De moeizame sfeer op BB

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:34

Ik denk dat Echwel het mooi formuleert.

Het is van de TS dan niet helemaal nobel om te zeggen dat je een dierenbeul bent als je dieren uit je tuin weert. echter de persoon die dieren uit zijn tuin weert gaat ook op zijn achterste benen staan omdat je aso bent omdat je je kat uberhaupt buiten laat (bijvoorbeeld)
Als iedereen gewoon eens een respectvolle reactie kon neerzetten zouden de topics op BB een stuk vreedzamer verlopen. Nu is het zo.. iedereen haakt in op iedereen en de opmerkingen worden steeds grimmiger.

Ik quote mezelf vanuit een ander topic:
Citaat:
Je hoeft niet altijd even lief te zijn om wel respectvol te blijven. Iedereen staat vrij zijn of haar mening te geven. Of dat soms bij mensen hard aan komt.. dat zal, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet met goede bedoelingen neergezet is toch?
Ik kan ook wel eens scherp uit de hoek komen, maar probeer altijd mensen gewoon in hun waarde te laten ook al ben ik het niet met ze eens.

mensen verschillen, meningen verschillen.. maar hoe moelijk is het om iedereen gewoon in zijn waarde te kunnen laten?

Sommigen vinden het asociaal dat ik mijn katten buiten laat, mijn mening (en nog van een hoop anderen) is dat katten buiten horen. Echter, als er mensen last hebben van mijn kat en dat wordt aangegeven kan ik er wat aan doen door bijvoorbeeld een gedeelte af te schermen. Als ik een topic open waarin ik mijn doodgereden kat herdenk, krijg ik op mijn bordje dat ik hem dan maar niet buiten had moeten laten en dat het dus mijn eigen schuld is.
Natuurlijk mag je deze mening hebben.. maar dat kan ook anders geformuleerd worden.. en volgens mij is dat het hele eieren eten hier op BB..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:35

Echte dierenmishandeling vindt ik ook nergens op slaan. Maar ook ik krijg een rood waas voor mijn ogen als ik lees dat anderen het helemaal oké vinden dat hun katten bij anderen in de tuin moeten mogen schijten bv en dat je daar niks van mag zeggen. Dat vind ik ook nergens op slaan, ik heb geen katten en vindt het asociaal dat ik dan in hun vuiligheid zou moeten zitten.

Daar wordt ook over doorgedramd, er zitten twee kanten aan een verhaal, en aan beide kanten kan er flink gedramd worden, dan graaaaaag ook beiden kanten aanpakken. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:40

Je bedoelt dus dat één bokker telkens hetzelfde herhaalt? Of komt die herhaling van meerdere bokkers?
In het laatste geval vind ik het niet zo heel raar dat het gebeurt, sommige topics vragen om raad, en de raad wordt dan helemaal niets mee gedaan, ook al staat er op 5 pagina's hetzelfde.
In het eerste geval: Misschien is het dan toch beter te doen, om juist díe mensen aan te spreken via PB? Waarschuwing, en de volgende is een OW?

Even vanuit mezelf kijkend, ik verval ook wel eens in herhaling, maar dat heeft alles te maken met het feit dat ik absoluut niet tegen dierenleed kan. Een topic als: mijn konijn eet al 3 weken slecht hij beweegt haast niet, en ligt nu schokkend in zijn hok, wat kan het zijn?
Dan is het toch niet zo raar dat TS 6 pagina's krijgt dat ze met nijntje naar de dierenarts zou kunnen gaan? Dat TS al 2,5 weken onverantwoord bezig is?
We kunnen natuurlijk gewoon zeggen, ach wat zielig, heel veel sterkte ermee. Je hoeft hier niets aan te doen, hij gaat vanzelf wel dood. :?

Misschien zou dát eens in een sticky moeten, dat mensen met een ziek dier naar een dierenarts moeten gaan ipv eerst, kostbare tijd rovende, "goedbedoelde" adviezen op bokt te gaan vragen.

Nickeltje

Re: De moeizame sfeer op BB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:45

Je haalt hier zeker een goed voorbeeld aan Laika, en geloof me, we hebben thuis een vogelasiel waar we ook bijna alle andere dieren opvangen die niet terecht kunnen in een gewoon asiel dus ik zie heel wat leed langskomen aan konijnen, hangbuikzwijnen, nandoes, noem maar op. Mensen kopen het, of krijgen het en verwaarlozen het of dumpen het.

Ik kan me alle frustraties dan ook heel goed voorstellen als er weer eens iemand vraagt "mijn cavia heeft diarree, wat moet ik er mee?".
Maar als een paar mensen de moeite nemen om uit te leggen waarom het nu zo belangrijk is om meteen met die cavia naar een DA te gaan in plaats van dat er 20 mensen roepen dat TS een dierenbeul is en geen dier waard is omdat ze af wil wachten; komt dan de boodschap van die enkeling die er ook even een stukje uitleg aan geeft niet heel veel duidelijker aan bij iemand, dan die 20 schreeuwende reacties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:37

Laika schreef:
Je bedoelt dus dat één bokker telkens hetzelfde herhaalt? Of komt die herhaling van meerdere bokkers?
In het laatste geval vind ik het niet zo heel raar dat het gebeurt, sommige topics vragen om raad, en de raad wordt dan helemaal niets mee gedaan, ook al staat er op 5 pagina's hetzelfde.

Hier heb je idd een punt Laika, hier zou in de toekomst mss op kunnen worden gelet.
Een keer zeggen is genoeg, de rest kan je mss onderbowuen maar hoeft niet opgedrongen te worden.

En dierenmishandeling/leed tem ik gewoon op dat hoort niet

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:05

Nickeltje schreef:
Je haalt hier zeker een goed voorbeeld aan Laika, en geloof me, we hebben thuis een vogelasiel waar we ook bijna alle andere dieren opvangen die niet terecht kunnen in een gewoon asiel dus ik zie heel wat leed langskomen aan konijnen, hangbuikzwijnen, nandoes, noem maar op. Mensen kopen het, of krijgen het en verwaarlozen het of dumpen het.

Ik kan me alle frustraties dan ook heel goed voorstellen als er weer eens iemand vraagt "mijn cavia heeft diarree, wat moet ik er mee?".
Maar als een paar mensen de moeite nemen om uit te leggen waarom het nu zo belangrijk is om meteen met die cavia naar een DA te gaan in plaats van dat er 20 mensen roepen dat TS een dierenbeul is en geen dier waard is omdat ze af wil wachten; komt dan de boodschap van die enkeling die er ook even een stukje uitleg aan geeft niet heel veel duidelijker aan bij iemand, dan die 20 schreeuwende reacties?

Helemaal met je eens Nickeltje, het heeft geen zin om TS in deze een dierenbeul te noemen, het is vaak zelfs een tekort aan inzicht. Maar ik denk dat je dan best die 20 mensen per pb een waarschuwing kan geven, óf een hulk plaatsen met daarin de namen van de schrijvers van deze berichten. En bij sommigen helpt het zowiezo niet, tenslotte zijn er ook altijd nog mensen die wekelijks een boete voor hardrijden in de bus krijgen. Sommige mensen zijn nou eenmaal tegendraads.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:09

Chiqa schreef:
Laika schreef:

Hier heb je idd een punt Laika, hier zou in de toekomst mss op kunnen worden gelet.
Een keer zeggen is genoeg, de rest kan je mss onderbowuen maar hoeft niet opgedrongen te worden.

En dierenmishandeling/leed tem ik gewoon op dat hoort niet

Maar Chiqa, één keer zeggen IS vaak niet genoeg, zelfs 5 paginas vol met dezelfde tip helpt soms niet. Vandaar dat ik denk dat goed advies WEL herhaald zou mogen worden, maar wat Nickeltje al aangeeft, er hoeft niet 20 keer gezegd te worden dat TS een dierenbeul is. Gewoon maar 1 keer en de andere 19 per PB :') Sorry, geintje, om het luchtig te houden :D

Overigens kunnen sommigen ook zeer selectief lezen, 50 tips dierenarts wordt aan voorbij gegaan, maar die ene die zegt, ach stop er maar een paracetamolletje in, dan gaat het vanzelf over, wordt wel opgevolgd. Vaak met triest vervolg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:42

Mss zou dr net als bij ITP opgeled kunnen worden dat er niet steeds dingen herhaald worden?
Zou al een stuk aangenamer staan :)
Laika schreef:
er hoeft niet 20 keer gezegd te worden dat TS een dierenbeul is.

Ik zal hier 'een keer wat van zeggen, daarna tem ik. Maar waar ik op doelde waren opmerkingen als in mijn topic stonden, bv dat bokkers katten naar het asiel brengen aan de andere kant van het land of rustig de resten presenteren als ze door hun hond zijn aangevreten, dit soort opmerkingen kúnnen echt NIEt op bokt, dat is dierenmishandeling en imo aanzet tot slechte gedachtes en haat.

Ik reageer daar dus éénmalig op daarna tem ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:45

Daar komt dus weer een stukje kortzichtigheid bovendrijven, jij vindt.......terwijl je eraan voorbij gaat dat andere mensen last ergens van kunnen hebben
Nogmaals als ik mijn olielekkende auto in andermans tuin parkeer moet dat zomaar kunnen want ik heb er geen last van en mijn auto kan niet de trap op..

Mensen mogen zeggen dat ze ergens last van hebben en sommige bokkers moeten dan even :)* :)* bedenken hoe het is voor de ander
Inlevingsvermogen heet dat

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:49

Ik denk niet dat Chiqa dat zo bedoelt.. zoals ik al eerder vermeldde:

Sommigen vinden het asociaal dat ik mijn katten buiten laat, mijn mening (en nog van een hoop anderen) is dat katten buiten horen. Echter, als er mensen last hebben van mijn kat en dat wordt aangegeven kan ik er wat aan doen door bijvoorbeeld een gedeelte af te schermen. Als ik een topic open waarin ik mijn doodgereden kat herdenk, krijg ik op mijn bordje dat ik hem dan maar niet buiten had moeten laten en dat het dus mijn eigen schuld is.
Natuurlijk mag je deze mening hebben.. maar dat kan ook anders geformuleerd worden..

en al helemaal mij de schuld geven dat ik mijn kat buiten laat en dat ik een dierenbeul ben dat hij daarom doodgereden is... tja niet echt respectvol toch? dit soort opmerkingen verziekt de sfeer in topics en zijn vaak de reden dat topics op slot gaan.
Laatst bijgewerkt door __danielle__ op 15-07-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:50

Echwel schreef:
Daar komt dus weer een stukje kortzichtigheid bovendrijven, jij vindt.......terwijl je eraan voorbij gaat dat andere mensen last ergens van kunnen hebben

Dus die opmerkingen die ik noemde vind jij egwoon wel kunnen? :7

Echwel schreef:
Nogmaals als ik mijn olielekkende auto in andermans tuin parkeer

Appelen peren, gelukkig mag daar ook ook getemt worden :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:54

Bokt is wat dat aangaat een prachtige afspiegeling van 'de maatschappij'. De maatschappij verhardt en alles draait om 'ikke'. De Nederlander is te vaak egoïstisch en kortzichtig en wilt alleen maar horen of lezen wat in zijn straatje past.

Mooi streven om dit op bokt aan te pakken, maar m.i. is het vaak terecht dat er uiteindelijk wat drammerig wordt gereageerd op kortzichtige diereigenaren die niet verder kunnen en willen kijken dan hun eigen neus lang is. Het duurt net zo lang tot de idealist beseft dat het meestal nutteloos is zich drukker te maken om leed dan de persoon die er daadwerkelijk wat aan kan veranderen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:57

Goh je weet je temknopje dus goed te vinden...
Waarom mag dat vegelijk niet, denk dat dat temknopje ook niet goed voor de sfeer is, zegt dus dat je nooit tegengas mag geven..
En dat mensen ongewenste dieren op hun eigen erf niet naar het asiel mogen brengen waarom niet???
Heeft niets met dierenliefde of dierenmishandeling te maken, meer met het druppeltje dat de emmer doet overlopen..

Mogen mensen niet aangeven dat hun grens bereikt is? moeten ze alles pikken?
Tja het mooie is dat mensen ook die versie mogen schrijven zo goed als de mensen met loslopende fokkende katten dat ook mogen...

edit: ernstig tikvautje
Laatst bijgewerkt door Echwel op 15-07-10 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:00

Laten we die discussie nu niet in dít topic gaan voeren.

Mij lijkt dat als je thuis een dergelijk probleem hebt, je dat thuis oplost met betreffende mensen en in goed overleg, in plaats van hier je standpunt in het luchtledige te blijven verdedigen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:20

Ik kan me een beetje voorstellen dat sommige mods gewoonweg helemaal gestoord worden door het gebruik van de temknop. Ik heb in mijn hele boktperiode misschien 2 maal die knop gebruikt, en dat kwam voornamelijk omdat iemand constant de grond in werd gedrukt door 1 bepaald persoon.
Het is en blijft natuurlijk een discussieforum, zodra discussiëren niet meer is toegestaan, is het forum dus ook overbodig.
Ik vind het toch persoonlijk een beetje verradersgedrag.

Net als dat je ook vaak nog rekening moet houden met de leeftijd van sommige bokkers. Zou trouwens handiger zijn als dat onder de avatar al te zien zou zijn :)*

Het is gewoon heel belangrijk te leven en laten leven, weten wanneer je wel iets kan zeggen, en weten wanneer je op je handen moet gaan zitten. Ook is het vaak veel geblaat en weinig wol ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:23

Als beide kanten halstarrig in hun asociale denkpatroon blijven vastroesten, zal er zo i zo niks gebeuren.

Loslopende dieren kúnnen nu eenmaal overlast veroorzaken, en als eigenaar heb je daar je verantwoording over te nemen.

En als je dat niet doet, dan denk ik dat de exessen die gaan voorkomen ook voorkomen hadden kunnen worden als de eigenaar van de loslopende dieren ook eens de hand in eigen boezem zou willen steken. En dáár schort het, in elk geval in schrift hier op bokt, nogal eens aan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 13:28

Die loslopende dieren discussie is één van de onderwerpen die vaak verzandt.

Het jammere is dat TS meestal een topic opent met de vraag hoe ze haar tuin katdicht kan maken of iets van die strekking. Puur een praktische vraag dus en meestal loopt dat binnen een pagina uit op de discussie over katten wel of niet binnen houden en eigenlijk is dat, als je naar de exacte vraag van TS kijkt, geheel offtopic. Maar dat is dan wel de discussie die de boventoon voert en die de sfeer maakt.

Het afgelopen half jaar hebben wij als mods ons best gedaan om daar in te sturen. Offtopic berichten te verwijderen, berichten sturen naar degenen die offtopic gaan, een moderator opmerking plaatsen, etc.
Soms helpt dat een beetje, maar vaak zijn we alleen maar politie aan het spelen zonder dat TS uiteindelijk een antwoord op haar vraag krijgt.

Wij kunnen vanuit het moderatorteam vanalles bedenken om het anders te doen.
En we gaan op BB in elk geval strenger optreden tegen ellenlange herhalingen en offtopic zaken.
Maar om een sfeer beter te krijgen, moet dat van 2 kanten komen, dus ook van jullie als gebruiker...
Of zie ik dat verkeerd?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:32

_/-\o_

Helemaal waar! Ik irriteer me mateloos aan al die moraalridders.
Er begint 1 en vervolgens duikt iedereen er bovenop. Als het nou tips of opmerkingen zijn waar de TS wat aan heeft. Maar nee..
Eentje geeft aan dat het belachelijk is dat etc..
Vervolgens wordt dit nog 10 x op een net andere manier gezegd. Wat dus eigenlijk geen waarde toevoegd.
Erg jammer!

Hopelijk draagt dit topic een steentje bij in de goede richting!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:36

Juist doordat je al snel het stempel dierenmishandelaar krijgt wordt het reageren op BB er niet leuker op.
Dat die discussie verzand komt miss ook door het feit dat sommige groepen een beetje halstarrig volhouden in hun mening.
Je mag tegenwoordig niet meer zeggen dat je sommige dieren niet leuk vindt enz enz zonder direct voor mishandelaar te worden uitgemaakt..

Net als met kinderen vinden mensen hun eigen dier heilig en willen niet inzien dat deze fouten hebben of dat mensen er niets mee heben
Je mag op bokt wel zeggen dat je een hekel aan kinderen hebt en dat je mensen die misdrijven begaan wil doden, maar zodra het over een dier gaat is het hommeles
Is dat dan niet meten met twee maten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:43

Nickeltje schreef:
Het afgelopen half jaar hebben wij als mods ons best gedaan om daar in te sturen. Offtopic berichten te verwijderen, berichten sturen naar degenen die offtopic gaan, een moderator opmerking plaatsen, etc.
Soms helpt dat een beetje, maar vaak zijn we alleen maar politie aan het spelen zonder dat TS uiteindelijk een antwoord op haar vraag krijgt.

Een vragensteller die bereid is goed te lezen, kan vaak het gezochte antwoord alsnog terugvinden in de berichten. Hooguit niet altijd het antwoord waar een TS op hoopt.

Ik persoonlijk zou zo'n discussie wel eens door willen zien lopen. Waarom zou je er zo enorm op sturen? Een discussie wordt juist vaak interessant doordat deze zich ontwikkeld en gerelateerde onderwerpen kunnen ook veel licht werpen op de vraag die in eerste instantie werd gesteld.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:44

Dat is het zeker! Of moet ik zeggen echwel :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:45

Nee hoor Nickeltje, zie je imo helemaal niet verkeerd. Helaas is het nu eenmaal zo dat een aantal bepaalde mensen er meteen bovenop duiken met de mededeling dat de dieren los moeten kunnen lopen no matter what, zonder dat er oog is voor de andere kant van de zaak, namelijk dat niet iedereen daarvan gediend is, wat uiteraard ook mag. En dat dat dan hoog op kan lopen kan ik me voorstellen omdat je dan in feite lijnrecht to elkaar staat.

Als een TS haar tuin katproof wil maken en daar tips voor krijgt, dan is idd in feite de discussie wel of niet los niet eens van toepassing. Degenen die daar dan meteen over beginnen zouden dan ook meteen aangesproken kunnen worden, berichten meteen verwijderen met die strekking etc.

Alleen dat laatste dat zie ik niet voorkomen nog... Een tip voor de zeer nabije toekomst? ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:51

Nickeltje schreef:

Wij kunnen vanuit het moderatorteam vanalles bedenken om het anders te doen.
En we gaan op BB in elk geval strenger optreden tegen ellenlange herhalingen en offtopic zaken.
Maar om een sfeer beter te krijgen, moet dat van 2 kanten komen, dus ook van jullie als gebruiker...
Of zie ik dat verkeerd?

Tja, moeilijk vind ik. Teveel betutteling (gebeurt al veel te veel om ons heen binnen de maatschappij) werkt mijns inziens kompleet averechts. Persoonlijk vind ik dat er al teveel wordt ingegrepen door de mods.
Soms is het gewoon eens goed om een topic op een harde manier te laten verlopen. Zolang het bij schrijven blijft, lijkt er mij niet veel aan de hand. Nog strenger optreden trekt naar mijn idee de sfeer juist omlaag.
Als je je stoort aan een bepaald topic, dan lees je het toch gewoon niet? Of denk ik nu veel te makkelijk?

Als je schrijft op een forum wat jouw mening is, weet je op voorhand al dat die mening niet die van iedereen hoeft te zijn. Dat je daar dus ook kritiek op kan krijgen. Daar mag je dan natuurlijk ook je mening weer over hebben. Maar vaak is dan het topic inmiddels gesloten waardoor je geen discussie meer kan voeren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:54

Denk doordat veel vingertjes gelijk boven dat temknopje hangen (noem het temgeil) dat de mod's erop worden geattendeert en daarom ingrijpen
als de discussie zonder tem's verloopt heb je kans dat het niet gesloten wordt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:55

Ja soms is het een wedstrijd wie het eerst temt..