Actie ten behoeve van de dierenambulance?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:01

Bramasole schreef:
We kunnen inderdaad zelf wat doen, en dat is dat iedereen zelf voor zijn dier gaat zorgen. Ik zou eerder een artikel schrijven en dit onder de mensen brengen. Zo kun je mensen bewust proberen te maken over hun verantwoordelijkheid wanneer een dier wordt aangeschaft.

Als je er toch wat geld aan uit wil/kan geven, verzamel dan een hoop mensen (verschillende postcodes). Schrijf gezamenlijk een stuk, kopieer dit en doe het door de brievenbussen.

Klopt, is ook een goed idee. Dit zou ik ook wel willen doen. Ja voor me dieren zorg ik al maar ik bedoel de folders uitdelen :P

We kunnen beter nadenken met de TS dan tegen de TS. Dit is een impulsieve actie en ze wilt het graag uitwerken, niet direct mee starten heb ik begrepen. Eerst een basis vormen. En daar heeft ze info voor nodig over hoe het in zijn werk gaat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:02

Ik denk eerlijk gezegd dat het een nobel streven is, maar ik geef je weinig kans van slagen. Je bent zo afhankelijk van de al bestaande organisaties. En ik vraag me af wat je kunt toevoegen. Ik zou je idee echt anders uit proberen te werken.

Freya schreef:
Zo heb ik mogen vernemen dat een dierenambulance alleen eerste hulp bieden en niet een dier uit zijn lijden verlossen ( of dit waar is weet ik niet )

Klopt. Omdat er geen definitie is waar een DA aan moet voldoen en iedereen zich DA kan noemen daarom hebben ze geen wettelijke status. Hierdoor hebben ze ook beperkte mogelijkheden, mogen geen medische handelingen verrichten en hebben geen alarm of blauwe zwaailichten die ze mogen gebruiken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:14

Tja denk dat we blij mogen zijn dat er mensen zijn die al hun vrije tijd in de dierenabu steken. Op dit moment heb ik mijn buik vol van vrijwillegers werk. Wordt doodmoe van de mensen die het allemaal beter weten en maar niets doen. En maar zeiken en zeiken....vooral op forums.

Dat er regels en eissen zijn komt omdat er zo verschrikkelijk veel zeikers zijn in de wereld die altijd lopen te wijzen naar mensen die veel tijd in vrijwilligers werk steken.

Ieder dier dat gered kan worden is er 1 soms kan het niet om wat voor een omstandigheden dan ook. Helaas het is niet anders. Zou dan zeggen pak dat dier op ga naar de DA en laat hem behandelen MAAAR betaal ook de rekening......

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:21

Prisca schreef:
Tja denk dat we blij mogen zijn dat er mensen zijn die al hun vrije tijd in de dierenabu steken. Op dit moment heb ik mijn buik vol van vrijwillegers werk. Wordt doodmoe van de mensen die het allemaal beter weten en maar niets doen. En maar zeiken en zeiken....vooral op forums.

Dat er regels en eissen zijn komt omdat er zo verschrikkelijk veel zeikers zijn in de wereld die altijd lopen te wijzen naar mensen die veel tijd in vrijwilligers werk steken.

Ieder dier dat gered kan worden is er 1 soms kan het niet om wat voor een omstandigheden dan ook. Helaas het is niet anders. Zou dan zeggen pak dat dier op ga naar de DA en laat hem behandelen MAAAR betaal ook de rekening......

Zó waar en treffend !! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:23

Ik snap je actie niet hoor.

De mensen die op de dierenambulance werken zijn over het algemeen al vrijwilligers. Wat weer erg jammer is, want dat komt de kwaliteit niet ten goede. Deze mensen denken veelal genoeg ervaring te hebben met dieren om 'wel even te kunnen diagnosticeren wat er aan de hand is', terwijl dat toch echt het werk van de DA is.
(Overigens is dit geen gezeur van iemand die zelf niks doet, ik ben zelf actief vrijwilliger bij het asiel en juist daarom heb ik ervaring met de dierenambulance.)

Maar goed... als je zo nodig mee wil doen, waarom sluit je je dan niet aan bij een reeds bestaande organisatie? De reden dat zij niet op tijd uitrijden heeft wellicht te maken met het niet/te weinig hebben van vrijwilligers. Waarom word je dan zelf geen vrijwilliger? Heb je niet de administratieve rompslomp maar doe je wel wat nuttigs.

Anoniem

Re: Actie TEGEN de dierenambulance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:06

Ffotuna: Je snapt mij denk ik niet. Met DA bedoel ik DierenAmbulance. Aansluiten bij een reeds bestaande organisatie bedoel ik ook. Ik weet dat de vrijwilligers alles doen wat ze kunnen maar als er maar 1 bus is met 1 vrijwilliger dan wordt het erg moeilijk voor ze om hun werk echt goed te doen.

Daarom zit ik eraan te denken wat wij zouden kunnen doen om meer mensen en bussen voor de DA te krijgen. Die is op dit moment even het grootste probleem imo. Dieren kunnen niet worden opgehaald of te laat zodat ze al zijn overleden en noem maar op.

het folder idee vond ik zelf ook heel erg goed. Alle ideen en adviezen zijn welkom. Voorlichting is ook een zeer goed idee maar dan nog denk ik dat je daar niet ver mee komt. Kijk eens naar HVN of in je plaatselijke krant daar staat ook al in dat de asiels volzitten en jij je dieren niet moet dumpen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:09

_Chanel_ ik neem aan dat je al donateur bent van de plaatselijke Dierenambulance? Probeer nog meer leden te werven zou ik zeggen. En niet met mensen die geen enkele dierenopleiding hebben, een dierenambulance voor de wielen te rijden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:09

Ach ben toch voor de actie van Belgie....de hele handel casteren en stereliseren......hebben we ook de vele ellende niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:13

Vergeet de vogeltjes niet!! Dat is denk ik wel 50 tot 70% van het werk in de lente / zomermaanden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:14

Slimmerik: Ik ben geen donateur in de zin dat ik geld geef, wel goederen maar aan geld doneren doe ik niet voor niets en niemand.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:15

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:16

Wat een beter idee is, is handtekeningen verzamelen en deze aanbieden op het Binnenhof.

De dierenambulance krijgt geen staatssteun, helemaal niks, alles wat ze doen, doen ze van het geld die ze van donateurs krijgen en ze moeten het dus doen met de middelen die ze hebben.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:16

Ffortuna schreef:

De mensen die op de dierenambulance werken zijn over het algemeen al vrijwilligers. Wat weer erg jammer is, want dat komt de kwaliteit niet ten goede. Deze mensen denken veelal genoeg ervaring te hebben met dieren om 'wel even te kunnen diagnosticeren wat er aan de hand is', terwijl dat toch echt het werk van de DA is.
(Overigens is dit geen gezeur van iemand die zelf niks doet, ik ben zelf actief vrijwilliger bij het asiel en juist daarom heb ik ervaring met de dierenambulance.)

Maar goed... als je zo nodig mee wil doen, waarom sluit je je dan niet aan bij een reeds bestaande organisatie? De reden dat zij niet op tijd uitrijden heeft wellicht te maken met het niet/te weinig hebben van vrijwilligers. Waarom word je dan zelf geen vrijwilliger? Heb je niet de administratieve rompslomp maar doe je wel wat nuttigs.

Wat ik dan weer raar vind, is dat de fouten vaak worden afgeschoven op: Het zijn vrijwilligers.
Ja. En? Vrijwillig is niet vrijblijvend. Je hebt er voor gekozen om de verantwoording van de DA op je te nemen. Dan moet je deze taak ook goed vervullen, want er rekenen mensen op je..

en natuurlijk is het goed dat deze vrijwilligers er zijn, maar ik lees de laatste tijd wel errug veel fouten...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:18

Inney schreef:
Ffortuna schreef:

Wat ik dan weer raar vind, is dat de fouten vaak worden afgeschoven op: Het zijn vrijwilligers.
Ja. En? Vrijwillig is niet vrijblijvend. Je hebt er voor gekozen om de verantwoording van de DA op je te nemen. Dan moet je deze taak ook goed vervullen, want er rekenen mensen op je..

en natuurlijk is het goed dat deze vrijwilligers er zijn, maar ik lees de laatste tijd wel errug veel fouten...

Hoeveel goede acties heb jij de laatste jaren in het nieuws gezien dan? Juist, geen. Goed nieuws is geen nieuws in Nederland :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:19

slimmerik schreef:
Misschien hier eens rondneuzen [***]. http://www.dierenambulanceforum.nl/inde ... a9&act=idx

Jammer dat je een vrijwillige organisatie die het moet hebben van donaties niet wenst te helpen maar wel kritiek uit.

Ik wil ze wel helpen maar ik ga geen geld doneren. Sowieso heb ik zelf al niet genoeg geld om van rond te komen maar goederen geef ik wel. Als ik eens een financiele meevaller heb gaat het allemaal naar het asiel/dierenthuis en noem maar op maar dan zijn het goederen en geen geld.

Dat ik kritiek uit is logisch. Er zijn veel mensen die vrijwillig op de DA zouden willen rijden desnoods met eigen vervoer maar als die hulp wordt afgewezen kan ik er ook niets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:19

San87 goede acties zijn er zeker ook maar... het moet gewoon zo kunnen zijn dat de DA op elke echte melding af kan gaan en dat is op dit moment echt niet zo.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:20

Mensen maken de fout dat een dierenambulance vergeleken wordt met een mensenambulance. Nl bellen en binnen 10 minuten aanrijden.

Misschien een optie om het te verplichten dat als je huisdieren hebt, een flink bedrag per maand moet betalen aan de zorgverzekering van dieren. Zelfde hoogte dus als nu voor mensen betaald wordt.

Komt aan het gezeur van dierenliefhebbers een keer een einde ...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:21

_Chanel_ schreef:
San87 goede acties zijn er zeker ook maar... het moet gewoon zo kunnen zijn dat de DA op elke echte melding af kan gaan en dat is op dit moment echt niet zo.

En dan moet je je afvragen of dat de schuld is van de Dierenambulance, of van de Nederlandse staat, die dieren nog steeds als tweederangs ziet :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:22

slimmerik schreef:
Mensen maken de fout dat een dierenambulance vergeleken wordt met een mensenambulance. Nl bellen en binnen 10 minuten aanrijden.

Misschien een optie om het te verplichten dat als je huisdieren hebt, een flink bedrag per maand moet betalen aan de zorgverzekering van dieren. Zelfde hoogte dus als nu voor mensen betaald wordt.

Komt aan het gezeur van dierenliefhebbers een keer een einde ...

Hier sluit ik mij 100% bij aan _/-\o_

Misschien gaan mensen dan ook eens nadenken voor dat ze een dier nemen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:22

San87: daar heb je gelijk in, maar n.a.v. o.a. de topics hier op bokt, vind ik het wel erg ver gaan. Vooral het bekende zinnetje: Laat hem maar lopen..
Dát vind ik eigenlijk wel te ver gaan. Een gewond dier laat je toch niet lopen? En als je bij de DA begint als vrijwilliger, weet je wat er van je verwacht word. Als je hieraan niet wilt/kunt voldoen, moet je er niet aan beginnen. ;)
Maar dat is mijn mening, ;)

En ik zeg ook niet dat alle fouten bij de vrijwilligers liggen, maar ik krijg zo het gevoel als ik dit allemaal lees, en het kan fout zijn, en zeker niet voor alle DA gelden, dat de mentaliteit een beetje verkeerd zit bij sommige DA's.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:23

_San87_ schreef:
_Chanel_ schreef:

En dan moet je je afvragen of dat de schuld is van de Dierenambulance, of van de Nederlandse staat, die dieren nog steeds als tweederangs ziet :)

Ik zeg ook niet dat het helemaal de fout is van de DA, absoluut niet. Het is goed dat ze er zijn. Dat zeker. Maar het kán beter. En dat het soms fout gaat, moet niet kunnen liggen aan de 'vrijwilligers' ;)

Anoniem

het is vooral de schuld van de staat die niet meer kan of wil investeren.

Slimmerik: Ik vind gewoon dat op elke echte melding afgegaan moet worden. Als omstanders kunnen helpen heel fijn dan kan de DA eerst nog langs een andere melding gaan. Binnen 10 minuten hoeft van mij ook niet maar wel in noodsituaties.

Anoniem

TS: ik snapte je wel hoor, in mijn stukje bedoelde ik DA wel als dierenarts, misschien dat dat de boel verwarrend maakte. Maar nu je uitleg gaf snap ik je nóg beter.

Inney: ik schuif het niet af op het feit dat het vrijwilligers zijn. Ik zeg alleen dat je beter een geschoolde paraveterinair op zo'n wagen kunt zetten (er zijn er genoeg die geen werk kunnen vinden) dan de zoveelste dierenliefhebber met een superheld-syndroom. En helaas zijn er teveel van dat laatste type. Al zullen er ook kundige mensen tussen zitten uiteraard.

En nog even voor de TS: tuurlijk is kritiek uiten goed, ik vind het wel goed dat je denkt in oplossingen -door te willen helpen- dan in problemen. Maar ga eens langs bij de plaatselijke dierenambulance (even voluit om misverstanden te voorkomen ;) ), ga met ze om tafel, misschien kun je dan iets verzinnen waardoor je ze goed kan helpen.

Slimmerik: klopt. Een dierenambulance is geen servicegerichte organisatie. Als er ECHT iets aan de hand is, kun je beter de DA bellen, die komen (meestal) wel meteen.
Edit: ik begrijp ook niet dat ze dat niet gedaan hebben bij die kat die met z'n ballen vast zat in die boom...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:25

Ffortuna: Ah, zo. Dan heb ik je post verkeerd begrepen.
Maar het blijft een feit, dat er in veel van de topics over de fouten, het afgeschoven word op vrijwilligers.

Misschien moet er een topic gestartworden met goede verhalen over de DA, haha ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:26

Ik vind vrijwilligers juist top, ben zelf ook vrijwilliger bij het asiel he :P