Help, schildpad gevonden in de tuin!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_17

Re: Help, schildpad gevonden in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:50

Oke dan gooi ik er nog een emmer warm water bij. Super bedankt! Ga ik nu even snel naar buiten.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:52

Schildpadden zijn best leuk ;) Maar lijkt erop dattie ontsnapt is of eruit gegooid is, hij lijkt me te groot om uit het "wild" te komen?

Hoop dat de DA een plekje voor m heeft. Succes!

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:53

Heb ik ook al voorgehad.
Wij hebben hem naar een opvangcentrum gedaan in de limburg.
Dat is enkel voor schildpadden en wanneer er daar te veel zijn gaan ze naar een groot reservaat in italie :)

Hier is er ene in nederland
http://www.schildpaddencentrum.nl/

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:59

Ook al is het een waterschildpad, hoeft hij niet nu perse in water he. Hij redt het best een aantal dagen op het land.
Ze kunnen erg goed klimmen, dus wees voorzichtig waar je hem in stopt, dat hij er niet uit kan klimmen en weer verdwijnt.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:04

Nickeltje schreef:
Ook al is het een waterschildpad, hoeft hij niet nu perse in water he. Hij redt het best een aantal dagen op het land.
Ze kunnen erg goed klimmen, dus wees voorzichtig waar je hem in stopt, dat hij er niet uit kan klimmen en weer verdwijnt.

Een paar dagen??? :-O, dan heb je met dit weer zeker weten een uitgedroogde schildpad. Pure dierenmishandeling. Dit soort waterschilpadden komen enkel op het droge om hun schild te laten drogen, zodat het sterker wordt. Toentertijd waren mijn beestjes voor 80% van de tijd in het water te vinden. Slapen, eten, noem het maar op, dat deden ze allemaal in het water. Zeeschildpadden kunnen enkele dagen zonder water en dan nog om enkel eieren te leggen.
Laatst bijgewerkt door pindy77 op 06-06-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:05

Heb hem nu in een bak met water gezet. Met in het midden een steen. Beest leek bijzonder dankbaar dat hij in het water mocht. Kwam meteen helemaal tot leven. In de doos zat hij maar wat stilletjes en sufjes.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:06

Wat goed ts! Als je wat kattenvoer hebt, kan je proberen dat te voeren ipv rauwe kipfilet, maar wacht even tot het beestje is geacclimatiseerd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:07

pindy77 schreef:
Nickeltje schreef:

Een paar dagen??? :-O, dan heb je met dit weer zeker weten een uitgedroogde schildpad. Pure dierenmishandeling. Dit soort waterschilpadden komen enkel op het droge om hun schild te laten drogen, zodat het sterker wordt. Toentertijd waren mijn beestjes voor 80% van de tijd in het water te vinden. Slapen, eten, noem het maar op, dat deden ze allemaal in het water. Zeeschildpadden kunnen enkele dagen zonder water en dan nog om enkel eieren te leggen.

Dat valt wel mee. Ze voelen zich inderdaad heel veel blijer in water, maar het kan prima. Ze trekken in het wild ook geregeld over het land als de poel waarin ze wonen in de zomer opdroogt en ze echt een eind verderop pas weer water tegenkomen.

We hebben elke zomer een aantal schildpadden in de opvang, die later meestal weer door gaan naar de echte schildpad opvang en als ze gewond zijn, zitten ze soms weken buiten het water, dan hebben we ze in een konijnenren op het gras.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:07

Misschien heeft hij al een hele tijd geen water gevonden op zijn reis. Ze kunnen trouwens ook niet eten op het land. Als ze op het land iets vangen sleuren ze dat mee onder water om op te eten. Dus grote kans dat ie honger heeft, pas maar op met je vingers. :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:12

http://www.aap.nl/apekoppen/geen-huisdi ... c62b0e8281

BIj stichting AAP vangen ze geregeld schildpadden op, die dan op transport gaan naar een groot reservaat in Italië, waar ze in een zo natuurlijk mogelijke omgeving kunnen leven.
Dus mocht je de eigenaar niet vinden, zou je contact kunnen opnemen met AAP

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:25

erg bedankt allemaal!
Mijn zusjes van 6 & 10 zijn nu met een foto de straat rond aan het lopen al ruim een half uur. Niemand heeft een idee van wie het beestje is of de eigenaar doet alsof hij het niet weet dat kan natuurlijk ook nog. Ze nemen alleen onze straat en de achterburen mochten we dan nog geen eigenaar vinden word de schildpad eind van de middag door de dierenambulance opgehaald want die afspraak is al gemaakt net.

Eten kan ik dus gewoon in het water gooien? Denkend aan komkommer enzovoort?

Bedankt allemaal !

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:27

Dat kan je er inderdaad zo bij gooien. Als hij erge honger heeft, gaat hij eten. Misschien eet hij nog even niet maar dat is niet iets om je meteen zorgen om te maken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:50

Wat ze lekker vinden: verse pierworm, vliegjes, kattebrokjes etc.
Als ie nu in een zwarte kuip zit zal dat ook mugjes en andere vliegende beestjes aantrekken door de warmte en daar zal hij dan naar op jacht gaan, leuk om te zien.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:57

Ja eten kun je gewoon in het water gooien, succes met de schildpad :(:)
Kan hij wel met die steen gewoon helemaal op het droge liggen?

(pas trouwens op dat de schildpad je niet bijt, mijne heeft me dan nog nooit gebeten, maar het schijnt dat ze niet loslaten als ze je eenmaal te pakken hebben :') )

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 14:58

Ja het is een grote steen waar hij op kan gaan zitten. Maar hij blijft zelf in het water liggen, dus het zal wel goed zitten. Hij word rond 16.30 opgehaald door de dierenambulance.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:06

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:09

Euhm ja maar dan betaal je wel 35 euro voor een schildpad die eigenlijk nieteens jouw verantwoordelijkheid is :o
Ik denk dat de dierenambulance ook wel weet wat ie er mee moet doen

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 15:18

Pikeur schreef:
Euhm ja maar dan betaal je wel 35 euro voor een schildpad die eigenlijk nieteens jouw verantwoordelijkheid is :o
Ik denk dat de dierenambulance ook wel weet wat ie er mee moet doen

Zoiets dacht ik ook al inderdaad. Wil dit beestje best even tijdelijk opvang bieden en eten geven. Maar hij gaat dalijk toch echt met de dierenambulance mee en ik weet zeker dat ze weten wat ze doen en een goed plekje voor hem gaan zoeken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:13

Was ook meer voor de meelezers die hier via google terecht komen bedoeld en die een schildpad hebben die te groot voor hun bak geworden is en daar een goede plek voor zoeken.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:27

Hoe is het afgelopen :)?
Heb dat ook ooit eens voorgehad, ze hadde die afgezet aan de kant van de straat. Men mama dacht dat die hier in het wild leefde en wilde me eerst niet geloven :P