Chronische wonde bij kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:37

monia schreef:
Zitake, als jij ervaring hebt met dit soort wonden wil ik er zeker eens voor naar West-Vlaanderen of Nederland rijden. Ik ben eigenlijk op zoek naar een dierenarts die dit al eerder gezien heeft, maar ik weet niet hoe ik die moet beginnen zoeken zonder te beginnen DA-shoppen. Dan liever enkele ritjes richting zee of Nederland (als het niet te ver over de grens is). Die spray ga ik me trouwens direct aanschaffen. Bedankt.

Ik denk ook niet dat hij diabetes heeft, hoewel hij vanaf ik hem verzorg wel veel drinkt en plast. Zijn urine ruikt ook erg straf. Beweeglijk is hij dan weer wel. Hij loopt meermaals per dag door te tuin te racen tegen mijn andere kat. Bovendien vliegt hij helemaal niet op zijn eten als ik hem dat voorschotel.

saskiab: wow, wat een verhaal. Hoe is je zus aan die wonden gekomen? Hebben de zilvergaasjes dezelfde werkende bestanddelen als zilverspray? Want gaasjes zijn zo moeilijk op hun plaats te houden.

Nikki, jammer dat het niet gebaad heeft bij jouw kat. Die bruinachtige substantie, kan dat op basis van honing geweest zijn? Misschien is het de spray waar zitake het over had.

Ik werk in nederland, in het noorden, maar of het zin heeft om helemaal tot hier te rijden, elke beetje kundig dierenarts kan met een beetje denkwerk een plastie doen, is niet zo moeilijk. :). Als je zeker van je stuk wil zijn, dan moet je even langs Gent, daar kunnen ze zeker verder helpen. Ik kan gerust wat namen doorgeven via pb.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:11

monia schreef:
Hoe hield je die verbandjes op hun plaats? Waar was die wonde trouwens ergens?

Prednisolon e.d. ben ik inderdaad niet van plan zonder duidelijke aanwijzingen te gebruiken. Gewoon "om te proberen" vind ik het een beetje gevaarlijk.

Precies aan de binnenkant hak achterpoot, dus ook een rotplek en steeds in beweging. Hij is in verband gebleven een jaar lang om het zo schoon mogelijk te houden

Nikki__

Re: Chronische wonde bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:16

De spray kwam bij de DA vandaan, ik heb echt geen idee meer wat het was, maar heeft wel geholpen.
Weet alleen wel dat dit echt heel veel tijd gaat kosten! En ik denk ook dat het voor je kat niet echt erg fijn aanvoelt.

Sassje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:45

misschien is het een idee om de wond op te frissen en opnieuw te hechten? dan een 1 a 2 weken in een bench met kraag op..

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:26

Zitake: aan de kundigheid van mijn dierenartsen twijfel ik zeker niet. Ze zei dat ze dit nog nooit heeft meegemaakt, een kat die zo moeilijk geneest van een wonde die niets abnormaals bevat. En dat terwijl de andere wonden in een mum van tijd wel dicht waren.

Ondertussen ben ik ook getipt geweest over het gebruik van een laser op de wonden. Heb jij hier ervaring mee of weetjes over?

Wilawander: ojee, dat moet inderdaad een intensieve periode geweest zijn, zowel voor jullie als de hond. Maar het is goed gekomen, dus ik kan me best voorstellen dat het het waard was. Varieerde die wonde ook zo in grootte? Of beetje bij beetje kleiner?

Nikki: van mij mag het gerust tijd kosten, maar dan wel op een manier dat de kat ondertussen nog gewoon kat kan zijn. Ofwel kort opsluiten met direct resultaat (maximum een maand of 3), ofwel een lange tijd zonder hem al te veel te storen in zijn dagelijkse bezigheden.

Sassje: de wonde is nooit gehecht geweest. Het weefsel dat aan elkaar gehecht kan worden komt van verschillende kanten van het gewricht. Zijn bovenarm zou dan vastgenaaid moeten worden aan zijn borst...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:21

De wond is na een maand opgefrist en gehecht en toen begon de echte ellende, de wond accepterde de hechtingen niet, de wond ging dicht maar elke weer open en verieerde dan qua groote, het was net alsof alles heel week was, het scheurde als het ware. Op een gegeven moment zat het twee weken dicht en heb ik het verband afgehaald en ben rustig met hem gaan wandelen zodat hij niet zo springen en doen. Na 10 minuten scheurde het gewoon weer open. een jaar en een maand heeft hij in verband gelopen en toen bleef het dicht. Was zeer intensief en een duur geintje, en een tophond die zo heeft mee gewerkt en de boel liet zitten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:27

Ik dacht te menen dat ze in gent vorig jaar eens iets nieuws hebben uitgeprobeerd om die elleboogwondes te sluiten, was ook dmv verplaatsen van huid, maar ik heb de techniek zelf niet gezien. Hechten alleen kan mss niet afdoende zijn.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:59

:o
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 31-05-10 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:01

Zilver heb ik bij de mijne ook geprobeerd daar werdt het absoluut niet beter van ook niet tijdelijk.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:11

monia schreef:
saskiab: wow, wat een verhaal. Hoe is je zus aan die wonden gekomen? Hebben de zilvergaasjes dezelfde werkende bestanddelen als zilverspray? Want gaasjes zijn zo moeilijk op hun plaats te houden.

Ik denk dat de werking van de gaasjes en spray het zelfde is. Het gaat immers om de bacteriën dodende/werende werking van zilver.

Mijn zus heeft een zwaar been trauma opgelopen, door simpelweg uit te glijden op pas gemaaid gras achter het huis. Haar been was op 3 plaatsen gebroken. Scheenbeen/kuitbeen/enkel gewricht. Haar been is gezet met schroeven en metalen plaatjes. Echter is mijn zus allergisch voor alle soorten metaal (dat was bekend in haar dossier). Ook chirurgisch staal. De schroeven en platen van chirurgisch staal werden afgestoten en na 3 kwart jaar pas verwijderd. Ook bleek dat ze een te veel te kleine spalk droeg i.p.v passende spalk. Gevolg afstervend bot, wonden werden tot op het bot uitgesneden om al het rottende weefsel te verwijderen. Mogelijke amputatie tot aan de knie. Weken en weken in het ziekenhuis. Uiteindelijk is het bot na ruim een jaar aan elkaar gegroeid. Broos op sommige plekken. Haar enkel vergroeid. Been is "behouden" gebleven. Vrezelijke lidtekens en nog een gapende wonde die niet dicht wil.

Echt een medische misser dus. Kreupel en getekend voor de rest van haar leven en haar paarden moesten verkocht worden.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:35

Zo'n alledaags ongeval en zoveel miserie. Jullie hebben al een hele weg afgelegd, en hopelijk wordt er voor die ene wonde ook snel een oplossing gevonden. Veel moed nog, zowel voor je zus, jij als je familie.

Wat de kat betreft hebben we de behandeling met isobetadine gestopt. Als eerste ga ik de dermielspray een kans geven. Hopelijk binnen enkele weken beterschap, en als dat niet het geval ga ik het eens over die zilverspray hebben met mijn dierenarts. Is de wonde aan het begin van de winter nog niet dicht zal misschien de laser een oplossing bieden.

Bedankt iedereen voor de tips!