Konijn in de stress, aangevallen door labrador

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

m_ss

Re: Konijn in de stress, aangevallen door labrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:57

nog belangrijker dan eten: poepen! goed opletten hoor.. mijn nijnie heeft eens koliek gehad ennehm.. dat gaat je in de 100en euro's lopen..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:47

Inmiddels poept de dame ook weer :)
Ze zal nog steeds niet van haar plekkie komen als het niet echt moet, ik heb haar net even een beetje opgetild om even schoon te maken, want ze blijft dus ook gewoon in haar eigen keutels en plas zitten (trekt wel in de onderlaag, maar toch, alles op 1 plek lijkt me niet lekker) en we willen geen maden natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:38

Fijn dat het weer wat beter gaat, ze is dr nog niet maar de eerste uurtjes heeft ze doorstaan.
Ik heb vanavond mijn 14 jarige weg moeten brengen, die zat apatisch in dr hok, pure ouderdom...
Denk je het is maar een konijntje, maar toch....

Hoop dat de jouwe weer snel opknapt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:30

Ah gecondoleerd Chiqa, wel een nette leeftijd 14 jaar voor een konijn. Ze heeft ongetwijfeld dus een goed leven gehad!

Goed dat ze al gepoept en geplast heeft, is ze ondertussen ook al iets rustiger? Ik weet niet of er iets is wat rustgevend is voor konijn, zoals je ook voor katten en honden hebt.
Anders zou je daar eens voor moeten kijken misschien is ze dan ook meer op haar gemak.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 09:14

Ach, wat sneu Chiqa :(:) 14 jaar is een hele leeftijd!

Ik heb de indruk dat het beter gaat. Ze is weer zelf van haar plek gekomen om naar de lekkerste hooitjes te gaan zoeken en het hele hok ligt bezaaid met keutels, dus dat is niet de eerste keer geweest. Er komt weer beweging in en ik heb de deur naar de ren dus ook weer opengezet, maar vooralsnog maakt ze geen aanstalten om naar buiten te gaan. Ze moet dan ook springen. Ik heb nog in mijn hoofd om een loopplankje te maken, maar ben nog aan het bedenken hoe ik dat het beste kan doen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:18

Super dat het beter lijkt te gaan!
Heb je geen houten wijnkistje meer staan met zo'n schuifdekseltje?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 09:21

Nee, die heb ik zo gauw niet meer. Ik ga eens in de schuur kijken wat ik daar nog kan vinden!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:24

Jeu BE, lees het net pas.. Arm konijntje!! Gelukkig eet ze weer, dat ze nog niet veel beweegt kan komen van spierpijn ed, of gekneusde ribbetjes wegens het heen en weer schudden dat honden met prooi wel eens doen om de nek te breken.

Super dat ze alweer wat beweegt! Jou Nijn gaat er wel komen denk ik, en idd, goede reden voor mensen om dieren, zéker dieren met een kronkel, niet los te laten.

Loopplankje kan je makkelijk maken, een plankje met als je ze hebt kleine dwarslatjes, en heb je die niet kan je desnoods wat lucifers her en der erop plakken (wel koppie eerst nat maken uiteraard) zodat ze toch wat houvast heeft.

Wel is de kans groot omdat ze het niet kent, dat ze er alsnog geen gebruik van zal maken, maar het is de moeite wel waard.

Geef Nijn maar een voorzichtige knuffel van me!

(En heeeeel erg netjes van de hondeneigenaar trouwens dat ze alle kosten gaat vergoeden, loslopen is een minpunt, maar dit toch een dik pluspunt van haar!)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:04

Ik heb een looplankje gemaakt, inderdaad zoals jij zei, Breghje :) Maar ik heb Nijn op moeten tillen en in de ren moeten zetten en nu zag ik ook waarom: ze loopt wel direct naar haar lievelingsplekje, een beschut hoekje in de zon, maar ze kan haar achterpoot niet goed gebruiken en valt dus steeds bijna om. Vanmiddag om 18.15 mogen we even terugkomen bij de DA.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:24

Zojuist belt de mevrouw van de hond, ik had haar even gewaarschuwd dat we terug moeten naar de DA. Zij weigert verder te betalen, want 'ik had de poort maar moeten afsluiten'!!! -:(-
*hangt nu met politie aan de foon voor info over rechten*

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:31

Tis dat ik niet meer kan editten en dat pluspunt weg kan halen... Wát een rioolstreek :( ! Al laat jij je poort wagenwijd openstaan, dan nóg heeft haar kronkelindekop hond niet los te lopen. Privé terrein is privé terrein, je zou ook even de plaatselijke APV erop na kunnen slaan, want ik geloof dat honden in de bebouwde kom niet eens los mógen lopen (bij ons dan, dus het kan per gemeente verschillen uiteraard) maar ik denk dat de politie je dat ook kan vertellen.

Arme Nijn!!!! Hopelijk is het alleen stijf, en heeft ze geen rugletsel.... [cencuurmodusaan] Roteigenaresse -:(- [/cencuurmodus]

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:47

Ik heb de politie gesproken en die hebben haar adres genoteerd. Verder heb ik het juridisch loket gebeld en de situatie uitgelegd. Zij hebben drie handvatten gegeven:
- de schade is niet ontstaan door de open poort
- in deze gemeente is het strafbaar om je hond los te laten lopen
- een hond is een onberekenbaar dier, daar hoort de eigenaar te allen tijde rekening mee te houden
- de eigenaar van een dier is aansprakelijk voor alle schade die een dier veroorzaakt, tenzij er sprake is van overmacht - wat hier niet van toepassing is.

Mijn arm nu:
Afbeelding
Maar Labjes zijn lieve honden, hoor... vooral die met een extra kronkeltje.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:11

Is dat een beet??? :oo Dat wist ik helemaal niet!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:02

Moooooi BE je hebt goede handvaten om dat mens voor het blok te zetten!! Vooral de laatste twee, die zijn heel erg fijn. Ik hoop dat mensen die dit lezen en de dieren vaak los laten eens de ogen geopend zijn. Dat zijn geen malse blauwe plekken meis, ga je nog "plezier" van hebben. Dikke knuf, hoe doet Nijn het ondertussen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:37

Ja, Labje vond het niet zo leuk dat ik hem letterlijk aan zijn klokkenspel uit de ren heb getrokken :+ Moet zeggen dat ik zoveel adrenaline in mijn lijf had dat ik er bij de DA pas last van kreeg.

Met Nani (volgens mij de eerste keer dat ik hier zijn naam noem :=) gaat het heel veel beter. Ik vermoed toch stijfheid en heb voor nu de afspraak met de DA even afgebeld - hij wilde zich net eigenlijk liever niet laten vangen en sprong zo vanaf de grond zijn hok in, wat een centimeter of 25 is. Dat gaat niet als je achterpoot het niet doet. Heb dus even overlegd met de assistente en die had ook het idee dat het dan misschien vooral spierpijn was geweest.
Maar die mevrouw laat ik mooi even in haar sop gaarkoken - laat maar even zweten dat er nog een gepeperde rekening kan komen! Hoe langer ik erover nadenk hoe bozer ik word, is ze nou helemaal gek!

Ik heb hier trouwens een 7-jarige die al een kwartier lang loopt te huppelen en zingen; 'Nani hoeft niet naar de dokter, Nani blijft leven, er is niks ergs, hoera!' :+: Arm kind maakt zich wel zo'n zorgen, heeft maandag ook alles zien gebeuren en was wel zo ontdaan! :(:)

Edit: een kwartiertje later en even sudderen en denken verder overweeg ik toch om aangifte te doen. Ze heeft er duidelijk niks van geleerd... wanneer is het een kind?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:00

Das dan heel erg jammer voor Labje in dit geval.

Superfijn nieuws dat Nani het weer goed doet!! Echt heerlijk, je flufje weer op de goede weg, dat het toch spierpijn is geweest.

Aangifte zou ik, zeker gezien de info van de politie, gewoon doen in dit geval. Ze heeft er duidelijk niks van geleerd, en wie dan niet wil horen die moet maar voelen.

Straks is het idd een kind, of een ander dier waar iemand aan gehecht is. Beest moet aan de riem, en gewoon never noooit loslopen op openbaar terrein. Klaar.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:21

Wat een dom mens, rioolstreek vind ik echt een prachtuitdrukking Breghje!

Aangifte doen, je hebt nu al contact gehad en je kan het maar gedaan hebben, over 2 weken heeft het weinig zin meer toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:42

Ik zou ook aangifte doen, al is het alleen al om dat mens wakker te krijgen waar ze mee bezig is, dat hond voortaan maar vast moet, dit kan écht niet.
Gelukkig was het spierpijn, het had nóg erger kunnen aflopen gelukkig was jij zo dapper.
Maar die blauwe plekken heeft ie je echt gegrepen? Hoe reageerde je?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:47

Hij heeft me even gepakt toen ik hem letterlijk aan zijn ballen van het konijn aftrok. Hij schrok volgens mij, heeft niet door willen bijten, want dan had ik er wel anders bij gelopen. In die tijd had die jongen Nani kunnen pakken en liet ik dus de hond zijn zakie los, en toen liet hij mij los. Ik ben gelijk achter die knul aan gerend, ik was helemaal op Nijn gefocust. Ik voelde dit ook pas toen ik bij de DA binnen stond (en die zei er ook iets van).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:50

Jeetje...ja op zo'n moment raast de adrenaline ook door je lichaam. Gelukkig heeft ie niet doorgebeten, heb je allemaal niets aan. Ben benieuwd hoe het afloopt, of die vrouw de schade vergoed, lijkt me wel meer dan normaal.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:50

We hebben niet meer teruggehoeven naar de DA dus wat dat betreft valt er weinig te vergoeden. Ik ben ook nog niet helemaal uit over die aangifte. Hubbie wil er niks van weten, die wil geen burenruzie ontketenen, maar ik vind het toch iets waar wel wat mee gedaan mag worden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:24

Anders ga je toch nog een keer met haar om de tafel zitten om te zien of er iets besproken kan worden nu duidelijk is hoe eea af loopt? Nijn komt er bovenop, maar lab én eigenaar zal toch echt moeten gaan realiseren dat ze er nu heel, heeeeeel erg goed vanaf zijn gekomen. Zo i zo de schade is er nu is vergoeden, lijkt me niet meer dan normaal sociaal gedrag van haar uit...

Edit, en mocht ze moeilijk doen, dat is de keus makkelijk. Aangifte. Wie niet horen wil, moet dan maar voelen....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:04

Nou, dat is inderdaad ook wat in mijn hoofd is opgekomen. Desnoods per brief, als ze niet wil praten...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:34

Ik heb een brief gemaakt, die ik weleens in de bus kan doen. Ik mis alleen nog wat; ik wil eigenlijk zeggen dat ik niet van plan ben om mijn poort altijd maar dicht te houden, dus dat zij die joekel bij zich dient te houden. Maar hoe ga ik dat nou streng en duidelijk formuleren zonder grof te worden?

Citaat:
Beste E,

Bij deze toch nog even een kleine 'update' over de situatie zoals die nu ontstaan is naar aanleiding van de aanvaring tussen jouw hond en mijn konijn Nani.

Om te beginnen: de rekening die je van me zou krijgen van afgelopen woensdag, die komt niet, dus dat scheelt weer. Het kan zijn dat er nog wel een rekening komt, als Nani niet snel begint met opknappen. Het beestje is namelijk nog steeds flink beroerd van het hele voorval. Met name door de stress die de gebeurtenis veroorzaakt heeft, hebben wij voorlopig twijfels of het nog goed komt. Konijnen zijn zeer stressgevoelige dieren, die kunnen sterven aan o.a. Darm-immobiliteit of ontstekingen, veroorzaakt door spanning. Het kan dus ook nog goed zijn dat Nani uit haar lijden verlost moet worden.

Dan wat betreft die betaling. Ik heb e.e.a. even nagevraagd bij de juridische dienst, maar het is wettelijk inderdaad zoals ik al zei: de eigenaar van een dier is te allen tijde aansprakelijk voor de schade die dat dier aanricht. In dit geval is dat de schade aan Nani en het hok en aan mijn arm. Als je met een hond bezig bent, dien je er rekening mee te houden dat die onberekenbaar is en dus maatregelen te treffen dat hij niet kan ontsnappen, om nog maar te zwijgen over het laten loslopen van de hond, wat in deze stad een strafbaar feit is. Zeker als de hond, zoals je maandagmiddag tegen mij zei, 'een kronkel in de kop heeft'.
Het hok heb ik kunnen repareren en zelf kom ik er met wat blauwe plekken vanaf, dus daar is de financiële schade beperkt gebleven. Ik hoop van harte dat ook de financiële schade aan Nani beperkt blijft, omdat dat waarschijnlijk betekent dat het zonder al te veel problemen weer goed komt.
Dat de poort openstond, heeft – zéker juridisch gezien – met dit hele geval niets te maken. Dat zou misschien het geval zijn geweest als ik ook een hond had gehad, die met jouw hond was gaan vechten, maar is zeker niet van toepassing op een weerloos konijn, dat ook nog in een afgesloten ren zat. Buiten dat is het laten openstaan van een poort een volkomen gerechtvaardigde actie als er kinderen buitenspelen.

...

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:40

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt