Konijn last met poepen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjes

Re: Konijn last met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:53

Misschien kon ie zijn ochtendkeutels wel niet opeten omdat ie er een zwangere buik in de weg zat?? Maar goed ik heb van de week weer een konijn met maden moeten behandelen en daar wordt je alles behalve vrolijk van. Hooi hooi hooi en je konijn niet te dik laten worden want dan kan ie ook niet meer bij zijn kont. En gewoon kaalscheren die kont.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:55

@madeliefjes, ik heb nog nooit 1 zwangere hier gehad die niet meer bij haar achterste kon omdat ze te *zwanger was* maar de combinatie - zwanger & te dik zijn heb ik geen ervaring mee.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 21:57

Het is niet dat het er elke dag ligt, 1 keer per week als we oud brood neer leggen. :)
En we nemen een baal omdat we in totaal 5 konijnen hebben. Dan kunnen we weer vooruit. :) Is even duur als zo'n klein pakje. Of is zo'n hooibaal echt zoveel slechter?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:58

Ik bedoelde ook meer de combi inderdaad. het konijn wat ik van de week had was ook echt veels te dik die kon gewoon echt niet meer bij zijn kont. het resultaat is een paar grote opengegeten wonden bij de staart. Brrrrrrr. Maar ik kan me voorstellen dat als een konijn iets te zwaar is en zwanger dat ze niet meer bij haar poeperd kan.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:59

mijn konijnen aten het niet, dus uiteindelijk was mijn pak van 20kg (die 3 euro koste) dus te duur, omdat ik het dus als bodembedekking heb gebruikt.

Mijn pakjes van 2kg (die ook 3 euro kosten bij de dierenwinkel) eten ze wel elke spriet van op.

Duurder? Ja dus.. Voedzaam? Zeker!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:03

Hier krijgen ze altijd hooi van de paarden en dat eten ze als gekken op, het punt is alleen dat je moet opletten welke snee je hebt, hooi bij de boer wil nog wel is van een jaar terug liggen en dat is oud hooi.

Verder belangrijk punt, wat voor voer geef je? Gemengd of gewoon biks? en hoeveel voer?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:12

Hij heeft net zijn land gemaait voor de paarden die erop gaan van de zomer als het goed is. Is dus denk wel gewoon vers wat we dan zouden krijgen. Ze krijgen gewoon biks. :) En hoeveel? Tja eigenlijk gewoon elke keer bijvullen als het op is..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:30

Urko schreef:
en je kunt beter los verpakt hooi halen (zoals Timothy hooi van Beaphar) want die balen hooi eten mijn konijnen in iedergeval niet. Té stoffig, te oud (te bruin) en te dun voor ze. (nee ze zijn niet verwend hier (A) )

Je hebt ook gewoon mooie balen hooi die niet bruin en stoffig zijn.
Anders zou namelijk ook alle hooi in pakken stoffig en bruin zijn.

Hier eten ze niet anders als hooi uit een baal en elke spriet gaat op.
In mijn opinie is het onnodig om hooi uit een pak te kopen.
Dat is erg duur, en al het hooi word op dezelfde manier gewonnen en is niet buitenaards.

Het is altijd nog mooi groen en lekker grof en zeker niet stoffig.
Mijn ervaring is met pakken dat het juist te zijn is naar mijn idee.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 03-06-10 22:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:31

Net als bij paarden moet je wel wachten tot het hooi voerklaar is oftewel wel lang genoeg ligt dat is wel belangrijk.
Ze krijgen dus in principe te veel biks, een konijn heeft 25 gram biks nodig per kilo lichaamsgewicht, het kan dus ook zijn dat ze te veel biks krijgt en dat zonder of met te weinig hooi. Elke dag vers hooi het liefst 2 keer per dag is belangrijk. En dan minder biks voeren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:38

25 gram vermoed ik dat ik dat nog niet eens geef Faniek.
Jij hebt toch een konijnenopvang?
Hoe voer jij? Op het oog of die 25 gram per kilo?
Zelf voer ik altijd op het oog, maar dat moet je wel kunnen natuurlijk.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:47

Klopt, ik voer ook op het oog, maar de 25 gram zijn richtlijnen en dan komen ze in principe niet te kort en het worden ook geen bolletjes die hun bdk niet opeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:12

Je kan ook hooi met smaakjes halen (Kruidenhooi) vinden ze echt heerlijk!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:13

Moderatoropmerking:
De discussie over fokken of een konijn uit een opvang halen, is hier offtopic en is uit het topic verwijderd.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:19

Mijn konijn eet ook bijna geen brokjes :Y)
We hebben en verschillend voer en verschillende soorten hooi geprobeerd.
Het enige wat mijn konijn gelijk opeet zijn wortellen..

Ik weet ook verder niets over mijn konijn, ik heb hem gevonden op een weg met een kapotte neus.
Hij was van niemand en niemand wilde hem dus toen hebben we hem gehouden..
Hij was wel redelijk mak toen we hem vonden, en volgens mij was hij nog jong.
Weet ook niet hoe oud hij nu precies is, ik denk dat hij 6 is ofso.