Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:27

Chiqa schreef:
Sharani schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Als je i.p.v. 900 euro maar 200 euro als aanschaf kwijt bent, heb je toch nog 700 euro over om DA kosten te betalen.

Mss beter lezen? In OP Staat;

x_Katja_x schreef:
en deze vragen minstens 900,- voor een pup.. Dit vinden wij teveel.

teveel, dus wat moet een DA rekening van €1500 euro dan wel niet zijn?

Sorry, maar ik begrijp niet wat je bedoeld.
Ik vind 900 euro ook teveel als aanschaf voor een hond, maar dat wil niet zeggen dat ik geen kosten wil maken voor de DA. Misschien is dat bij de TS ook wel zo. Ze zegt niet dat ze het geld niet heeft.

Anoniem

NonaWen schreef:
Mijn oom heeft ooit een raszuivere Golden Retriever gehad, en er

Raszuiver heeft niets met broodfok wel of niet te maken, een broodfokker kan ook heel prima twee raszuivere opelkaar zetten dus ja......Alleen vergeet die broodfokkers even voor de gelegenheid naar de erfelijke aandoeningen te kijken omdat hij te te druk heeft met het uitrekenen van zijn winst.

Iris82

crazycactus schreef:
@tantjeuh er zijn ook hobbyfokkers die de pups wel laten testen hoor ;) Mijn nestje cattle dog's is zowel op de ogen als op de oren getest.

Even in aanvulling hierop. Ga eerst na wat de rasvereniging aan eisen stelt aan de ouderdieren en vraag dan aan hobbyfokkers of de honden specifiek daarop getest zijn. Bij labjes is dat HD, ED en een oogonderzoek (als ik het goed heb)

Hoe vaak ik wel niet ergens lees: de moeder is getest door de DA. En wat blijkt, ze zijn er een keer mee langs de DA geweest en die zei dat het wel mogelijk was. Er is een verschil tussen een check up bij de DA en officiële testen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:28

Er zijn nog wel een handjevol mensen die voor de leuk soms een nestje fokken en waarvoor de prijzen nog wel leuk zijn...
Labradors zijn wel lastiger te krijgen weet ik aangezien vrienden van ons gister een pup uit drenthe hebben opgehaald. (overigens wel met stamboom voor 900 euro volgens mij!) Dat is voor ons een aardig eindje rijden aangezien we bijna in brabant wonen :7

Het beste is gedult hebben. Zeg tegen veel mensen dat je een labrador pup zoekt en soms heb je dan het geluk dat je via via een nestje kunt vinden.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:29

Chiqa schreef:
NonaWen schreef:
Mijn oom heeft ooit een raszuivere Golden Retriever gehad, en er

Raszuiver heeft niets met broodfok wel of niet te maken, een broodfokker kan ook heel prima twee raszuivere opelkaar zetten dus ja......Alleen vergeet die broodfokkers even voor de gelegenheid naar de erfelijke aandoeningen te kijken omdat hij te te druk heeft met het uitrekenen van zijn winst.

Ik weet er het fijne ook niet van :o denk dat ik meer bedoel, dat hij de pup bij een erkende fokker/kennel etc vandaan heeft gehaald toen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:37

Ik vind persoonlijk voor een labrador met stamboom, en prestaties van de ouders, 900euro nog vrij weinig. Maar als je echt alleen een gezinshond wil, niet van plan bent shows te lopen of sportwedstrijden voor honden, dan zou ik gewoon voor een kruising gaan. Zijn vaak hele sterke en goede honden. En ben je niet zoveel kwijt.

Wij hebben nu voor de 2e keer een hond, met stamboom, en onze teef loopt ook shows, en behendigheids wedstrijden staan op de planning, en in de toekomst willen we een nestje(die we allemaal zelf houden). En voor haar hebben we 1000euro betaald, ouders zijn multi-kampioenshonden, dus je betaald ook wel voor het papiertje. Maar er gaat al zoveel inzitten wat betreft dierenarts kosten, inentingen, dekken etc. En kleinschalige fokkers betalen ook echt heel veel voor de naam fokker. Dus heel veel blijft er voor die ook niet over. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en mocht je nog vragen hebben mijn PB-box staat open.

wij hebben wel een heel ander ras dan waar jij naar op zoek bent

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:38

NonaWen schreef:
Chiqa schreef:

Ik weet er het fijne ook niet van :o denk dat ik meer bedoel, dat hij de pup bij een erkende fokker/kennel etc vandaan heeft gehaald toen.

Erkende fokkers/kennels kunnen ook broodfokkers zijn ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:43

Ik zou zeggen gewoon lekker rond gaan kijken.
Waar je op moet letten is:

- Hebben de mensen verstand van HD en is hun hond HD vrij of heeft de hond er geen last van (je kunt het in erge mate al zien)
- Ziet de moeder hond er goed uit.
- Mag je alle honden zien, zo niet, geen hond er kopen dan is het geen goed teken.
- Zijn de pups levendig, glanzende vacht, glanzende ogen, schone anus, geen traan oogjes, vochtig neusje etc (lees ff hoe je een gezonde pup kan herkennen)
- Is papa hond aanwezig of kunnen ze je zeggen welke hond dat is.
- Hebben de mensen een beetje verstand van pups.
- Hoe vaak krijgt krijgt de teef pups, moet niet elk jaar zijn! (teminste raad ik niet aan)

Nou ja je kunt op internet meer tips vinden (A)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:46

blokje schreef:
Ik zou zeggen gewoon lekker rond gaan kijken.
Waar je op moet letten is:

- Hebben de mensen verstand van HD en is hun hond HD vrij of heeft de hond er geen last van (je kunt het in erge mate al zien)
- Ziet de moeder hond er goed uit.
- Mag je alle honden zien, zo niet, geen hond er kopen dan is het geen goed teken.
- Zijn de pups levendig, glanzende vacht, glanzende ogen, schone anus, geen traan oogjes, vochtig neusje etc (lees ff hoe je een gezonde pup kan herkennen)
- Is papa hond aanwezig of kunnen ze je zeggen welke hond dat is.
- Hebben de mensen een beetje verstand van pups.
- Hoe vaak krijgt krijgt de teef pups, moet niet elk jaar zijn! (teminste raad ik niet aan)

Nou ja je kunt op internet meer tips vinden (A)

Ik geloof dat een teef ook maar 5nestjes max mag krijgen. En traanoogjes wil nog niet zeggen dat de hond niet gezond is ;) Onze pup had het ook, en heeft het nu ook weleens, maar is toch echt helemaal gezond, werd ook door de dierenarts helemaal nagekeken, door de fokker. Beestje was de grootste en nu de kleinste, wou niet net zoveel als de rest eten :+

suuzepuus

Re: Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:50

een stamboom geeft geen garantie op gezondheid hoor!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:51

KiWiKo schreef:
tja........... wat moet je zeggen........... als je de aankoopprijs niet wil betalen......... wil je dan eigenlijk wel een hond?

dat vind ik nergens op slaan, je kan toch gewoon een budget hebben... de een wil een shetlander van 250,- en de ander een supersportpaard van 25000,-.. verschillen kunnen er zijn toch... wie ben jij om dit belachelijk te maken..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:56

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:57

Je kan ook eens rondvragen bij bekende en bij de hondenschool etc.

Wij hebben het nestje van onze hond ook zo gevonden. En misschien ook een keer onaangekondigd gaan kijken.

Wij deden ook 10min. van te voren bellen dat we kwamen kijken. Volgens die vrouw was dat eigenlijk niet nodig want ze was toch altijd thuis voor de hondjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:00

juval schreef:
dat vind ik nergens op slaan, je kan toch gewoon een budget hebben... de een wil een shetlander van 250,- en de ander een supersportpaard van 25000,-.. verschillen kunnen er zijn toch... wie ben jij om dit belachelijk te maken..

Wat heeft dit nu weer met 'belachelijk maken' te maken? :7 Gewoon keiharde realiteit, ga je voor kwaliteit of ga je voor de wilde gok, en daar mag best een prijskaartje aan hangen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:02

Onze hond is raszuiver, met stamboom en kostte 600 euro
Wat zijn die prijzen idioot hoog geworden, 900 euro is al 1.5x 600 euro..
Hadden wij wel 1.5 hond voor kunnen kopen (krom bekeken)
Misschien is het een kwestie van goed zoeken? Ik vind 't maar vreemd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:09

Chiqa schreef:
juval schreef:

Wat heeft dit nu weer met 'belachelijk maken' te maken? :7 Gewoon keiharde realiteit, ga je voor kwaliteit of ga je voor de wilde gok, en daar mag best een prijskaartje aan hangen.

Mag je mijn vuilnisbakkie even komen beoordelen op kwaliteit...

ik ga helemaal met juval mee...

Trouwens, hoezo ineens kwaliteit? Het ging toch om gezondheid e.d.?????

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:12

Wat maakt het uit of je een hondje hebt dat stamboom heeft
koop maar gewoon een lekkere gezinshond, Broodfokker, Tjah zoek er anders een die fokt met honden zonder ziektes.
Onze hond hebben wij gekocht toen ze 1 was :
http://nl.tinypic.com/r/15ykxu/6

ook niks mis mee:P

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:15

Ik zou het via de plaatselijke dierenarts proberen. Wie weet weten zij of er ergens nog nestjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:16

Janine1990 schreef:

Kwaliteit, een fokker die zijn best doet tot jaren teruggaat om bepaalde erfelijek aandoeningen uit te sluiten, shows afloopt, jaren lange kennis heeft verzameld, een goede reu zoekt zelfs uit het buitenland als dat moet, om op die manier zoveel mogelijk zijn best te doen om een gezonde pup op aarde te zetten, dat heet kwaliteit waar je keurig garantie op krijgt.

Dat is niet te vergelijken met een of ander vuilnisbakkie die gedekt is ergens op straat (Als je geluk heb weet je waar en door wat) terwijl de 'fokker' met zijn pootje sonderuitgezakt op de bank zit zich rijk te rekenen, gezondheid belangrijk? Als het er maar zoveel mogelijk zijn!
En garantie tot de deur.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:18

Wij hebben een rashond zonder papieren. Mensen hadden 1x een nestje gefokt bij hun teef. Hondje heeft 350 euro gekost..
En deze advertentie stond gewoon op MP.
Rustig rond kijken. Het is echt niet zo dat alle hondjes zonder stamboom uit de broodfok komen.

En dat ik geen 900 euro voor een hond over heb wil absoluut niet zeggen dat ik bezuinig op de dierenarts....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:23

ik heb een per ongeluke kruising herder x bouvier gekocht......

wel van een hele goede pappa, en een hele goede mamma.........

maarja tis een niksje :D :D en hij is LEUK!!!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:35

klein puntje wat niet genoemd word:

bij een erkende fokker zit er gewoon schriftelijk garantie op je hond. Is het beestje binnen een jaa rniet goed meer? Dan zoek de fokker met jou een passende oplossing.

Er word hier een opmerking gemaakt over dat je liever een hond koopt van 200 euro en dan 700 euro onkosten kan maken aan de dierenarts. Nou sorry hoor, het is geen auto waar je over praat, het is een levend wezen met gevoel! Vreselijk zeg, dat er zo overgedacht word. Liever 900 euro (onze golden heeft destijds 1450 GULDEN gekost, maar die heeft gedragstesten, foto's en vanalles en nog wat ondergaan voordat we hem meekregen, ik mocht hem zelfs niet eens uitzoeken, dat deed de fokker) liever 900 euro voor een hond zonder gebreken, dan 1 van 200 euro met gebreken.

stamboompup van de RvB kost geld, maar dan heb je ook wat. Kwaliteit enz enz. De stamboom van mijn hond gaat super ver terug waarbij de laatste 4 generaties oogafwijkingen, epeleptie en HD- vrij zijn. De volgende hond die er komt word er ook weer 1 met stamboom en alle mogelijk testen die bij het ras horen, zonder pardon. Al moet ik naar de andere kant van nederland toe, liever dat en een halfjaar wachten dan snel een goedkope pup halen en allerlei ellende op je nek halen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:38

Chiqa schreef:
Janine1990 schreef:

Kwaliteit, een fokker die zijn best doet tot jaren teruggaat om bepaalde erfelijek aandoeningen uit te sluiten, shows afloopt, jaren lange kennis heeft verzameld, een goede reu zoekt zelfs uit het buitenland als dat moet, om op die manier zoveel mogelijk zijn best te doen om een gezonde pup op aarde te zetten, dat heet kwaliteit waar je keurig garantie op krijgt.

Dat is niet te vergelijken met een of ander vuilnisbakkie die gedekt is ergens op straat (Als je geluk heb weet je waar en door wat) terwijl de 'fokker' met zijn pootje sonderuitgezakt op de bank zit zich rijk te rekenen, gezondheid belangrijk? Als het er maar zoveel mogelijk zijn!
En garantie tot de deur.

Dus als je bij een broodfokker een hond koopt, of iemand wiens hond per ongeluk is gedekt op straat en je koopt een uit het nestje daat er uit komt... Ben je verzekerd van een ongezonde hond, die niet voldoende kwaliteiten heeft?
Werkelijk, de grootste quatsch die ik ooit heb gehoord! Ik heb meer ongezonde stamboomhonden van erkende fokkers gezien, dan gezonde vuilnisbakken...

Jij bent er ook wel erg van verzekerd dat men alleen honden fokt om het geld op te strijken, zo lees ik... Vind ik niet erg uh... open van je gedacht..

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:46

Urko: ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt.
Ik reageerde op de opmerking dat als je geen 900 euro voor je hond kon of wilde betalen, je dan ook geen eventuele dierenarts rekening kon betalen.
Ik zei toen dat je als je minder voor je hond betaalde je de rest kon reserveren voor EVENTUELE dierenarts kosten. Want elke hond kan eens ziek worden, zowel de rashond als de bastaard of herplaats hond.
Natuurlijk sluit je door de testen die rasfokkers doen bepaalde afwijking uit, maar aan de andere kant zijn kruising hondjes vaak ook sterker. Tenminste dat is de ervaring die ik met mijn eigen honden heb gehad.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 24-06-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:47

Janine1990 schreef:
Ben je verzekerd van een ongezonde hond, die niet voldoende kwaliteiten heeft?

Beter lezen;

Chiqa schreef:
om op die manier zoveel mogelijk :)* zijn best te doen om een gezonde pup op aarde te zetten,