Jong musje opvoeden.. hulp.. ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annemiek1989

Re: Jong musje opvoeden.. hulp.. ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:19

dit vogeltje gaven ze trouwens tartaar..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:21

Wij geven in de opvang ook rundertartaar met een insectenmengsel er bij.

Maar elke 2 uur is voor dergelijk jonge vogels ook erg weinig hoor.
Kijk maar eens een tijdje naar een nest in een tuin. Ouders vliegen echt af en aan.
ALs ze nog kaal zijn krijgen ze van ons elk half uur. Daarna elk uur en als ze beginnen met zelf wat te pikken elke 2 uur.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:27

het vogeltje krijgt nu om het half uur soms minder tijd te eten.. universeel voer krijg ik vandaag binnen zoals in mijn vorige post staat.. ook ben ik begonnen met wegen.. om zo zijn gewiht goed in de gaten te kunnen houden..

dat ik hier om advies vraag is gewoon omdat ik het zo goed mogelijk wil doen.. !! ik heb wel vaker andere diertje groot gebracht maar nog nooit z'n jong vogeltje.. ik heb dus wel ervaring met het opvoeden van jonge dieren.. !!

dat met die 6 uur was een vraag niet een feit dat ik het zo ga doen.. ;) ik vroeg of dat dat klopte.. maar ik merk zowieso aan het vogeltje dat hij gewoon veel vaker meot hebben dus krijgt hij dat ook.. !!

dus nogmaals.. ik heb ervaring in het opvoeden en grootbrengen van dieren maar heb nog nooit zo'n jong vogeltje gehad.. en omdat ik het het zo goed mogelijk wil doen vraag ik hier tips..

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:31

Pluttersput schreef:
Dat is een fabeltje, dat de lucht van je mensenhanden eraan zitten dat ze dan verstoten worden :j Dat is alleen bij jonge knijnen zo, en zelfs dat is vaak niet eens zo :)

Ik zou hem idd ook wegbrengen als je hem de eerlijkste kansen wil geven. Vooral omdat je er nog geen ervaring mee hebt, dan is zo'n pukkie helemaal lastig..

Oh serieus? Nou weer wat geleerd! :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:44

XxLiEsJuHhxX schreef:
het vogeltje krijgt nu om het half uur soms minder tijd te eten.. universeel voer krijg ik vandaag binnen zoals in mijn vorige post staat.. ook ben ik begonnen met wegen.. om zo zijn gewiht goed in de gaten te kunnen houden..

dat ik hier om advies vraag is gewoon omdat ik het zo goed mogelijk wil doen.. !! ik heb wel vaker andere diertje groot gebracht maar nog nooit z'n jong vogeltje.. ik heb dus wel ervaring met het opvoeden van jonge dieren.. !!

dat met die 6 uur was een vraag niet een feit dat ik het zo ga doen.. ;) ik vroeg of dat dat klopte.. maar ik merk zowieso aan het vogeltje dat hij gewoon veel vaker meot hebben dus krijgt hij dat ook.. !!

dus nogmaals.. ik heb ervaring in het opvoeden en grootbrengen van dieren maar heb nog nooit zo'n jong vogeltje gehad.. en omdat ik het het zo goed mogelijk wil doen vraag ik hier tips..

Maar een vogel kan je niet vergelijken met andere dieren.......

Hoe wil je dat doen met soortgenoten? uitwilderen? enz? dingen die in de opvang vanzelf sprekend zijn. Ik snap niet waarom je zoiets zelf wilt doen tewijl je het uit kan besteden aan mensen die de ervaringen hebben en het vogeltje een kans heeft op overleven wat hij bij jou niet of nauwelijks zal hebben.

Zou daar graag een antwoord op zien.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:57

lief dat je een vogeltje wilt redden hoor,maar mussen zijn een beschermd diersoort,hoe wil je dat diertje straks vrij laten als het handtam is door het steeds te voeren en op een weegschaal te zetten?zo zal hij het buiten ook niet meer kunnen overleven..

ik vind het niet slim om dit zelf aan te pakken en je had het diertje toch echt beter aan een vogelopvang kunnen overleveren..

hoe voer jij het musje dan eigenlijk snachts?ga je ieder half uur a uur je bed uit en hoe lang wil je dat gaan volhouden?
ik blijf erbij dat ik het geen slimme actie vind,maar goed..succes ermee..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:59

s'nachts hoeft er niet gevoerd te worden. Bijna alle zangvogels, waar de mus ook onder valt eigenlijk, slapen s'nachts en zitten op of bij het nest.
Ze voeren van zonsopgang tot aan het donker. Dus wij voeren in onze opvang in de nacht gelukkig ook niet.
Dat moet wel bijvoorbeeld met allerlei jonge zoogdieren die we aan de fles hebben.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 14:09

Nickeltje schreef:
s'nachts hoeft er niet gevoerd te worden. Bijna alle zangvogels, waar de mus ook onder valt eigenlijk, slapen s'nachts en zitten op of bij het nest.
Ze voeren van zonsopgang tot aan het donker. Dus wij voeren in onze opvang in de nacht gelukkig ook niet.
Dat moet wel bijvoorbeeld met allerlei jonge zoogdieren die we aan de fles hebben.

dat had ik vanacht ook gemerkt.. ik had hem langs mijn bed gezet.. ik slaap heel licht dus als hij begon te roepen zou ik meteen wakker worden.. hij begon echter pas om half 7 te roepen.. dat was wel eff heel anders dan met de andere beestjes die ik heb gehad.. die moesten idd 's achts ook de fles hebben..
als hij groot is kan hij weer mee naar stal.. daar is genoeg te eten voor hem.. ik heb al een keer eerder een jong musje hier gehad.. maar die was al een stuk ouder.. die was ook wat tam geworden maar hij is nu gewoon weer 100% verwilderd.. soms als ik ga voeren dan weet hij het nog en komt die wat mee pikken.. zo weet ik ook dat die nog leefd.. verder is die gewoon 100% verwilderd..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 09:29

ook de afgelope nacht heeft het vogeltje super door staan.. :) hij houd zijn lekkere ronde buikje en is lekker actief.. :)

ik weet ondertussen hoe groot deel erover denkt.. dat ik het niet moest doen enz enz enz. majhaa daarmee ben ik dus oostindish doof en ga ik niet op reageren..

wel blijf ik voor de geintereseerde update's plaatsen over het vogeltje..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:32

XxLiEsJuHhxX schreef:
ook de afgelope nacht heeft het vogeltje super door staan.. :) hij houd zijn lekkere ronde buikje en is lekker actief.. :)

ik weet ondertussen hoe groot deel erover denkt.. dat ik het niet moest doen enz enz enz. majhaa daarmee ben ik dus oostindish doof en ga ik niet op reageren..

wel blijf ik voor de geintereseerde update's plaatsen over het vogeltje..

Jammer dat dat oostindische dove ten koste gaat van een dier................ ;)

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:33

Inderdaad universeelvoer zoals hier al is gezegd,
En miscien kan je bij de dierenwinkel wat meelwormpjes halen?

Edit ; wij hebben eergister ook een mus gevonden, echter hebben we die de volgende dag weer naar buiten gezet, mussen horen ook niet binnen, als ik jou was zou ik hem ook vrijlaten waarschijnlijk zijn de moedermus hun kleintje ook aan het zoeken.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:07

waar heb je het musje gevonden? of heb je hem uit het nest gepakt?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 13:14

rosja1 schreef:

denk je dat ik dom ben.. ?? :? ik ga natuurlijk geen vogel uit een nest pakken.. ik weet niet waar het nest is.. hij lag langs een drukke weg.. !! daar heeft geen enkel jong dier een kans..

@ wilawander : Jammer dat jij zo je vooroordelen hebt over iedereen.. ;)

@Naomi_Haffie : jah hij zit sinds gistere avond al op universeel voer.. !! ;) meelwormpjes heb ik gistere ook gehaald.. deze is echter zo jong nog dat ik hem echt niet vrij kan laten waar ik hem gevonden heb.. daar houd hij het nog heen 10 min vol.. !!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:17

Ik blijf me er mee bemoeien hoor, noem me eigenwijs maar het gaat me ook om dierenwelzijn.

Top dat je universeelvoer hebt, dit is een goede en veelzijdige basis.

Met meelwormen moet je voorzichtig doen. Als je hem die gewoon levend geeft, zal hij ze zo inslikken en blijven ze nog even leven in de maag en kunnen daar flinke schade geven.
Als ouder vogels insecten vangen, beschadigen ze die met hun snavel om dit te voorkomen.
Als je hem dus meelworgen geeft, knijp die dan ook even kapot met een pincet of knip ze in twee stukken.

Daarnaast zitten er veel eiwitten in meelwormen, dus zie dit als bijvoer, als snack maar maak het niet zijn hoofdvoeding.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 13:25

dankjewel Nickeltje.. jij bemoeit je niet.. jij doet precies waarvoor ik het topic heb geopent.. tips..... ;)
de meelwormen kneep ik ook al kapot gemaakt leek me zo'n akelig idee dat die levend naar binnen ging.. :+ ik zal erop letten dat ik er niet teveel voer.. dankjewel weer voor je tips nickeltje..

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:34

ik zeg niet dat je dom bent maar je bent wel beetje dom en ondoordacht bezig want je bent en in overtreding en het beestje wordt dalijk zo tam dat hij niet meer weet dat hij mus is. met alle gevolgen van dien. maarja het heeft niet zoveel zin hier om dat nog te zeggen denk ik. gelukkig zijn er hier mensen die toch nog goedbedoelde adviezen geven om het diertje misschien nog een kans te geven

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:41

XxLiEsJuHhxX schreef:
rosja1 schreef:

denk je dat ik dom ben.. ?? :? ik ga natuurlijk geen vogel uit een nest pakken.. ik weet niet waar het nest is.. hij lag langs een drukke weg.. !! daar heeft geen enkel jong dier een kans..

@ wilawander : Jammer dat jij zo je vooroordelen hebt over iedereen.. ;)

@Naomi_Haffie : jah hij zit sinds gistere avond al op universeel voer.. !! ;) meelwormpjes heb ik gistere ook gehaald.. deze is echter zo jong nog dat ik hem echt niet vrij kan laten waar ik hem gevonden heb.. daar houd hij het nog heen 10 min vol.. !!

Oh maar heb geen vooroordelen, je zegt het namelijk zelf. :+ Je hebt van meerdere dezelfde reactie's waaronder van iemand die er dagelijks mee bezig is maar je wilt duidelijk niet luisteren. Iets wat erg jammer is. En als ik je vraag waarom je dit zelf zou willen proberen, krijg ik geen antwoord.

Ik vindt het erg jammer dat zulke acties ten koste van een dier gaat, kan het geen dierenliefde noemen,

Maar goed. ik hoop dat hij het redt en dat het hopelijk nog een gelukkige vogel mag worden die zich weet en kan gedragen met andere mussen, wnat dat leert hij bij jou niet!!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:44

kan het inderdaad meer eigenbelang noemen dan dierenliefde. het is niet alleen het voeren maar inderdaad ook het herkennen van gevaren en het leren vliegen, insecten vangen..
hoe ga je dat doen? dat leren ze van de ouders. denk je zelf niet dat het eerlijker tegenover het kleine beesie is om hem naar mensen te brengen die er verstand van hebben en die hem echt helpen? denk je niet dat je dan veel meer waardering krijgt?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:47

Mijn moeder heeft zojuist een jong uiltje gevonden en heeft de dierenambulance gebeld welke het diertje zo op komen halen :D

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:48

goed gedaan cyntje..zo hoort het

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:54

TS, hoe ga je hem leren vliegen?
Gevaar leren kennen? Leren jagen? Leren een nestje te bouwen? Leren andere vogeltjes te herkennen?

Met andere woorden, hoe ga je hem leren vogel te zijn?

En waarom wil jij dit perse zelf doen? Waarom gun je het vogeltje geen vogel bestaan?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 20:41

dames dames dames.. als ik het niet het beste voor had met het vogeltje.. dan zat ik nu in het cafe voetbal te kijken.. maar speciaal voor het vogeltje alleen thuis gebleven.. neit echt leuk kan ik zeggen maar heb het 100% over voor het vogeltje..

en nogmaals voor de blinde onder ons..
IK HEB AL VAKER JONGE DIEREN OPGEVOED... !!!! DUS IK HEB ERVARING.. OOK VOGELS.. !! ALLEEN NOOIT ZO JONG ALS DEZE...!! DAAROM VRAAG IK GEWOON NOG WAT EXTRA TIPS... !!!! IS DAT NU ZO MOEILIJK TE SNAPPEN.. ??

aan mensen zoals nickeltje heb ik tenminste nog wat hier in het topic.. !!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:58

Ik heb het hele topic gelezen maar ben er nog niet achter waarom je persé dot vogeltje zelf wilt op laten groeien.

Waarom wil je het PROBEREN (zoals je zelf zegt) terwijl het vogeltje bij de opvang veel meer kans heeft om te overleven, ook wanneer het volwassen is omdat hij daar inderdaad wel
leert wat gevaren zijn.

Ik bedoel dit niet aanvallend, maar ben hier wel
heel nieuwsgierig naar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:08

Willeke_ schreef:
Ik heb het hele topic gelezen maar ben er nog niet achter waarom je persé dot vogeltje zelf wilt op laten groeien.

Waarom wil je het PROBEREN (zoals je zelf zegt) terwijl het vogeltje bij de opvang veel meer kans heeft om te overleven, ook wanneer het volwassen is omdat hij daar inderdaad wel
leert wat gevaren zijn.

heel nieuwsgierig naar.

DENK DATWE DAAR GEEN ANTWOORD OP KRIJGEN HELAAS.

En aan de vragen die je stelt klinkt het alsof je geen ervaring hebt met vogels en dan zou je ook weten wat je het beste zou kunnen doen ;)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:22

Wilawander schreef:
Willeke_ schreef:

leert wat gevaren zijn.

heel nieuwsgierig naar.

DENK DATWE DAAR GEEN ANTWOORD OP KRIJGEN HELAAS.

En aan de vragen die je stelt klinkt het alsof je geen ervaring hebt met vogels en dan zou je ook weten wat je het beste zou kunnen doen ;)

klopt, ik heb geen ervaring met het opvoeden van moederloze dieren (behalve katten uit het nest) en al helemaal niet met vogels. Ik had dus direct de dierenambulance gebeld als ik een vogeltje zou vinden. Ik zou het niet aandurven.

Daarom ben ik benieuwd waarom de TS echt zelf wil proberen.