Nooit paracetamol geven aan hond of kat!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Nooit paracetamol geven aan hond of kat!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:01

En als je goede pijnstillers haalt gaan je dieren niet dood....

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:22

De verwarring zit hem ook vaak in het woord aspirine. Als iemand een aspirientje neemt, bedoelt hij meestal paracetamol of ibuprofen, maar dit zijn hele andere middelen!

Ga gewoon op zeker en geef geen mensen medicijnen aan je dieren.

Je dier in het eerste geval, maar ook jij als baas, en met name je portemonnee zijn niet gebaat bij een lever of nier aandoening.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:09

@Laika: Helemaal mee eens, mensen weten vaak niet eens het verschil tussen asperine en paracetamol.

Ik hoorde laatst een verhaal van een kat die is doodgegaan van paracetamol. Ik wist ook niet dat dat zo gevaarlijk was, maar ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om zelf te gaan dokteren.
Spoed is zowiezo dierenarts...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:10

Ik heb wel eens het advies van de DA gehad om een half aspirientje te geven :j Kat leeft nog...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:18

Goed dat het onder de aandacht wordt gebracht. Ik ben er ook niet voor om mensenmedicijnen aan dieren te geven en andersom. Nu heb ik wel eens het advies gehad van onze DA om aan onze labrador een halve finimal (= paracetemol) te geven. Nu is dat verspreid in 13 jaar tijd misschien 3 keer geweest.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:23

Van onze DA heb ik wel eens diazepam gekregen voor één van onze poezen. Moet zelfs in hogere dosering worden gegeven dan bij mensen. Maar dat van paracetamol heb ik nooit geweten. Goed dat het hier onder de aandacht wordt gebracht. Het verbaasd me overigens wel dat het voor mensen het veiligste geneesmiddel is waar het voor hond en kat zo giftig blijkt te zijn...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:25

Sappos schreef:
Ik heb wel eens het advies van de DA gehad om een half aspirientje te geven :j Kat leeft nog...

Is dan ook géén paracetamol...is heel wat anders.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:34

Ik snap ook niet hoe je op het idee kan komen om zomaar medicijnen aan je huisdier te geven. Ik heb dat toch echt nooit in m'n hoofd gehaald.

Zou zelfs niet weten waarom je paracetamol zou willen geven. Omdat de hond hoofdpijn heeft? Tegen dat een dier pijn laat zien is het vaak toch al ernstig genoeg om naar de DA te gaan.

Aspirine wordt heel af en toe wel eens gebruikt bij katten en diazepam en aanverwanten zijn ook geen onbekenden in de diergeneeskunde. Maar paracetamol :? .

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:43

ik kan niet begrijpen dat mensen er uberhout aan denken om dit aan hun dieren te geven.
Jijzelf neemt toch ook de pijnstillers van je dieren niet ?
Waarom andersom dan wel

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:47

goed dat je het even in de aandacht brengt!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:48

Mijn teefje heeft vaak nogal wat last van buikpijn als ze loops is, dan krijgt ze altijd een kwart van een kinderaspirientje is dit dan ook zo slecht? (ze is trouwens net 2 kg)
Ze knapt er namelijk altijd goed van op en heb nog nooit last gehad van de verschijnschelen die door ts genoemd zijn.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:49

wat goed dat je dat hier neerzet want ik hoor het wel eens vaker dat mensen dat doen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:01

IggyPop schreef:
Mijn teefje heeft vaak nogal wat last van buikpijn als ze loops is, dan krijgt ze altijd een kwart van een kinderaspirientje is dit dan ook zo slecht? (ze is trouwens net 2 kg)
Ze knapt er namelijk altijd goed van op en heb nog nooit last gehad van de verschijnschelen die door ts genoemd zijn.

Goed lezen, een aspirientje is iets anders dan een paracetamol en heb je dus ook deze symptomen niet bij die de ts beschrijft. Maar dan nog, nooit zelf voor da spelen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:11

Dit wist ik niet, even onthouden! wij hebben dit ook nog nooit aangeraden gekregen van de dierenarts. Wel is valium voor een hond met epilepsie en we geven ook wel okugest voor de misselijkheid (homeopatisch) ook hebben we is een hond gehad die een soort vitamines kreeg (soort plasebo ook nog) en dat werkte ook nog tegen de moeder tumoren? heel apart hondje is er 23 mee geworden. Sommige dingen kunnen dus wel werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 06:15

Ik ken ook een DA (hier in de straat) die dit als tip meegeeft, ik wist zelf al dat dit niet gezond was.
Ik vind het de verkeerde zuinigheid als je naar paracetamol grijpt ipv naar de DA te gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 06:30

Ik hoor dit idd ook wel vaker, tja mensen nemen dieren en willen geen dierenarts rekening en gaan zelf aan de slag.
Het dier is de dupe van deze gierigheid.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 06:57

Ik snap idd niet dat er mensen zijn die paracetamol of wat dan ook aan hun dier geven.
Een doosje pijnstillers, tolfedine kost 5 euro bij de dierenarts ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 07:45

Ben blij te lezen dat veel mensen dit lezen en ter harte nemen :j

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:54

Mijn hond krijgt gewoon Asperine hoor als die pijn heeft, heeft mijn dierenarts vroeger ook gewoon aangeraden. Asperine heb ik altijd op voorraad in huis voor de hond.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 07:56

Niet verstandig amies100......... bij jouw gaat het misschien goed omdat je de dosering goed hebt.
Maar andere mensen lezen dit en doen maar wat.....en verwarren asperine misschien ook nog eens met paracetamol.

En nogmaals, de dosering van asperine komt ook heel precies, wie weet breng je beetje bij beetje wel schade aan bij je hond zonder dat je het merkt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 08:00

Het lijkt goed te gaan, maar schade aan lever en nieren zie je pas wanneer het teveel geweest is.
Het stapelt zich en heelt niet...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:01

Goed, dan kom je onwetend aan bij de dierenarts, met een hond of kat die het uitkrijst van de pijn. Arts zegt iets van "gooi er maar een aspirientje in". Arts kan dondersgoed weten dat aspirientje in de volksmond paracetamolletje is en geen acetylsalicylzuur (schrijf ik dat goed?) tenzij de arts een beetje onder een of andere steen heeft gelegen de afgelopen 30 jaar. Misverstand dus, met uiteindelijk potentieel de dood van je dier.

Veel gewone stervelingen weten niet eens dat er een verschil zit tussen aspirine en paracetamol. Dus als huis-tuin en keukenmiddeltjes zo link kunnen zijn voor je dier lijkt mij dat een arts ook de stofnaam opschrijft, ter voorkoming van misverstanden.

Ik weet zelf het verschil wel (groot zat), maar als ik erg in paniek zou zijn omdat mijn dieren gruwelijke pijn hebben zou ik zo'n vergissing ook kunnen maken en niemand kan me wijsmaken dat ik de enige zou zijn.

Maar ik zou wel heel raar staan te kijken als me verteld word dat ik een dier maar een mensenmiddeltje moet geven. Zeker een kat maar ook veel honden zijn dusdanig klein dat de dosering ook al heel snel te hoog is, ik zou dus 100 keer vragen of ik dat echt wel goed gehoord zou hebben.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:03

Onze hond heeft altijd heel erg last van buikpijn als ze loops in. Nu heeft de DA gezegt dat ze een kwart van een ibruprofen van 200 mg mag hebben. Dus dan krijgt ze 50 mg binnen. En dat was niet erg. Maar geen paracetamol idd. Dat kon veel schade veroorzaken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 08:04

Ik begrijp gewoon niet waarom DA's dat aanraden.......er zijn zoveel goede pijnstillers voor dieren? :?

Chantal_bel: Voor jouw hetzelfde.....waarom schrijft ie niet gewoon iets voor uit zijn eigen kast?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:08

Ik heb voor een veearts gewerkt en veel medicijnen voor mensen komen overeen met medicijnen van dieren. Ik neem aan dat toch wel bijna iedereen is staat is om de juiste dosering te geven bij een hond/kat. Kwestie van opzoeken en lezen.