Hoe kun je een geitje het beste ontwormen? Is er een pasta te krijgen net als bij paarden of tabletten als bij honden? En waar ik ik dit krijgen?
Leliaardje
Geplaatst: 17-08-10 10:16
Er is vloeistof om in de mond in te geven (Oramec bijvoorbeeld) of ze kunnen ingespoten worden (Dectomax bijvoorbeeld). Ook zullen er vast nog wel pillen zijn om in te geven, maar dat vind ik zelf heel onhandig. Ik neem aan dat dit bij een dierenarts te koop is in kleine porties (voor als je maar 1-2 geiten hebt). Of misschien bij een geitenhouder of schapenhouder in de buurt. Denk er wel aan: geit heeft 1,5-2 x de dosering van een schaap nodig.
Er zijn pasta's, pillen en injecties. Als je kan kiezen, neem de injecties. De pasta was al een ramp maar pas heb ik pillen moeten geven, dat was helemaal erg. Ik ben per geit een kwartier bezig geweest en eentje stikte er half in. Injectie is zo gebeurd, ze geven één bler en ze gaan weer.
Ik vind het jammer om voor een ontworming een da te moeten laten komen. Ik zal wel eens informeren naar de pasta, misschien kun je dat ook op een broodje geven. Heb ik bij mijn vorige pony ook moeten doen, daar kreeg ik echt geen spuit in dr mond, was een ramp, dus gaf ik het op een broodje en dat at ze op.
marielle231
Geplaatst: 17-08-10 11:58
Wij doen ontwormen doormiddel van vloeistof in de bek spuiten. Zelf heb ik dit regelmatig gedaan, totaal niet moeilijk. Geit vangen bek open spuit erin rustig spuiten en klaar binnen 2 min gedaan.
Injectie kan je gewoon zelf geven, eerste keer even voor laten doen en dan is het simpel. Je spuit onder de huid.
Huidplooi pakken bij de oksels o.i.d. waar er ruimte zit, naald erin, even opzuigen zodat je zeker weet dat je niet in het bloed zit, en de spuit leegduwen. Even masseren en het is klaar.
Coby
Moderator Over Paarden
The one and only
Geplaatst: 17-08-10 21:48
Wij hebben in de achtertuin sinds kort ook twee dwerggeitjes. Omdat wij in een agrarisch gebied wonen heb ik er voor gekozen om een UBN-nummer aan te vragen. Wij hebben de geiten gekocht bij een erkende fokker. Dan heb je ook nog een goede bloedlijn (en een mooie geit ). Onze geiten krijgen 's ochtends en 's avonds hooi. Gras is er daarnaast volop. Bix geven doen we op dit moment niet meer. De geitjes gingen daar echt heel erg van mekkeren. In de wintermaanden zal ik dit wel voeren maar dan is het ook echt nodig. Ons hekwerk is rond de 1.20. Met vier draden stroom en een professioneel stroomapparaat. Dat zorgt ervoor dat ze echt niet naar buiten willen
Oja aanrader is wel om een borstelgelegenheid te creeeren. Wij hebben dat gedaan door simpel een schrobber ergens vast te schroeven. Daar maken ze dagelijks fanatiek gebruik van. Ook vinden ze het lekker om in het zonnetje ergens hoog te liggen. Joni (bruine geit) krijgt dagelijks haar borstelbeurt van ons en geeft ook duidelijk aan wanneer dat moet gebeuren
Laatst bijgewerkt door Coby op 17-08-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Grapjasjes12
Geplaatst: 17-08-10 21:51
Ik heb op m'n 8ste een dwerggeitje gehad Als iemand het verhaal wil horen, PB me maar, want het is echt hilarisch
Dwerggeiten.nl is idd heel erg zinvol, daar kun je alles wel vinden.