Boze buurman, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoe moeten we omgaan met het houden van katten

Katten moeten ten alle tijden binnen gehouden worden
9 (3%)
Katten mogen alleen buiten als ze aan de riem in de tuin zitten, maar niet los lopen.
99 (35%)
Katten moeten gewoon los naar buiten kunnen, ondanks dat ze dan soms bij andere mensen op het erf komen.
171 (61%)

Totaal aantal stemmen: 279

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:16

Ik heb voor de 2de optie gekozen, ga er verder niet op in deze discussie blijft altijd hetzelfde...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:16

zerena schreef:
Ik vind dat dus echt onzin.. Wat voor een last heb je nou van die katten..
Ik vind het niet normaal om katten maar de hele dag binnen te laten omdat iemand het erg zou vinden dat ze door zijn of haar tuin lopen.

Nah... een van mijn konijnen is al eenshet hoekie omgeholpen door een van de buurkatten, verder die smerige kattenstront in mijn tuin.... Nah, geen last van verder hoor :n

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:17

Ik snap dat de buurman niet blij is met de katten in zijn tuin, waarschijnlijk vanwege de kadootjes die ze achterlaten waar hij met z'n handen in grijpt als hij in zijn tuin aan het werken is.... ;)
Zijn manier van reageren is natuurlijk niet normaal, maar ik zou proberen tot een compromis te komen. Misschien voorstellen dat hij de plantenspuit (o.i.d, wat het beste werkt, ik heb zelf geen katten dus geen ervaring hiermee) bij de hand houdt als de katten in zijn tuin zijn? Zo worden ze denk ik 'getraind' om niet meer in die tuin te komen willen ze geen nat pak halen en kunnen ze toch buiten blijven lopen omdat ze zijn tuin dan voortaan mijden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:17

@ het bommeke - politie zei dat het goed was dat ik een melding maakte omdat er in ons gebied veel katten verdwijnen, als die van mij dan verdwijnt dan hebben zij weet van de boze buurman

@ Blackje, Mijn katten kunnen van uit onze tuin niet in de buurmans tuin komen, hij woon schuin achter ons. ze moeten dus een blok om komen om bij hem op het voorerf te komen = helemaal van steen. Hoe ze in zijn achtertuin komen weet ik niet, kan ook zijn dat het niet mijn katten zijn, maar die van hun eigen overburen, die lijkt heel erg op een van die van ons.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:18

men vind het gewoon normaal om hen katten gewoon los te laten.. Honden of andere dieren mag absoluut niet, maar katten wel. Tsjah, snap wel dat mensen het vervelend vinden.. maar binnen laten is ook zo sneu. vind t een lastige

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:19

Als die last heeft van jouw katten mag die dat wel op een vriendelijkere manier zeggen.
Katten zijn nu eenmaal vrije dieren.
Je sluit je paard toch ook niet constant binnen op? Of je zet je honden toch ook niet constant in de bench?
Katten horen gras onder hun pootjes te krijgen en moeten kunnen klimmen dus of laat je ze vrij of je maakt je tuin katproof maar binnen opsluiten is hetzelde als je paard 24 uur op stal zetten.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:19

Ik snap jou reactie wel..
Maar op 1 of andere manier zit dat er bij mij ingebakken dat katten gewoon los moeten kunnen lopen..
Dat heb ik al van kleins af aan zo mee gekregen, en wij hebben er nooit last mee gehad..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:20

Op een boerderij is ook iets anders dan in een woonwijk, Zerena. In een woonwijk kunnen katten gewoon (veel!) overlast veroorzaken aan buren.
Tell me about it... onze buren hebben er 6, en een blaffende hond :\
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 13-07-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

@ Wendyke: dank u ;)

@ TS: je kunt die lijn natuurlijk ook spannen op 'grond-niveau".
Dus een flinke tentharing de grond inslaan en daar de lijn aan bevestigen. Dan weer de ring, dan weer de 2e lijn en dan de kat.
Nou, zie m'n 1e post op blz 1 :)

juval

tja, eigenlijk vind ik ook wel dat katten los mogen... maar ze mogen geen overlast veroorzaken. En als jouw buurman kennelijk last heeft van jouw katten, dan veroorzaken ze overlast. Je kan ze dan beter in je eigen tuin houden.
Mijn moeder heeft een speciale ren in de tuin waar de katten in kunnen wonen, dat werkt prima, en niemand die er last van heeft.
Ook bestaan er systemen met halsbandjes en stroomdraad die je katten op eigen terein kunnen houden, misschien is dat een oplossing.

neemt niet weg dat het heel vervelend is allemaal dat je buurman niet zo verdraagzaam is. Maar ja, het is niet anders. Verhuizen is ook een optie.

bij ons thuis zijn vroeger wel eens katten vergiftigt (waarschijnlijk door de buurman), dus vandaar dat mijn moeder dit soort maatregelen heeft genomen.

veel succes!

chocobroodje

zerena schreef:
Ik vind dat dus echt onzin.. Wat voor een last heb je nou van die katten..
Ik vind het niet normaal om katten maar de hele dag binnen te laten omdat iemand het erg zou vinden dat ze door zijn of haar tuin lopen.

Nou hier komen regelmatig 2 katten mijn huis in die toch echt niet van mij zijn. Ze vreten al het voer op, maar gelukkig zijn ze verder wel braaf. Nu kan ik er wel om lachen maar kan me heel goed voorstellen dat lang niet iedereen dat zo grappig vind!!!!
Ik ga toch echt niet alle ramen en deuren sluiten, en als ik er echt last van had (nu kost het alleen een bak brokjes) zou ik mij ook bij de eigenaar gaan melden.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:21

Ben zelf echt wel een dierenvriend ben allen allergisch voor katten. We hebben nu een huisje gekocht waar eerst 5 of meer katten woonden. Ook de katten van de buurt konden hier gewoon in en uitlopen. Helaas doen ze dat dus nog steeds!

Het is dus al tijd opletten geblazen als we de deuren open hebben staan. Dit vindt ik niet zo erg, allen is de katten schijt in de tuin zo erg dat je met mooi weer niet eens buiten kunt zitten! Zo erg stinkt het!

En ik vindt dat katten eigenaren daar best wel eens over na mogen denken! Nu met een nieuwe schutting is het minder geworden, maar er komt binnenkort toch echt schrikdraad boven langs.

roxiie

Ik vind dat je er hoe dan ook voor moet zorgen ( ookal is dat lastig) dat andere mensen geen last heben van jou katten.
Het is immers jou hobby, niet die van je buurman.

0000

zerena schreef:
Ik snap jou reactie wel..
Maar op 1 of andere manier zit dat er bij mij ingebakken dat katten gewoon los moeten kunnen lopen..
Dat heb ik al van kleins af aan zo mee gekregen, en wij hebben er nooit last mee gehad..

Maar jij woont buitenaf...dan hebben de buren ook gewoon minder overlast. Als ze ergens in een wei van de buren een keer wat neerleggen merken die dat niet eens.
Maar stel nou dat je in een rijtjehuis woont, niks met beesten hebt, misschien wel allergisch bent, dol bent op je mooi aangelegde tuin, en daar wekelijks 10 verschillende katten doorheen lopen te graven?

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:22

Mijn katten zijn binnen omdat wij ze hier in het centrum niet naar buiten kunnen laten vanwege het verkeer.
Maar ik zou NOOIT OF TE NIMMER mijn katten binnenlaten voor de buuman/vrouw de koningin of wie ook maar.
Hebben ze er last van, raad ik ze aan een spuit met water/een emmer water te spuiten/deponeren richting/op mijn kat, maar meer ook niet.
Geloof mij als ze dat 2,3 f 4 keer gebeurd zijn ze het wel beu!
Je buurman is een echte ASO!
En groot gelijk dat je de politie belt, had ik ook gedaan!!!

Blackje

Ah oke :)
Tja katten kunnen hoog springen ed, dus het zou wel kunnen dat ze in zijn tuin komen. Net zoal het dus net zo goed een andermans kat kan zijn.
Moeilijke situatie hoor!
Goed van de melding, maar hopen dat er niets gebeurd!

Chubby

Ik vind dat katten zo natuurlijk mogelijk gehouden moeten worden met voldoende ruimte om te spelen, te jagen en te luieren.
Máár ik vind ook dat een eigenaar er alles aan moet doen om overlast voor de buurt te beperken én zijn huisdieren moet behoeden voor gevaar.

Een kat die vrij mag rondlopen door de buurt loopt gevaar in het verkeer, heeft meer kans op ziekten, meer kans op verwondingen door vechtpartijen en kan in handen vallen van vervelende mensen met alle gevolgen van dien.

Daarom hebben mijn katten ons eigen huis + onze eigen tuin tot hun beschikking en verder niet. We zijn voornemens om de tuin geheel catproof te maken, waarbij ik hoop dat ook andermans katten uit de buurt niet meer bij ons komen om de tuin te gebruiken als kattenbak.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:23

even een toevoeging, wij wonen dus niet in een woonwijk of flat, wij wonen in het buitengebied waar iedereen in de buurt een vrijstaande woning heeft, sommige (zoals die van ons) niet heel groot maar wel alles vrijstaand. Als ik mijn huis uitloop zit ik binnen 500 meter in het bos

en owja... er is hier bijna geen verkeer op een enkele fieters na
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 13-07-10 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:24

hetbommeke schreef:
Ik snap jouw reactie heel goed, maar die van de buurman ook. Hij kiest er niet voor om andermans katten in zijn tuin te hebben. Heb en zelfde soort situatie meegemaakt, boze buurman etc. Heel vervelend en zat er echt mee in mijn maag. Kreeg toen de tip van een collega om zo'n heel groot waterpistool (supershoker???) te kopen, 5 euro was ik kwijt dacht ik, dat in te pakken en daarmee naar de buurman te gaan.

Uitgelegd dat ik heel erg met de situatie in mijn maag zat, dat mijn katten bang voor water zijn en als hij ze zag lopen dat hij dan op ze mocht "schieten". Buurman heeft 3x moeten schieten en daarna zijn de katten nooit meer teruggekomen. Later hebben we er gezamenlijk nog erg om kunnen lachen ook :D

Wat zei de politie eigenlijk?

Ik ga deze tip toch wel even onthouden, mijn schoonouders hebben ook veel last van katten in de tuin.
Dat katten naar buiten moeten kunnen snap ik, maar als je ze niet in je eigen tuin kan houden moet je ze maar aanlijnen. Het is niet anders, andere mensen hoeven toch geen last te hebben van jouw beesten?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:24

Ik sluit me aan bij de meerderheid hier, Katten prima, maar niet in andermans tuin(en) Poep is vies en kan ook gevaarlijk zijn. Bovendien zal jij het ook niet fijn vinden als er een vreemde hond in jouw tuin komt en daar lekker gaat zitten. Uiteindelijk is dit precies hetzelfde. En alleen 's-nachts buiten laten om van het probleem af te zijn vind ik een rare gedachte, hiermee los je het probleem niet op, wordt het waarschijnlijk alleen maar erger door. Kattenren of kat aan een lijn of tuin afrasteren (gaas naar binnen laten steken aan de bovenkant van de omheiding) is een optie. Als er dan eens eentje ontsnapt kun je in ieder geval aangeven dat je er van alles aan doet om overlast te voorkomen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:25

Nona_Kuda schreef:
Maar ik zou NOOIT OF TE NIMMER mijn katten binnenlaten voor de buuman/vrouw de koningin of wie ook maar.
Hebben ze er last van, raad ik ze aan een spuit met water/een emmer water te spuiten/deponeren richting/op mijn kat, maar meer ook niet.
Geloof mij als ze dat 2,3 f 4 keer gebeurd zijn ze het wel beu!

Dus als andere mensen last hebben van jouw beesten hebben ze pech en moeten ze dat zelf maar oplossen? Vind je dat normaal?

DameBlanche

Lauratje_88 schreef:
Je sluit je paard toch ook niet constant binnen op?

Maar mijn pony komt niet bij jou binnen of gaat uitgebreid in jou tuin zitten schijten en tegen je was aan lopen pissen!
Je moet geen appels met peren gaan vergelijken!

Jolandaa_

ik woon buitenaf. hier komen ze ook af en aan gelopen.

wél is het zo dat onze 'eigen' katten voorang krijgen met eten. een andere kat jaag ik gewoon weg. dan wel goed als kwaad schiks..

Gisteren begon er een kat naar mij te blazen.. die heeft toch wel even maat 41 van een klomp tegen zich aangehad..

Wij hebben hier regelmatig kleine kinderen op de plaats. zulke rot katten hoef ik hier niet te hebben. de kinderen laten de katten met rust en de katten komen ook niet bij de kinderen in de buurt (behalve een lieve) een aanvallende kat naar kinderen toe is gewoon not done...

die krijgt bij ons zwemles.. ook al is ie niet van ons..
een vreemde kat hoeft bij ons niemand aan te vallen..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:26

Lauratje_88 schreef:
Je sluit je paard toch ook niet constant binnen op?

Ehm... Jawel? Of is jouw weide niet omheind?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:26

TS: snap de buurman heel goed, vind alleen zijn manier van reageren niet door de beugel kunnen.

Ondanks dat ik voor vrijheid ben voor elk dier vind ik toch dat je het niet kan maken dat jou kat in een andermans tuin loopt.
De uitwerpselen, het graven enz zou ik ook absoluut niet waarderen.

Mijn ouders hebben erg dure australische parkieten in een grote volière zitten in de tuin. Als daar een kat komt vliegen sommige zich in paniek dood. Niemand die dat vergoed hoor! En je moet nog toevallig zien welke kat het is en van wie.

Water helpt niet, tuinslang vaak genoeg gericht op loslopende katten in onze tuin maar vogels blijven interessanter dan een keer een nat pak.

Prima oplossing voor de buurman (hebben mijn ouders ook):
Er bestaan kastjes met een bewegingsmelder die zodra er iets loopt een hele hoge toon afgeven. Katten hebben hier een gruwelijke hekel aan en blijven dan dus uit de desbetreffende omgeving van dat apparaat.

Geen idee wat zo'n ding kost maar als jij je kat buiten wilt houden en geen oorlog in de buurt kan je overwegen om deze 50/50 met de buurman te kopen en bij hem in de tuin te installeren.