Rare vis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cheetahfan

Re: Rare vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 16:18

Ja, ik ververs hem niet in een keer idd! Dat wist ik!
Maar die vent van de dierenwinkel zei dat ik die gewoon bij mijn goudvis kon doen! :oo
Ik dacht juist dat ik een redelijk grote bak had :o
Heb express geen kom gekocht, lijkt me niet fijn voor zo'n vis.
En ik ga er ook nooit meer dan 2 in doen, anders denk ik dat het te klein is...
Omdat juist veel mensen denken dat het zo makkelijk is, dacht ik, koop ik een grotere bak :o

Broccoli @ _O-

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:20

Ja maar met sluierstaart bedoel ik zo eentje met een bol lijfje, deze heeft gewoon een langgerekt lijf toch?
Kan ik me wel voorstellen hoor, dat je dacht dat je een redelijk grote bak gekocht had. Zeker als je altijd al die kommen ziet. Maar deze is nu ook al te klein voor 2 goudvissen. Je zult echt een groter aquarium moeten gaan kopen met een goed filter. Of nja ik kan je er niet toe dwingen natuurlijk. Maar dat zou het beste zijn voor je vissen.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 16:24

Deze is langwerpig ja :j
Hij lijkt een beetje klein op het filmpje :P
Zal straks eens een foto maken!
Normaal staat het water ook hoger!
Er zit ook een waterslak in :D
Ik krijg waarschijnlijk wel een filter, dat wilde ik al halen.

En heel mischien een grotere bak van iemand :D
Maar dat is nog niet zeker :o
Heeft namelijk nu geen vissen meer, en wil van zijn spullen af! :P

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:51

Je vis is gewoon een bepaalde soort goudvis hoor. Het is geen sluierstaart.

En als je water ververst? Doe je er dan aquasafe of een gelijkachtig product bij?
Om je bacteriecultuur op orde te houden en vitamine toe te voegen aan het water om de slijmlaag van de vis sterk te houden. Misschien is dat wel handig om te doen als je dat nog niet doet.

En als je een grotere bak krijgt, gooi je ze dan aub niet in 1 keer erin. Eerst die bak een week ongeveer met pomp e.d. laten draaien (dag en nacht aan) en dan pas is de bacteriecultuur op orde als je er Safestart ook bij gooit. Dit zijn echte, goede bacterien die je bak goed opstarten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:54

Mossel schreef:
dat ie zuurstof in de longen heeft is logisch anders gaat ie dood...
Ik denk dat hij te veel lucht in de zwemblaas heeft, en dit is geen sluierstaart, dit is sarasa die in een veel te kleine bak zit :)

Mee eens. Veeeeel te kleine bak zelfs. Ook voor je andere goudvis trouwens. Is allemaal ook al gezegd zie ik.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:07

bo0tjeee schreef:
Je vis is gewoon een bepaalde soort goudvis hoor. Het is geen sluierstaart.

En als je water ververst? Doe je er dan aquasafe of een gelijkachtig product bij?
Om je bacteriecultuur op orde te houden en vitamine toe te voegen aan het water om de slijmlaag van de vis sterk te houden. Misschien is dat wel handig om te doen als je dat nog niet doet.

En als je een grotere bak krijgt, gooi je ze dan aub niet in 1 keer erin. Eerst die bak een week ongeveer met pomp e.d. laten draaien (dag en nacht aan) en dan pas is de bacteriecultuur op orde als je er Safestart ook bij gooit. Dit zijn echte, goede bacterien die je bak goed opstarten.

Die producten zijn heel leuk voor de geldzakken van de dierenwinkel, maar of je vissen er ook echt wat aan hebben... Ik heb al 3 jaar vissen, dat spul nog nooit gebruikt en nog nooit een zieke vis gehad.
Maak van die week indraaien maar ongeveer 2 weken. En dan weer, die Safestart zoals jij 't noemt, leuk voor de dierenwinkel, maar die bacteriën ontstaan met wat geduld ook allemaal vanzelf.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:03

Maar de bak is dus al te klein voor 1 vis?
Dat lijkt me sterk, anders zouden ze die bakken toch nooit verkopen?
Ik bedoel, die vent van de dierenwinkel zei dat ik er makkelijk 5 in kon doen.
Dat geloofde ik dus niet helemaal, maar dat hij te klein is voor 2 vissen, ik weet het niet.
Ik snap dat het geen paleis voor ze is, maar is het dan zo erg? :o

Ik doe verder niets in het water.
Maar het lijkt mij dat het water wel goed is, anders zat er ook geen slak in.
Als ik een nieuwe bak krijg, dan dacht ik zo iets:
Ik af en toe een schepje van het water van de bak nu, in de nieuwe bak.
Totdat hij grotendeels gevuld is.
Dan doe ik er gewoon een plantje in enzo.
En dan doe ik de vissen over met een klein beetje vers water.
Dan kijk ik of ik in die andere bak kleinere vissen kan doen.
Zoiets zou toch goed zijn? :o

En, als de vissen echt groot worden.
Dan heeft de vriend van mijn moeder een heel groot aquarium, dus als het dan echt te klein word, kunnen ze altijd nog daarin :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:07

Wat zijn de afmetingen van je bak? Zo'n goudvis kan 25/30 cm lang worden. Volgens mij zou hij in dit bakje dan al z'n kont niet kunnen keren. Betekent dus ook dat 'ie in dit bakje niet lekker kan groeien.
Tja ze verkopen ook vissenkommen waarvan jij al door had dat dat niet goed voor ze is. Dat die man van die dierenwinkel dat zei, die wil graag verkopen he. Als hij aan jou gaat vertellen dat je een aquarium van 80 cm en op den duur van 120 cm nodig hebt. Had je die goudvissen dan nog gekocht?
Slakken leven in 't meest gore water, dat zegt echt helemaal niks :P
Als je een nieuw aquarium koopt, vul je deze gewoon met zand, plantjes en water. Je zou dan eventueel wel je filtermateriaal van je oude bak boven je nieuwe filter uit kunnen knijpen, dat verspoedigt het geheel wel iets. Maar heel je bacteriecultuur zit niet in je water, maar in je filter en je bodem.
In die andere bak kleinere vissen word denk ik lastig. Dan zit je al snel met tropische vissen welke dus een verwarmingselement, filter en lichtkap nodig hebben.
Zitten in dat aquarium van de vriend van je moeder dan ook goudvissen? Dat zou wel super zijn.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:10

Hier mischien een duidelijker filmpje :?
http://tinypic.com/player.php?v=264kvbr&s=6

Met de vis gaat het goed!
Hij drijft niet meer en zwemt ook gewoon onder water :D
Oja, normaal heb ik onder aan het plantje een potje zitten die ik een beetje ingraaf, dit ziet er niet zo mooi uit :o

Ik vind het er op het filmpje ook heel klein uitzien :\
De bak is 32 centimeter lang, 20 cm breed en 20 cm hoog.
De vissen zijn zo'n 3/4 centimeter?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:14

Dat potje moet je er echt afhalen, zit daar ook van dat wattenspul omheen? Dat geeft af aan je water en is helemaal niet goed voor je vissen. Zelfde geldt voor die loodjes die soms om andere plantenstengels zit gewikkelt.
Filmpje duurt wat lang met laden, langzame pc :P , zal zo even kijken.
Wel een goed teken dat je vis alweer onder water zwemt!
Dat bakje is dan echt heel heel klein hoor... Ook niet geschikt eigenlijk om enig andere vis in te houden. Hooguit wat garnaaltjes/slakjes.
Om te beginnen zou je op marktplaats een aquarium van 60/80 cm kunnen kopen. Daar kunnen ze dan nog een tijdje in groeien.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:14

Ja, precies, dat met die tropische vissen wist ik al, dat zoek ik niet :P
Mijn vriendin heeft ook heel veel tropische vissen en grote aquariums enzo!
Uhm, volgens mij zitten daar ook goudvissen in :j
En hij heeft ook een vijver in zijn tuin, maar goudvissen kunnen volgens mij niet in een vijver, of wel?
Hij zegt dat er wel 3 goudvissen in zitten.
Er kunnen geen reigers bij oid.
Maar dat doe ik alleen als ze echt te groot worden :j

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:17

Tara @ Nee, er zit geen wattenspul omheen, het is gewoon een klein potje, zonder iets, daar stop ik het uiteinde meestal in, idd zonder dat loodje, die haal ik er ook af.
Pff, ik dacht dat ik redelijk vriendelijk voor mijn vissen was :o Niet dus?
Dan haal ik het potje er wel af, maar hoe houd je die plantjes dan in de bodem?

Maar het klinkt idd klein, maar het is echt redelijk groot als je het vergelijkt met al die bakken in dierenwinkels enzo :o
Maar anders zouden ze het toch niet verkopen als aquarium voor vissen? :\

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:21

Als er in het aquarium van de vriend van je moeder ook goudvissen zitten, dan kunnen ze daar prima bij. Anders niet hoor, dan eten ze de tropische visjes op namelijk :P
Goudvissen kunnen zeker wel in een vijver. Dat is het allerbeste voor ze zelfs :j

Als 't echt alleen een potje is, dan kan het wel denk ik. Zolang je die watjes en loodjes er maar af haalt. Die plantjes in de bodem houden, die blijven normaal wel in 't zand/grind hangen :j Ik zie trouwens dat je grind hebt, klopt dat? Goudvissen houden eigenlijk veel liever van zand. Dan kunnen ze goed grondelen namelijk. Beetje in 't zand wroeten zeg maar :P

Tja waarom ze 't verkopen, het is goedkoop en dat is wat de meeste mensen toch willen. 9 van de 10 hamsterkooien in een dierenwinkel zijn ook te klein voor een hamster. En wat dacht je bv van slofteugels, die worden ook gewoon verkocht, maar of je daar je paard een plezier mee doet? Als je ook informatie wil over vissen of welk dier dan ook, gewoon op internet zoeken of hier op bokt vragen. Dierenwinkels zijn kwa informatie eigenlijk niet te vertrouwen... Dat geld zeker niet voor ze allemaal, maar wel voor een hoop.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:23

Goudvissen kunnen perfect in een vijver! sterker nog, daar horen ze thuis of in een groot! aquarium.

Dat er nog kleinere kommen bestaan wil natuurlijk nog niet zeggen dat deze goed zou zijn omdat hij ietsje groter is.
sterker nog; in duitsland is het verboden om vissen in een kom te houden!!

Ik zou ook niet altijd vertrouwen op de info die je krijgt in de dierenwinkel. Neem idd de veel te kleine kooitjes voor dieren, of hamsterkooien die prima geschikt zijn voor een rat |( :(:)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:24

@ TS: Als je trouwens ook gewoon een groot aquarium koopt, zand op de bodem, planten. Dan kan 't er ook zo uit zien:
Afbeelding
Dat is toch al 10 keer leuker om naar te kijken dan zo'n klein bakje met 3 stengeltjes groen zonder licht erboven?
Alleen daarom al zou ik je aanraden echt een groter aquarium te kopen.

@ Izie: Wat regelgeving betreft is Duitsland ook een stuk beter :j Daar is het wettelijk vastgesteld dat 5 goudvissen minstens een aquarium van 80 cm moeten hebben.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:33

Ik krijg nooit toestemming voor zo'n aquarium op mijn kamer :o
Tuurlijk zie ik dit veel liever, alleen ik kan daar echt neit zoveel geld aan uitgeven... ;(
Zou het wel graag willen :j

Ik heb idd rode kiezeltjes/grind.
Maar zand gaat toch helemaal stoffen door het water? Lijkt me ook niet echt goed?
Ik wil er best wat zand doorheen doen! :j

Ik dacht dat ze niet in een vijver konden :oo
Oo, als ze dan te groot worden mogen ze lekker in die vijver van hun vrijheid genieten :D Als dat beter voor ze is! :j
Maar zoals ze nu zijn kunnen ze toch nog wel in mijn bak?

Ojaa, trouwens, volgens mij heb jij best wel heel veel verstand van vissen :P
Ik maak mijn bak altijd zo schoon:

1 keer in de week haal ik er 2 scheppen water uit, en doe ik er 2 scheppen schoon water bij.

En ong 1 keer in de 2 weken:
Ik doe mijn vissen even in een kleiner bakje, met water uit de andere bak.
Dan schenk ik die andere bak leeg(Nadat ik de plantjes en stenen uit gehaald heb).
Dan doe ik er een klein beetje water in, en gaik met mijn handen door die steentjes, zodat het vuil daar los komt.
Dan schenk ik hem weer leeg.
Dan doe ik 3 keer ong.
Dan vul ik hem voor de helft met schoon water, en doe ik het oude water er weer in met de vissen en het plantje etc.

Is het zo goed?
Zo adviseerde die verkoper.
Maar idd ik begin aardig te twijfelen aan zijn adviezen :))
Heb ook al veel opgezocht op internet, alleen daar zeggen ze ook dat goudvissen niet in vijvers kunnen :Y)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:40

Zo'n groot aquarium hoeft ook nog niet natuurlijk. Maar het ging even om 't idee kwa plantjes en inrichting en als er een lichtkap boven zit. Op marktplaats kun je voor niet teveel geld wel een leuk aquarium van 60/80 cm vinden hoor :j
Zand gaat helemaal niet stoffen als je 't vantevoren goed uitspoeld. Ik neem zelf altijd metselzand van de gamma ofzo. Dan doe je een laag onderin een emmer en laat je daar water op lopen tot het water wat over de emmer heen stroomt helder is. Dan is al 't stoffige uit je zand.
Zand door je kiezels heen doen, ten eerste helpt dat niet en ten tweede slibt je bodem dan dicht. Dat 't niet helpt komt omdat ze dan alsnog die grote kiezels er tussen hebben zit en je zand zal naar beneden zakken. Dat je bodem dicht slibt komt dus door 't naar beneden zakken van dat zand. Je bodem slaat dan dicht, wortels van je planten krijgen geen zuurstof meer en heel de boel gaat rotten.
Tja of ze zoals ze nu zijn nog in je bak kunnen... Beter van niet natuurlijk. Ze worden zo belemmerd in hun groei. Ze zullen minder snel groeien van buiten terwijl hun organen aan de binnenkant wel doorgroeien.
Hoe groot is zo'n schep? Als 't 1/3e is van wat er aan water in je bak zit, dan is 't prima. Je kan 't ook iedere 2 weken doen. Dus 1 week wel, 1 week niet.
Dat hele gedoe met je vissen uit je bak halen enzo, daar zou ik echt mee stoppen. Levert voor je vissen een heleboel stress op en dat beetje bacteriën (want een filter heb je niet?) wat in je bodem zit, spoel je er zo iedere keer uit. Terwijl je die bacteriën nou net zo hard nodig hebt om alle afvalstoffen van je vissen te verwerken.
Als je toch vuil weg wil halen van de bodem, kun je het beste een tuinslang nemen. Het ene uiteinde hang je in je aquarium en het andere in een emmer op de grond. Aan dat uiteinde in die emmer zuig je heel even, zodat het water uit je aquarium zo in die emmer stroomt. Kun je tegelijkertijd met het uiteinde in je aquarium de bodem "stofzuigen". Beste kun je wel een tuinslang met een kleine diameter nemen, anders is je aquarium zo leeg en zuig je zo al je steentjes mee.
Heb je een link waarin ze zeggen dat goudvissen niet in een vijver kunnen? Vind dat erg apart namelijk :=

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:42

Cheetahfan schreef:
Oo, als ze dan te groot worden mogen ze lekker in die vijver van hun vrijheid genieten :D Als dat beter voor ze is! :j
Maar zoals ze nu zijn kunnen ze toch nog wel in mijn bak?

:)* Ze zijn al te groot!!

Cheetahfan schreef:
Heb ook al veel opgezocht op internet, alleen daar zeggen ze ook dat goudvissen niet in vijvers kunnen :Y)

Ik denk dat jij de redenering op die internetsites niet helemaal snapt waarom een goudvis geen geschikte vijvervis zou zijn..
Dit wordt namelijk gezegt omdat goudvissen zich ontzettend snel voortplanten en veel in de bodemwoelen. Ook vervuilen ze sterk het water, dus is een goede filter eigenlijk een vereiste!
Dit wordt dus niet gezegt omdat de goudvis zelf zich niet fijn zou voelen in een vijver!! want dat doen ze zeker wel!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:49

Het staat zelfs op wikipedia:
Citaat:
Aangezien de vissen ook goede zwemmers zijn is dus ook een aquarium al snel te klein zodat voor gewone goudvissen een vijver wordt aangeraden. Sluierstaarten zijn daarom wat geschikter voor een aquarium en door hun gevoeligheid minder geschikt voor een buitenvijver. Een aquarium moet minimaal acht keer zo lang als de vis zijn.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:50

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:52

Alleen het water ja :j Dat je glas smerig wordt, daarvoor hebben ze algenmagneten uitgevonden :D
Bodem doorwoelen is in zoverre slecht dat als je dat dan uit gaat spoelen, dat je al je bacteriën kwijt raakt.
Die eerste link, dat is alsnog erg klein...
Die tweede link, is ook nog veel te klein. Dat is maar een heel, misschien niet eens, klein beetje groter dan wat je nu hebt he... En die mensen zijn gek want die vragen er 70 euro voor.
Bij welke postcode en binnen hoeveel km wil je zoeken? Dan zoek ik wel even voor je mee.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 20:29

Mijn ouders zoeken liever helemaal niet...
Die vinden deze bak meer dan genoeg.
Is nogal vervelend, want ik heb weining in te brengen...
8265 BG, tsja, het liefst binnen 5 km, maar dan vind je alleen dit...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:36

En als je ze dan vertelt over hoe en wat? Dat je vissen nu aan de buitenkant niet groeien, maar de organen aan de binnekant wel omdat hun aquarium te klein is.
Anders lijkt mij de beste optie toch om deze twee bij iemand te brengen met een groot aquarium met goudvissen of bij iemand in de vijver.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 20:38

Ik weet het niet, zal het mijn moeder zeggen :j
Maar ik bedoel, overal zie je vissen in van die kleine kommetjes.
En dan denk ik een grote bak te kopen, kan er zelfts geen 1 vis in :\
Maarja, doe het voor de vissen he...
Zal eens rondvragen of iemand niet nog een bak heeft.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:44

Heel veel mensen vinden het "maar" vissen. Als niemand zich inleest, als dierenwinkels geen juiste informatie verschaffen, hou je die cirkel waarin veel mensen kommen kopen en daardoor nog meer mensen kommen kopen want die andere mensen doen 't ook. Een kom is echt geen goede huisvesting voor een vis, voor geen enkele vis. Het is heel jammer dat de meeste mensen een vis zien als "maar" een vis. Zich niet inlezen en zomaar afgaan op 't advies van een dierenwinkel.