Welzijn konijnen in Nederland!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leeftijd konijn beïnvloed door omgang/verzorging?

Ja
132 (86%)
Nee
8 (5%)
Misschien (Leg uit)
10 (6%)
Ik weet het niet (Leg uit)
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 152

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:21

de sterfte van jonge leeftijd word vaak veroorzaakt door voedingsfouten. Zelf de dieren winkels prijzen allemaal troep aan, wat slecht is voor een konijn.
--zeker belangrijk voor bokt; konijnen darmen lijken het meest op paarden darmen. veel langstengelig voer; hooi dus en een beetje bix. in al die lekkernijen die de dierenwinkels verkopen, zit rotzooi, wat slecht is voor de darmen en dus de levensduur van het dier verkorten.
--ook natuurlijk gras in de zomer en extra groente, maar zeker niet alle!!!!!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:24

De jongste van mijn twee konijnen is nu 2,5 en de ander is onbekend maar ouder. Voor mij zijn ze nog jong, maar ze zijn dus al hard bezig ouder te worden dan het gemiddelde.

Maar aan de oudste van de twee, mijn vondeling, heb ik wel veel zorgen, ze is al aantal keer gestopt met eten, bleek baarmoederkanker te hebben bij de castratie, heeft nu gebitsproblemen (kiezen) ondanks onbeperkt hooi en een klein portie biks van goede kwaliteit. Dus ergens vrees ik dat de kans er is dat ze niet oud wordt ondanks dat ik mijn best doe ze een goede verzorging te geven.

Vroeger hebben we ook al konijnen en cavia's gehad. Maar we hadden toen een dun boekje over konijnen, nu zijn er op het internet sites vol informatie. Mijn ouders gingen wel met de dieren naar de dierenarts, maar tegenwoordig weet ik dat ons laatste konijn toen geen eerlijke kans heeft gehad toen hij ziek was geworden. Omdat we toen niet beter wisten schoot de verzorging te kort.

Gemiddeld gezien sterven er inderdaad te veel dieren te jong door een onvoldoende verzorging, maar individueel gezien zijn er ook veel pechgevallen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:32

Helaas blijft er een hele hoop fout gaan, lang leve internet waardoor er sneller wat bewustzijn bij de mensen gekweekt wordt.. Die oude boekjes uit de bieb hebben we tenslotte ook niets aan..

Wbt leeftijd, tja bij mij zijn er al twee voedsters overleden! Zijn begonnen met een enorm hok bouwen (2m lang, 2m hoog, 1m diep, 3 verdiepingen en daaraan nog een ren, zie onderschrift) Hangoorvoedster opgehaald uit dierenwinkel, zat er al een jaar.. Toen direct naar opvang gereden en heeft ze een man uitgezocht :D Altijd netjes gevoerd, schoongemaakt, ingeënt en toch ziek geworden toen ze drie was. E.Cunniculi overleeft en weer opnieuw gekoppeld met d'r kerel, tot het in alle hevigheid terug kwam.. Toen op d'r 3,5 jaar oud laten inslapen.. Nieuwe voedster erbij, had het slecht gehad, 3 jaar oud en ook die heeft hier maar een half jaar mogen zijn. Lag ineens dood (en ken het gasverhaal ed, cunniculi was al ontdekt voor de erge symptomen) Dus beide niet eens vijf geworden :n Heb ik alles ervoor gedaan? Ja!!

Nu dus maar twee voedsters uit de opvang gehaald... 1 reserve, mijn arme man moet steeds afscheid nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:38

mijn eerste konijn is 8 geworden mijn 2e 9 en mijn 3e, pas geleden verloren nog geen 3 jaar. Hij lag ineens dood in zijn hok. Dit was wel nog in de periode dat het nog niet warm was. ook niet koud. ik heb in die korte tijd dat ik hem had al veel met hem meegemaakt. Hij had scheefgroeiende voortanden die eruit gehaald moesten worden en hij had een erg groot abces waaraan ik hem heb laten opereren, waar hij heel goed doorheen is gekomen. Was altijd een super vrolijk konijn, heel actief. Ik heb hem ook altijd goed verzorgd ne hem altijd naar de dierenarts gebracht wanneer nodig. Toen zijn tanden getrokken waren altijd zijn wortels geraspt en brood in kruimeltjes. Hij heeft hier altijd de beste zorgen gehad.

Dus of het aan een slechte verzorging ligt?

Anoniem

Re: Welzijn konijnen in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:50

mijn konijnen worden allen makkelijk 5 jaar en ouder.

de eerste zonder echt goede zorg maar later leerde ik toch meer en hadden ze toch meer kans.

en ja ze lagen meestal opeens dood in het hok. alleen 1 konijn heb ik laten inslapen ivm kanker, dus of het aan verzorging ligt..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:04

Onwetendheid is een grote factor.
Ook impuls aankopen helpen niet echt mee natuurlijk.
Toch heb ik, weet ik niet ingevuld. Dit omdat ik vaak heb gehoord van mensen dat hun konijn heel oud is geworden, terwijl ik dan denk van: "Zo goed had dat konijn het toch niet?"
De sterkte van een konijn heeft er ook veel mee te maken, de een kan meer hebben dan de ander.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:54

ik vind het ook enorm triest hoe er met konijnen (en cavia's, hamsters etc) wordt omgegaan. Het zijn gewoon geen knugffeldieren en ze moeten lekker konijn kunnen zijn. Ik erger me ook dood aan topics hier op bokt waaruit duidelijk blijkt dat er een hoop verbeterd kan worden en waarin mensen vragen stellen en vervolgens zo eigenwijs zijn om er niks aan te doen (lees: is mijn konijn in zn eentje zielig, kan een ram bij een ram, kan ik een cavia bij mijn konijn zetten etc)

Mijn konijnen zitten samen, heb er nu (helaas) nog maar 4. In een grote ren, met daarin nog nachthokken en afdakjes en dingen. Ook helemaal vol met zand, aan de onderkant gaas. Ze graven hele tunnels en hebben het prima naar hun zin. Krijgen onbeperkt hooi, hebben biks (de gewone korel) en krijgen 2 keer per dag verse groenten. Ook mijn cavia's leven zo.
Heb pas nog een cavia van iemand gehad in een ongelooflijk klein hokje. Hok is nog bijna nieuw, maar durf het niet eens te verkopen, uit angst dat mensen er een cavia of konijn in gaan zetten....

Ik denk wel degelijk dat zo'n omgeving waarin ze bij mij zitten beter is dan alleen in een binnenhok van 50 bij 150 cm

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:00

ik las ook een keer dat veel konijnen ook gewoon dood gaan uit verveling.
mijn eerste konijn is 9 1/2 geworden helaas gingen zijn organen uitvallen dus was hij vrij snel dood.
mijn vorige konijn was 7 geworden en is dood gegaan aan een abces.

ik heb ook dat topic gezien van een meisje die der konijn liet springen, ik vind dat gewoon achterlijk. sommige denken dat een konijn een hond/paard is ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:14

Ik zie nu meer mensen de optie 'nee' hebben gekozen, dat baart mij toch wel zorgen,
of is het een bevestiging waarom mensen het normaal vinden dat een konijn nog geen drie jaar oud wordt?

Huisvesting, eten, water (op zijn tijd) alle dagen hooi en heel belangrijk, rust zijn essentieel voor het welzijn van een konijn.
Daar hoort geen konijn in thuis die moet springen over allerlei hindernissen, en wordt weggestopt in een plastisch kooitje van nog geen meter breed.
Jammer dat hier geen regels voor zijn, had hier laatst een gesprek over met een dierenwinkel, dat zij hier al jaren mee bezig zijn maar helaas nog geen wet voor is.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:26

Chiqa schreef:
De gemiddelde leeftijd van een konijn is gemiddeld 3 jaar las ik ergens, ;(
nu kom ik wel eens topics op bokt tegen waarin een konijn overleden, dier is 4 jaar volgens de schrijvers een hele leeftijd.

Ik schrik elke keer weer als ik dergelijke berichten tegenkom, omdat ik het vrij normaal vind dat een konijn ruim 14+ wordt maar blijkbaar is dat een uitzondering ;(

De laatste weken lijkt het ook wel een trent om je konijnen in bad te doen, mee te gaan springen
ik weet even niet meer wat ik hier van moet denken, normaal vind ik dit iig niet. Het verbaasd mij zelfs.

Konijnen die het moeten doen met een klein plastick hokje van net een meter breed, nooit in de frisse lucht staan, in bed liggen om geknuffeld te worden, imo heb je dan het verkeerde huisdier gekozen.

Wat vinden jullie van deze nieuwe trent? En zat die bijdragen aan het verhogen van de gemiddelde leeftijd van het konijn in Nederland?
Of zit ik mij voor niets zorgen te maken :D

let op; uitzonderingen daargelaten!! (bv. Erfelijke aandoeningen, epidemie)

Ik ben super tegen je konijn in bad doen of aan tuigje te doen.
Mijn vriendins konijn is 8 volgensmij? En speelt bijna iedereen met mijn konijn bij ons in de tuin.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:28

Ik heb misschien geantwoord vanwege mijn eerdere verhaal, je hebt er geen grip op! Mijn konijnen hadden het super en werden niet oud, sommige hebben het super beroerd en die worden wel oud!

Vind het nog steeds raar dat jouw konijnen niet de hele dag beschikking hebben over water...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:32

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:39

onze konijnen zijn nu: 12(snoepie) en 4(toendra???
snoepie hebben wij dus al een tijd, haar zusje is helaas overleden toen hebben we een nieuwe erbij genomen. Dat ze niet te eenzaam wordt.
Helaas merken we nu wel dat snoepie erg last krijgt van de hitte. Die van ons staan lekker de hele dag in de schaduwrijke plek. In een zelf gemaakt konijnenhok, ze kunnen naar binnen en buiten, hij is ong. 2 bij 1,5? met zand op de grond kunnen ze nog een beetje graven enzo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:44

Ik heb ook al stapels konijnen gehad, maar de meeste hebben de 10 ook niet gehaald hoor. Ik durf echter wel volluit te beweren dat het niet door de leefomstandigheden komt. Het zijn altijd van die stomme onvoorziene dingen (ziektes, ergens vanaf vallen e.d.) die voor het einde zorgen. Daarnaast heb ik er ook wel 1 gehad die gewoon ineens dood was. Geen pijn, geen rare dingen, gewoon ineens patsboem weg. Ik vooral wat kleinere konijnen en ik heb het idee dat die sowieso niet zo stokoud worden. Ik zie vaak aan ze dat ze oud worden als ze stoppen met op de bank springen bijvoorbeeld. Dan ik ik er de donder op zeggen dat ze daarna geen 2 jaar meer mee gaan.

De gemiddelde leeftijd in het wild schijnt 2 jaar te zijn trouwens.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:46

Sizzle schreef:
Ik vooral wat kleinere konijnen en ik heb het idee dat die sowieso niet zo stokoud worden. .

Ach... dan is mijn frummel echt hoogbejaard :') Hij is (ws) een blauwoogpool kruizing en erg klein, maar toch al ruim acht en nog helemaal fit. Missy was een kleurdwergje en minimaal 8... de opvang schatte haar 2 toen we haar kochten en we hebben haar 7 jaar gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:48

c_alsemgeest schreef:
Sizzle schreef:
Ik vooral wat kleinere konijnen en ik heb het idee dat die sowieso niet zo stokoud worden. .

Ach... dan is mijn frummel echt hoogbejaard :') Hij is (ws) een blauwoogpool kruizing en erg klein, maar toch al ruim acht en nog helemaal fit. Missy was een kleurdwergje en minimaal 8... de opvang schatte haar 2 toen we haar kochten en we hebben haar 7 jaar gehad.

Ik heb het ook over 7- 9 jaar. Maar hier in het topic noemt men leeftijden van 14+ dat is nogal een verschil.
Die halen mijn ukken niet hoor. Enkel de grotere gaan over de 10 bij mij.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:04

Heb hier idd ook een gesprek met mijn da over gehad.
Verkeerde voer, weinig groenvoer, weinig beweging, geen maatje etc.

Soms hoor je van die argumenten 'maar als ik er een 2e bij koop, dan word ie zo afstandelijk tegen ons'... Koop dan maar een knuffelbeer :+
Als ik zie hoe die 2 bij ons met elkaar omgaan, daar kan geen mens tegenop!

Bij ons ligt heel de ren vol met speelgoed, dozen, tunnels etc. Word allemaal gesloopt uiteraard O:) Kunnen heerlijk rennen, slopen, eten. 2 verdiepingshok, maar vind hem voor het mooie wat te klein dus daar komt een nieuwe voor :D

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:08

annepanne schreef:
Ik heb misschien geantwoord vanwege mijn eerdere verhaal, je hebt er geen grip op! Mijn konijnen hadden het super en werden niet oud, sommige hebben het super beroerd en die worden wel oud!

Vind het nog steeds raar dat jouw konijnen niet de hele dag beschikking hebben over water...

heb je het over mij?
Want ik doe namelijk mijn konijnen niet in bad , en ik doe ze geen tuigje om. En mijn vriendins konijn heeft het super :D Die is trouwens 5 geen 8 ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:11

Neem aan dat je met dat konijn in bad doen op mijn topic doelt .....?

Ik had daar dan wel een verdomd goede reden voor, en zet in de zomer maar s een bak water in de ren. Die van mij gaan er allemaal inliggen met plezier zelfs :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:16

Een konijntje van ons heeft een winter niet overleefd. Die was anderhalf jaar oud ongeveer, had met een vriendinnetje een heel gangenstelsel gegraven en ze hadden een flinke ren en waren redelijk wild, maar op een wintermorgen vonden we hem helemaal stijf buiten zijn hol. Nooit achter gekomen waardoor, misschien toch door de kou of iets verkeerds gegeten onder de grond..
Tweede konijntje (die over bleef) is een aantal jaren later (zal n jaar of 4 zijn geweest) overleden aan myx. Zat die winter binnen, maar waarschijnlijk door besmette vlooien van de kat ofzo toch myx gekregen..
Toen twee nieuwe konijnen. Ging niet samen, dus een konijn geruilt voor een liever vrouwtje. Die kreeg een verstopping, uiteindelijk kunnen oplossen met ananassap maar door de stress toch overleden..
Die ene leeft nog, en is nu zo'n 2 jaar oud.
En toen heb ik weer een nieuwe erbij gehaald uit de opvang. Een 'wat ouder' konijntje, ze schatten haar 4 jaar, maar ik denk dat ze ouder is. Pas geleden heeft ze waarschijnlijk een hersenbloeding of herseninfarct gehad, evenwicht helemaal kwijt en ze had pijn. Maar we hebben het aangekeken en het is weer helemaal goed gekomen. Maar de kans dat het terug komt is natuurlijk vrij groot.
Ik hoop dat ze oud gaan worden :) Ze krijgen allebei netjes 2x per jaar de enting, en hebben een grote ren en binnenkort nog een grotere, ze zijn hartstikke vrolijk en hyperactief (vooral het jonge mannetje haha) en het zijn de beste maatjes :D
Kreeg nog een compliment van de DA dat ze zo goed op gewicht waren (de meeste konijnen zijn veel te dik) en dat het zo goed was dat ik alleen hooi voerde met een mini klein beetje brok en groente.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:18

KBTP schreef:
Neem aan dat je met dat konijn in bad doen op mijn topic doelt .....?

Ik had daar dan wel een verdomd goede reden voor, en zet in de zomer maar s een bak water in de ren. Die van mij gaan er allemaal inliggen met plezier zelfs :)

mijn konijn, vind water eng. En ik ga haar niet dwingen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:29

Ik wou dat ik mijn nijns meer kon bieden. Ze zitten samen in een groot hok bij mijn ouders, maar de tuin is niet konijn proof dus ze komen niet in de tuin. Ons huis word gebouwd, en we wonen nu in een flat. Maar ik ga zeker een konijnproof tuin maken en ze krijgen een zandbak in hun hok :) Mijn vorige konijn was 8, en die liep los in huis.

Nu zitten ze zo
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:32

Chiqa schreef:
De gemiddelde leeftijd van een konijn is gemiddeld 3 jaar las ik ergens, ;(
nu kom ik wel eens topics op bokt tegen waarin een konijn overleden, dier is 4 jaar volgens de schrijvers een hele leeftijd.

Ik schrik elke keer weer als ik dergelijke berichten tegenkom, omdat ik het vrij normaal vind dat een konijn ruim 14+ wordt maar blijkbaar is dat een uitzondering ;(

De laatste weken lijkt het ook wel een trent om je konijnen in bad te doen, mee te gaan springen
ik weet even niet meer wat ik hier van moet denken, normaal vind ik dit iig niet. Het verbaasd mij zelfs.

Konijnen die het moeten doen met een klein plastick hokje van net een meter breed, nooit in de frisse lucht staan, in bed liggen om geknuffeld te worden, imo heb je dan het verkeerde huisdier gekozen.

Wat vinden jullie van deze nieuwe trent? En zat die bijdragen aan het verhogen van de gemiddelde leeftijd van het konijn in Nederland?
Of zit ik mij voor niets zorgen te maken :D

let op; uitzonderingen daargelaten!! (bv. Erfelijke aandoeningen, epidemie)

Ik vind het walgelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:36

CK88: Snel die knaagsteen eruithalen! Of je moet konijnen met nierstenen willen....
Ook die knabbelsticks zijn troep..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:36

ik heb mijn konijnen ook allemaal verloren aan ziekte. Terwijl ze toch heel goed leven voor konijnen. ook worden ze elk jaar 2x geent. Toch 4 aan myx verloren ondanks enting, eentje kreeg heel erge snot, die heb ik nog een maand met ik weet niet wat behandeld maar dat werd niet beter. Eentje is van de week van ouderdom gestorven, dat was de eesrte die ik niet heb hoeven in laten slapen. Was een dwergje en deze was ook al echt bejaard, denk een jaar of 10