Kosten van een ras noorse boskat en een halve?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:37

Een kitten moet (wettelijk gezien) minimaal 7 weken zijn voor ze mogen verhuizen bij hun moeder vandaan. Verstandiger is natuurlijk een paar weken ouder, bij voorkeur minimaal 10 weken (en ik neig graag naar de 13-14 weken).
De 1e enting word doorgaans gezet met 9 weken, dus je kunt bij dit kitten niet verwachten dat deze al geënt is.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:38

Met 6-7-8 weken kunnen ze nog niet geënt worden dus het antwoord op je sms zal een 'nee' zijn. Enten is met 9 en 12 weken als ik het me goed herinner.

Daarnaast vind ook ik een kitten van jonger dan 8 weken te jong om bij moeders weg gehaald te worden ondanks het feit dat ik weet dat het heel veel gebeurt. Wettelijk gezien mag het dacht ik niet eens voor ze 8 weken oud zijn? Verder is het wel een enorm poepie om te zien :j

ediot: Leonoor is me voor :P

marcha1987

Re: Kosten van een ras noorse boskat en een halve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 23:46

Okej, ik dacht zelf 6 weken, even in miep der boekje gespiekt... was ook 9 a 10 weken met enting, dus ook rond die leeftijd mee naar huis. Heb der gelijk even voor een controle mee genomen en dus ook entingen.

Tja, ik denk dat het miss toch beter is om even te wachten...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:48

Mijn voorkeur hierin zou zeker zijn, met 9 weken enten + nog minimaal een extra week bij de fokker daarna, ivm entreactie.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 23:53

Tis gewoon vanuit huis, als goed is

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:55

Ze hebben een nest kittens, dus dan noem ik het een fokker ;) Ik ben ook een fokker, maar mijn kittens worden ook gewoon in huis geboren en groeien daarin ook op, gewoon meedraaien in het normale huishoudelijke ritme.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:58

100 euro lijkt me een leuke prijs hoor. mits ze netjes ontwormd is en nagekeken door de da (incl paspoort).
mensen denken blijbaar dat de kittens niks gekost hebben in tijd en geld voor de eigenaren van de moeder.
vaak heb je dekgeld en de zorg en extra voer voor de moeder. de laatste weken extra voer en ladingen kattenbak strooisel.

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:40

Ik vind 100 euro normaal voor de onkosten!

Het voer wat ze daar hebben gekregen is niet gratis.
Mits dat ze ook ontwormt, ontvlooit & Geent zijn..

anders vind ik 100 euro oplichterij!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:28

100 euro zou een leuke prijs zijn als hij volledig(niet alleen de eerste dus) geënt, ontwormt en ontvlooit zou zijn.
en aangezien deze niet geënt gaat worden denk ik ook niet dat hij ontwormt en ontvlooit is.

off-topic: ik heb op dit moment een nestje kruising kittens(langharig) deze zullen volledig geënt, ontwormt en ontvlooit naar hun nieuwe huisje gaan. Daarnaast zijn de ouders ook getest op aids en leukemie. mocht je interesse hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:33

Persoonlijk zou ik er niet aan meewerken. Iemand die een nest fokt, de kittens al met 6 weken mee wil geven, 'groots' doet met boskatbloed erin en er toch best een stevige prijs voor vraagt... nee, dat riekt naar broodfok en daar werk ik niet aan mee. Ik ken een beetje teveel mensen die hun poes maar keer op keer zwanger laten worden en zo nestje voor nestje verkopen en daar dus elke keer tussen de 400 en 600 euro mee opstrijken.

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:43

Ze zijn strafbaar als ze het katje nu al weg doen.
Wettelijk mag het pas bij 7 weken.
100 euro is geen verkeerde prijs mits de kleine ontvlooit, ontwormt en geent is.
Is dit niet het geval dan zou ik me wel 3 keer bedenken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:27

Ik wil je toch met klem adviseren om geen katje van 6 weken te nemen. De praktijk wijst maar al te vaak uit dat juist deze katten gedragsproblemen krijgen en je wil neem ik aan een leuke kat waar je vele jaren plezier aan gaat beleven. (uitzonderingen daargelaten)

Een officiele fokker zoals ik (gewoon hobby en in in huis) is verplicht vanuit de vereniging die de stamboom afgeeft om de kittens minimaal 13 weken bij moeders te laten. Dit is gebaseerd op de leeftijd waarop ze in de natuur ook ongeveer door moeders worden verstoten. Zo rond 12 weken beginnen de moeders aan te geven dat ze het wel genoeg vinden en zijn de kleintjes ook toe aan een nieuw avontuur.

6 weken is de HELFT. En ja dan kunnen ze al zelf eten inderdaad, maar halen nog zo veel steun en geborgenheid bij mama en nestgenootjes.
Met 6 a 7 weken vind ik echt dierenmishandeling en zelfs 8 a 9 weken nog te jong.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:45

Over de leeftijd ben ik het helemaal mee eens, het is te jong.
Verder heb ik besloten hem niet op te gaan halen, dit omdat er verder niks gedaan is kwa enten enzo.

Onkosten in de zin van miss de deking en zeker het voer en grind die snap ik best dat ze daar een vergoeding voor vragen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:47

Ik denk niet dat ze voor de dekking hebben betaald hoor... Het is geen raskat. :)

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:51

Vandaar ook misschien :P

@Vajente, heel lief maar groningen is net wat te ver weg haha.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:00

Kijk ermee uit hoor.
Ik heb er ook eentje gekocht voor 80 euro, echt een katje uit de reclame was het als kitten (en nog steeds), spierwit, qua bouw precies een boskat, alleen met een wat kortere vacht.
Was wel ontvlooid zeiden ze, en hebben zelfs nog een chemisch goedje op haar gespoten toen we haar haalden. Wat het ook was, geen ontvlooiing want ze zat helemaal onder de vlooien merkten we toen we thuiskwamen.
Verder zou ze gezond zijn en onderzocht door de dierenarts. Helaas bleek ze niesziekte te hebben en heeft meteen mijn andere kat aangestoken.
Uiteindelijk is alles wel goedgekomen en zijn we helemaal gek op het beestje, maar zuivere koffie was het niet helemaal.
Tsjah, die kleine pluizeballetjes hebben nou eenmaal magische aantrekkingskracht...

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:03

Tja via marktplaats weet je zoiezo bijna nooit bij wie je wat in huis haalt kwa dieren. (mijn ervaring, sommige asiels ook niet... )

En alle pluisballen zijn erg schattig ja, gelukkig dat ik maar bij een enkeling echt denk van die wil ik graag hier in huis :p