konijn laten opereren....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:32

mystery1980 schreef:
chocobroodje, de tanden zijn ook verwijderd he! Heb het meerdere keren meegemaakt dat ze dan echt nog even dwangvoeding en pijnstiller nodig hebben.

Oh ik dacht alleen geknipt, ja dan zal het iets langer duren. Maar het loslopen zorgt ook weer voor honger, dat heeft gewoon meerdere voordelen nu.

NicoleHorses

Re: konijn laten opereren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:18

nee hij heeft een spuit gehad met medicijnen :) hij huppelt echt vrolijk rond! :D iets te vrolijk haha. hij drinkt echt heel goed maar eten gaat iets moeilijker, hij eet minder 'enthausiast' zijn wortelprutjes en bixjes als eerst! heb hem ook amper zien eten maar de DA wel toen die daar was en wij hem ook een klein beetje. Nadeel is dat ik geen hooi etc in zijn kooi mag leggen tot morgen.... want alsie erop gaat liggen kan het daaronder gaan smetten! dwangvoeding niet meegekregen, heb het eventueel nog zelf, zal hem vanavond voor de zekerheid een paar spuitjes geven! :) bedankt bokkers!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:20

Koop een hooiruifje, zo'n bal. Hij heeft het hooi nodig voor zijn darmstelsel.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:22

Even voor de duidelijkheid.. zijn tanden zijn getrokken?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:24

ja zijn tanden zijn verwijderd :j
weet ik, op het moment heb ik die niet, zal hem morgen meteen halen! volgens DA was dwangvoeding absoluut niet nodig. Hij is bijzonder vrolijk en hij drinkt echt onwijs goed!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:27

Het lijkt me verstandig dat je wel gaat dwangvoeren. :) Hij kan iets moeilijker eten, en hij heeft nu geen hooi. Zijn darmen mogen niet stilliggen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:31

Ben persoonlijk niet zo'n voorstander van het laten trekken van tanden, vind het dan niet meer 'konijnwaardig' om het zo maar te zeggen. Hoe moet het beestje dan eten en op zijn hooi knabbelen?
Maar hoop dat jouw konijn nog een gelukkig leven tegemoet gaat en toch.. fijn dat je toch zoveel in je konijn investeert :) Zullen velen je niet nadoen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:51

als de tandjes getrokken zijn kunnen ze met de kiezen nog gewoon hooi brokjes enz. eten hoor, dus is zeker nog wel "konijnwaardig".

Verder zou je best wat hooi kunnen geven als je hem/haar op schoot neemt of wat hooi thee maken. Ze moeten toch vezels binnen krijgen om de darmen goed bezig te houden. In dwangvoeder als Convalescence support of recovery zitten ook vezels en dat zou dus ook wel goed zijn nu.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:04

ik weet niet precies hoe ze het gedaan hebben, ze hebben ze in ieder geval operatief verwijderd.
konijnen kunnen idd met hun kiesjes knabbelen. veel meer keuze had ik overigens niet, van zelf knippen kunnen ze gaan splijten/ontsteken.. laten splijten komen ze vanzelf weer terug. ik moest toch iets voor hem betekenen en heb dan ook het beste voor hem gekozen hoop ik :) bedankt!!!!
mistery schreef:
Ben persoonlijk niet zo'n voorstander van het laten trekken van tanden, vind het dan niet meer 'konijnwaardig' om het zo maar te zeggen. Hoe moet het beestje dan eten en op zijn hooi knabbelen?
Maar hoop dat jouw konijn nog een gelukkig leven tegemoet gaat en toch.. fijn dat je toch zoveel in je konijn investeert :) Zullen velen je niet nadoen

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:16

Ik ga zo even een filmpje plaatsen van hem :) hebben jullie een beetje een beeld van hem en zijn 'toestand'. Ik heb net voor de zekerheid een buldje hooi erin gelegt, hij is gelijk gaan knabbelen en nu nogsteeds :) ben daar wel blij mee! een beetje uitkijken dat ie er niet op gaat liggen maar goed! hij heeft wel wat dunnere aan elkaar geplakte poep! wat kan dit zijn?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:23

Wat balen dat je zoveel gerommel hebt met je konijn. Konijnen zijn best erg doorgefokt, waardoor gezondheidsproblemen ontstaan. Zelf heb ik mijn konijn ook aan dit soort gevolgen verloren. Gelukkig ben jij er op tijd bij. Maar hou het in de gaten, en beter teveel dwangvoeren dan te weinig. Want die van mij liet niks merken en is uiteindelijk toch overleden.
De geplakte poep kunnen dikkedarm keutels zijn. Die horen ze normaal op te eten, maar nu gaat dat wsl niet door de operatie. Ze stinken meer dan normaal en plakken aan elkaar, daar kun je ze aan herkennen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:26

ja dat zijn dan idd dikkedarm keutels! ik ga eens even toch wat dwangvoer maken voor m dan :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:26

Hier het filmpje, hier had ie nog geen hooi! Dit was ruim een uur geleden :)

View My Video

Oja let niet al teveel op de achtergrondsstemmen :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:28

Heb je nog een konijn? Daar kan je gezonde poepjes van bij het dwangvoer doen. Je kan ook die plakpoep erbij doen maar weet niet of je dat een leuk klusje vind. :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:29

Hoe je hooithee maakt:
Kook water, doe dat in een bak met hooi. Laat het afkoelen en doe het in een spuitje of in de drinkfles. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:30

ik heb heel veel konijnen :+ ik ga hem even dwangvoeden. brb!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:32

Goed zo, minimaal 2x per dag doen. Je bent er zo klaar mee, en hij knapt er erg van op!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:35

je kan de blinde darm keuteltjes ook in een bakje doen zodat hij ze wel kan eten, maar ze niet gaan plakken in de wond.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:36

oh ja het waren blinde darm keutels, vergeten :D.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:49

Heb meneertje ietsje dwanggevoert, hij moest er dit keer niet veel van hebben en heeft maar een heel klein beetje binnengehad, onze eigen dwangvoer wist ik niet zeker of de datum nog goed was dus heb gewoon brokjes met lauw/warm water gement, en heb het bakje met de natte brokjes ook in zijn hokje gezet (hoe bedoel je verwent, 3 etensbakjes vol :)) ) hij likte er wel aan, maar goed hij heeft ook nog zijn hooi die die wel een beetje eet en zijn drinken drinkt ie echt goed, en alsie echt honger heeft zal die toch vast wel eten!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:57

Dat is heel goed, beter te veel voer dan te weinig in jouw geval. Ik weet niet of konijnen ook brinta mogen. Maar bij hamsters is dit een goede manier om ze bij te voeren na een operatie en om ze wat aan te laten komen. Weet niet of dit ook goed is voor konijnen?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:58

Ja, als je de brinta maar met water aanmaakt. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:01

Oke, misschien kijken of ik dat dan morgen doe, zijn hok zit nu écht vol hoor. Hij moet ook nog fatsoenlijk kunnen liggen :')

haha, morgen middag ben ik er weer! ik hou jullie op de hoogte!

weltrusten!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:21

eerste babyvoeding van olvarit wortel gaat er over het algemeen goed in, beter dat hij iets binnen krijgt dan niets, maar hier zitten weinig vezels in, daar moet je wel rekening mee houden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:25

Fijn om te horen dat alles goed gaat :j mijn konijntje gaat volgende week donderdag onder het mes! Castratie