Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:48

MargreetW schreef:
Er komen steeds meer tegenstanders van Milan. En als jij Pikeur niets gezien hebt waar je op tegen was dan zou ik onderstaande link incl. filmpjes maar eens doorlezen.
http://www.dogsfriendly.be/mijnforum/in ... pic=4479.0

Als een hond de trap niet op wil (lees durft) dan doe je toch gewoon een slipketting om en scheur je hem omhoog?
Als je hond achter een kat aanjaagt dan doe je hem een shockkraag om?
Als een hond niet direct luistert dan doe je hem een shockband om?
Sorry hoor, dat is niet de roedelleider zijn maar iets afdwingen. Zulke honden worden straks zo bang dat het bijters worden, en wie heeft dan de schuld.
Onze hond heeft heeft een paar weken uitgevallen naar andere honden als ze aan de lijn was. Met rust en kalmte en duidelijke commando's was het zo over. Tijd en rust is zeker voor een pup veel belangrijker.
Op de meeste hondenscholen komen ze nu ook al terug van het zgn. flatten, en dat is meer diervriendelijk dan dat hij doet.
Bij probleemhonden moet ook de baas aangepakt worden, dan gaat de hond meestal zonder problemen mee in de oplossingen.

Sommige methodes past iedereen toe, ook die hij gebruikt. Maar wat hij doet is niet gewoon.
"Vroeger" brak je ook een paard, nu wordt het met geduld opgeleid. Eens kijken wie dan de fijnste paarden en honden heeft.
Mijn zegen heeft Cesar Milan in elk geval niet!

Hier sla je een flinke stap over. Er is een danig verschil tussen een fatsoenlijk opgevoede hond die voldoende heeft aan een half woord en een níet opgevoede hond die lekker doet waar hij zin in heeft. Die niet opgevoede hond heeft meer nodig dan een vriendelijk woord, soms zelfs een letterlijke trap onder zijn hol.
Ik ben helemaal voor een zo rustig en vriendelijk mogelijke opvoeding bij honden als wel bij paarden, al win je soms meer met een welverdiende tik dan het eeuwige positief belonen en negatief gedrag negeren.

Heel veel hondenscholen komen er inderdaad op terug, zo ook ons aller Martin Gaus, de meneer met de slipketting die nu werkt met clickertraining en alleen positief gedrag belonen.
Heeft ons 600 euro aan cursussen gekost en naderhand kon onze reu alleen nog met een prikband naar buiten +:)+ dank u wel meneer Gaus!

Anoniem

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:52

Was dankzij het clickeren?

Ik clicker ook, maar ik ben niet te beroerd om er een slip bij te pakken als ik dat nodig vind. Een mens moet een beetje mixen zeg maar, hond goed kennen, en weten wat wel werkt en wat niet.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:11

Cesar behandeld de honden als in een roeddel waarvan hij de leider is en in een roeddel gaat het er ook niet zachtzinnig aan toe. zoals in zijn programma's zo mooi te zien is zijn eigenlijk altijd de baasjes het probleem.

ik ben voor mezelf ook aan het nadenken over een hondje te nemen maar dit doe ik niet impulsief en ik wacht er ook heelbewust mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:46

Dat is echt zo'n fabel....... in een stabiele roedel gaat alles op een heel vriendelijke manier. Een echte alpha vecht nooit. Er wordt in een roedel zelden gevochten, en corrigeren gebeurt vrij vriendelijk, eigenlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:55

Ik vind Cesar heel goed :j Honden die normaal al lang een spuitje hadden gekregen die krijgt hij weer goed. Ik vind dat heel knap. Dat wil ik die tegenstanders van Cesar dan wel eens zien doen. Vooral die red-zone-cases.
Hij zal zeker wel eens een fout maken, en persoonlijk zou ik op zich wat vaker belonen, maar de manier waarop hij de honden aanpakt, heel rustig en met aanraking en lichaamstaal ipv schreeuwen en slaan, dat is toch geweldig?!

Die tegenstanders wonen volgens mij een beetje in een fantasie-wereldje.. waar elke hond vrolijk kwispelt en waar alles op te lossen is met een klopje en een beloning. Maar een echt aggressieve hond zul je nu eenmaal duidelijk moeten maken dat hij niet de leider is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:11

Eens :) Heel goed verwoord ook :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:21

[quote="MargreetW"]Er komen steeds meer tegenstanders van Milan. En als jij Pikeur niets gezien hebt waar je op tegen was dan zou ik onderstaande link incl. filmpjes maar eens doorlezen.

Kan het filmpje niet op i-net bekijken, vreemd maar mijn pc pakt het progg.niet.
Heb gisteren toevallig een herhaling gezien waarbij ik wel een hond zag die 10 mnd in een garage leefde ivm zijn gedrag, gezien de titel (dat krijg ik nog wel tezien) van het filmpje zal het denk ik om dezelfde hond gaan......
Toen ik hem aan het werk zag met deze hond, was het eerste wat ik dacht 'dit is een lastige he' zeker niet sarcastisch bedoeld, maar je kon duidelijk zien dat deze hond echt 'problemen' in zn koppie had zitten (al dan niet veroorzaakt door de eigenaren, dat even terzijde).

Heb aandachtig zitten kijken en de eigenaren hebben nog een lange weg tegaan met deze hond (of de hond met de eigenaren, het is maar hoe je het bekijkt), toch vind ik dat Cesar in deze casus een opening heeft gemaakt waardoor beiden partijen de deur weer op een kier hebben gezet en ze hopelijk in de toekomst weer plezier aan elkaar mogen beleven.

Vond zijn aanpak overgens niet wreed of dieronvriendelijk, het enige wat ik wel dieronvriendelijk vond is dat de hond 10 mnd. bijna afgezonderd heeft moeten leven.......

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:29

8nnemiek schreef:
Ik vind Cesar heel goed :j Honden die normaal al lang een spuitje hadden gekregen die krijgt hij weer goed. Ik vind dat heel knap. Dat wil ik die tegenstanders van Cesar dan wel eens zien doen. Vooral die red-zone-cases.
Hij zal zeker wel eens een fout maken, en persoonlijk zou ik op zich wat vaker belonen, maar de manier waarop hij de honden aanpakt, heel rustig en met aanraking en lichaamstaal ipv schreeuwen en slaan, dat is toch geweldig?!

Die tegenstanders wonen volgens mij een beetje in een fantasie-wereldje.. waar elke hond vrolijk kwispelt en waar alles op te lossen is met een klopje en een beloning. Maar een echt aggressieve hond zul je nu eenmaal duidelijk moeten maken dat hij niet de leider is.

Ik woon niet in een fantasiewereldje hoor :D

Ben het (weer eens :+ ) met Yamcha eens. Dat roedelgel*l is onzin. Ben wel benieuwd of iemand van jullie (de gene die daar dus wel heilig in geloven), een tijd lang een roedel hebben gevolgd/geobserveerd?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:53

MargreetW schreef:
Er komen steeds meer tegenstanders van Milan. En als jij Pikeur niets gezien hebt waar je op tegen was dan zou ik onderstaande link incl. filmpjes maar eens doorlezen.

Heb wat filmpjes gekeken, nog steeds ben ik van mening dat een ander die honden verpest heeft, en ja dat is heel triest, maar in mijn ogen niet de schuld van Cesar.
Neem nou bijvoorbeeld de hond de de trap niet op wil, hij is nu 11 maanden, wil je een probleem als dit negeren en wachten tot 'ie 3 is? Ik ben echt van mening dat je maar niet duidelijk genoeg kan zijn.
Bovendien wordt er nergens gezegd dat het van de laatste tijd is, dan hadden ze dit beter meteen als puppie kunnen bevestigen maar dat is blijkbaar niet gebeurd, dan vind ik het niet meer dan logisch dat er iemand moet komen om de regels eens uit te leggen. En dat is niet leuk voor de hond, maar het is een fout gemaakt in de opvoeding en daar moet alsnog iets aan gebeuren.

Tinky12 schreef:
Ben groot fan van de pitbull Daddy :j

Inderdaad, echt geweldig hoe die op andere honden reageert

Weet heel niet meer welke aflevering het was, maar op een gegeven moment nam een andere hond een flink agressieve houding richting Daddy aan, en Daddy gaat er zo even bij staan van 'HOLA DAT GAAT NIET GEBEUREN' maar hij gaat verder helemaal niet agressief op de bedreiging in
Echt geweldig

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:31

Nikki__ schreef:
Ben het (weer eens :+ ) met Yamcha eens. Dat roedelgel*l is onzin. Ben wel benieuwd of iemand van jullie (de gene die daar dus wel heilig in geloven), een tijd lang een roedel hebben gevolgd/geobserveerd?

Misschien ben ik niet helemaal de juiste persoon om op je vraag in tegaan, omdat ik niet 'heilig' geloof in het roedelgebeuren....
Naar mijn idee kan een hond, zogenaamd probleemgeval of niet ook buiten het roedelverhaal om positief getraind worden.
Het kan een middel zijn om het binnen de training te gebruiken, maar dan moet je denk ik wel erg erg erg goed weten waar je mee bezig bent...maar ook dan hoeft nog niet heilig te zijn.
Ik heb altijd geleerd dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden............Cesar heeft voor mij bruikbare tips waar ik in de praktijk mee aan de slag kan, het zijn enkel wat handvaten en soms kleine oefeningetjes.
Maar er zijn ook andere hondentrainers waar ik dingen van mee pik.....
Laatst bijgewerkt door cissie op 30-08-10 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:31

Daddy is overgens afgelopenl febr overleden, dat neemt niet weg dat het een ontzettend leuke hond was.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:36

ik ben wel een fan!!
honden opvoeden werkt bijna gelijk aan opvoeden van paarden of kinderen, rust bewaren, duidelijk zijn en consequent zijn.

waar een eigenaar een fout maakt, moet dat harder worden gecorrigeerd.
en dan ook nog: hoe langer de fout al er in zit hoe harder je dan ook weer moet zijn.

ik heb al heel wat afleveringen gezien, en heb nog nooit iets gezien waarvan ik vond dat het niet door de beugel kan!!!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:37

Ik ben het niet altijd 100 procent met hem eens. Maar ik heb dan ook geen levensgevaarlijke honden die op het punt staan om een spuit te krijgen.

En daar zit het hem in denk ik. Je moet het maar durven om zo'n uitdaging aan te nemen en (min of meer) weer recht te krijgen. En dan vervolgens door te dringen in de hoofden van de (soms oerdomme) bazen die hun hond al jaren verpesten.
Geen gemakkelijke opdracht als je het mij vraagt.

Edit: Yamcha: Van die loopband ben ik met je eens, maar je moet het programma ook in zijn context bekijken. Honden houden in Amerika gaat op een heel andere manier dan dat het hier gaat.

Uberhaupt (lang) wandelen met je hond is daar absoluut niet ingeburgerd. Als je een beetje terrein hebt houd je je honden daarop, en anders is het 3x daags een blokje om aan de strakke lijn. De mentaliteit is daar helemaal anders. Dus opzich is die loopband geen superslecht idee van hem om de hond toch iets van beweging te geven.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 30-08-10 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:46

Ik vind Cesar ook helemaal geweldig, ook nog geen dingen gezien waar ik van dacht dat het niet door de beugel kon. Ik doe veel aan NH en dan vooral Parelli, ik vind Cesar en Pat heel veel overeenkomsten hebben. Daarom gebruik ik ook wel veel voorbeelden van Cesar als ik ga trailerladen bij iemand thuis.
Bij paarden is het vaak net zoals bij de honden, duidelijke communicatie en kalm en assertief blijven. Werkt prima!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:51

Hee die eerste hond heb ik gezien gisteren, jeetje wat een verschrikkelijk beest is dat. Daar had ik ook echt niet mee geweten wat ik er mee had gedaan. Maar zo doen wij het ook met pups, brutaal en grommen is op de rug tot de zich overgeven, duurt een paar seconde maar. Zo weten ze wie de baas is. Als ze volwassen zijn en 40 kg wegen doe je dat niet meer zo ff.

Jeetje jongens waar kunnen sommige mensen zich druk over maken. Zou wel willen weten hoe hij dat anders had moeten aanpakken..

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:53

Yamcha schreef:
Was dankzij het clickeren?

Ik clicker ook, maar ik ben niet te beroerd om er een slip bij te pakken als ik dat nodig vind. Een mens moet een beetje mixen zeg maar, hond goed kennen, en weten wat wel werkt en wat niet.

Nee, niet enkel het clickeren, gelukkig! Vooral het alleen maar positief belonen en negatief gedrag negeren. Uiteindelijk heb je een stuurloos vervelend projectiel dat doet waar hij zin in heeft. Achteraf (dat weet ik nu, helaas weet je zoiets altijd pas achteraf en dus te laat) had hij in zijn puberteit gewoon eens een flink portie klappen moeten hebben. Een aantal flinke correcties hadden hem meer goed gedaan dan dat halfslachtige geitenwollen geze*k met gentle-leaders en lief blijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:00

MargreetW schreef:

Als een hond de trap niet op wil (lees durft) dan doe je toch gewoon een slipketting om en scheur je hem omhoog?
Als je hond achter een kat aanjaagt dan doe je hem een shockkraag om?
Als een hond niet direct luistert dan doe je hem een shockband om?
Sorry hoor, dat is niet de roedelleider zijn maar iets afdwingen. Zulke honden worden straks zo bang dat het bijters worden, en wie heeft dan de schuld.
Onze hond heeft heeft een paar weken uitgevallen naar andere honden als ze aan de lijn was. Met rust en kalmte en duidelijke commando's was het zo over. Tijd en rust is zeker voor een pup veel belangrijker.
Op de meeste hondenscholen komen ze nu ook al terug van het zgn. flatten, en dat is meer diervriendelijk dan dat hij doet.
Bij probleemhonden moet ook de baas aangepakt worden, dan gaat de hond meestal zonder problemen mee in de oplossingen.

Sommige methodes past iedereen toe, ook die hij gebruikt. Maar wat hij doet is niet gewoon.
"Vroeger" brak je ook een paard, nu wordt het met geduld opgeleid. Eens kijken wie dan de fijnste paarden en honden heeft.
Mijn zegen heeft Cesar Milan in elk geval niet!

Wat zie je precies dat zo ernstig is? :? Moet zeggen dat beide honden er heel erg angstig uit zien als hij klaar is met ze ja, echt helemaal gebroken, vooral te zien aan het kwispelen van de staart en hoe ze hem vertrouwen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:56

Een shockband is trouwens niet om iets af te dwingen. Het is gewoon een hulpmiddel om sneller te kunnen reageren. En daar zit geen constante 220 volt op hoor ;) Gewoon een klein tikje, vergelijkbaar met het aantikken met de hand/voet. Met een simpele aanraking kun je een hond (en paard ook) uit een bepaalde 'state of mind' halen en aandacht vragen. Dat moet precies op het goede moment gebeuren. En met zo'n schokband kun je dat duwtje ook geven als je iets verder weg staat. Dat is het voordeel, en is helemaal niet zo dier-onvriendelijk als het klinkt :) Het is ook een stuk veiliger als je bijvoorbeeld een hond hebt die naar elke aanraking doet happen, en je wil toch iets kunnen corrigeren. Als je het goed weet te gebruiken is het zeker geen verkeerd hulpmiddel.

Wat de roedel betreft (heb niet t hele topic gelezen), maar ik ben het wel met Cesar eens dat het belangrijk is om een stabiele roedel na te bootsen.. met een leider, en een bepaalde rangorde. Als die rangorde eenmaal goed vast staat dan kan er gewoon niks meer mis gaan. In een stabiele roedel wordt idd niet gevochten.
Zonder roedel zullen de honden ook vast wel getraind kunnen worden, maar het is gewoon veel makkelijker om een hond te trainen die dat natuurlijke gedrag kent, en een leider accepteert.
Een leider is trouwens niet de 'grote, gemene baas'. De leider is de sterkste en slimste hond/mens waar de hele groep op kan vertrouwen. Dus als je een goede leider bent dan zal je hond je ook makkelijk vertrouwen en respecteren en alles doen wat je vraagt :) Niet veel anders dan bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:02

Nee, je moet agressieve honden vooral met aaien rustig proberen te houden. Dat helpt vast :') ?

Dit filmpje werd dus in een van de links genoemd:

Nou, ik vind dat hij het verdomd goed aanpakt. Laat die hond bezig en vroeg of laat valt hij iemand écht aan... En wat dan?
Dan hebben ze wel spijt dat ze hem niet net even wat duidelijker hadden aangepakt... En inderdaad, op de grond neerleggen is een teken van dominantie, ook prima dus. Niks zielig :n

Respect voor Cesar, wou dat ik het allemaal kon :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:11

Goed filmpje inderdaad :j
Ik zou echt niet weten wat je nog meer kan doen met zo'n hond.. Negeren? Meppen? Clickertraining? Nee joh, dat werkt gewoon niet meer in zo'n erge gevallen. Wat hij hier doet is echt het enige dat werkt volgens mij hoor.
Stel je voor dat een klein kind zo'n hond wil aaien? Beest staat precies op ooghoogte, bijt een kind recht in het gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:15

Echt nog nooit van gehoord :n

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:19

niks mis met dat filmpje, hij blijft kalm en accepteert gewoon niet als roedelleider dat die hond hem grijpt en bijt. Terecht!
Vervolgens laat hij hem ook weer los als de hond ontspant. Ik snap niet dat hier zoveel ophef over is....

Chiqa schreef:
Echt nog nooit van gehoord :n

waarvan niet?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:26

Gaat hier om mensen die alleen maar lief willen zijn en snoepjes willen geven aan hun hond :D
Cesar is super, hij heeft geen trainingsmethode, maar werk aan hondenpsychologie, en train eigenaren.
In feite kan je niet oordelen over zijn manier van aanpak als je je er niet goed in verdiept hebt (en zijn
boek(en) gelezen hebt) en goed nadenk over wáárom hij dingen doet, want hij doet niets voor niks ;)

Maarre, hier is al een topic geweest een tijdje terug..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:08

cissy schreef:
waarvan niet?

Cesar Milan :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:11

Droog Chiqa! 'tis namelijk Cesar Millan, met dubbel L ;)