3 katten en ze kunnen niet met elkaar overweg. Wat nu ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:22

Sando schreef:
idd, niet persé zijn katten die weg moeten.
Ik plaats dit topic, omdat ik een keuze zal moeten maken omdat de 3 heren niet samen gaan.
Mijn kat is vriendjes met de hond. Geloof het of niet, maar achter elkaar aan rennen, over de grond rollen en stoeien.
Alle drie de katten zijn zeer aanhankelijk.
Oke, stel dat ik het vechten maar accepteer en voor langere tijd aanzie... Wat te doen tegen het sproeien en pissen... want dat doen ze dus ook. Soms mogen de 2 broertjes door het huis lopen als die andere buiten is. Pissen en sproeien als gevolg. En daarop natuurlijk weer mijn kat die ruikt dat zij door het huis hebben gelopen.... aaarrgghh ! Iemand daar een oplossing voor ?

Goed schoonmaken :D
Ik zou ze toch eerst de boel laten uitvechten als ik jou was. Zo geef je hun de meest eerlijke kans. Zou het heel oneerlijk vinden als je ze wegdeed terwijl je niet eens hebt geprobeerd om ze aan elkaar te laten wennen.
Jammer dan dat het voor jou een tijdje wat minder leuk is omdat je katten knokken, maar imo ben je verplicht het aan te zien, de boel op te ruimen omdat het jouw keuze is geweest huisdieren te nemen.
Succes ermee iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:41

mistery schreef:
maar imo ben je verplicht het aan te zien, de boel op te ruimen omdat het jouw keuze is geweest huisdieren te nemen.
Succes ermee iig!

Hier ben ik het helemaal mee eens :j nu komt het op mij over als...Huisje boompje beestje, oei er staat een meubelstuk in de weg, weg dr mee. Sorrie dat ik het zo cru vertel, maar zou lieve rzien dat je het een kans geeft. Zoveel katers is niet voor de regel ellende, mijn buurvrouw heeft er er 8 bijelkaar in een kleine bovenwoning, gaat prima.
Heeft wel tijd nodig, Bach zou een mooi hulpmiddel zijn.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 21:01

Moet toch wel lachen om de typische bokt reacties die uiteraard niet uit konden blijven. Nee, niks huisje boompje beestje en nu moet er een dier weg! Is het wél fair om een kat te laten knokken tegen 2 "vreemden" die in zijn huis komen wonen? Ik vraag om tips en hulp, niet om afgezeken te worden. Oké, uit laten vechten..Hoelang moet ik zoiets dan aanzien? Zijn vorige baas deed hem weg omdat hij bleef knokken met haar andere katten. Hier duld hij geen katten in de straat. En nu krijgt hij 2 nieuwe bewoners. NatuurlijK heb ik het beste met de beestjes voor. Want ik wil ze eigenlijk helemaal niet wegdoen. Zoals ik al zei... Ze zijn alle 3 super lief. Maar goed... Bedankt voor de reacties in ieder geval.

Swift

Re: 3 katten en ze kunnen niet met elkaar overweg. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:08

Waarom laat je ze niet castreren? Dat is een relatief simpele en goedkope ingreep, katers worden daar vaak een stuk sulliger van en je hebt ook grote kans dat je dan van het sproeien af bent.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 21:49

Swift schreef:
Waarom laat je ze niet castreren? Dat is een relatief simpele en goedkope ingreep, katers worden daar vaak een stuk sulliger van en je hebt ook grote kans dat je dan van het sproeien af bent.

ze zijn alle drie al geholpen. Dus dat is geen optie meer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:03

Moderatoropmerking:
Even een groene opmerking voor dit topic uitloopt in onvriendelijk moddergooien.
TS vraagt om advies, tja dan is Bokt Bokt niet als je dat niet krijgt. Als een deel daarvan niet aanstaat, dan is dat zo. Dat heb je op een openbaar forum.

Voor iedereen, graag opbouwend reageren waar TS iets mee kan.
Heb respect voor elkaars mening en situatie.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:39

En als je buiten in de tuin een grote ren maakt met 'nachthok'? Dan kunnen ze bijv deze zomer buiten wonen enz... en s'winters binnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:50

Ik zou die twee oudere broertjes zo wie zo houden.Oude straatkatten zijn moeilijk of eeigenlijk niet te plaatsen.
Als je er één weg wilt doen zou ik voor de Brit kiezen.ondanks dat de hond er gek op is.
Het zal waarschijnlijk een opluchting voor de buurtkatten zijn ;)

Maar heb je al geprobeerd een feliwayverdamper https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... y/127/1/1/ in huis te zetten.Pis en sproeiplekken schoon maken met urigo.Dat laat geen geur achter,om zo het sproeien in te perken.

Momenteel heb ik ook een kater boven wonen,maar dat is een wilde.Hij is wel gecastreerd.
Mijn oudste kater gaat hem ook t elijf als hij de kans krijgt.Maar nu na een half jaar begint het langzaam beter te gaan.Nu moet ik zeggen dat de wilde geen knokker is.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:09

Ik ken dat Feliway.. die heb je ook in spray (tegen sproeien). Dat helpt ja.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:21

Om te beginnen heb ik niet alles gelezen, maar begrijp wel waar het om gaat.
Oordelen is zo makkelijk, ik oordeel niet, ik waardeer het als iemand de moeite neemt om het probleem op te lossen van 2 groepen bestaande uit katten die elkaar niet leuk vinden.
Ik heb momenteel 9 katten en vroeger heb ik er zelfs 22 tegelijk in huis gehad.
Jong, oud en meestal onbekenden van elkaar.
In totaal zijn er honderden onze voordeur gepasseerd.
Sommige voor opvang, sommige voor de oude dag en mijn eigen vaste poezels ertussen.
Hiermee heb ik een ervaring van 40 jaar.
We hebben zelden problemen gehad, even wat blazen en een dikke rug en thats it.
Een enkele kroop weg en een enkele zat meteen op schoot.
Het zijn net mensen, ook katten kunnen een ander niet mogen.
Het zijn dieren met karakter en die moet je respecteren.
Laat de katten zelf elkaar opzoeken en kennismaken, ga daar niet tussen zitten.
Wordt het vechten, laat ze dan even hun rang en plaats bepalen.
Blijven katten vechten dan kun je doen wat je wilt, dat komt niet goed.
Spuiten met van alles helpt niet.
Zijn ze ongelukkig gaan ze sproeien.
Schoonmaken met een geurloos schoonmaakmiddel, telkens weer.
Wegdoen? Waarom? De Brit is gelukkig met zijn hondje en de 2 broertjes vermaken zich uitstekend op de zolder.
Pak een boek en ga af en toe lekker op zolder zitten.
Niet moeilijk doen en geniet van beide partijen, katten zijn zo geweldig.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:40

Thanks! Wow 22 tegelijk in huis, dat is behoorlijk. Helpt dat sprayen niet? Kan het wellicht proberen als blijkt dat ze toch gaan sproeien. Is dat een uiting van ongeluk? Wist ik niet. Ik dacht dat dat te maken had met territorium. Hoop dat één van die 2 broertjes goed in zijn vel blijft. Hij is nu prachtig, maar kan in geval van stress conditioneel erg achteruit gaan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:48

Ik begrijp het wel. Ik lees het ook dat je het beste wil voor al de katten. Dat ze gedoemd zijn tot de zolder is ook niet wat je wilt terwijl er natuurlijk wel iemand is die ze meer kan geven. Katten passen zich makkelijk aan, dus ook aan een nieuw baasje.

Dierenliefde is niet altijd je beesten koste wat kost houden maar je beesten het beste bieden en dat hoeft niet altijd bij jou te zijn :)

Ik ben op het moment voor 8 mnd oppasser voor 2 katten. Waarschijnlijk dat ik, als ze weer terug naar hun eigen baasje gaan, ik ook 2 katten neem. (had er altijd 1 maar die is overleden, en het begint weer te kriebelen) Maar daar heb jij nu niks aan :)

Hopelijk vind je toch een goed huisje voor ze!

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:05

Men denkt dat alleen een kater kan sproeien, na castratie sproeit een ex kater nog steeds.
Ook poezen kunnen sproeien.
Sproeien is een uiting van emotie.
Dan kan het afbakenen van territorium zijn, wat meestal voorkomt als er meerdere katten aanwezig zijn.
Of bij teveel katten in een kleine ruimte, dan komt er ongenoegen bij. Ook stress kan een oorzaak zijn.
territorium afbakenen doen ze niet alleen d.m.v. sproeien. Als een kat niet sproeit dan kan hij ook aan de meubels gaan krabbelen of aan iets wat hem leuk lijkt.
Ook het geven van kopjes aan het baasje is een vervanging.
Aan de snuit zitten klieren die geur afgeven die wij niet ruiken.
Zo kan de kat aangeven aan de andere katten dat dit baasje al bezet is.
En zo is er heel veel gaande in de zo mooie kattenwereld.
Klopt, 22 zijn er veel, maar met een groot huis, een afgebakende tuin en een grote kattenren valt dat reuze mee.
Ze hebben hier meer ruimte dan 1 kat op een flat. Dus de 9 die we nu hebben vertonen geen dominantie of sproeigedrag, geen stress en hebben een hoog knuffelniveau.

Als je zelf vind dat je katten het goed hebben en je doet alles voor ze wat mogelijk is dan is er geen probleem.
Als je 2 katten het op zolder leuk hebben en je zorgt voor speelgoed en een mooie krabpaal, dat samen met hun natje en droogje, dan hebben ze het ook goed.
Ze hebben elkaar en af en toe een gezellig baasje die langs komt, wat wil een kat nog meer.
Gewoon met rust gelaten worden en op zijn tijd gezellig zijn, meer wil een kat niet.

Weg doen is zo makkelijk.
Wie weet doet de volgende baas zijn stinkende best, maar hadden ze veel liever op hun zoldertje gebleven.
En welke kat droomt niet van een dak. Het daklopen is door katten uitgevonden, ideaal.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:13

Sando schreef:
Ik vind het niet helemaal fair dat er maar wordt geroepen dat het cru is. Ze zijn niet voor niets nog bij ons.
Het zijn alle 3 schatten van beesten en dat ik zo met ze heb lopen zeulen was het feit dat ik het verschrikkelijk vond dat ze op zolder zouden moeten wonen. Ik wilde toen per 01 september (dag van verkoop van het huis van mijn vriend) een plaatsje hebben voor de katten. Ik zie nu, dat ze zich prima vermaken op zolder, dus dat is een zorg minder. Maar ze krijgen gewoon niet voldoende aandacht. En nee, mijn vriend wil ze ook niet weg doen, maar uiteindelijk heb je geen katten om ze op zolder te laten wonen. Ze waren al 9 jaar gewend om ook buiten te lopen en nu lopen ze alleen op het dak.

Waarom moeten dan percee zijn katten wge?
Waarom niet jou kat?
Waarom moet je vriend hieronder leiden?
Ik begrijp dat jou kat de dominante is en de aanstichter.
Ik vindt het nogal gemeen van je dat zijn katten maar weg moeten omdat jij de jouwe wilt houden en het niet wil zien als ze gaan vechten om het terretorium te bewaken en ze daardoor dus niet aan elkaar wilt laten wennen.
Het is jou keuze om ze niet aan elkaar te laten wennen dus lijkt mij ook dat jou kat dan weg moet.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:18

Sorry hoor, na dit voorgaande stuk in slecht Nederlands geschrift te hebben gelezen is het m.i. nog altijd aan de eigenaren om te beslissen welke kat kan blijven en welke niet.
En een dergelijke beslissing heeft niets met de aanwezige dominantie of gemeenheid van de eigenaren te maken.
Wij kennen de katten niet en wij kennen de eigenaren niet en het enige wat we hier kunnen doen is het geven van nuttig advies.
Al of niet aan de eigenaren om hier iets mee te gaan doen.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:34

ik heb 2 broertjes van 7 jaar. alletwee geholpen en gingen altijd goed samen. sliepen ook altijd samen. ineens is dat ook over. soms zijn ze echt behoorlijk aan het vechten, maar vlak daarna zitten ze weer gezellig naast elkaar op de vensterbank. ik schrok in het begin er ook echt van maar zelf zijn ze het ook zo weer vergeten. ik ben overdag ook veel weg, maar ze hebben elkaar en ze zitten dan in de gang (omdat ze anders van alles uithalen wat ze niet doen als je erbij bent). dacht ook wel eens wat zielig zo lang in de gang, maar als ik thuis op de bank zit (gezellig voor de katten) liggen hun lekker in hun mandje in de gang. volgens mij maken wij er een groter probleem van dan de katten zelf.
succes iig met je keuze. (als het aan mij zou liggen zou ik ze gewoon allemaal houden).

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:37

Helemaal met Fique eens.
Katten hebben geen probleem..

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 10:11

Oke, nu het volgende...
We hebben de katten beneden gelaten en de hond even in de gang gelaten (blaf blaf, piep piep, 2 uur lang) De katten hebben zich lekker vermaakt in de tuin en op de schuttingen ed.
Simba (de britse korthaar) was de hort op en heeft ze dus niet gezien. Nu hadden we gisteren de deur van de zolder weer open gezet, en de hond ook maar gelaten waar hij was... gevolg.. Katten komen niet. De hond doet ze niets, hij is alleen wat vrolijk maar houdt afstand, omdat ze naar hem blazen. Katten naar beneden gehaald, hondje erbij, gevolg.. katten op de schutting en komen er niet meer vanaf...
Hond weer weg en na een tijdje springen de katten weer in de tuin. haha... hoe los ik dit op ? Nogmaals, de hond doet niets, de katten kennen hem niet en zijn geen hond in huis gewend.
Echt, alle kennis is welkom hoor. Ik wil dit goed aanpakken, want als het werkt ben ik alleen maar blij. Maar ik heb niet alleen te maken met Simba, maar dus ook met Nala (de hond)

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 10:14

Moggsy schreef:
Helemaal met Fique eens.
Katten hebben geen probleem..

Oke, wil ik graag geloven hoor.
Maar ik wil het wel een kans geven. Natuurlijk voor de katten ook fijner als ze naar buiten kunnen.
Op het dak lopen.... ja, dat doen ze wel eens, maar echt klimmen en klauteren is toch leuker?
Althans, dat zag ik gisteren wel. Alleen kostte het enige moeite, want lang geleden dat ze echt flink hebben moeten springen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:16

Heb je al eens aan Feliway gedacht? (Sorry heb niet hele topic doorgelezen!!) Deze verdampers verspreiden een luchtje waardoor katten zich meer op hun gemak voelen. Ik heb zelf 6 katten ( 3 katers en 3 poezen), wij zijn onlangs verhuisd en ik heb toen in een aantal kamers een verdamper van Feliway geplaatst en in onze erg grote woonkamer voor de zekerheid 2.
Ik heb 2 vrij angstige poezen die nu in dit nieuwe huis met de verdampers veel en veel dapperder en rustiger zijn geworden en ook mijn je weet wel katers hebben veel minder stijd onderling.
Aantal weken terug waren de verdampers op en toen was ineens een van de angstige poezen een paar keer de banketstaaf (werd achterna gezeten en ging weer vaker boven schuilen). Toen toch maar weer de verdampers besteld (via internet goedkoper adres gevonden) en ja hoor mevrouw wordt weer met rust gelaten en komt weer veel vaker beneden. Ik ken meer gevallen waarbij er rust kwam in een groepje met katten door deze verdampers. Misschien een idee?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:21

Sando schreef:
Oke, nu het volgende...
We hebben de katten beneden gelaten en de hond even in de gang gelaten (blaf blaf, piep piep, 2 uur lang) De katten hebben zich lekker vermaakt in de tuin en op de schuttingen ed.
Simba (de britse korthaar) was de hort op en heeft ze dus niet gezien. Nu hadden we gisteren de deur van de zolder weer open gezet, en de hond ook maar gelaten waar hij was... gevolg.. Katten komen niet. De hond doet ze niets, hij is alleen wat vrolijk maar houdt afstand, omdat ze naar hem blazen. Katten naar beneden gehaald, hondje erbij, gevolg.. katten op de schutting en komen er niet meer vanaf...
Hond weer weg en na een tijdje springen de katten weer in de tuin. haha... hoe los ik dit op ? Nogmaals, de hond doet niets, de katten kennen hem niet en zijn geen hond in huis gewend.
Echt, alle kennis is welkom hoor. Ik wil dit goed aanpakken, want als het werkt ben ik alleen maar blij. Maar ik heb niet alleen te maken met Simba, maar dus ook met Nala (de hond)

Hmmmm.... ik denk dat geduld hier het sleutelwoord is.

Je kunt van katten niet verwachten dat ze ineens zomaar een hond leuk gaan vinden. Ook al denk jij: die hond woont hier al lang, jullie wonen hier al lang (ook al is het op zolder) maar die katten kennen het fenomeen hond waarschijnlijk helemaal niet.

Hoe heb je de hond erbij gelaten? Los? of aan een lijn? Ik zou ergens een bench opduikelijken (lenen?) en de katten echt gefaseerd aan elkaar laten wennen. Om de beurt in de bench, brits korthaar (het is niet britsE korthaar, sorry, onhebbelijkheidje van mij :o ), hond, en de twee broertjes om de beurt in de bench en de anderen gefaseerd erbij.

je moet hier echt een plan voor maken.

gewoon bij elkaar zetten en hopen dat het goedkomt... dat kan lukken, maar in dit geval dus duidelijk niet.

als je ze in de bench hebt (wie dan ook) geef alle dieren (ook die los zijn) eten dat ze HEEEEL lekker vinden, zodat de aandacht op het eten gericht is. Zet de bakjes verdeeld over dagen steeds dichterbij. Zo leren ze elkaars nabijheid accepteren terwijl de aandacht bij het eten is.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:25

Feliway spray helpt niet altijd hoor. Hebben ook een exkater gehad nou die sproeide echt nog wel hoor en was ook onrustig.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:46

Ik heb hetzelfde probleem gehad. En nog steeds eigenlijk, maar aangezien de problemen binnen de perken blijven, laat ik het voortgaan.

Ik had 2 katten, ik noem ze even:
kat 1 (poes)
2(kater, type straatvechter).
Ik ging samenwonen met mijn vriend, die ook 2 katten had.
kat 3 (kater, vond het al niet leuk dat kat 4 werd aangeschaft)
kat 4 (soort ADHD katertje).
Alle katers overigens gecastreerd.

Ging gelijk al mis. kat 3 werd eindeloos gepest door kat 2. op een gegeven moment mocht kat 3 alleen nog maar op een kastje in de gang zitten en kat 2 zat op de grond alleen maar naar kat 3 te kijken. Het werd zelfs zo erg dat kat 3 ziek werd. wilde niet eten en we hebben hem echt met een pipetje moeten voeren. was aan de diaree en echt pure stress.
We hadden besloten dat kat 3 ging verhuizen, omdat we ervan overtuigd waren dat hij liever alleen was. kat 2 ging namelijk prima met de andere katten om. Met een omweg (ging eerst naar een vriendin) ging kat 3 naar de buren. Kat 2 zat nu dagelijk voor de achterdeur van kat 3....
tot kat 2 overreden werd.

Nu hebben wij nog kat 1 en 4, maar ook daar zijn problemen. Poes is een beetje bang voor kat 4, die wil graag spelen en gekke dingen doen, maar poes 1 wil zo graag rustig aangehaald worden en op een rustig plekje liggen. Poes 1 is nu af en toe in haar staart aan het bijten en ook heeft ze een soort schimmelinfectie gehad aan haar neusje. beide kunnen tekenen van stress zijn. achteraf sprong kat 2 vaak tussenbeide, als kat 4 iets geks bij poes 1 deed en nu is dat niet meer zo.

soms is het even ruzie, maar dat is maar zelden. het is meer stress. We proberen de katten beide evenveel aandacht te geven en de laatste tijd is het rustig. kat 4 wordt ook iets rustiger. soms houden we ze ook even apart, maar dat levert nog geen totale rust op.
Zolang het zo blijft, vind ik het goed. wordt het staartbijten erger, dan ga ik toch echt een ander plekje zoeken voor 1 van de katten.

1 ding heb ik wel geleerd:
er komt NOOIT meer dan 1 kat bij mij in huis........ tenzij ik zeker weet dat de katten goed met elkaar om kunnen gaan.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:24

Feliway kan helpen, net zoals Bach kan helpen.
Maar het verschilt per kat of ze er gevoelig voor zijn.

Als er bij ons een nieuwkomer in de groep komt laten we ze meteen elkaar zien als ze nog in de reiskooi zitten en dan mag de nieuwkomer zelf bepalen wanneer hij/zij er uit wilt. Ik blijf er dan wel bij.
Aanvallen doen katten maar zelden, wel tonen ze de nieuwkomer met gebalas en imponerend gedrag dat hun hun gebied is.
Is de nieuwkomer dominant dan zie je de huidige groep een plaatsje op afstand nemen en spreekwoordelijk 'de kat uit de boom kijken'. Is het een onderdanige kat dan verstopt die zich meestal.
In beide gevallen moet de mens het geduld kunnen opbrengen om de katten hun eigen weg te laten vinden, wij willen altijd ingrijpen en katten houden niet van bemoeienissen in dergelijke gevallen.

Ik heb ook katten gehad die niet wilden klimmen, keken een krabpaal niet aan. De kat bepaald zelf wat hij wel en niet wil.

In mijn kattengroep lopen ook honden.
Pas geleden is er een nieuwe hond bijgekomen die nooit iets met katten te maken heeft gehad.
Even de hond aangelijnd laten en de reactie op katten is snel duidelijk.
Ik loop dan de hele dag met die hond aan mijn broeksriem gebonden in huis.
Geen probleen, nu loopt de hond los en accepteert hij ze in de mand en krijgt kopjes.
Doodgewoon omdat ik ze in hun eigen waarde laat.

Geef ze de tijd en laat de dieren zelf hun weg vinden.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 11:33

Ja, geduld is vaak het sleutelwoord, i know.
De katten zijn geen hond gewend, klopt, maar ik denk dat ik beter de hond los kan laten lopen, hij doet katten helemaal niets en blijft op afstand. Als ik de hond in een bench zou doen, dan blijft hij blaffen en piepen en zo bouwt hij helemaal geen clementie op bij de katten, hahaha... die krijgen alleen maar meer schrik van hem.
Het is zo dubbel he.. katten moeten wennen aan elkaar, katten moeten wennen aan de hond. dat maakt het net iets gecompliceerder.
Maar goed, ik ben al geholpen met de vele antwoorden hier hoor. Staan nuttige dingen bij !

Brits korthaar... My bet ! :o