welke keuze heb ik voor oude hond? Update: overleden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:31

Als ze een eerlijke kans maakt dan zou ik haar die geven. Veel sterkte gewenst met het nemen van een beslissing!
edit
toen had ik nog niet gelezen wat de overige klachten waren. Dat maakt opereren wel erg risicovol. Pfff, moelijk joh.
Laatst bijgewerkt door BRN op 05-07-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:34

Nu ik dit allemaal lees.......denk ik inderdaad dat je je erbij neer moet leggen nu ze nog relatief goed is.
Ze zal alleen maar achteruit gaan meid......echt waar.

Ik heb zelf ook mijn oude hond aan een soortgelijke tumor verloren.......er was geen houden meer aan.

Het afscheid is voor jouw erger dan voor je hond......probeer dat voor ogen te houden.

gohya

Re: welke keuze heb ik nu nog voor mijn oude hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 13:36

Ik zal vandaag mij D.A. bellen en vragen wat de beste keuze is.
Lijkt me wel ook het eerlijkste voor de hond.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:59

gohya schreef:
Onderbewust zou ik een operatie willen proberen.
Inslapen vind ik te gemakkelijk,zo krijgt ze geen kans om een operatie te overleven.Met een operatie zou ze een kans krijgen toch?En wat "franka75" ook zegt,mocht ze gaan tijdens de operatie merkt ze dat zelf toch niet.Laat ik haar inslapen weet ze echt wel wat er gaat gebeuren.
Maar;mocht de D.A. zeggen opereren niet doen,want ze haalt dat niet,inslapen is het beste.Dan moet ik wel en is er geen enkele andere keuze.

Dit zou ook mijn keuze zijn. Operatie, mocht ze het niet halen, heb je het in ieder geval geprobeerd.
Wat betreft je laatste zin, dat je geen keuze hebt, die heb je nog wel, namelijk een second opinion bij een andere dierenarts :j
Zelf vind ik dat in dit soort beslissingen, twee altijd meer weten dan één.
Sterkte trouwens, heb zelf ook een oudje die ik nog lang niet kwijt wil.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 14:49

@laika.
Dat is precies wat ik dus ook denk,ik heb haar dan toch een kans gegeven.
Ik kan mezelf dan nooit verwijten dat ze geen kans heeft gehad om wél een operatie te doorstaan.
Maar zoals ik al zei: ik kijk ook wat de D.A. aanbeveelt.Hij heeft/kent het dossier v.d. hond.
Afbeelding
Dit is de hond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:56

Is er nooit wat aan gedaan om het vocht weg te krijgen?
Als dat weg is heeft het hart het ook een stuk makkelijker.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:03

Ze heeft heel lang plaspillen gehad maar die hielpen niet.
Ze ging er niet meer door plassen,ze plast over de hele dag maar hooguit 3 keer.Ze gaat 1x per dag mee naar de overkant de struiken in om te plassen en poepen.Maar soms meld ze zich wel 2 á 3x per dag om te plassen of poepen.
Het is niet zo dat ze heel erg benauwd is,ze hoest wel slijm op en is dan effe beanuwd.Het lijkt wel of ze Bronchitus heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:08

Het is een moeilijke beslissing.
Wij zijn nu ook al bijna 8 weken aan het dokteren met onze oude hond. Heb dus ruim 6 weken dag en nacht om de zoveel uur gelopen met hem om te plassen. Bij onze hond werkten de plastabletten te goed. Nu is het vocht eindelijk weg en mag ik zelf bepalen hoeveel en wanneer ik ga spuiten, dit werkt beter en is makkelijker te doseren. We zijn blij dat we hebben volgehouden. De hond is weer de oude, wel met hart tabletten en dus een onderhouds dosis om het vocht weg te houden.

Je moet ten alle tijden aan de hond blijven denken, hij verdient het niet om onnodig pijn te hebben, daar is hij alle jaren een te goede en lieve vriend voor geweest toch?
Kijk er naar alsof je een buitenstaander bent, vind je dan nog dat het eerlijk is om hem zo door te laten gaan dan is het goed, vind je dat van niet weet je ook je antwoord.
Reken wel dat het frustrerend is dat je iets wel graag wilt maar niet kan!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:09

Moeilijk hoor, maar je pakt het goed aan. Overleg met de DA, vraag zijn eerlijke mening en doe dan wat je hart je ingeeft. Sterkte!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:30

Ik heb de D.A. gebelt,de assistente gaat overleggen met de D.A. zelf.
Ik word vanmiddag terug gebelt over hoe en wat mogelijk is.
Ben behoorlijk nerveus wat het antwoord zal zijn.
Hier zie je hoe groot het gezwel is.
Afbeelding

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:45

Oei TS, dat ziet er benauwd uit! En dan met name al die vacht.
Deze tropische temperaturen zullen jouw arme hond ook geen goed doen vrees ik.
Heel veel sterkte met je gesprek met je dierenarts straks!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:55

Idd een goed overleg hebben met je DA.
Aan de hand daarvan je keuze maken.
Niemand kan voor jouw die keuze maken, alleen jij.

Je gevoel is zoveel anders dan je verstand!
Deze matchen soms niet met elkaar, dus neem de keuze met je verstand en niet met je gevoel/hart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:22

Ik ga volledig met Billy mee, ik zou niet meer gaan slepen met een oude hond. Ze is er voor jou altijd geweest, wees er dan nu voor haar, laat haar gaan, nu het nog een soort van waardig is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 22:27

Helaas heeft de D.A. vandaag niet gebelt.
Wacht wel af of die morgen belt en anders bel ik zelf nog wel een keer.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:53

Hmm, ik snap je gedachtengang heel goed TS.
Jij kent je hond en alleen JIJ weet wanneer het genoeg is, krijgt je hond pijnstillers voor haar artrose?
Is er een kans dat de hond uitzaaiingen heeft?

Om deze moeilijke beslissing toch zo goed mogelijk te kunnen nemen moet je jezelf de volgende vier vragen stellen:

Is de hond vrij van ernstige pijn?

Heeft de hond nog plezier in zijn leven ?

Is de hond nog zindelijk in huis?

Heeft de hond nog eetlust?

Als het antwoord op één of meer vragen een duidelijk NEE is, en de dierenarts hier ook op termijn niets meer aan kan doen, is de tijd gekomen om definitief afscheid van de hond te nemen. Onder pijn versta ik dan ook benauwdheid etc. Onder zindelijkheid ook het vrij zijn van hinderlijke stank of bloedverlies etc.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:59

Wil je wel heel veel sterkte wensen! Het is niet makkelijk, je weet niet waar je goed aan doet.
Wees eerlijk tegenover jezelf en je hond, en maak de keuze die je hart en je gezonde verstand je ingeeft. :(:)

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:07

Hoe oud is de hond nu ?
Ik heb een tijdje terug een soort gelijke operatie gezien, maar dan een tumor bij het linkervoorbeen.
Deze hond was ook al wat ouder en heeft de operatie goed doorstaan :)
Deze hond had niet dezelfde problemen als jouw hond. Ik zou zeggen, doe wat jouw en de dierenarts goed dunkt.
In ieder geval succes :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:14

Samm schreef:
Hmm, ik snap je gedachtengang heel goed TS.
Jij kent je hond en alleen JIJ weet wanneer het genoeg is, krijgt je hond pijnstillers voor haar artrose?
Is er een kans dat de hond uitzaaiingen heeft?

Om deze moeilijke beslissing toch zo goed mogelijk te kunnen nemen moet je jezelf de volgende vier vragen stellen:

Is de hond vrij van ernstige pijn?

Heeft de hond nog plezier in zijn leven ?

Is de hond nog zindelijk in huis?

Heeft de hond nog eetlust?

Als het antwoord op één of meer vragen een duidelijk NEE is, en de dierenarts hier ook op termijn niets meer aan kan doen, is de tijd gekomen om definitief afscheid van de hond te nemen. Onder pijn versta ik dan ook benauwdheid etc. Onder zindelijkheid ook het vrij zijn van hinderlijke stank of bloedverlies etc.

Ja. De hond is vrij van pijn.[dat weet ik echt heel zeker].Benauwd is ze niet constant,alleen tijdens een hoestbui als ze slijm moet ophoesten.
Ja ze heeft zeker nog plezier in het leven,ze slaapt alleen wel veel,maar das de leeftijd lijkt me?
Ook is ze nog steeds waaks,ze kwispelt als er iemand thuis komt.Gromt nog tegen de kat als die langs loopt.
Ja ze is super zindelijk.Soms laat ik haar in de tuin om een palsje te doen,doet ze dus niet.Ze wil persé naar het bosje toe,ze wil niet eens in het openbaar zitten poepen,altijd achter struiken.
Ze stinkt niet en er is ook geen bloedverlies.Ontlasting is ook normaal.
Ja ze eet voor 2 als het aan haar ligt.Maar ze zal niet zomaar eten pikken,ze "vraagt" altijd netjes of ze de kattenbrokjes mag hebben.

Alles is dus een duidelijke JA zonder enige twijfel.
En daarom vind ik dit zo moeilijk!
Het is alleen dat gezwel.Uitzaaingen zijn er volgens mij niet.
Ze heeft 1 kleinere bult op haar bil zitten,maar ben ermee naar de D.A. geweest.Was geen kwaadaardig gezwel.Pijnstillers heeft ze nooit gehad en ook niet nodig gehad.D.A. had ze anders vast wel uit geschreven.Wel heeft ze antibiota ooit gehad en plaspillen.

@uniekhorse. Ze is nu 11½ jaar oud.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:18

Als je DA een operatie aandurft zou ik het doen. Er zijn tegenwoordig veel narcose middelen die niet zo heftig werken en als ze er goed doorheen komt hersteld ze vast ook wel weer snel als dat gezwel eenmaal weg is. En om dat overgewicht tegen te gaan zou je speciaal voer kunnen gaan voeren om haar wat minder dik te laten worden. En dan heeft ze vast ook wel minder last van dat vocht bij de longen en voor de artrose is dat ook gunstiger. En eventueel kun voor dat vocht misschien nog andere medicatie krijgen. Ik had vroeger een kat die dat had en die kreeg pilletjes voor het hart en heeft nog jaren geleefd. En 11 jaar is nog niet zo oud vind ik. Mijn laatste hond is 17 jaar geworden.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe en hoop dat het goedkomt met je hond!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:23

Ik zou ook laten opereren en als het niet lukt, heb ik wel alles geprobeerd. Maar goed het is makkelijk te zeggen vanuit hier. Omdat je er goed over na denkt neem je de juiste beslissing voor je lieverd, daar ben ik zeker van.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:31

Nikka schreef:
Ik zou ook laten opereren en als het niet lukt, heb ik wel alles geprobeerd. Maar goed het is makkelijk te zeggen vanuit hier. Omdat je er goed over na denkt neem je de juiste beslissing voor je lieverd, daar ben ik zeker van.

Dan heb ik idd. alles geprobeerd.
Als ze zou overlijden tijdens de operatie weet ze dat niet.
Als ik haar zou laten inslapen weet ze dat wel.
De hond is superslim en is heel gevoelig.
Ze voelt van tevoren wat er gaat gebeuren,ook dat maakt het zeer moeilijk.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:32

Wat een moeilijke keuze moet je maken. :(:)

Als het mijn hond zou zijn, zou ik toch de operatie overwegen. Komt ze die niet door, heb je haar een kans gegeven en is 'de beslissing' je uit handen genomen door het lot. Komt ze hem wel door, dan kan ze in elk geval nog genieten en doen wat ze graag doet. Zo door blijven lopen kan (in mijn ogen) niet.
Ik zou het gewoon proberen, dan weet je in elk geval dat je alles hebt gedaan en lukt het niet, heb je haar verder lijden bespaart. Houden van is ook kunnen loslaten, hoe moeilijk dat ook is.

(het is wel een leuke hond! Lijkt een beetje op mijn eerste hondje, Blacky.)

Heel veel sterkte in elk geval!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:34

als de DA aangeeft dat er een redelijke goede kans is dat als ze de OP overleeft nog een leuk leven zou kunnen hebben voor onbepaalde tijd, zou ik die OP maargewoon doen , op hoop van zege zeg maar .

Er is idd een risico aanwezig dat ze de narcose niet trekt, maar dan heb je het geprobeert ... zo laten lopen is ook geen optie en Inslapen ben jij en zoals ik het lees zij ook niet
nog niet aan toe ...

dus dan blijft de operatie over

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:45

1 tip: Laat vóór dat je ook maar iets besluit te opereren een thoraxfoto maken.
Eerst kijken of er uitzaaiingen in de longen te zien zijn....mocht dat wel het geval zijn dan moet je er echt niet meer aan beginnen.

TS: het is onmogelijk om vanaf de buitenkant te zeggen dat er 'volgens jou' geen uitzaaiiingen zijn.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:50

Wij zien de hond niet zelf, maar als je het zo vertelt, moet je toch gaan denken aan inslapen.
Het lijkt me prettiger 'm gewoon in te laten slapen terwijl je het weet, dan dat je uiteindelijk hoord dat de operatie,
die ook flink wat gaat kosten waarschijnlijk, mislukt is en de hond overleden is.

Idd is het wel een idee om voordat je aan opereren denkt de uitzaaiingen te achterhalen.
Uitzaaiingen zie je niet altijd, dus je kunt denken dat ze er niet zijn, maar ze kunnen er makkelijk zijn vanbinnen.

Je moet zelf nadenken wat je wilt, de hond heeft niet 1 probleem en is al ouder, wil je 'm een zware operatie geven
en hopen dat hij zich beter voelt erna? Er is immers een kans dat het na de operatie wat beter gaat, en daarna weer
bergafwaarts. Denk je dat dat niet gebeurt? Denk je dat je dan kan overwegen m alsnog in te slapen? Zoja, dan
kan je de operatie zeker overwegen. Maar als je denk dat de hond er niet gelukkiger mee word, dan kan je ook inslapen
overwegen. Je zegt zelf dat ze niet de oude is geworden, als je denk dat ze nu nog minder 'zoals vroeger' word, dan
weet ik niet of ze gelukkiger word. Wat dat betreft is het zo jammer dat honden niet kunnen praten, want dan zou je
veel meer weten..

Edit; ik zou 'm persoonlijk in ieder geval scheren of (kort) knippen, zo'n oudje heeft t heel zwaar met zo'n vacht in
deze temperaturen! En zeker als het hart en de longen al enige problemen hebben.