Kattenpopulatie: Belgie eindelijk wakker, nu NL nog!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:25

Joline_ schreef:
Adil18 schreef:
Weet je, weet je, ik heb pas een goed idee! Als nou alle katteneigenaren verantwoording gaan nemen over hun beesten en hun katers of krolse poessies gewoon bij huis houden, dan scheelt dat al een hele boel! :D

Maar dan is het weer zielig dat die katten niet buiten mogen :+

Je kunt de tuin best zo inrichten dat je katten er blijven, ziet er misschien niet zo mooi uit, maar scheelt een hoop ellende :D

Wet je wat pas zielig is...of wie? IK! :+ Rij ik een kat dood, en dan moet ik de eigenaren vertellen dat ik hun kat heb doodgereden...Ja, potverdorie, zij lieten hun beest op straat lopen, en dat kamikaze-katertje stond ineens op de weg...! Plots op de rem ging niet, want had een dikke trekker achter me zitten en ik riskeer geen kapotte auto en een mogelijk whiplash voor een kat...:n

Apple

Re: Kattenpopulatie: Belgie eindelijk wakker, nu NL nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:26

In Nederland worden allang alle asielkatten gesteriliseerd of gecastreerd.
In dat geval kun je dus beter zeggen dat Belgie eindelijk wakker wordt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:27

Adil18 schreef:
Weet je, weet je, ik heb pas een goed idee! Als nou alle katteneigenaren verantwoording gaan nemen over hun beesten en hun katers of krolse poessies gewoon bij huis houden, dan scheelt dat al een hele boel! :D

Ik denk dat meer dan de helft van alle katten in het dorp hier geen eigenaar heeft uberhaupt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:28

AngelofLove schreef:
Tja, die van ons waren al gechipt toen we ze kregen dus daar kon ik niks aan doen he. En zoals ik zei, het zijn binnenkatten die nooit buiten komen dus waarom zou ik die ene dan wel steriliseren....

Ik vind dat buitenkatten sowieso gesteriliseerd en gechipt moeten zijn. Hoeveel dode katten of katten die aangereden zijn en geopereerd moeten worden er hier wel niet langs de weg liggen soms.... Die kosten daarvan moeten gewoon verhaald kunnen worden op de eigenaar vind ik.

Sorry het was niet op jou persoonlijk bedoeld :p Had wel begrepen dat de katten die by u buitenkomen geholpen zijn :p Niks tegen chippen hoor, maar als je moet kiezen tussen de 2 weet ik toch wat ik ga nemen.; Ik heb nu 6 katten, waarvan ik er maar 1 ben gaan halen! 3 zijn aan ons deur gedumpt geweest, uitgemergeld tot en met. 2 andere hebben we gaan halen want ze waren de 'overschot' van die ongewenste nestjes :P

@Joline_ : En er zijn veeel raskatten die nooit buitenkomen omdat ze soms gewoon gestolen worden ! Tis te zien hoeveel ruimte ze daar binnen hebben voor de kat om zich uit te leven :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:29

Apple schreef:

Ergens vind ik dit ook nog link..Ik las in een jachttijdschrijft over een man die zijn Teckel "verloor" tijdens de jacht. Alle asielen afgebeld, alles afgezocht en niks gevonden...Nu bleek een van de asielen die de man had gebeld WEL de Teckel te hebben....Naar een paar maand zijn ze hier achtergekomen...En toen kreeg de jager zijn goedgekeurde, bejaagde dekreu zonder ballen terug :=

Adil

BraveSpots schreef:
Adil18 schreef:

Ik denk dat meer dan de helft van alle katten in het dorp hier geen eigenaar heeft uberhaupt.

Sneu eigenlijk...Maar hoe zijn die daar gekomen, dat vraag ik me af...

mhollander

Joline_ schreef:

Ik heb 2 katers. Zijn nog niet geholpen omdat ze nog te jong zijn, maar ze kunnen niet achter het huis weg. Heb een schutting met een stroomdraadje erlangs. Hun kunnen niet weg en andere katten kunnen niet bij mij achter het huis komen.

Vind het wel een goed idee maar denk ik niet haalbaar. Bovendien niet iedereen wil een raskat hebben.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:30

mhollander schreef:
Joline_ schreef:

Ik heb 2 katers. Zijn nog niet geholpen omdat ze nog te jong zijn, maar ze kunnen niet achter het huis weg. Heb een schutting met een stroomdraadje erlangs. Hun kunnen niet weg en andere katten kunnen niet bij mij achter het huis komen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:33

@Gaella, hahaha, kan gebeuren, beetje miscommunicatie :D

Maar ik ken inderdaad ook mensen waar katten gedumpt zijn en die mensen geven ze dan wel eten omdat ze het anders zielig vinden, ze waren graatmager toen ze daar het hek over zijn gegooid. Die mensen zullen nooit naar de dierenarts gaan om ze te laten steriliseren of chippen want tja, het zijn hun katten verder niet, ze geeft ze alleen te eten. Ze heeft al eens de dierenbescherming/asiel hier gebeld maar die vangt geen verwilderde katten :s Al had het steriliseren iets goedkoper geweest dan had degene bij wie ze gedumpt zijn ze misschien wel zelf gevangen en laten steriliseren maar 7 x 120 euro vind ik veel geld :D

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:34

ze hebben al een paar keer een "knal" gekregen. Lopen dan met een rot gang het huis weer in incl dikke staart. Komen naar 5 minuten weer buiten maar gaan dan niet bij het draad. en blijven uit mijn bloemenperk. Hoef nu niet eens de hele dag het stroom er op te zetten heel af en toe.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:36

Adil18 schreef:
BraveSpots schreef:

Sneu eigenlijk...Maar hoe zijn die daar gekomen, dat vraag ik me af...

Zwerfkatten. Woon erg landelijk met omringd door boerderijen en dan krijg je vanzelf dit soort situaties.
In de velden is er in principe ook wel genoeg eten te vinden dus het houd zichzelf in stand.

Bovendien is de mentaliteit hier nog erg ouderwets. Onze kat is gecastreerd maar ik denk dat ie één van de weinige is. Mensen hebben over het algemeen geen geld/zin/tijd om hun kat te catsreren, laat staan de boeren. Die verklaren je ronduit gek.

Edit; laat staan als je begint over het binnen houden van je katten. dan komen ze niet meer bij van het lachen denk ik.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 18-08-10 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:37

Apple schreef:

Oke sorry, maar ik hoop dat sommige particulieren hierdoor misschien ook een beetje "wakker" worden.....

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:39

BraveSpots schreef:
Bovendien is de mentaliteit hier nog erg ouderwets. Onze kat is gecastreerd maar ik denk dat ie één van de weinige is. Mensen hebben over het algemeen geen geld/zin/tijd om hun kat te catsreren, laat staan de boeren. Die verklaren je ronduit gek.

Misschien moet er vanuit de overheid (PVDD?) een actie o.i.d. komen waardoor en castreren en steriliseren van je poezels een stuk goedkoper wordt?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:40

Brainless schreef:
marielle231 schreef:
Ja en als de poezen geholpen worden gebeurd er dus ook niks meer met dat zaad ;) :P

Ik vind het wel een goeie eigelijk :j

Nieuwe kat kun je bij een fokker vandaan halen of ga naar het asiel daar zitten er genoeg :j
Maar of het gaat lukken?

Maar er staat: alle katten moeten gesteriliseerd worden. Dus ik neem an dat ze daar ook raskatten mee bedoelen?!

Nou nee denk niet dat ze de raskatten ermee bedoelen :n
Daar word namelijk wel verantwoord mee gefokt ( meestal dan := )

De meeste katten in het asiel of die rondzwerven buiten zijn de HTK katten.
Veel poezen lopen lekker buiten rond en komen drachtig thuis, en niet 1 keer maar tig keer.
De asielen zitten overvol, en volgens mij worden de dieren in belgie nog steeds afgemaakt als ze geen plekje kunnen vinden, of is dat nu niet meer zo?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:42

maar wat als je geen raskat wil.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:43

AngelofLove schreef:
@Gaella, hahaha, kan gebeuren, beetje miscommunicatie :D

Maar ik ken inderdaad ook mensen waar katten gedumpt zijn en die mensen geven ze dan wel eten omdat ze het anders zielig vinden, ze waren graatmager toen ze daar het hek over zijn gegooid. Die mensen zullen nooit naar de dierenarts gaan om ze te laten steriliseren of chippen want tja, het zijn hun katten verder niet, ze geeft ze alleen te eten. Ze heeft al eens de dierenbescherming/asiel hier gebeld maar die vangt geen verwilderde katten :s Al had het steriliseren iets goedkoper geweest dan had degene bij wie ze gedumpt zijn ze misschien wel zelf gevangen en laten steriliseren maar 7 x 120 euro vind ik veel geld :D

Waar we vroeger woonden zat eens een wilde kat met jongen. Mijn moeder heeft ze zelf gevangen en naar het asiel gebracht. Ze hadden zogezegd een besmettelijke ziekte en zijn allemaal ingeslapen :s Dus naar het asiel brengen hebben we volgende keer niet meer gedaan, dus eten geven, castreren etc, en nu lopen er hier 6 tja xD
120 euro? :o Kdacht dat het 'maar' 60 was eigenlijk :P

@Mariella, als er teveel zijn gaan ze er volgens mij idd nog steeds aan. Je kunt ze moeilijk met 100 in een ruimte van 10 x 10 steken

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:45

Er zijn meer en meer asielen die ze niet inslapen maar vaak in het gewoonweg onmogelijk. Te veel katten voor te weinig plaatsen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:52

Eindelijk goed nieuws voor de katten en ik denk dat ze het enkel over de gewone htk kat hebben en niet over de raskatten. Ik vind ze een systeem moeten invoeren dat alle katten gechipt moeten worden (verplicht net zoals bij honden en paarden) en als ze een kat vinden die niet gesteriliseerd is, baasjes boete.
Enkel mensen die een speciale fokvergunning hebben mogen katten kweken de rest moet verplicht katten laten steriliseren. Dit zou ook betekenen dat ziekten zoals kattenaids en andere soa's bij katten bestreden zouden kunnen worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:58

@Lauratje
In Nederland is het niet verplicht je hond te chippen, ook hoeft je hond niet geholpen te zijn.
Als ik kijk bij het asiel bij ons in de buurt, zitten daar nog steeds meer honden dan katten.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:02

In Belgie is het verplicht je hond te chippen en vind dat dit ook bij katten hoort. Ik denk persoonlijk dat er minder oeps-nestjes zijn bij honden dan bij katten en dus zou het een oplossing kunnen zijn om het steriliseren te verplichten, bij honden zou dat verplicht steriliseren ook al veel helpen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:05

Ik vind het een zeer goede zaak.

Slipnesten en boerderijnesten zul je altijd wel hebben.
Voor degenen die geen raskat willen !!
En anders kunnen diegenen toch altijd in het Asiel of op MP terecht, teveel rasloze katten die nog een baasje zoeken.

Ik kan niet wachten tot het in NL word doorgevoerd.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:07

Lauratje_88 schreef:
In Belgie is het verplicht je hond te chippen en vind dat dit ook bij katten hoort. Ik denk persoonlijk dat er minder oeps-nestjes zijn bij honden dan bij katten en dus zou het een oplossing kunnen zijn om het steriliseren te verplichten, bij honden zou dat verplicht steriliseren ook al veel helpen.

Mijn hond is niet gechipt, ze is al wat ouder en heeft een tattoo in haar oor.
Je hebt als eigenaar meer controle over een hond dan een kat, want zoveel mensen wandelen niet met een kat aan de leiband, of kennen commandos zoals 'hier' ofzo :P
Ik vind niet dat het steriliseren verplicht moet worden, alleen spijtig dat er zoveel mensen zijn die alles maar laten gebeuren. Heb al is een verhaal gehoord van iemand met haar reu, dat ze ene loopse teef lekker los liepen omdat die mensne van de teef een nestje wouden van haar hond T_T

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:15

@Gaella, de goedkoopste dierenarts wat betreft sterilisatie bij poezen is hier 120 euro, en dat is dan in een omtrek van 30 km....De duurste durf ik bijna niet te zeggen :s

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:17

Nee dat vind ik echt belachelijk... Alle katten... straat katten zonder eigenaar en asiel dieren moeten idd wel gesteriliseerd worden

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:23

chaatje16 schreef:
Nee dat vind ik echt belachelijk... Alle katten... straat katten zonder eigenaar en asiel dieren moeten idd wel gesteriliseerd worden

Ik denk dat dit in de praktijk niet mogelijk is, maar als ze alle katten die ze KUNNEN helpen, ook daadwerkelijk helpen scheelt dit een hoop kittens die vroeg of laat een grote kans hebben om in een asiel terecht te komen, of misschien nog erger.........