Hoe kan ik mn kat wat dikker maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:28

Ik heb 2 slanke katten. Ze eten naar behoefte en rennen de hele dag. Ik krijg ze ook echt niet dikker. Je voelt ook bijna meteen de ribben.
Als ze maar actief zijn, geen wormen en lekker in hun vel zitten. Laat ik het maar zo als ze zijn.

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:29

Gewoon goed voer geven en laten helpen als dat nog niet gebeurd is, dan moet hij binnen de kortste keren op dieet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:32

onze poes is nu 1 jaar en 2 maanden en was een rondlopend skelet toen we haar 4maanden geleden uit het asiel haalden. ondertussen heeft ze een aardig buikje en begint stilaan stevig aan te voelen, maar als ze zich uitrekt, zie je nog steed haar ruggengraat en heupbotten steken.
Ze weegt nu net geen 3 kilo en stond tot vorige week nog op kittenvoeding (droog), ook met het oog op "ze is zo klein en mager,dus kan de extra voedingsstoffen wel gebruiken".
De DA raadde ons vorige maand al aan om hier mee te stoppen omdat ze anders moddervet zou worden (is gesteriliseerd) en ja hoor ze krijgt stilaan een vetlaagje (eerder een kwabje) onder haar buik, maar nog steeds niks op rug, heupen en ribben.
Ik denk dat ze eerder wat spieren moet bijkweken na haar kittentijd in het asiel. Nu kan ze mooi buiten spelen, dus dat trekt wel bij. onbeperkt droogvoer geven we niet, want ze eet zich dood en krijgt alleen een dikkere buik met constipatie tot gevolg.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:35

Nou als ik dat plaatje bekijk dan is mijn poezebeest echt niet te dik :n
Ze heeft wel een hangbuikje, maar daar ze is mee geboren volgens mij :+
Als ik de groeicurve van die van mij bekijk heef ze altijd bovengemiddeld gezeten, dus óók toen ik haar net van de boerderij afhaalde :j

Als je kat nu heel erg veel beweegd zou ik me neit al te veel zorgen maken hoor :n Even laten checken bij de DA vrijdag als je er toch bent :j
Misschien dat je wat speciaal voer meekrijgt, maar denk ook dat ze zeggen dat je het nog even aan moet kijken en dat het ook veel met de leeftijd te maken heeft ;)
Die van mij is goed op gewicht maar oogt ook slungeling en daarom lichter dan je zou denken ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:39

Ik heb hier een broer en een zus zitten van nu 10 maanden en allebei zijn ze al geholpen.
Het broertje weegt ong 5.4 kilo en het meisje weegt ong 3 kilo.
Het zusje ziet er in vergelijking met haar broertje heel dun uit :P

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:07

DianneF schreef:
ik voer trouwens droogbrokjes van Felix en die zakjes van Whiskas.. op zich wel goed toch?

Beiden zijn zo'n beetje de grootste troep die je geven kunt.
Ga eens op zoek naar een premium brok waarvan het hoofdbestanddeel uit vlees bestaat en wat vrij is van kleurstoffen en kunstmatige conserveringsmiddelen. Deze vind je dus NIET in de supermarkt ;)

Jenkins

Re: Hoe kan ik mn kat wat dikker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:17

Ik geef Casa Fera, is dit wel goed?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:23

Jenkins schreef:
Ik geef Casa Fera, is dit wel goed?

Het goede aan deze brok is: geen kleurstoffen en conserveringsmiddelen.
Maar als ik naar de samenstelling kijk:
CASA-FERA Adult bevat uitsluitend streng geselecteerde hoogwaardige grondstoffen: rijst, gerst, maïsgluten, maïs, pluimveemeel, pluimveevet, bietenpulp, rundvet, haringmeel, vitaminen, pluimveehydrolisaat, kippenleverextract, zalmolie, eipoeder, gist, globinepoeder, lecithine, lijnzaadolie, kaliumchloride, DL-methionine, L-lysine.

Dan staat het vleesdeel (het belangrijkste dus) op de 5e plek. Dit voer is dus grotendeels granen en andere rommel.
In mijn ogen niet goed dus :n

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:32

Inderdaad, katten zijn carnivoren.
Een blik op de ingrediënten van een gemiddelde kattenbrok doet meer denken aan kippenvoer.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:45

ik heb 2 poezen (dames dus)

ze krijgen de zelfde hoeveelheid brokjes per dag en toch 2 verschillende poezen kwa bouw actieviteit en ook gewicht.

poes 1 is 12 jaar oud en weegt 6 kilo......
ze was als kitten al een droomertje en liever lui dan moe.

poes 2 word over 2 maanden 8 en weegt net aan 3.5 kilo....
rent de hele dag achter dr staart aan en speelt t liefst de hele dag tot ze in slaap valt.

ze krijgen hills brokjes ieder zo'n 70gram.

div pogingen om poes 1 te laten afvallen heeft geen resultaat gehad ander voer of de light variant is allemaal geprobeerd zelfs onder begelijding van de veearts.
toen ik dr met 4.5 weken bij dr moeder weghaalde (omdat ze aangevallen werd door mamma) ging ik naar de veearts en die dacht dat ze 8 weken was vanwegen dr gewicht!

pogingen om poes 2 ietwat zwaarder te krijgen heb ik niet gedaan ze is kwa bouw ook niet groot en dr mamma was ook een iel poesje ze word elk jaar gecontroleerd door de veearst en die is dik te vrede over dr!!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:18

wij geven purina one sterilcat is dit goede voeding? ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:25

Felix en Whiskas is inderdaad echt troep. Ongeveer de MacDonalds voor katten.

Wij gaven altijd Hills brokjes maar sinds kort over gestapt op Lara Lam en Rijst (alleen te verkrijgen bij Jumper volgens mij) op aanrade van de DA. Het is een goed, nieuw duits merk en een stuk goedkoper dan Hills. De da raadt wel Hills aan maar was vaak uitverkocht daarom vroegen wij naar een andere brok die er wel is. Ze doen het SUPER op Lara!

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:45

Wij voerden altijd hills. Nu voeren we Bozita is een zweedsmerk zonder afvalvlees.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:42

Berwicowa schreef:
Op zich ben ik niet zo'n voorstander van natvoer. Ze gaan er zo van stinken. Dat carnibest bevalt ons prima.

En buiten dat helpt het ook niet om tandsteen tegen te gaan.
Ik voer hoofdzakelijk royal canin en daarnaast vers dus kippennekken, lamshart enz
Ze doen het er supper op en zinds ik dit voor ook totaal geen last van tandsteen meer

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:19

ik heb hem net eventjes gewogen... hij weegt precies 4 kilo..

dus dat is op zich wel goed toch??

hij is nu 1 jaar..

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:22

ja hoor dat is een prima gewicht voor een bijna volwassen kat!

zelfs als ie richting 5 gaat word ie al te zwaar!!

en als je voor z'n enting gaat kun je altijd vragen wat de da er van vind.
ik zou zelf me geen zorgen maken over dit gewicht!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:26

ok dankje :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:44

Ben even langs de dierenarts geweest omdat mijn kat 5.5 kilo weegt en wou even weten of hij niet te zwaar is. Maar t blijkt wel goed te zitten zo, hij is namelijk zal groot geboren. Was als kitten al het gewicht van een 3 weken oude kitten :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:48

oeh dat is wel veel in vergelijking met die van mij! haha. hoe oud is ie dan?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:00

10 maanden :P
Maar zijn zusje is 3 kilo :)

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:22

dat whiskas niet het beste is ben ik wel eens maar ik heb altijd RC gevoert en daar werd ze niet mooier of dikker of wat dan ook van als dat ze nu bij me is.
ze is nogsteeds energiek voor 10 en vind ze veel lekkerder.... ik denk dat je daar als baasje toch ook een beetje naar moet kijken of je kat het wel wil eten .

de mijne krijgt dus nu ook whiskas... en af en toe een zakje vlees

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:46

Maar in het geval van whiskas vindt de kat het lekkerder omdat er allerhande kunstmatige geur, kleur, en smaakstoffen aan zijn toegevoegd. Natuurlijk wil je dat je kat lekker eet, maar je wilt ze toch niet vergiftigen met BHA's en BHT toevoegingen.
Whiskas is van Mars, en dergelijke fabrikanten gooien al hun afvalstoffen in het dierenvoeder :r

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:52

wij hadden ook een slanke poes.
Helaas heeft ze nu nog maar 3 pootjes en is ze wel een stuk dikker geworden. Blijkbaar bewoog ze zoveel dat ze niet in gewicht aankwam.
Ik denk dat jouw poes gewoon heel gezond is :j