere hond aanvalt en bijt, meer van dat soort dingen.

Ook vind ik dat als er iemand een hond heeft die niet sociaal is en agressief is naar andere honden de hond overal en altijd aangelijnd moet houden zodat andere honden in een losloop/speelgebied los kunnen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:54

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:56

Het ligt er voor mij heel erg aan hoe goed de hond luisterd. Mijn hond kan ik overal los laten lopen en ze zal nooit zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven naar andere honden/mensen toegaan. Ze blijft perfect naast en reageert gelijk op commando's. Haar heb ik dus bijna altijd los.

Het hondje van mijn moeder is een ander verhaal.. Die zou ik nooit op zo'n plek los laten. Waarom niet? Ze luisterd niet, gaat op andere honden af, wil niet voorkomen, etc.

Helaas is het meerendeel van de honden in nederland niet goed opgevoed. Het gebeurd ons ook regelmatig dat we aan het wandelen zijn en er een vreemde hond op de mijne springt. Idd geen baasje in de buurt te bekennen en dan mogen wij weer uitzoeken hoe of wat.

Waar ik me ook groen en geel aan kan ergeren zijn mensen die hun hond zich zelf laten uitlaten. Dus deur open, hond naar buiten schoppen en zelf niet mee lopen. Ik heb nu al meedere keren gehad dat een van die honden mij naar huis volgt. Aangezien we ook een weg over moeten vind ik dit totaal niet verantwoord. Het gevolg is dat ik moet achterhalen waar die hond woont, en als je er dan wat van zegt dat moet je je niet er mee bemoeien..

kabwan

Re: Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:58

Ik vind het helemaal niet erg als mensen hun honden vrij hebben lopen, maar dat ze dan niet de hond hebben afgericht. Zo ook bij ons vorige week, zo'n klein keffertje die achter mijn schapen aan gaat. En die baas maar roepen en roepen, kwam niet terug. Uiteindelijk 1 schaap door het draad gesprongen en lelijk verwond. En je word nog boos aangekeken ook als je er wat van zegt. Soms snap ik het niet meer...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:59

kynshiri schreef:
jamaar heel België is één groot aanlijngebied %). misschien dat er in NL noemenswaardige losloopgebieden te vinden zijn, maar hier is de algemene regel gewoon dat ze altijd en overal aangelijnd moeten zijn en dan vind ik de lol er echt totaal af voor de dieren.

Klopt inderdaad. Wij wonen vlak aan een natuurgebied van meer dan 800ha, maar nergens ook maar één stukje waar honden officieel los mogen lopen. Maar dan nog ben ik van mening dat je je hond niet loslaat, als je'm niet volledig onder appél hebt. Dat is gevaarlijk, onverantwoord en vervelend voor andere hondeneigenaars/lopers/wandelaars. Dan doe je inderdaad zoals Urriele zegt: neem geen hond als je thuis de ruimte niet hebt om ze laten rond te lopen, ga er mee naar een hondenschool, hou ze aan lange lijnen totdat hij luisterd.

Neemt niet weg dat onze hond trouwens altijd losloopt, met momenten hebben we zelfs geen lijn bij. Maar die staat dan ook wel perfect onder appél en we roepen hem meteen bij ons als we iets of iemand in de buurt zien naderen.

Het vervelende daarvan, is om dan hondeneigenaars tegen te komen waarvan hondlief wel absoluut niet luisterd, die 20keer moeten roepen voordat hun hond komt (terwijl de onze dan braafje naast mijn been zit te wachten). Als ik hun dan durf te zeggen dat ze hun hond moeten aanlijnen of moeten zorgen dat hij luistert, krijg ik standaard te horen "Jij hebt makkelijk praten, jij hebt een [***]", "jamaar, met een [***] heb je 't ook niet moeilijk he". Ja, een border is slim, maar mensen willen echt niet begrijpen dat daar ook bij ons hond jaaaaren en jaren intensieve training in zit en dat hij niet "zomaar vanzelf" luisterd omdat hij een border is..... gewoon niet willen begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Tatiane op 12-09-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:00

Mijn langharige duitse herder is toen hij 3 jaar was aangevallen door een loslopende husky, terwijl hij aangelijnd was, ik heb hem vanaf puppie en ga iedere week naar de hondenschool, dus ik deed het stomste wat ik kon doen,gaf mijn hond het commando af, denkend dat de andere hond dan door zou hebben dat mijn hond zich als mindere zou zien en niet zou aanvallen, nou vergeet het maar, husky heeft een stuk uit het oor vnamijn hond gebeten en in mijn been, duurde uren voordat de eigenaar hem kon pakken, sindsdien is mijn hond uitermate agressief tegen alle honden, klein of groot, maakt niet uit en dus helemaal verpest, hij was juist altijd zo lief en zachtaardig. Ook zeggen mensen met kleine hondjes vaak , o die van mij doet niets, nee maar daagt mijn hond wel uit, en denk je dat mijn hond niet graag los zou lopen? Maar ik houd mijn hond altijd netjes aangelijnd. En ja ik erger me dood aan andere hondenbezitters die dan zeggen, hij doet niets, wil alleen maar spelen en blablabla. :(

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:01

miss_nadine schreef:
Het ligt er voor mij heel erg aan hoe goed de hond luisterd. Mijn hond kan ik overal los laten lopen en ze zal nooit zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven naar andere honden/mensen toegaan. Ze blijft perfect naast en reageert gelijk op commando's. Haar heb ik dus bijna altijd los.

Maar zo heb ik een kennisje waarvan dochterlief panisch is voor honden. Ze doen er ècht alles aan. Kind heeft al veel therapieën gehad. Zijn nu met een therapie bezig die in Nijmegen gegeven wordt waar ze dus wekelijks een paar honderd kilometer voor rijden. Helaas niets helpt. Komt hun dochtertje jou tegen met je loslopende hond dan zijn ze weer terug bij af.

Mensen hou je toch aan de regels en hou rekening met je medemens. Want in jouw geval.... als jouw hond zo keurig luistert en bij je blijft, wat is dan de toegevoegde waarde dat hij losloopt. Wat hindert dan dat lijntje?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:02

In een park waar ook een kinderboerderij gevestigd is, was een hond in de sloot gesprongen en zo de schapenweide ingegaan en beet in de schapen en beet er enkelen dood.

Met als resultaat, hele kudde schapen dood en of alsnog afgemaakt ivm zware verwondingen (er was een schaap zonder tong, dat was afgerukt door deze dolle hond), de boer ging door een hel, hij vond het zo erg dat hij ervan moest huilen.

Dat is jaren geleden gebeurd.

Echt waar dan ook, honden horen niet los, klaar.

Los laten lopen en vervelend laten worden en dieren doodbijten/lastig vallen doe je maar op je eigen erf en in je eigen weiland met je eigen dieren, dan val je alleen jezelf lastig met je eigen hond, dan weet je pas hoe leuk dat is.

En ik heb geen hekel aan honden, dat juist niet, want ik heb altijd honden gehad en ben ermee opgegroeid.

Het is gewoon zo: het zijn roof/jacht/speeldieren, dat blijft eringebakken, ook al is ie zo braaf in huis en slaapt hij op de bank, maar vergis je niet.

Als je hond hebt dan kies je ervoor maar val er anderen niet lastig mee, dan moet je maar de riem aanklikken, lastig? ja je wilt toch een hond dan neem je dat maar voor lief, dat hoort erbij.

Wat dacht je van pensionstallen, waar een erfhond is? klanten nemen te pas en te onpas honden mee en de erfhond verjaagt het en of bijt de hond, logisch, het is zijn territorium en zijn erf, dus boer wil het niet hebben dat er vreemde honden meegaan, logisch en anders krijgt ie een schop van wegwezen eruit ermee om zijn eigen hond en erf rust te gunnen en poepvrij te houden, want die gasthonden schijten alles onder en opruimen? ho maar dan zien ze het opeens niet, erfhond doet op vaste plek zijn behoefte waar er geen last van is.

Mocht ik er last van hebben en baas is nergens te bekennen dan geef ik een schreeuw van "rot op", dat is voldoende.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 12-09-10 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:04

Ik vind het niet erg dat mensen hun hond los laten lopen mits deze dan ook zodanig naar de baas luisterd dat hij geen andere mensen of dieren lastig valt.
Heb zelf ook een hondje en laat deze regelmatig los zodat ze even haar energie eruit kan rennen.
Moet wel zeggen dat ik dit altijd buiten de bebouwde kom doe en als ik iemand tegen kom met of zonder hond dan lijn ik haar altijd aan. Mijn hondje is zelf wat angstig voor grotere honden en je moet er natuurlijk altijd rekening mee houden dat de hond die je tegenkomt het misschien niet op prijs stelt dat de hond "gezellig" komt snuffelen.

Ik heb er een gruwlijke hekel aan, zoals in de openings post staat, dat er mensen zijn die hun hond los laten lopen en er verder niet naar op of om kijken. Gebeurd regelmatig dat mijn hond besprongen wordt door 1 of andere joekel en ik pas 5 min later de baas op het gemak aan zie komen wandelen en dan nog niet snappen (hoe kwaad ik ook kijk :P) dat hij/zij dat mormel aan de lijn moeten houden en mijn hond met rust moeten laten.
Vind het sowieso onverantwoord tegenover het verkeer. Zeker als zon hond niet luisterd. Dan vraag je om problemen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:07

Ik kan me je ergernis goed voorstellen, maar ook ik ben een van die irritante mensen die de hond los laat waar het niet mag, dus ook een groot natuurterrein.
Het verschil is wel dat mijn honden bij me blijven en niet kilometers oncontroleerbaar voor me uit denderen en ze luisteren redelijk.
Okee, het mag niet maar waar mag een hond nog los lopen.
Bij ons zijn korte stukjes waar je hond los mag maar ook daar kijken mensen je vuil aan als de hond in de weg loopt.
Zo heb ik laatst nog flinke ruzie gehad met een man en ik liep notabene op een losloopgedeelte.
We zitten hier met veel mensen op dit kleine stukje aarde en we moeten een hoop slikken en ergeren daar kom je bijna niet meer onderuit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:08

Ja teveel honden en teveel mensen op een klein plek.

Dan dien je aan je regels te houden en rekening met elkaar te houden ipv asociaal te zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:12

Ragdollcat schreef:

Dan dien je aan je regels te houden en rekening met elkaar te houden ipv asociaal te zijn.

Dan maar asociaal, ik hou rekening met mijn honden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 14:17

jesito schreef:
Okee, het mag niet maar waar mag een hond nog los lopen.
Bij ons zijn korte stukjes waar je hond los mag maar ook daar kijken mensen je vuil aan als de hond in de weg loopt.

Dat laatste vind ik dan weer niet terecht. Als ik mijn hond 99,9% aan de commando's krijg (heeft wel eens last van de mysterieuze ziekte Berner Sennendoofheid waardoor ze pas op de vijfde keer terugkomt ipv de eerste, en dat op ons eigen terrein nog, dus dan is het buiten nog erger waarschijnlijk) wil ik haar ook wel meenemen om te proberen in een losloopgebied maar dan moet ik ook niet mauwen als ze dan onder de indruk raakt van andere honden. Dan moet ik zulke gebieden niet opzoeken.

Voor jou (Posterholt is Limburg volgens google?)
Oude Baan, Bergen
Deel van de Schaapskooiweg, Brunssum
Deel van de Luikerweg, Maastricht
Hinsbeckerweg, Venlo

;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:18

jesito schreef:
Ragdollcat schreef:

Je had ook er rekening mee kunnen houden voor je ze aanschafte. Eerst kijken wat je ze bieden kunt en dan kijken of je dat er voor over hebt. (even verderop gaan naar een losloopgebied b.v.)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:21

Slimmerik, bedankt.

Jesito, dan ben je asociaal, prima je keuze, maar niet gaan piepen he dat een ander jou op je kop geeft en ruzie met je maakt, zoals wat je had gepost, of dat jouw hond geschopt wordt.

Dat is een hond van een collega overkomen, vorig jaar liep ze met haar 2 honden te wandelen in een park in Amsterdam, honden waren nergens te bekennen, ook lekker laten lopen en niet opletten of ie in de buurt blijft en of zich netjes gedraagd, want ook van "ik laat mijn honden lekker rondsnuffelen en rennen", nou is die hond erg speels en springt op alles en iedereen, hoorde ze ineens gejank en geschreeuw, hond zwaargewond naar collega teruggekropen, alles onder de blauwe plekken en voorpoot gebroken en ribben gekneust, gelukkig achteraf was de poot niet gebroken maar wel heel veel kapot geschopt en flinke grote bloeduitstortingen in de ribbenkast, nu anderhalf jaar later is het nog steeds niet goed met die voorpoot, moet eigenlijk afgezet worden.

Het is erg maar ook wel haar eigen schuld, want Amsterdam daar lopen veel mensen uit andere culturen en zijn vaak onbekend en bang voor grote honden, dan krijg je zoiets, ik kan dat begrijpen hoor, in de verte kon mijn collega zien dat het om een getinte man ging.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 12-09-10 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:21

slimmerik schreef:
Waarom je hond niet los zou mogen lopen buiten losloopgebieden:

Dode door loslopende hond

Flinke schade aan auto door loslopende hond

Loslopende honden richten grote schade aan onder schaapskudde

Loslopende honden richten schade aan dijken aan door graven naar knaagdieren

Koeien ziek door loslopende honden

En dan heb ik het nog niet eens over het half aangevreten wild wat zich door de bossen heensleept.

En natúúrlijk doen jullie loslopende honden dat niet..... sure.....

Nope, mijn honden doen dit niet ;)
Sommige mensen voeden hun honden op slimmerik.

En wat is dat tegenwoordig, dat honden niet meer los horen? Dat is echt onzin :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 14:22

jesito schreef:

Maar andere mensen en dieren hoeven er toch geen last van te hebben dat jij bepaalde condities niet kunt scheppen voor je hond?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:23

slimmerik schreef:
Je had ook er rekening mee kunnen houden voor je ze aanschafte. Eerst kijken wat je ze bieden kunt en dan kijken of je dat er voor over hebt. (even verderop gaan naar een losloopgebied b.v.)

Vrij zwart wit slimmerik, vind je niet?
Bij ons is het sinds 'n maand geen losloopgebied meer. Je denkt toch niet dat ik met mijn honden tussen 30 onopgevoede honden ga staan bij een losloopgebied? No way.
Niet alles is te voorspellen.
Echt, de honden zijn hier de ergenis niet hoor. Het zijn de wielrenners die geen manieren, de ruiters die hier rijden terwijl ze niet mogen, de kinderen die overal wildpoepen, denk dat daar eerder regels voor moeten komen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:24

Urielle schreef:
jesito schreef:

Maar andere mensen en dieren hoeven er toch geen last van te hebben dat jij bepaalde condities niet kunt scheppen voor je hond?

Waarom zou jij last hebben van mijn hond die los loopt, die jouw honden negeert, goed luisteren en andere met rust laten?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:29

Hier worden kinderen steeds genoemd, nou ben ik ook wel mee eens, ze worden steeds erger en vervelender en honden ook, ligt dus aan baasjes/ouders.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 14:33

Nikki__ schreef:
Waarom zou jij last hebben van mijn hond die los loopt, die jouw honden negeert, goed luisteren en andere met rust laten?

Als jouw hond dat doet, heb ik er geen last van. Maar (en ik zeg NIET dat jij dat doet): ik zit nu zo wat te googlen, ook op honderfora, en ik lees dan overal dat iedereen die zijn hond loslaat zijn hond zo goed vindt luisteren. Maar wtf komen dan die irritaties vandaan tov honden die zomaar op andere honden aflopen en soms zelfs gewoon gelijk vechten :oo , die naar passanten gaan, die gewoon dwars voor auto's de weg oversteken, die achter katten en konijnen aanschieten, die weglopen en zich niet meer terug laten roepen :? >;)
Dan zijn er toch een hoop baasjes die denken dat de hond braaf is en er als het erop aan komt blijkbaar geen fluit over te zeggen hebben -O-
En ergens moet een regel gesteld worden, anders wordt het wel erg willekeurig.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:41

Ik denk dat dat soort mensen niet op fora zitten, Urielle. Geef toe, de meeste mensen die je tegen komt waarvan honden niet luisteren, zie je het eigenlijk al op afstand :+ Tenminste, zo werkt het hier.

Een van mijn teven is niet de makkelijkste met andere honden, haar houd ik dus extra goed in de gaten. Kom ik andere honden tegen, lijn ik ze aan. Ze weet dat als ik roep, of nouja, fluit, ze direct moeten komen.

Hoe vaak zie je mensen staan; 'Brutus, hier, hieeerr!! HIER!! Verd*mme brutusssss hier! NU! Koekje?? Kom nou! Bruuuuutje! '
enz.
Snap zeker dat het voor sommige irritant is hoor, maar ben zeker niet asociaal.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:43

Nikki__ schreef:

Dat riepen ook de mensen allemaal die eigenaar waren van de honden uit mijn eerder geplaatste krantenartikels.

Hier iemand in de buurt heeft een herdershond die prima onder appèl staat. Maar is wèl een schaapskudde ingedoken. Voor eigenaar totaal onbegrijpelijk, hoewel hij er wel altijd rekening mee hield. Zijn motto was en is, zeg nooit: nooit. Het gebeurde gewoon. Eigenaar is instructeur aan kynologenclub. Zijn hond komt nooit meer los.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:47

hey hoe kom je aan dat overzicht van losloopgebieden? :)

Mijn honden lopen aangelijnd tenzij het een leuke plek is en er niemand te vinden is die ze in de weg zitten. Ze staan redelijk onder appel en als er mensen aankomen lijn ik ze gewoon aan.

Bij mij is hier de ergernis andersom; ik laat ze alleen maar uit op losloopgebied (straatje over en ik ben er :) ) maar iedereen die daar met zn hond loopt heeft ze aan de riem :(
Met als gevolg dat ik die van mij dus ook aanlijn omdat dit zo 'hoort' (doen niets, maar twee op je af stuivende honden is niet leuk voor je medemens).
Ga dan een rondje door de wijk als je je hond zonodig aan de riem wilt houden!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:50

ik ben wel iemand die durft toegeven dat mijn hond niet 100% luistert, wel 90%. één ding doet ze wèl heel goed en dat is doorlopen als ik het vraag (en dus niet tot bij andere mensen of honden lopen) en komen als ik roep. in mijn ogen zijn dat ook de belangrijkste commando's. ik roep ze ook wel degelijk terug als ik iemand anders zie naderen. in mijn ogen toon ik op die manier toch een vorm van elementaire beleefdheid? een hond die elke keer weg is als er in de verte een andere hond opduikt, sja dat zou ik ook niet lollig vinden (en dat zou bij mij ook niet waar zijn eerlijk gezegd)