Aangeleerd gedrag of verveling bij konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Aangeleerd gedrag of verveling bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:34

Ja dat klopt maar daar heeft de TS nu even niets aan he?! ;) Gebeurd is gebeurd, nu een oplossing zoeken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:41

H_Nalanta schreef:
Gebeurd is gebeurd, nu een oplossing zoeken.

Gebeurd is gebeurd??? Ja, nee, laten we met zijn allen onze mond maar dichthouden, dáár heeft dit konijn iets aan... :x :x :x

Ik gééf toch een oplossing: konijn erbij nemen???

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:44

Dat zeg ik toch niet, ik heb in het topic nl ook al een oplossing geplaatst. Maar als je aankomt met 'Je had beter na moeten denken voordat je aan een konijn begint' heeft dat niet veel nut he?! We kunnen de tijd niet terug draaien! ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:48

Oké, sorry. Je hebt gelijk: we kunnen de tijd niet terug draaien. Ik hoop gewoon dat TS inziet dat ze het vervelende gedrag van haar konijn zelf in de hand heeft. Ik word een beetje droevig van 'wel weten dat een maatje beter en gezelliger is, maar er niet zo veel zin in hebben'. Tsja, dan moet je geen konijn nemen.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:48

Dani_ schreef:
Je had je misschien beter moeten laten informeren vóórdat je een konijn aanschafte :).

Dus nu ben ik gelijk een slechte konijnen bezitter?! gadver zeg!

Mijn dieren krijgen wat binnen mijn vermogen ligt en ik constateer dit gedrag bij mijn konijn en ik probeer hier een passende oplossing voor te vinden!

Mijn konijn komt echt niet te kort, meer ruimte omdat ik het zielig vond, perfect (duur) voer zodat hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft, tijdens de warme dagen verhuis ik hem naar mijn ouders zodat hij het niet te warm zal krijgen, en continu los lopen lukt niet omdat hij letterlijk alles sloopt en ik voor zijn eigen veiligheid niet wil dat hem wat overkomt.. en hiervoor pas ik zelfs dingen aan in mijn huis zodat hij zoveel mogelijk los kan!

Ik heb nu het gevoel als of er naar mij gekeken wordt of ik mijn Nijn zielig alleen in een hokje van een halve vierkanten meter heb zitten ergens achter in de tuin zonder de verzorging die hij nodig heeft...

Nu snap ik heus wel dat iedereen zegt een maatje erbij, hier zit ik ook echt over na te denken, maar ik ben gewoon bang dat dit niet dé oplossing is voor mijn Nijn, (operatie voor castratie/ klikken met maatje/ misschien dan wel te weinig ruimte enz enz. ) Ik wil straks niet met 2 konijnen zitten die allebei apart moeten zitten omdat ze niet samen kunnen... daarnaast is mijn huis nu echt Nijn zijn huis en accepteerd hij wel een nieuwe en wat doe ik die nieuwe aan, wordt hij geterroriseerd?! Daarnaast blijft hij dit gedrag dan houden?!

Het is niet mijn eerste konijn, de andere is 9 jaar geworden en letterlijk aan ouderdom gestorven, deze was ook alleen, maar dit dier was zeer tevreden...

edit: Deels vind ik het vervelend gedrag, maar dit vind ik meer omdat het geen "standaard"gedrag is van een konijn (knagen wel maar niet op deze manier) en daar wil ik een passende oplossing voor vinden...

Het is geen gemakszucht van ik neem er geen konijn bij, Nijn zoekt het maar uit... Ik denk verder na om te zorgen dat ik straks niet met een nog groter "probleem" zit!
Laatst bijgewerkt door ifever op 05-08-10 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:49

Dani_ schreef:
Oké, sorry. Je hebt gelijk: we kunnen de tijd niet terug draaien. Ik hoop gewoon dat TS inziet dat ze het vervelende gedrag van haar konijn zelf in de hand heeft. Ik word een beetje droevig van 'wel weten dat een maatje beter en gezelliger is, maar er niet zo veel zin in hebben'. Tsja, dan moet je geen konijn nemen.

Geeft niet! ;)
Ja, daar ben ik het absoluut mee eens! :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:52

@TS; je kunt het toch proberen? Je kan vast wel wat regelen met een konijnenopvang. Dan kun je daar koppelen op neutraal terrein en eventueel de afspraak maken dat als het binnen 3 dagen thuis nog niet klikt je het konijn terug kunt brengen? :)

Er zijn maar weinig konijnen die niet met een ander kunnen dus het is zeker het proberen waard.

Mijn oplossing zou zijn; konijn castereren, goed laten herstellen, dan naar de opvang, daar koppelen op netraal terrein en vervolgens een afspraak maken dat je het konijn binnen 3 dagen (o.i.d) terug kan brengen als het echt niet gaat thuis maar dat verwacht ik niet.
Laatst bijgewerkt door Captain op 05-08-10 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:52

ifever schreef:
Mijn konijn komt echt niet te kort,

Het klinkt vervelend om te zeggen, maar je konijn komt wel iets te kort.
Iets essentieels zelfs. Een maatje. Hoe goed ie het ook heeft, jij als mens zijnde, kan nooit een vervanging zijn voor een ander konijn.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:57

Klopt blijkbaar komt/kwam hij iets te kort en heeft hij een gedrag ontwikkeld wat nu continu terug blijft komen...

@ H_Nalanta, een dier wat bij mij in huis komt zal niet zo snel meer vertrekken, als het dus niet klikt is de kans groot dat ik het "nieuwe"konijntje ook niet terug gaat... ze zullen vast langer de tijd nodig hebben om zich thuis te gaan voelen...

Ik ga is informeren bij een opvang hoe hun dit voor zich zien..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:58

ifever schreef:
@ H_Nalanta, een dier wat bij mij in huis komt zal niet zo snel meer vertrekken, als het dus niet klikt is de kans groot dat ik het "nieuwe"konijntje ook niet terug gaat... ze zullen vast langer de tijd nodig hebben om zich thuis te gaan voelen...

Zo maak je het voor jezelf natuurlijk wel moeilijk! ;)
Je kunt in 3 dagen echt al wel zien of ze elkaar accepteren hoor. ;)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:59

hahaha daarom wil ik de stap ook niet te snel zetten :)

Geen ervaring met koppelen dus weet ook niet hoelang ze nodig hebben of iets :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:16

Dani_ schreef:

Volgens mij staat er nergens "niet zo veel zin in hebben".
TS geeft aan het niet te zien zitten, met imo goede redenen, zie nergens staan omdat ze er niet zoveel zin in heeft.

De oppervlakte is al niet groot, en als ze om wat voor reden dan ook niet klikken, moet je 2 konijnen apart gaan zetten.
Lijkt mij best moeilijk en goede redenen om goed na te denken of je er een tweede bij neemt!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:32

Bij sommige opvangen kun je wel een afspraak maken dat als het echt niet lukt je het konijn terug kan brengen! :) Dus laat je goed informeren. Soms kun je volgens mij zelfs jouw konijn brengen zodat zij m koppelen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:37

Een maatje erbij lijkt de oplossing. Bij ons deed de cavia dit om aandacht te trekken. Ongepland kwam er een dwergkonijntje bij de cavia te zitten en het geknaag aan de tralies was van dag 1 verdwenen. Cavia's en dwergkonijnen gaan overigens vaak wel goed samen. Bij ons zijn ze geweldig met z'n twee. Zitten kopje aan kopje uit een bakje te eten en soms wast het konijn de cavia zelfs.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:40

TS: Die voedster van mij met dat knaaggedrag, dat was dus echt een tr*tkonijn. Kon ook totaal niet over weg met andere konijnen, was altijd de grote sjagrijn. Tja, ze was al gecastreerd, dus daar kon het niet aan liggen. Maar de aanhouder wint. Ik kan ook geen konijn de deur uit doen omdat het niet klikt. Daarbij ben ik inmiddels wel aan haar nukkige gedrag gewent, een nieuwe eigenaar doet dat misschien niet. Echter, na weken/maanden van geduld ligt ze nu prinsheerlijk in de ren met 5! andere konijnen, en het gaat super! Ja, dit heeft in het begin een hoop mot gegeven. Ik heb haar eigen 'doos' meegegeven met de verhuizing, zodat ze nog wat van haar eigen had. Hier lag ze telkens heel nukkig in, andere konijnen weg te jagen. En nu? Ze ligt nu heerlijk in haar doos, buiten in de ren met haar 2 beste nijnen maatjes. Onafscheidelijk, ze delen met z'n allen een voerbak. De andere konijnen kunnen ook prima bij haar komen, geen enkel probleem meer!
Konijn zelf? Een stuk minder nukkig, minder angstig en veel knuffeliger, ook naar mij toe.

Wat ik hiermee zeggen wil? Ik denk echt dat ieder konijn te koppelen is, mits je over een hoop geduld bezit.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:58

Ts: hoe eng het ook lijkt een 2e konijn, probeer het :j

Ik heb een uberbitch van een voedster die gecastreerd is en een aantal jaar alleen leefde (slecht i know heb ook hard geknokt voor een tweede konijn en die is er nu)
Wat schetst mijn verbazing...
eerste kennismaking (ieder in hun eigen hok, tralies tegen elkaar aan) flink bijt en agressief gedrag van de voedster, ze kon hem wel vermoorden :oo
Nu was het nieuwe nijntje nog een beetje jong om van zich af te bijten dus heb ik ze zo een paar weekjes laten staan naast elkaar.

1ste keer bij elkaar in een vreemde ruimte...
voedster heeft hem een paar keer een waarschuwingshapje gegeven maar voor de rest vind ze hem maar wat griezelig en tegelijkertijd heel interessant :D
vandaag 3de kennismaking, liggen neus aan neus zonder gemene hapjes. Dus wees niet te snel bang, laat je goed informeren, ga naar een goede opvang die ervaring heeft...
vraag desnoods of jouw nijn daar een tijdje mag blijven (met bijvoorbeeld een contract) zodat hij daar gekoppelt kan worden en kan wennen aan zn vriendinnetje en als ie dan naar huis komt is het na een paar weken niet meer zo "zijn huisje"

Andere oplossing is er denk ik niet, ja je kunt proberen om alles knaagproef te maken en hem dan constant los te laten lopen, maar ik ben bang dat dit overdreven veel knagen aangeleerd gedrag is.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:51

\beste ifever,
\ik zou als laatste oplossing kijken naar een tweede konijn. Voor lang niet alle knaagdieren is een vriendje erbij de oplossing. \hier op bokt lijkt het de oplossing voor werkelijk alle problemen maar dit is lang niet altijd zo buiten de bokt wereld. Dat knaagdieren altijd met zn twee moeten zijn en dat jij daar van te voren over na had moeten denken is onzin. Veel konijnen/cavia's etc zijn gelukkig alleen. Alleen als jij de ruimte hebt, het leuk vind en het echt als oplossing ziet moet je er over nadenken maar je loopt ook het risico dat je konijn helemaal geen maatje wilt hebben en dan heb je twee kooien in je huis staan want tenslotte zal je het nieuwe konijn ook niet zomaar weer wegdoen. \Denk er dus goed over na voor je het 'alles oplossende' advies over neemt van bokt.

Succes en ik vind het super wat je voor je konijn doet en hebt gedaan qua ruimte en vrijheid geven en wandelen etc!