Jong konijntje en wennen aan nieuw verblijf, beetje onzeker.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lien2

Re: Jong konijntje en wennen aan nieuw verblijf, beetje onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:15

Hoe gaat het nu met je konijn? Is ze inmiddels al wat gewend en aan het eten? Ga je haar nog samenzetten met andere konijnen of blijft ze solitair? Kortom, mogen wij een update?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:12

Waar komt dit konijn vandaan? Heb je het bij een goede fokker vandaan? Of komt het uit de dierenwinkel? Welk ras is het?

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:25

Chiqa schreef:
Ik heb altijd oudere konijnen genomen, maar deze keer weer eens een jong konijntje, dit omdat ik het hok wel erg leeg vond staan. (Konijn is van de week ingeslapen is 14 jaar geworden)
Het is een Black en Tan en ze zit wel heel stilletjes in een hoekje, ik weet het weg bij dr broertjes zusjes en moeder, een autoreis van 20 minuten, een wereld vreemd hok.
Ze kijkt wel helder en fit uit dr oogje, nest zag dr goed uit net als de konijnen en de verblijven.

Omdat ik dr al een tijd uit ben bij dat jonge spul vroeg ik mij af of dit wel normaal is, ze wil natuurlijk ook nog niets eten.
Gewoon maar zo laten en zal het een kwestie van wennen zijn? Wanneer kan ik verwachten tot ze zich wat meer thuis voelt?

Nou ik zal je zeggen wij hadden vroeger ook een konijntje van de buren gekregen en die keek in het begin heel appelig uit haar ogen en zat ook maar een beetje stilletjes te kijken. Ze hebben me toen aangeraden om een mannetje erbij te zetten dat het dan heel snel over zou zijn. Binnen een hele korte tijd was ze heel levendig en zag ze er erg goed gevoed en tevreden uit. Misschien moet je dat eens proberen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:03

Citaat:
Moderatoropmerking:
Quote verwijderd.

wie zegt dat die alleen maar in het hok mag zitten? en wie zegt dat ze er niet nog een konijntje bij gaat nemen?

Vind sommige mensen meteen erg aanvallend reageren hoor!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 29-08-10 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:21

ik denk idd dat jou konijn wel een maatje kan gebruiken :)
en dan misschien nog het liefst een broertje / zusje?

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:23

SecretLIN schreef:
Citaat:
Moderatoropmerking:
Quote verwijderd.

wie zegt dat die alleen maar in het hok mag zitten? en wie zegt dat ze er niet nog een konijntje bij gaat nemen?

Vind sommige mensen meteen erg aanvallend reageren hoor!

ja inderdaad. het konijntje is nog jong!
mijn konijn is vorige jaar overleden, en toen hij bij mij kwam heb ik hem eerst een tijdje in het hok gehouden, en toen hij wat langer bij ons was & wat sterker in zn schoenen stond heb ik hem in de tuin laten lopen.
misschien laat ze het beestje eerst even bekomen voordat ze hem loslaat in de tuin?

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:32

Wow, wat een heftige reacties hier. Een konijntje van 7 weken is nog veel te jong om te koppelen. Tenminste, je kunt er wel ander jong konijntje bijzetten, maar dan moeten ze straks maanden apart. Als het een mannetje is, wachten tot hij 4/5 maanden oud is en castreren, een leuke dame erbij en hartstikke gezellig. Bij een vrouwtje kan je er vanaf 3/4 maanden een leuke gecastreerde heer bijzetten, omdat inderdaad die jonkies no wel erg kunnen schrikken van een rijdende heer.
Wat betreft dit konijntje: met rust laten maar goed in de gaten houden of hij/zij wel eet. Een knuffel die eerder genoemd werd vond ik ook wel een goed idee.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:41

Handig is 2 konijntjes te nemen uit 1 nest. Heel simpel! :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:42

Gelukkig zijn er nog meer mensen die sommige mensen ook wel aanvallend vinden, Winsel ik snap je heel goed hoor ( qua opvangwerk etc) maar 1x je mening geven lijkt me genoeg en waarom meteen zo aanvallend?

Mambobeach daar heb je gelijk aan, maar misschien waren er wel niet meer beschikbaar? of wil ze graag een ander soort konijn erbij? je weet niet he voordat je je mening geeft eerst even vragen?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:05

SecretLIN schreef:
Gelukkig zijn er nog meer mensen die sommige mensen ook wel aanvallend vinden, Winsel ik snap je heel goed hoor ( qua opvangwerk etc) maar 1x je mening geven lijkt me genoeg en waarom meteen zo aanvallend?

Mambobeach daar heb je gelijk aan, maar misschien waren er wel niet meer beschikbaar? of wil ze graag een ander soort konijn erbij? je weet niet he voordat je je mening geeft eerst even vragen?

Ga je nu boos doen tegen mij? Mening geven mag ik doen hoor. :j
Ik zeg alleen maar hoe het zou KUNNEN zijn. Het is alleen jammer dat sommige bokkers ontzettend slecht kunnen lezen en aanname's doen en daar word ik ontzettend kriegelig van.

En daarbij, TS geeft geen antwoord mocht ik iets willen vragen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:35

TS hoe doet ze het nu? Mag per pb hoor.... gezien de reacties ....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:41

Aan de ene kant vind ik hoe hier gereageerd wordt een beetje over de top.... aan de andere kant dacht ik dat er ook ee heel ander persoon achter Chiqa zat.
Ik heb altijd gedacht dat ze al meerdere konijnen had(er werd altijd gesproken over ze, bijv. ze krijgen hier..) en dat ze toch wel genoeg verstand van konijnen had om niet een konijn van 7 weken aan te schaffen.....
Ik denk dat deze mensen vanuit dit punt reageren, maar iets minder heftig kan ook wel.

Ben ook benieuwd hoe het nu gaat :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:42

Moderatoropmerking:
Er zijn een flink aantal reacties uit dit topic verwijderd. En wel om verschillende redenen.
-Herhaling van dezelfde vraag/opmerking
-Persoonlijke aanvallen naar TS
-Offtopic berichten

De vraag/het discussiepunt over 1 konijn alleen is inmiddels door verschillende mensen genoemd, hoeft dus niet nog heel veel keer herhaald te worden.
Persoonlijke aanvallen maken de sfeer er niet beter op en offtopic berichten dragen niet bij aan een antwoord op de vragen van TS.

Graag gewoon netjes en ontopic verder dus.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:49

Ts hoe is het nu met je nijntje? Is ze al gaan eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:16

Even een update, voor de geïnteresseerden het gaat super!
Dr zusje zit nu bij dr. :) Die zat nog elders.
Heb voor de zekerheid een potje olvarit gehaalt (Wortel)
je weet maar nooit maar is niet nodig geweest ze eet alles.
Hooi, brokjes, groenvoer en droog brood.

Alleen één vraag,m ze poepen in hun etensbak, ook plassen.
Hoe pak je zoiets aan? Heb altijd oudere konijnen gehad, nooit zulke ukkies dus weet niet precies hoe je daar mee om moet gaan.
Zal eerdaags een foto maken als het weer beter is.

Dirkje25 schreef:
Nou ik zal je zeggen wij hadden vroeger ook een konijntje van de buren gekregen en die keek in het begin heel appelig uit haar ogen en zat ook maar een beetje stilletjes te kijken.

Appelig was idd het juiste woord :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:20

Voor zover mijn ervaring in onze opvang gaat Chiqa, is er niet heel veel te doen als ze de hoek waar nu de bakjes staan, gekozen hebben tot toillet...

Bakjes in een heel andere hoek is wat wij in de opvang doen en als dat niet mogelijk is (vanwege de plaats waar het deurtje in het hok zit ofzo) dan zetten wij de bakjes op een verhoging (meestal stuk van een platte balk hout) zodat ze iets op moeten stappen om bij de bakjes te komen, dat is een drempel om er rustig te gaan zitten plassen/poepen maar werkt niet bij alle konijnen bij ons.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:21

als ze steeds op diezelfde plaats poepen en plassen, dan het voerbakje daar weg halen en mss daar een apart bakje neer zetten voor de behoeftes...?

edit sorry zelfde als bovenganger ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:28

Ik zal het bakje hoger zetten, dat is wel mogelijk. Of een ander soort bakje, straks zijn ze te groot voor dat bakje, of zullen ze het dan ook blijven doen?

Of gewoon de korrels op de vloer strooien?

Ik heb altidj zindelijke konijnen gehad, deze zijn dat natuurlijk nog voor geen meter.Zou het werken als ik hun drollen in een hoek gooi?
In de vollaire is het geen punt maar in dit hok is het was lastig.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:33

hmm.. grappig om te lezen wat jullie allemaal geven als advies. Heb laatst zelf ook een hok gekocht (zo'n langwerpige piramide, met stukje binnenverblijf en langer stuk buiten stuk). Hok staat buiten, op het gras en had zelf hooi, brok voor jonge konijntjes en dergelijke gehaald. Ook een borstel voor konijnen, een mini liksteen voor konijnen, houten wand waar ze aan konden knagen, maiskolfjes en graanstengels e.d.
Maar goed, toen een leuk konijn uitgezocht, een dwergkonijn van toen 6/7 weken. Echt nog een ukkie. Was heel bang en zat in zo'n hokje bij borghuis. Meegenomen in een doos. In het hok gedaan en meteen was het konijn tevreden. Erg veel mee rond gelopen, opgetild, geknuffeld, op de bank gezet, dingen geleerd e.d. En nu, met 15 weken is het een dik en super groot konijn, die alles goed vind, gehoorzaam is en alles lust! We geven hem wortel, sla, brood, koekjes, aardbeien, appel, peer, komkommer, framboos e.d. en hij is super blij! Hebben het hok altijd open staan en dan loopt hij door de hele tijd heen, altijd, 24/7 (al vanaf wij hem hebben). Hebben toen we hem 2 weken hadden een konijn erbij gekocht van toen 15 weken. Zat ook bij borghuis. Maar dat was een zielig gevalletje. Broodmager, alleen een skeletje, heel bang en omdat hij al ouder was, was het echt moeilijk hem over zijn angst heen te helpen, maar nu is het net zo'n doerak als die andere. Maar die rennen dus altijd in de tuin en kunnen er ook niet tegen om in het hok te zitten. Als je ze er 2 dagen in laat (en het is een groot hok!), daan staan ze echt tegen de deur te beuken en zijn ze helemaal wild! Maar doordat ze altijd los lopen zijn ze alles gewend en hebben ze een super conditie! Maar dat ijn echt schatjes.

Maar wat betreft het poepen in hun voerbak, misschien het voer gewooon in een ander bakje doen? Of het voerbakje verplaatsen?

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:45

Als ik een konijn neem
neem ik er altijd 2 uit hetzelfde
nest (meestal 2 voedsters)
zodat ze in ieder geval iemand
hebben en samen kunnen wennen
aan het nieuwe thuis..
Dat konijntje moet ook erg
wennen aan (misschien) andere
konijnen en een nieuw thuis,
je kunt niet gelijk verwachten dat een konijntje
gelijk met de andere konijnen gaat spelen
of gelijk weer heel actief is..
xxxx en als er al iets over vertelt is
sorry dan

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:47

Lotte_Wessel schreef:
hmm.. grappig om te lezen wat jullie allemaal geven als advies. Heb laatst zelf ook een hok gekocht (zo'n langwerpige piramide, met stukje binnenverblijf en langer stuk buiten stuk). Hok staat buiten, op het gras en had zelf hooi, brok voor jonge konijntjes en dergelijke gehaald. Ook een borstel voor konijnen, een mini liksteen voor konijnen, houten wand waar ze aan konden knagen, maiskolfjes en graanstengels e.d.
Maar goed, toen een leuk konijn uitgezocht, een dwergkonijn van toen 6/7 weken. Echt nog een ukkie. Was heel bang en zat in zo'n hokje bij borghuis. Meegenomen in een doos. In het hok gedaan en meteen was het konijn tevreden. Erg veel mee rond gelopen, opgetild, geknuffeld, op de bank gezet, dingen geleerd e.d. En nu, met 15 weken is het een dik en super groot konijn, die alles goed vind, gehoorzaam is en alles lust! We geven hem wortel, sla, brood, koekjes, aardbeien, appel, peer, komkommer, framboos e.d. en hij is super blij! Hebben het hok altijd open staan en dan loopt hij door de hele tijd heen, altijd, 24/7 (al vanaf wij hem hebben). Hebben toen we hem 2 weken hadden een konijn erbij gekocht van toen 15 weken. Zat ook bij borghuis. Maar dat was een zielig gevalletje. Broodmager, alleen een skeletje, heel bang en omdat hij al ouder was, was het echt moeilijk hem over zijn angst heen te helpen, maar nu is het net zo'n doerak als die andere. Maar die rennen dus altijd in de tuin en kunnen er ook niet tegen om in het hok te zitten. Als je ze er 2 dagen in laat (en het is een groot hok!), daan staan ze echt tegen de deur te beuken en zijn ze helemaal wild! Maar doordat ze altijd los lopen zijn ze alles gewend en hebben ze een super conditie! Maar dat ijn echt schatjes.

Maar wat betreft het poepen in hun voerbak, misschien het voer gewooon in een ander bakje doen? Of het voerbakje verplaatsen?

:\dat konijn is toch nog veel te jong bij jou terrecht gekomen?
Als ik konijn neem moet die minimaal 8/9 weken oud zijn of ouder!..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:48

@Lotte wessel, kijk uit met de liksteen. Deze zijn niet zo goed voor konijnen. Ook met veel fruit is niet goed vanwege suikers, groente is wel weer prima :D

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:49

Chiqa schreef:
Ik heb altijd oudere konijnen genomen, maar deze keer weer eens een jong konijntje, dit omdat ik het hok wel erg leeg vond staan. (Konijn is van de week ingeslapen is 14 jaar geworden)
Het is een Black en Tan en ze zit wel heel stilletjes in een hoekje, ik weet het weg bij dr broertjes zusjes en moeder, een autoreis van 20 minuten, een wereld vreemd hok.
Ze kijkt wel helder en fit uit dr oogje, nest zag dr goed uit net als de konijnen en de verblijven.

Omdat ik dr al een tijd uit ben bij dat jonge spul vroeg ik mij af of dit wel normaal is, ze wil natuurlijk ook nog niets eten.
Gewoon maar zo laten en zal het een kwestie van wennen zijn? Wanneer kan ik verwachten tot ze zich wat meer thuis voelt?

Hoe oud is jou konijntje? het kan ook liggen aan de leeftijd..
Misschien was het te vroeg bij de moeder weggehaald??
Je kan er ook nog een konijntje bijnemen zodat
je konijntje zich minder eenzaam voelt (neem wel van hetzelfde geslacht om nestjes te voorkomen) dan heb je gelijk 2 blijere konijntjes, omdat ze tenminste al met z´n 2en zijn, dan zal je konijntje zich vast zekerder voelen, misschien is er bij je in de buurt nog wel iemand met jonge konijntjes??
xxx
x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:52

sitaenik schreef:

Volgens staat dat toch in de openingspost of heb ik dat al verteld ? maar zie meer die vraag stellen, ze is een week of 7 en komt bij een goede fokker vandaan.
Speciaal Black en Tan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:54

Chiqa schreef:
sitaenik schreef:

Volgens staat dat toch in de openingspost? Een week of 7 :) en komt bij de fokker vandaan.
Speciaal Black en Tan.

Dat is ook nog vrij jong...
Het zal daar wel vooral aan liggen
je kunt eigenlijk ook beter een jong konijntje nemen die
2 weken ouder is ongeveer.. ik zou er nou wel 1 bij nemen
Ik heb ook wel eens een nestje konijnen maar bij mij mogen ze dan nog
niet weg hoor!