Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:24

Ik vind het eraf knippen echt ook walgelijk en ik snap niet dat je dat kan. Maar ook het afbinden vind ik niet oké. Dat doet nog voor een veel langere periode pijn.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:25

Mij hebben ze toen gezegt dat ze er niks van zouden voelen.
Heb er eigelijk nooit verder over nagedacht maar idd niet prettig.
Mijn zoontje had laatst zijn vinger vast in gaatje van een bakje.
Je zag die vinger gewoon opzwellen en blauw/paars worden en het was erg pijnlijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:28

marielle231 schreef:
Mij hebben ze toen gezegt dat ze er niks van zouden voelen.
Heb er eigelijk nooit verder over nagedacht maar idd niet prettig.
Mijn zoontje had laatst zijn vinger vast in gaatje van een bakje.
Je zag die vinger gewoon opzwellen en blauw/paars worden en het was erg pijnlijk.

Dan zou jullie hond het vast ook niet prettig hebben gevonden lijkt mij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:28

Gebeurd heel vaak met dat soort dingen. Ze zeggen dat de dieren er geen last van hebben. En waarom zouden die mensen tegen je liegen? Terwijl als je er dan goed over nadenkt, je eigenlijk wel snapt dat de honden daar geen last van hebben. Het is nu bij landbouwdieren (op paarden na :( ) ook verboden.

Bij varkens knipten ze, bij schapen met een elastiek.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:29

Verschrikkelijk lelijk vind ik he couperen van een hond. Ik durf het filmpje niet eens te zien.

Zelf heb ik een Amerikaanse bulldog met hele mooie oorflappen en een staart. (alhoewel als meneer tegen je aan kwispelt kun je er wel een blauw plek aan over houden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:29

Het enige dat wat mij betreft 'hoort' is het behouden van zoveel mogelijk natuurlijke kenmerken van dieren. Door domesticatie is er uiteraard veel veranderd, maar voor veel dieren geldt nog steeds dat de vacht, snorharen, oren, staarten etc. functie hebben. Ik vind het de plicht van de mens om die functies intact te laten.

En bepaalde dieren/rassen fokken of kenmerken aanpassen omdat het 'mooi' is terwijl een dier er nadeel van ondervindt vind ik echt heel egoistisch.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:30

Giolli schreef:
Iris82 schreef:
Nee zoals ik al zei: die was niet netjes gecoupeerd, ze hebben zn oren gewoon als pup er met 1 haal afgesneden...

Ik ben van mening dat die staart een functie heeft, net als de oren en ik ben zeker tegen onnodig snijden in dieren als het geen functionaliteit heeft. En dat heeft het imho niet. Dus ik ben absoluut tegen.

Er is geen onderdeel aan een dier wat geen bepaald nut heeft.
Ik snap dat in de paarden wereld ook niet. Waarom hebben sommige paarden van die uitgeholde oren? Helemaal kaal!
De manen zijn totaal geschoren, en ook BOVEN aan de staart.
Paard zelf word ook geschoren. ( goed, daar kan ik ook nog positieve dingen in zien, maar tot hier en absoluut niet verder. )
Neus, Oor, Kin,Baard,Manen,Sokken. Alles word bij sommige paarden gewoon weg gehaald! En waarom?!
Omdat het mode is.
Nou ik word helemaal simpel van mode, want waarom denk je dat een dier zo zijn onderdelen heeft? Niet alleen voor een paard, Niet alleen voor een hond maar voor alle dieren...

Dat scheren van een paard, zowel zijn sokken, staart als het uitscheren van de oorschelpen is echt niet erg.
Ik scheer ook mijn benen, onder mijn armen en bikini lijn.
Nu krijg ik wellicht als antwoord: een paard kiest hier niet voor en jij wel. Ja, dat is waar.
Maar het oog wil ook wat. En een verzorgt paard ziet er gewoon veel beter uit. Een paard met lange manen, staart tot op de grond, sokken aan zijn voeten( als het niet bij het ras hoort) is een slordig gezicht en vertelt veel over de eigenaar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:31

RedPassion schreef:
Het enige dat wat mij betreft 'hoort' is het behouden van zoveel mogelijk natuurlijke kenmerken van dieren. Door domesticatie is er uiteraard veel veranderd, maar voor veel dieren geldt nog steeds dat de vacht, snorharen, oren, staarten etc. functie hebben. Ik vind het de plicht van de mens om die functies intact te laten.

En bepaalde dieren/rassen fokken of kenmerken aanpassen omdat het 'mooi' is terwijl een dier er nadeel van ondervindt vind ik echt heel egoistisch.

Zie mijn vorige reactie op pagina 1 :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:33

Johanna59 schreef:
Dat scheren van een paard, zowel zijn sokken, staart als het uitscheren van de oorschelpen is echt niet erg.
Nu krijg ik wellicht als antwoord: een paard kiest hier niet voor en jij wel. Ja, dat is waar.
Maar het oog wil ook wat. En een verzorgt paard ziet er gewoon veel beter uit. Een paard met lange manen, staart tot op de grond, sokken aan zijn voeten( als het niet bij het ras hoort) is een slordig gezicht en vertelt veel over de eigenaar.

De haren van een paard hebben nog functie, zeker de haren in het oor en aan de staartwortel. Wat er verzorgd uitziet is een kwestie van smaak. Ik zie liever een 'natuurlijk' paard dat bestand is tegen weer en wind en insecten omdat het al zijn haar mag houden. ;)

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:36

Maargoed, een hond trimmen is dan ook niet natuurlijk, maar dat heeft wel degelijk nut voor een hond.. wat je vaak hoort is dat het alleen gedaan word zodat dehond een agressiever uiterlijk zal krijgen.. Nou ik kan je vertellen, wij hadden een jack russel, die hoefde je alleen maar aan te kijken en die werd aangekeken voor een rottweiler in schaapskleren.. Gecoupeerde en staart, maken een hond niet agressiever..

En over de mode is waar, evenals de honden in diverse kapsels worden getrimd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:45

Citaat:

Ik ben het absoluut niet eens met jou reactie!
Wij staan namenlijk niet buiten en worden als het ware in een wei gelaten en moeten ons zelf zien te redden.
Wij kunnen ons douchen, wassen, tandenpoetsen, oren schoonmaken en eigen teken verwijderen.
Wat dan ook! Wij kunnen het allemaal zelf.
alleen WIJ moeten de keuze's maken voor ons paard.
Je kunt je paard écht niet helemaal geschoren totaal van onder tot boven zo in de wei laten staan.
En scheren kan ik echt wel tegen, vind ik oké. Ookal doe ik het zelf niet...
en alsjeblieft kom niet aan met "het oog wilt ook wat" kijk alsjeblieft eens in mijn profiel en zie mijn verzorgde topper!
het enige wat word gedaan is medicatie geven als hij zich niet top voelt. De juiste voeding, genoeg water en bijna elke dag een borstel over zijn vacht. Hij glanst als de maan en zon bij elkaar!
En nee hij heeft zijn oren niet uitgehold, en nee; Olivier kan alles van een afstandje perfect voelen in het donker en hij stoot zich niet zomaar want hij heeft zijn "voelsprieten en snorharen" nog.

En pfff wat een domme reactie dat het wat over de eigenaar verteld! Dat slaat regelrecht nergens op!
Dus als jij in de wei een paard ziet lopen zoals deze:

Afbeelding

Verteld dit al over de eigenaar dat hij niet goed verzorgd word?

Maar een totaal kaal paard geschoren uit neus,oren,kin,baard,sokken is ideaal?!
Wat een enorm vooroordeel, echt belachelijk gewoon!!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:46

RedPassion schreef:
Johanna59 schreef:

De haren van een paard hebben nog functie, zeker de haren in het oor en aan de staartwortel. Wat er verzorgd uitziet is een kwestie van smaak. Ik zie liever een 'natuurlijk' paard dat bestand is tegen weer en wind en insecten omdat het al zijn haar mag houden. ;)

_/-\o_ +:)+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:06

ik ben fel tegen couperen, moet wel zeggen dat bepaalde rassen er niet bepaald mooier op worden met die flappers (vooral dobbermans!) maargoed dat nemen we voor lief :Y)

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:12

Ik vind 't een beetje zonde om de oren en staart te couperen!
Vind het nog al zielig.. als ik zo 't filmpje van de vorige pagina bekijk,
lijk 't mij als of dat die pup 't uitroept van de pijn!
Zou 't zelf echt niet kunnen doen hoor bij een pup of volwassen hond!
En indd die foto van die hond met gecoupeerde oren, dat is echt veel
te kort en niet netjes gedaan.. Ik kan wel een foto van een Stafford
laten zien die ik een keertje in Italië een aantal jaar geleden ben
tegen gekomen! Die heeft nog wel de helft van z'n oren! Alleen vind
ik 't bij mij eigen Stafford veel mooier met oren en een gewone staart

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:15

Ik zie er het nut niet echt van inzienb. En denk ook zeker dat het de hond zal belemmeren tijdens zijn leven dus vind het goed dat het verboden is. Ik vind met staart en oren meestal juist mooier, hoewel het wel minder goed kan zijn voor je servies inderdaad :P

@Iris82: bij paarden is het ook wel verboden in Nl maar helaas is geld dit verbod niet over de gehele EU waardoor het makkelijk te omzeilen is

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:20

ieuw ieuw ieuw. wat een misselijk filmpje. Ik kan veel hebban wat dat soort dingen betreft maar bah bah bah.
Ik heb hiuer een nestje cane corso pups met oor een staart. maar afgelopen ozndag werd ik gebeld door een man die er persee 1 wilde zonder staart en oren. bij de cane corso's was het normaal om de oren er zo ongeveer af te halen op de manier van de foto van iris. Dat soort mensen kunnen bij mij geen pup uitzoeken!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:23

liedje89 schreef:
@Iris82: bij paarden is het ook wel verboden in Nl maar helaas is geld dit verbod niet over de gehele EU waardoor het makkelijk te omzeilen is

Ik weet ut. Ik was wat plat door de bocht. Ze gaan naar Frankrijk en laten een DA-verklaring opstellen enz. Ik heb daar hele stukken over geschreven... Zal wel komen omdat ik in 2 nachten zeven uur slaap in totaal gehad heb... :\

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:27

Iris82 schreef:
liedje89 schreef:

Ik weet ut. Ik was wat plat door de bocht. Ze gaan naar Frankrijk en laten een DA-verklaring opstellen enz. Ik heb daar hele stukken over geschreven... Zal wel komen omdat ik in 2 nachten zeven uur slaap in totaal gehad heb... :\

Maar geld het voor alle andere dieren dan wel EU wijd of doen mensen daar gewoon wat minder moeite voor? (Ik zie ook nog regelmatig gecoupeerde honden ik dacht altijd dat daar dan misschien een gelijksoortig systeem achterzat of knippen ze dat gewoon thuis af dan?)

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:29

suuzepuus schreef:
Bij de cane corso's was het normaal om de oren er zo ongeveer af te halen op de manier van de foto van iris. Dat soort mensen kunnen bij mij geen pup uitzoeken!!

Op die foto vind ik ze er eerder helemaal af..
Geen oor meer te bekenen hoor, alleen nog een
gehoordgang van 't oor wat je ziet!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:30

zoals op de foto heb ik ze nog nooit gezien

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:31

Amerikaanse Stafford uit Italië, die ik daar heb gezien
Deze had trouwens wel gewoon een lange staart!
Afbeelding

Dit is overigens mij eigen hond, zonder gecoupeerde oren! :P
Engels StaffordShire Bull Terriër, genaamd Djesso
Afbeelding

Je zal ze indd eerder zo dan tegen komen Nati ;)
Laatst bijgewerkt door nOukiee_ op 20-07-10 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:32

Ik heb een Franse Bull en hij heeft geen staart.
Maar hun worden toch ook niet met staart geboren als ik het goed heb? :+ Tenminste kwam dr al toen die 3 á 4 week was en heb nooit een staart gezien (hoop niet dat ik nu iets doms heb gezegd :+ )

Maar goed, ik vind het ook niet goed! Heb er echt een spuughekel aan.. Vind met staart (of oren!!!) ook véééél mooier lijken

(alleen op de 1 of andere manier zie ik mijn bulletje niet voor me mét staart :+ )

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:32

Dit komt wel in de buurt dacht ik...Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:35

liedje89 schreef:
Maar geld het voor alle andere dieren dan wel EU wijd of doen mensen daar gewoon wat minder moeite voor? (Ik zie ook nog regelmatig gecoupeerde honden ik dacht altijd dat daar dan misschien een gelijksoortig systeem achterzat of knippen ze dat gewoon thuis af dan?)

Wiki:
Het couperen van de oren bij honden is sinds 1 oktober 1996 in Nederland en sinds 1 oktober 2001 in België verboden. Het couperen van staarten bij honden is sinds 1 september 2001 in Nederland en sinds 1 januari 2006 in België verboden. In Duitsland geldt het coupeerverbod bij honden sinds juni 1989. In een aantal Scandinavische landen geldt een coupeerverbod. In Frankrijk en Spanje geldt nog geen coupeerverbod.

Als een hond staartloos is geboren of de staart gecoupeerd is om medische redenen, moet hiervan aangifte gedaan worden bij de Raad van Beheer.

Veelal gewoon thuis inderdaad...

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:35

Die foto's :? echt vreselijk!

Mijn moeder heeft ook franse bullen gehad...Eerlijk gezegt vind ik dat ook niks..maargoed ieder zijn menig ;) !