2 kippen + 1 konijn laten wennen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Re: 2 kippen + 1 konijn laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:35

Moet ik ze dan meteen bij elkaar zetten?
Of eerst in ieder een apart hok/afgezet stuk?
Kunnen de kippie's meteen bij elkaar?
Of toch beter alles appart houden?
En hoelang dan?
Wat kan ik beter eerst doen, het konijn een weekje of de kippie's eerst?

Dat zijn mijn vragen ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:37

Alles kan en ik heb het ook best eens goed zien gaan, ook fout, maar tegenwoordig raad ik het sterk af. Ik heb een Franse Hangoor ram in de opvang gekregen, hij heeft gewoon kapotte oren, is overal bang voor waardoor die erg agressief over kwam.. hij moest ook weg, omdat hij nu de kippen ging aanvallen. Ik raad het tegenwoordig dan ook echt volledig af om deze 2 diersoorten bij elkaar te houden..
Trouwens 5,5 jaar is voor een konijn absoluut niet oud, zo'n beetje de leeftijd van een mens van 40/50 en die zijn ook niet oud ;) Hier laat ik rammen nog hoog bejaard met 10 jaar castreren, zonder problemen.. ik heb nog nooit een gezond dier verloren tijdens de narcose, 1 keer een niet gezond dier bleek na sectie, maar de zeker 100 rammen die ik heb laten castreren verder nooit. Wellicht dus nog iets om over na te denken, met de kippen zou ik hem niet laten in ieder geval. Bovenstaand verhaal ontplooide zich pas na 2 jaar overigens. Verder zit je met parasieten en wormen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:39

Wij hebben twee Belgische hazen bij acht kippen zitten, waaronder 5 Brahma's (van die hele grote kippen).
Dit hebben wij gedaan omdat onze Vlaamse Reuzen de Belgische Hazen elkaar letterlijk afmaakten. Uit nood gedwongen hebben wij ze in het tuintje van de kippen gezet dat omringd is met gaas en een tuinhuisje heeft.
Gaat prima, ze hebben hier alle ruimte en nergens last van. Wij hebben ze gewoon gelijk bij elkaar gezet.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:44

Nou komen er dus steeds slechtere verhalen... Ik heb hier echt heel veel aan super! :)

Ik denk dat ik het zo ga doen:

- Konijn eerst een week laten wennen in zijn oude, vertrouwde 'hokje'.
- Langzaamaan laten rondrennen als ik erbij ben
- Na een week of 2 volledig in de tuin laten lopen en het nieuwe hok gebruiken (wat geur uit het oude hok gebruiken om het nieuwe hok beter te vertrouwen).
- Na een week of 3 de kippie's halen (zijn ze al wat groter en sterker (nu echt nog een kruising tussen kuiken en veren :P)
In een afgezet stuk laten lopen met het konijn aan de andere kant.
- Na een week of 2-3 kijken of ze samen los kunnen, zo niet, blijven ze apart.

Heb geen haast maar denk, als ik zo alle verhalen hoor dat dit mijn beste gok is. Gaat het niet, is het geen probleem maar het zou leuk zijn als het wel goed gaat.

Ben al op internet opzoek naar goede (mooie, want ik moet er ook tegenaan kijken en een pallet vindt ik niet zo mooi :P) schuilmogelijkheden voor kip en konijn.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:49

Daar ben ik het dus niet mee eens!!
Ik hou al 20 jaar kippen en konijnen samen en ik heb nog nooit een konijn gehad wat gepikt was door een kip.
Dat het beter is om 2 konijnen te nemen ben ik het mee eens,maar dit wordt voor het konijn al een hele verbetering op wat hij gewend is.
Kippen en konijnen zijn zulke verschillende dieren ,die hun eiegn parasieten hebben en deze niet van elkaar overnemen(volgens mijn dierenarts).
Ik heb mijn konijnen nog nooit van de legkorrel van de kippen zien eten,andersom wel.
Het is dus verstandig om een hokje te maken met een opening waar het konijn wel door kan en een kip niet.
Graan strooi ik gewoon op de grond, daar mogen de kippen en konijnen allebei van eten.

Het gaat vast wel goedkomen met je beestjes,helemaal als je het konijn laat castreren en er een vrouwtje bij zet.
Veel plezier met ze!!

Ik zou eerst het konijn laten wennen en dan de kippen erbij, of alledrie tegelijk op het nieuwe territorium zetten.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:50

waar woon je? Ik denk dat het qua ruimte prima kan, maar ik sluit me wel aan bij de meningen dat het sneu is een konijn van (pas) 5,5 de rest van zijn leven in zijn eentje te laten slijten. Ik heb hier regelmatig gedumpte konijnen (helaas merendeel rammen) en heb ze allemaal laten castreren, ongeacht leeftijd, en dat is nooit fout gegaan. Kan makkelijk dus en lijkt me leuker voor je konijn. Ik heb hier evt nog een voedster, die helaas buiten de groep is gegooid...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 20:20

lonnie schreef:
waar woon je? Ik denk dat het qua ruimte prima kan, maar ik sluit me wel aan bij de meningen dat het sneu is een konijn van (pas) 5,5 de rest van zijn leven in zijn eentje te laten slijten. Ik heb hier regelmatig gedumpte konijnen (helaas merendeel rammen) en heb ze allemaal laten castreren, ongeacht leeftijd, en dat is nooit fout gegaan. Kan makkelijk dus en lijkt me leuker voor je konijn. Ik heb hier evt nog een voedster, die helaas buiten de groep is gegooid...

Ik heb jouw topic even gelezen over je konijntje die buiten de groep is gegooit, vindt het op zich een goed plan. Maar moet eerst eens kijken hoe het met de situatie gaat zoals het straks wordt. En stel dat ik er een konijn bij wil, kan ik dan niet beter 2 mannen nemen? Of juist niet? Casteren heb ik zelf een trauma aan over gehouden, ik heb daar dus zelf heel veel moeite mee. Bij verschillende DA's is het fout gegaan helaas. Niet alleen mijn eigen konijn maar ook de konijnen van een kennis, die konijnen waren ook rond de 5-7 jaar en werden gewoon niet meer wakker :(

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:09

nee juist geen 2 rammen dan is het heibel!

een koppeltje is zo leuk om te zien ook, die zijn onafscheidelijk als het goed gaat! liggen tegen elkaar of op elkaar, wassen elkaar, echt een verliefd stel.

woon je bij mij in de buurt? anders zou je m evt naar mijn da kunnen brengen, die is echt erg kundig wb castratie

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:56

Wij hebben alles gewoon door elkaar lopen. :) Wij hebben zo'n 8 kippen en er loopt 1 konijn los. Gaat harstikke goed! :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:33

xkimmx schreef:
Wij hebben alles gewoon door elkaar lopen. :) Wij hebben zo'n 8 kippen en er loopt 1 konijn los. Gaat harstikke goed! :)

Hoe heb je dat bij elkaar gezet? Meteen of eerst even laten wennen etc.?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:38

lonnie schreef:
nee juist geen 2 rammen dan is het heibel!

een koppeltje is zo leuk om te zien ook, die zijn onafscheidelijk als het goed gaat! liggen tegen elkaar of op elkaar, wassen elkaar, echt een verliefd stel.

woon je bij mij in de buurt? anders zou je m evt naar mijn da kunnen brengen, die is echt erg kundig wb castratie

Ik woon in NH. Dus niet even om de hoek :P
Ik ben alleen nog aan het denken over het ontwerp van het hok haha! Hout zat want mijn vriend is timmerman en kan het dus ook zo in elkaar zetten (kan ik zelf ook wel hoor :=) Maar wil de kippen eigenlijk met een trappetje naar boven laten gaan en het konijn door een holletje laten kruipen dus waar de kippie's niet in kunnen. Maar wil ze wel nog zien.... geloof mij ben al aan het tekenen geweest maar het is echt lastig met al mijn eisen volgens manlief :P Hok hoeft ook niet zo groot te zijn aangezien het alleen om te slapen is en niet om in te 'wonen'. Heeft iemand een idee met al die eisen?

- makkelijk schoon te houden zijn
- kippenstok hebben
- legnesten (2 stuks) hebben
- konijnenbinnenhok in het hok (kan ie 2x terugtrekken)
- mooi :+
- niet te groot
- niet hoger dan 1.50m.

Ik heb al zitten zoeken naar hokken met een combinatie (dus voor kippen en konijnen) maar het enige nadeel is dat er slecht kan worden schoongemaakt en dat je ze bijna niet ziet omdat ze weinig gaas hebben.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:35

hmm mijn konijnen zitten ook in een ren, maar het is juist het hok dat ze helemaal volpoepen en plassen, dus zorg ervoor dat je er zelf makkelijk bij kan iig!
Ik heb gewoon originele konijnenhokken in mijn ren gezet, daar hupsen ze zelf in. Je zou bv een soort schuttinkje kunnen maken met een gat erin waar de konijnen doorkunnen maar de kippen niet. En dan daarachter eennachthok maken voor de konijnen ofzo. Kippen een hok geven met een stok erin, dan gaan ze daar 's nachts vanzelf wel zitten

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:37

Wat versta jij onder niet te groot ?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:40

niet doen onze kippen vallen mijn konijn ook aan.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:41

Royen schreef:
Wij hebben wel een heel erf. Het punt is alleen dat mijn vriend niet wil dat ie een dooie kip onder zijn auto vandaan wil plukken. Zijn bedrijf zit daar namelijk ook en er komen vaak klanten langs en die rijden geen 2km per uur! Dus vandaar dat we de hele zijkant van het huis wilden gebruiken voor de diertjes.

Ik begrijp dat kippen hun rangen en regeltjes hebben maar als ik genoeg schuilmogelijkheid heb, kan het konijn toch de kippie's uit de weg? Er komt geen haan dus echt rivaliteit is er niet. De kippen komen in een apart hok waar ze ook daar s'morgens hun eten krijgen en s'avonds nog een keer (ik strooi dus niet). het konijn zit weer in een ander hok en krijgt daar zijn eten. De kippen zitten hoger en de opening is met een ladder, daar kan het konijn niet komen. De konijneningang is weer te klein voor de kippen dus daar kunnen de kippen niet komen (behalve met zeer veel moeite misschien) :P

Is 20 meter lang bij 2 meter breed niet ruim genoeg voor 2 kippen en 1 konijn dan? Ik vond het nog een hele loop toen ik mijn tuin aan het verbouwen was :P

Kijk, nu is het een ander verhaal!
Dat kan dus echt wel ja!
Want die haan betreft, zonder die haan hebben ze nog steeds sterke rangen..
Wij hebben ook geen haan, maar je kunt duidelijk zien in welke rang welke kip bij ons zit. De laagsten hebben soms wat kale plekjes, omdat ze zo gepikt zijn. En ze mogen niet eten totdat de anderen zijn uitgegeten.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:50

zoals ik al eerder zei hier gaat het al jaren super
er word niet gepikt of gevochten of wat dan ook
alles slaapt bij elkaar geen stukke oren of parasieten of iets in die aard
wij hebben de ene helft bestraat en de andere helft met zand zodat ze lekker kunnen graven en wroeten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 20:46

LadyGrace schreef:
Royen schreef:
Wij hebben wel een heel erf. Het punt is alleen dat mijn vriend niet wil dat ie een dooie kip onder zijn auto vandaan wil plukken. Zijn bedrijf zit daar namelijk ook en er komen vaak klanten langs en die rijden geen 2km per uur! Dus vandaar dat we de hele zijkant van het huis wilden gebruiken voor de diertjes.

Ik begrijp dat kippen hun rangen en regeltjes hebben maar als ik genoeg schuilmogelijkheid heb, kan het konijn toch de kippie's uit de weg? Er komt geen haan dus echt rivaliteit is er niet. De kippen komen in een apart hok waar ze ook daar s'morgens hun eten krijgen en s'avonds nog een keer (ik strooi dus niet). het konijn zit weer in een ander hok en krijgt daar zijn eten. De kippen zitten hoger en de opening is met een ladder, daar kan het konijn niet komen. De konijneningang is weer te klein voor de kippen dus daar kunnen de kippen niet komen (behalve met zeer veel moeite misschien) :P

Is 20 meter lang bij 2 meter breed niet ruim genoeg voor 2 kippen en 1 konijn dan? Ik vond het nog een hele loop toen ik mijn tuin aan het verbouwen was :P

Kijk, nu is het een ander verhaal!
Dat kan dus echt wel ja!
Want die haan betreft, zonder die haan hebben ze nog steeds sterke rangen..
Wij hebben ook geen haan, maar je kunt duidelijk zien in welke rang welke kip bij ons zit. De laagsten hebben soms wat kale plekjes, omdat ze zo gepikt zijn. En ze mogen niet eten totdat de anderen zijn uitgegeten.

Ander verhaal bedoel je mee de ruimte?
Heb eindelijk de juiste tekening gemaakt :) nu nog de uitvoering :P

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:56

Volgens mij kun je beter geen konijn nemen. Konijnen en kippen kan goed gaan, maar ik heb het regelmatig goed fout zien gaan. Bovendien horen konijnen met een soortgenootje te leven, dus castreren en er een voedster bij. Ben je niet bereid om dit te realiseren kun je het konijn beter naar een konijnenopvang brengen. Daar wordt hij wel gecastreerd en krijgt hij wel een vriendinnetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:59

A