Keuze maken, welk dier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:48

Ja fretjes kunnen stinken. Echter, als ze geholpen zijn en je verschoont ze regelmatig valt dit wel mee :)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 14:52

Snoompje schreef:
Ja fretjes kunnen stinken. Echter, als ze geholpen zijn en je verschoont ze regelmatig valt dit wel mee :)

Moet het dan vergelijken met de natte hond geur? Als je binnen komt weet je direct aan de geur of iemand honden heeft of niet.
Maar wat ik zo lees op de sites trekt de fret me niet heel erg. Je bent meer bezig om te voorkomen dat het dier niet in problemen komt. Denk dat ik eerst eens bij iemand thuis moet kijken die eigenaar is van deze beestjes om een correct beeld te krijgen.

joyce2

Re: Keuze maken, welk dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:53

Fretten geur kun je eigenlijk niet omschrijven, het is een hele typische lucht. Een vriendin van me heeft fretten thuis en je ruikt het gelijk als je daar de kamer in komt waar ze ze houd. Maar ik denk dat je er op een gegeven moment wel aan gaat wennen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:55

Sneeuwmaan schreef:
wat waren de ervaringen met asiel en opvang?

Ga je gewoon naar een opvang toe en kijk je wat er zit?
Ook weet ik dat het nog een maand duurt maar dan heb ik in elk geval genoeg bedenktijd en kunnen wij wel overwogen keuzes maken.

Met vriendelijke groet,

Sneeuwmaan

Mijn ervaringen met een opvang waren zeer goed.
De beestjes zaten er netjes bij, de omgang met de diertjes was goed en het idee dat je een dier een tweede kans geeft, voelt toch wel goed :)

Toevallig kwam ik in aanraking met de cavia-opvang door een andere bokker :D

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:00

shay schreef:
heb je oook ooit wel eens nagedacht over fretjes... Ze kunnen heel veel zijn actief. Knuffelen komen op schoot en kunnen prima buiten gehouden worden.

Dat wou ik inderdaad ook voorstellen, ze zijn echt heel leuk *D

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:03

joyce2 schreef:
Fretten geur kun je eigenlijk niet omschrijven, het is een hele typische lucht. Een vriendin van me heeft fretten thuis en je ruikt het gelijk als je daar de kamer in komt waar ze ze houd. Maar ik denk dat je er op een gegeven moment wel aan gaat wennen.

Dan vallen fretten helaas af. Mijn vriend vind geuren niet fijn. Hij heeft al moeite met de hond van zijn ouders, denk dat ik hem maar geen fretten ga aandoen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:04

je zou eigenlijk eens een keer bij iemand met fretten langs moeten gaan, samen met je vriend, kijken wat hij van de geur vind... Het is gewoon niet te vergelijken met een paardengeur of een hondengeur, maar je ruikt het idd wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:06

Nee snap ik dan, ze moeten ook echt opgevoed worden.
Maar wat wil je dan voor iets met het beestje(s)? Beestjes die bij je op schoot komen, waar je mee kan spelen of geef je daar niet zo veel om?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:09

Fret stinkt meer dan hond. Ook als ze geholpen en regelmatig verschoont worden. Zijn ook geen erg gemakkelijke dieren. Kunnen tegen weinig enz. :) Zijn wel leuke dieren als je ze gezond kan houden, ze zijn slim en vriendelijk..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:11

Een fret is met aandacht vragen bijna een hond vind ik :o
Ik zou persoonlijk kiezen voor een groepje cavia's of konijnen en daar evt nog wat kipjes bij doen ofzo? Kan heel leuk samen en ik weet niet hoe jou tuin is? Maar een oud collega van mij had kipjes en cavia;s los in haar tuin lopen van haar 2 onder 1 kap huis :D Beestjes konden eigenlijk geen kant op, ze konden alleen onder de poort door, maar daar kwamen ze nooit bij in de buurt...

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:15

Rianneke schreef:
Ik zou persoonlijk kiezen voor een groepje cavia's of konijnen en daar evt nog wat kipjes bij doen ofzo? Kan heel leuk samen en ik weet niet hoe jou tuin is? Maar een oud collega van mij had kipjes en cavia;s los in haar tuin lopen van haar 2 onder 1 kap huis :D Beestjes konden eigenlijk geen kant op, ze konden alleen onder de poort door, maar daar kwamen ze nooit bij in de buurt...

daar zal ik wel bij oppassen met dat los in de tuin wij willen het ook maar het moet echt goed worden afgesloten en er moeten geen roofdieren in de tuin kunnen komen, en kwa zo´n poord een konijn zal toch proberen te ontsnappen. Ik heb al een aantal keer een steeg door zitten rennen achter een konijn aan :( maar het is wel erg leuk als ze zo rond rennen <3

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:16

hilleke1980 schreef:
shay schreef:
heb je oook ooit wel eens nagedacht over fretjes... Ze kunnen heel veel zijn actief. Knuffelen komen op schoot en kunnen prima buiten gehouden worden.

Dat wou ik inderdaad ook voorstellen, ze zijn echt heel leuk *D

Als ze buiten zouden zitten heb je geen last van die geur natuurlijk. Heb alleen nog nergens gelezen of ze het hele jaar buiten kunnen blijven.
@Joyce2: Denk dat je daar gelijk in hebt.

@Snoompje: Opvoeden is geen probleem. Een kat moet je ook opvoeden.
Het liefst hebben we een dier dat gedeeltelijk buiten kan (ivm geur voor mijn vriend) en verder hangt dat van het dier af. En fret is zo te lezen wel erg speels en knuffelig, dat is heel erg leuk. Zelf gaat het mij meer om de band die je opbouwd(spelen, dingen leren, knuffelen), mijn vriend vind het leuk om er naar te kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:17

Een fret buiten, dan moet je zorgen dat ie geen tocht heeft enz. Fret kan daar nl bijzonder slecht tegen. Hoge temperaturen (boven de 28°C°, vorst of vocht zijn ook een probleem...

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:19

Ik heb de rest niet gelezen (ja, vaag eroverheen), maar deze overweging vind ik persoonlijk een beetje raar:

Citaat:
Een kat(en) weet ik niet zeker maar denk het haast wel(die vermaken zich wel toch?).

Ook een kat heeft aandacht en liefde nodig. Een kat kan zich vermaken, ja, maar doet dat nog altijd eht liefste niet in z'n eentje.

heb je ook nagedacht over watvoor voer/tijdstippen je kan voeren? Even algemeen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:23

kurida1 schreef:
Rianneke schreef:

daar zal ik wel bij oppassen met dat los in de tuin wij willen het ook maar het moet echt goed worden afgesloten en er moeten geen roofdieren in de tuin kunnen komen, en kwa zo´n poord een konijn zal toch proberen te ontsnappen. Ik heb al een aantal keer een steeg door zitten rennen achter een konijn aan :( maar het is wel erg leuk als ze zo rond rennen <3

O ja, herkenbaar :')

De buurvrouw vroeg aan mij, toen ik in de tuin stond: is deze van jou?
* en ze tilde mijn konijn op.
Ik: Euh ja..

ik had het niet eens door dat hij ontsnapt was naar de buren. :o

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:24

tjaa er stond toen ook een man die vroeg of mijn konijn was ontsnapt. nee ik ren voor me lol achter een konijn aan :+

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:26

Poeh wel moeilijk hoor. Kwa ruimte kan heel veel. Maar ik wil wel realistisch zijn. Wij werken allebei. Kunnen fretten (want het zijn groepsdieren) daar tegen? Lijden ze er niet onder.

Als ze buiten zitten maakt het qua geur niet uit.

@Sokje: Ik ben mij er bewust van dat een kat aandacht en liefde nodig heeft. Logisch eigenlijk. Waarom neem je anders een huisdier?
We werken alleen, daarom ook de vragende zin. Kunnen meerdere katten samen, alleen zitten overdag, zonder te verpieteren. Ik doelde op het zelfstandige karakter van katten.

Ik snap niet wat het voeren er mee te maken heeft. Ben geen dagen van huis...

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:28

Onze konijnen vroeger waren ook eens ontsnapt, dan schrik je wel als je bij een leeg hok staat.
Wel weer terug gevonden hoor, gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Sneeuwmaan op 19-06-10 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:28

Hoe wil je de fretten buiten huisvesten?
Want zoals ik al zijn, zijn het erg gevoellige dieren wb buiten zitten.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:30

Geen idee, ben nu eerst aan het kijken hoe het karakter is. Heb nu wel gelezen dat het wel mogelijk is, hoe, dat is nog de vraag :)
Maar als de dieren een risico lopen dan vallen ze zowiso af. Kunnen ze beter naar iemand gaan die ze wel binnen wil houden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:33

Ik zou zeker niet zomaar aan fretten beginnen. Ze ruiken behoorlijk, zelfs buiten. Althans, die van mij dan.
Fretten vinden het lekker om er veel uit te zijn, zelfs als je een grote ren hebt. Veel ruimte om rond te rouzen is een must, en dan het liefst een uur of 2/3 per dag.
Knuffeldieren worden het vaak als ze oud zijn, want ze zijn namelijk vaak heel erg actief. En zelfs als ze oud zijn kunnen ze dit nog worden.

Denk alsjeblieft goed na voor je aan fretten begint, ik heb er al zoveel in de opvang zien belanden omdat mensen niet goed wisten waar ze aan begonnen, of achteraf ze toch te lastig vonden..

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:36

Sneeuwmaan schreef:
@Sokje: Ik ben mij er bewust van dat een kat aandacht en liefde nodig heeft. Logisch eigenlijk. Waarom neem je anders een huisdier?
We werken alleen, daarom ook de vragende zin. Kunnen meerdere katten samen, alleen zitten overdag, zonder te verpieteren. Ik doelde op het zelfstandige karakter van katten.

Oh, oke, dan heb ik dat verkeerd begrepen, sorry!

Nou, watvoor voer je van plan bent te geven. Als je aangeeft dat je een dag van huis bent (of heb ik dat verkeerd begrepen? ben er niet helemaal bij geloof ik), wanneer voer je dan? etc.
Er zijn zoveel verschillende soorten voer en de tijdstippen waarop je voert zijn ook niet onbelangrijk.

Ik bedoelde niks aanvallend ofzo, ik wilde je er alleen even op wijzen, meer niet. ;)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:43

Pluttersput schreef:
Ik zou zeker niet zomaar aan fretten beginnen. Ze ruiken behoorlijk, zelfs buiten. Althans, die van mij dan.
Fretten vinden het lekker om er veel uit te zijn, zelfs als je een grote ren hebt. Veel ruimte om rond te rouzen is een must, en dan het liefst een uur of 2/3 per dag.
Knuffeldieren worden het vaak als ze oud zijn, want ze zijn namelijk vaak heel erg actief. En zelfs als ze oud zijn kunnen ze dit nog worden.

Denk alsjeblieft goed na voor je aan fretten begint, ik heb er al zoveel in de opvang zien belanden omdat mensen niet goed wisten waar ze aan begonnen, of achteraf ze toch te lastig vonden..

Daar ben ik mij heel erg bewust van. Wat het ook wordt komt uit een opvang, het is niet de bedoeling dat het ook terug gaat. Ben nu gewoon informatie aan het inzamelen.Het karakter is leuk, maar er komt heel veel bij kijken, voor zover is gelezen heb. Zou je me meer kunnen vertellen over je fretten? Hoe houden jullie ze bijvoorbeeld?

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:46

Sokje_6 schreef:
Sneeuwmaan schreef:

Oh, oke, dan heb ik dat verkeerd begrepen, sorry!

Nou, watvoor voer je van plan bent te geven. Als je aangeeft dat je een dag van huis bent (of heb ik dat verkeerd begrepen? ben er niet helemaal bij geloof ik), wanneer voer je dan? etc.
Er zijn zoveel verschillende soorten voer en de tijdstippen waarop je voert zijn ook niet onbelangrijk.

Ik bedoelde niks aanvallend ofzo, ik wilde je er alleen even op wijzen, meer niet. ;)

Is goed hoor :) Ik heb nog niet gekeken naar voersoorten. Eerst maar eens zien welk dier het wordt. Dan laten bezinken, nog een keer alles doorkijken om er heel zeker van te zijn. Daarna ga ik over voersoorten nadenken. :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:47

Oke, snap ik!
In dat geval veel succes, ik ben benieuwd! :D