Alweer blaasgruis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:43

Dat weken is ook maar voor nu totdat ik een echte oplossing heb gevonden.
Maar het kan zowiezo geen kwaad dus geen probleem toch...
Ik ga niet alle merken voer uitproberen!
Nee joh! Ik ga uitzoeken welk merk dan het beste hier bij de dames zou passen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:45

justdiesel schreef:
@Arabesk, Ik ga meteen de plantenspuit halen en de brokjes nat maken!
Bedankt voor de tip, baat het niet het schaad ook niet.

Plantenspuit? Gewoon de kraan erop joh :D, weken in warm water anders duurt het zo lang voordat de brokjes opzwellen. Voor een half kopje brokjes ook gewoon een half kopje water eroverheen storten :Y)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:17

Er zijn voedingen die houden de ph stabiel houdenzoals royal canin, pro plan, iams, prins, smolke, maar ze lossen het niet op en daarnaast zijn ze ook niet 100% voorkomend, ik heb ook wel katten gezien op prins die het wel hadden, maar daar had de hele familie der katten het. Punt is nu wel dat het oplost. Overigens moet je van Kittekat iets gemiddeld van 70 gram geven en van iams bijv. 55 gram en dat maakt ook wel degelijk verschil in kosten, maar in 1 keer is het een grotere aanschaf.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:23

Babsiej schreef:
De tip van weken in water is leuk maar niet de oplossing.
Gruis komt namelijk doordat de urine niet zuur genoeg is. Dit wordt niet beter met water. Natuurlijk is veel water drinken goed, maar niet gruisoplossend/voorkomend.

Is het niet zo dat als je een kat met nierproblemen hebt dat dit wel eens wil "helpen" ?
Omdat ze dan meer vocht binnen krijgen :o

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:45

Even over het doorweken van het voer zodat je poes meer vocht binnenkrijgt: Dit moet je alleen doen als je poes ook daadwerkelijk meer plast!, anders momt een teveel aan vocht mogelijk uit in nierproblemen.

Ik zou -als ik jou was- niet zo gaan 'experimenteren' met je poes, en haar gewoon laten behandelen bij een dierenarts. Die geeft jou kat de juiste behandeling. Misschien heeft ze een blaasontsteking: In dat geval kan je blaasgruisvoorkomend voer uitproberen totdat je alle zakken en soorten in huis hebt, maar dat lost niks op vanwege die blaasontsteking (wat de zuurgraad in de urine blijft ontregelen).

Als je de dierenarts te duur vindt (want ik ben eerlijk en vind het ook zonde om mijn kat mee te nemen naar de DAP waar ik dan weer een consult en alles voor moet betalen), kan je ook een beetje urine opvangen en langsbrengen. Maak dan de kattenbak goed leeg en schoon en vang haar plas op in een steriel buisje. Als je kat niet wil plassen in een lege kattenbak (zoals mijn eigen kat dat ook niet wil), dan kan je korreltjes kopen bij de dierenartspraktijk die van plastic zijn en dus niks opnemen. Daar kan je ook een steriel buisje kopen. Hiervoor ben je zo'n €5,- kwijt.
Deze opgevangen urine breng je dan naar de dierenarts en die onderzoekt het op alle blaas- en nierproblemen. Hoef jij geen consult te betalen en je kat niet mee te nemen.

@ Siske; een kat met nierproblemen drinkt juist meer, wat erop duidt dat deze nierproblemen heeft.
Daarbij is blaasgruis geen nierprobleem, het begint (en blijft) in de blaas (en in een ergere gevallen zitten er steentjes in de plasbuis).

Wat Faniek zegt over Kittekat in vergelijking met Iams; Ze heeft gelijk dat er in een goedkoop voer minder voedingsstoffen zitten dan in een beter (en duurder) voer. In goedkoop voer zit veel meer 'rotzooi' wat de kat regelrecht weer uit poept. Dan is een beter voer wel duur, maar je kat krijgt meer voedingsstoffen binnen. De voerbakjes hoeven dus ook maar minder vol.

@ Goldynf, ik ben afgestudeerd voor Paraveterinair en -omdat mijn eigen kat ook 'fan van blaasgruis' is- weet ik wat meer over urineproblemen bij katten. Sorry om te horen dat jou kat het niet mocht overleven. Je mag me altijd PB-en over Anne's verhaal. Ben wel nieuwsgierig naar hoe het zover heeft kunnen komen.

A.Vogel Solidago complex is een homeopathisch geneesmiddel dat wordt toegepast bij een gevoelige blaas, ter verbetering van de nierfunctie en wanneer een verhoogde urine-uitscheiding gewenst is. Voor gebruik bij MENSEN. Houd dit alsjeblieft ver weg van je poes!!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:46

Ja voor nierproblemen is zoveel mogelijk drinken wel goed...
Altijd eigenlijk wel, en daarom staan hier ook waterfonteinen om het drinken nog meer te stimuleren.

Met gruis moet je alleen echt goed oppassen en voor de paar euro die het max scheelt zou ik zelf geen risico nemen.
Een kat die Echt verstopt zit wil je niet. Bij onze kat is een aantal jaren terug alweer de hele penis uiteindelijk verwijderd om de doorgang groter te maken, niks hielp meer.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:54

De behoefte aan water van de gemiddelde volwassen, gezonde kat is tussen de 30 en 60 ml per kg lichaamsgewicht. Dit is inclusief het vocht in de voeding. Als een kat dus brokjes eet, waar nauwelijks vocht in zit, dan zal deze al snel ca. 200 ml moeten drinken om aan zijn vochtbehoefte te voldoen. Eet hij uitsluitend blikvoer dan is ca. 1/10 daarvan al voldoende om aan de behoefte te voorzien.

Drinkt een kat te veel, dan duidt dit meestal op (beginnende) nierproblemen of suikerziekte.

@ Babsiej; Mijn kater was ook bijna geen 'echte' kater meer (nja, hij is zijn balletjes al kwijt dus eigenlijk is hij dat sowieso al niet meer ;) ), maar gelukkig hoefte het niet zover te komen.
In de tijd dat ik in een DAP werkte maakte ik gelukkig niet zo vaak een penis-amputatie mee ter gevolge van blaasstenen. Maar dit zijn geen prettige en zelfs zeer gecompliceerde ingrepen. Het komt overigens wel veel vaker voor bij katers dan bij poezen.

Arabesk

Re: Alweer blaasgruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:19

oja wat ook belangrijk is is dat een kat maar 2 maaltijdmomenten per dag mag hebben. Als hij de hele dag door kleine beetjes kan eten, wordt zijn bloed te basisch.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:32

wij hebben voor onze katten DE oplossign gevonden.
We hebben 3 poezen en twee daarvan zijn erg gevoelig voor blaasgruis, met struviet..
Ze zijn hier beide voor bij de DA geweest zodra we merkten dat ze slecht gingen plassen en kregen toen antibiotica van de DA.
1 van beide heeft het later zelfs nog een keer gehad.
Wij hebben toen ook rondgekeken naar voer en waren ook wat voorzichtig met de centen en het gebruiksgemak omdat we 3 katten hebben en als er dan 1 speciaal voer nodig heeft moet het wel voer zijn die ook voor de anderen geschikt is.
Wij kwamen toen uit bij Carnibest, een versvlees voer.
Toen we begonnen met Carnibest hebben we het voor de beide blaasgruizers iets verzuurd met Granberrysap (verkrijgbaar bij de natuurwinkel, wel ongezoete nemen) en sinds we Carnibest voeren gaat het goed en zijn ze nu alweer 2 jaar blaasgruis vrij!
Een enkele keer merken we dat ze iets minder goed plassen, dan verzuren we het weer ietsjes bij en gaat het weer goed.
Als ze tijdens vakanties weer brok kregen ivm oppassers aan huis, ging het weer mis.
Voor ons is het duidelijk en krijgen ze niets anders meer dan Carnibest!

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:09

Hier sinds kort helaas ook een blaasgruiskater (heb vorige week even E400 mogen aftikken bij de DA...) Helaas eet hij geen Carnibest en in experimenteren met ander voer heb ik even geen zin... dus het advies van de DA opgevolgd en hij krijgt nu ook Royal Canin Urin. voorgeschoteld. Meneer voelt zich gelukkig weer een stuk beter :) Blaasontsteking (en daaruit volgend blaasgruis) is erg pijnlijk en ik hoop van harte dat hij met deze voeding er geen last meer van hoeft te hebben. Sterkte met jouw poes en ik kan alleen de adviezen van de anderen volgen... niet zelf gaan experimenteren maar gedegen onderzoek laten doen en het advies volgen.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:26

Hier ook een kater die erg gevoelig is voor struviet. Hij heeft al 3 of 4x helemaal verstopt gezeten, telkens weer (ook met c/d van Hills).
Het enigste wat bij hem helpt is Royal Canin Urinary High Dilution. Wat me hiermee opviel was dat hij hier sowieso al een stuk meer van ging drinken en dus plassen. Hij spoelt zo mooi altijd door en kan niet eens meer verstopt zitten.
Een grote zak van 6 kg kost iets van €55 euro en daar doet hij minstens 4 maanden mee als het niet langer is! Kost mij dus bijna niets. En lekker dat hij het vind :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:29

Anita1987 schreef:
Hier ook een kater die erg gevoelig is voor struviet. Hij heeft al 3 of 4x helemaal verstopt gezeten, telkens weer (ook met c/d van Hills).
Het enigste wat bij hem helpt is Royal Canin Urinary High Dilution. Wat me hiermee opviel was dat hij hier sowieso al een stuk meer van ging drinken en dus plassen. Hij spoelt zo mooi altijd door en kan niet eens meer verstopt zitten.
Een grote zak van 6 kg kost iets van €55 euro en daar doet hij minstens 4 maanden mee als het niet langer is! Kost mij dus bijna niets. En lekker dat hij het vind :D

dit heb ik nu dus met mijn kater...zit nu ook aan de c/d van hills maar weer blaasonsteking en gruis.
volgende week moet ik weer urine brengen voor onderzoek voor we verder kunnen

TS; klinkt misschien heel raar maar mijn veearts raadde mij aan op vitamine c voor kinderen te geven,4 tabletjes per dag,dat maakte de zuurgraad hoger.
dat heb ik gedaan en mijn kat is tot nu toe nog steeds in orde

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:11

@Arabesk, ik zal eerst met een beetje vocht beginnen, anders lusten die pitskezen het niet meer :D

@Faniek, Het is niet Kittekat maar Kitekat, volgens mij zijn dat twee verschillende merken.
Maar ik heb eigenlijk nooit op een hoeveelheid voer gelet bij deze brokken...... :o
Er staat gewoon de hele dag 1 bakje brokjes en daar eten ze allebei van.

@Siskeh, Iets meer vocht binnen krijgen lijkt mij inderdaad ook geen ramp.....Maar ja overal waar TE voor staat is niet goed.

@Sabin_e, Jij omschrijft het allemaal wel super!
Ik ga ook zeker niet zelf aan het expirimenteren hoor, en ik heb al wat ervaring met een kater met blaasgruis.
Die korrels en pipetje heb ik in huis, mevrouw is nogal een poes met gebruiksaanwijzing ;)

Ik wil wel even benadrukken dat ik dit topic niet open om dierenartskosten uit te sparen!
Er is nu nog niet zo veel aan de hand, anders was ik zeer zeker naar de dierenarts gegaan!
Tuurlijk geef ik liever niet heel veel geld uit aan dierenartskosten maar wanneer nodig dan is dat zo....

@Babsiej, Tuurlijk neem ik geen risico, ik zou mijn poes echt niks aan willen doen door eigenwijs te zijn.
Maar het is nu nog niet zo dat er al sprake is van blaasgruis.

@Opisopshop, Carnibest is natuurlijk wel helemaal super voer voor beesten!
Dat ligt ook het dichts bij de natuur van het beestje.
Ik heb een tijdje vleesvoer aan onze engelse bulldog gegeven, deed hij het super op!
Maar helaas hebben we die niet meer en ik ben bang dat ik dat vlees telkens vergeet uit de diepvries te halen......

@Mmouse, Beterschap met jouw kater!
Zoals ik al meerdere keren schreef ga ik niet zelf aantobben.

@Anita1987, De aanschaf is dan wel in 1 keer enorm :wow: Maar als hij er inderdaad ruim 4 maanden mee doet dan scheelt het al. Jij ook beterschap voor je kater!

@Inowa, ook jouw tip ga ik bespreken!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:41

Dat was gewoon een typfoutje van mij een t teveel, ik bedoel hetzelfde merk :)

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:30

inowa schreef:
Anita1987 schreef:

dit heb ik nu dus met mijn kater...zit nu ook aan de c/d van hills maar weer blaasonsteking en gruis.
volgende week moet ik weer urine brengen voor onderzoek voor we verder kunnen

TS; klinkt misschien heel raar maar mijn veearts raadde mij aan op vitamine c voor kinderen te geven,4 tabletjes per dag,dat maakte de zuurgraad hoger.
dat heb ik gedaan en mijn kat is tot nu toe nog steeds in orde

Ja wij raadden ook weleens ascobinezuur tabletjes aan in de DAP voor zulke katten. Dat is ook vitamine C (bijv voor zwangere vrouwen). Stukje goedkoper dan speciaal voer, maar ach mijn kat doet het zo goed op de Royal Canin ;)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:41

@ TS. Bedankt voor je compliment :) Ik hoop dat iedereen wat aan de informatie heeft.

En inderdaad, hier ook een kat met blaasgruis. Mijn eigen kleine Britse sukkeltje kan er maar niet vanaf komen :(:)
Mijn kat krijgt ook Royal Canin Urinary S.O. Hij kreeg kort na zijn castratie een blaasontsteking en daardoor ontstonden er struvietkristallen in de urine.
Direct is hij op een Urinary S.O. dieet gegaan. Na 12 weken hebben we hem opnieuw getest, maar de pH waarden waren nog niet helemaal zoals t wezen moet en mijn kat heeft nog een keer een blaasontsteking gehad (hij was toen een beetje 'gevoelig' ofzo..ik heb geen idee hoe hij er aan kwam). Nu testen we hem elke 12 weken. Bij de laatste test waren de pH waarden weer normaal en hij is vrij van struviet. Binnenkort gaat hij over op Royal Canin Dental (wat ook struvietvoorkomend voer is). Dan test ik hem elke 8 weken om te zien of dit goed gaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 02:14

Mijn Kiddy had met 10 maanden zijn eerste verstopping te pakken, heeft de rest van zijn leven (hij heeft maar 4,5 jaar mogen worden) op de RC Urinary gezeten en is uiteindelijk overleden aan de gevolgen van gruis (ontsteking op ontsteking, verstopping op verstopping, verhaal staat in mijn profiel).

Pumbaa heeft met een jaar zijn eerste (en tot nu toe enige) verstopping gehad, heeft jaren RCU gegeten tot hij een allergie ontwikkelde. Daarna over gegaan op Carocat tot zijn nieuwe ontwikkelde allergie en momenteel eet hij RC Sensible (de overige katten eten nog Carocat).

Je moet heel erg per kat kijken wat werkt, wat voor de een de oplossing is, kan voor een ander fataal aflopen. Vers is me afgeraden door de faculteit (teveel fosfaten), ik heb het wel in een radeloze bui geprobeerd (met cranberry, vit. C en Eurologist plat-gepoederd erdoor), maar heeft mijn Kiddy ook niet mogen redden.

Hou je poes goed in de gaten en inderdaad zoals hierboven wordt gezegd; anders even een plasje langsbrengen :)

Succes met poes.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:24

mijn pup had het.
Het was een Amerikaanse Bulldog.
van een paar weken.

R.I.P. Jackson! Voor altijd in mijn hartje.