Welke hond zou geschikt voor mij zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:23

Chawi schreef:
2) Onzin, gewoon genoeg water meenemen en tempo aanpassen en op je hond blijven letten. Bij mij gaan ze altijd mee. Tenzij ik het zelf te warm vind om te fietsen. Maar heb dan ook jachthonden in een goede conditie zonder overgewicht.
3) Auto is net zo belangrijk om aan te leren en ook dat ze daarin alleen kunnen zijn. Hond moet zich in alle situaties aan kunnen passen aan de eigenaar en zijn of haar wensen. Maak ze dus met alles vertrouwd.
4) Als een pup met 8 weken in huis komt, dan went hij/zij snel genoeg aan katten. Hoeft hij bij de fokker en of asiel echt niet mee in aanraking te zijn geweest.

2) Dit werd door mijn dierenarts ten zeerste afgeraden. Ik merkte ook wel aan mijn hond dat het echt te warm was voor haar, en het was maar 15 minuten fietsen in een heel rustig tempo. En ze heeft een goede conditie. Daarom doe ik het zelf niet meer, maar houd je hond gewoon goed in de gaten. Misschien kan de een er beter tegen als de ander.
3) Tuurlijk, maar ik had het over meenemen in de lesauto tijdens haar werk.
4) Met asielhond bedoel ik een wat oudere hond.

Sabinee__ schreef:
Ja ik had later een edit gemaakt :D . Ik zou het als klant persoonlijk niet fijn vinden als er een pup op de hoedenplank zat :') .
Sowieso als eigenaar ook niet, want je klanten komen om te leren, waardoor er dus wat fout kan gaan. En dan heb je misschien pup tegen voorruit omdat klant te hard remt oid. :)

Ja haha daar had ik nog niet eens aan gedacht. Stel de lesklant ziet het rempedaal voor koppeling aan of krijgt een ingreep. Maar ze bedoelde volgens mij in de kofferbak onder de hoedenplank (die eraf gehaald natuurlijk). Maar ivm veiligheid zou ik het ook niet doen.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 25-05-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:24

Kirr__ schreef:
askazita schreef:
een teef wordt loops
en een reu zeggen ze van dat die eerde weglopen.
een reu luisterd vaak wel beter

Die laatste 2, daar geloof ik niets van.
Of een hond weg loopt of niet hangt af van je tuin, je afrastering, de manier waarop je er mee om gaat, veel alleen, weinig of net veel beweging, maar ook het karakter en vooral de opvoeding.
Zowel een teef als reu kan perfect luisteren, maar er zijn evengoed reus en teven die helemaal niet luisteren.

Dat een teef loops wordt is inderdaad waar, daar moet je ook wel rekening mee houden.
Niet gecastreerde mannetjes hebben vaak de neiging om overal tegen te gaan plassen, hoewel dat je dat in de opvoeding kan vermijden.
Bij een gecastreerde reu of gesterliseerde teef heb je natuurlijk nooit kans op een ongewenste dekking of zwangerschap.

pfff, heerlijk wat een onzin weer allemaal :+ .

Ongecastreerde reuen. Ja, die kunnen weglopen als ze een loopse teef ruiken. Helpt niets tegen, geen enkele vorm van opvoeding, Is gewoon de natuur.
De ene reu zal hier meer last van hebben dan de andere. Net als bij ons menselijk ras bij de mannen :D .

Een reu luistert niet beter dan een teef. Een reu is vaak wel stabieler in zijn gedrag, omdat hij geen last heeft van halfjaarslijkse loopsheid en de hormoonperikelen daaromtrent.

Een reu kan wel onhandelbaar worden als er een loopse teef in de buurt is. Vaak genoeg zelf meegemaakt. Bij jachthonden wordt er niet of nauwelijks gecastreerd en tijdens trainingen zijn de loopse dames altijd welkom. Ene reu, is een brok ellende. Piepen, geen aandacht hebben etc. Maar op het moment supreme bij de oefening, wel gewoon zijn werk doen. Andere reu heeft er weinig tot geen last van en doet alles gewoon, beetje pieperiger misschien. Heeft ook niets met opvoeding te maken. Is karakter en in hoeverre hij last heeft van zijn instinct.

Het overal tegen aan plassen is ook zo'n instinct. Markeren ook wel genoemd. Ja, dit doen reuen, zowel gecastreerd als niet. Teven trouwens ook.
Aan de lijn mag er bij mij alleen geplast en gepoept worden op commando. Voor de rest. Leven en laten leven, zolang ze het maar niet binnen doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:31

Girlgamer schreef:
- Thuis vanaf dag 1 in de bench als je weg bent en s'nachts. Je kunt dit later altijd afbouwen, maar later toch nog in een bench gaan stoppen is een straf voor ze. Vanaf dag 1 leren dat dit een veilige plek is en dan zullen ze er ook graag in gaan.

Dat wil ik even ontkrachten. Onze hond is vanaf de leeftijd van 12 jaar in de bench gegaan, door haar niet als straf erin te doen, maar net doen alsof het haar nieuwe mand is vond ze hem helemaal geweldig. Als ze zich even terug wou trekken ging ze er zelf in liggen, en 's avonds lag ze al klaar zodat het deurtje dicht kon al we dat wouden :)

Zolang je niet de bench gebruikt al strafplek zullen ze het ook niet zo gaan zien ;)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:33

Focussed schreef:
Girlgamer schreef:
- Thuis vanaf dag 1 in de bench als je weg bent en s'nachts. Je kunt dit later altijd afbouwen, maar later toch nog in een bench gaan stoppen is een straf voor ze. Vanaf dag 1 leren dat dit een veilige plek is en dan zullen ze er ook graag in gaan.

Dat wil ik even ontkrachten. Onze hond is vanaf de leeftijd van 12 jaar in de bench gegaan, door haar niet als straf erin te doen, maar net doen alsof het haar nieuwe mand is vond ze hem helemaal geweldig. Als ze zich even terug wou trekken ging ze er zelf in liggen, en 's avonds lag ze al klaar zodat het deurtje dicht kon al we dat wouden :)

Zolang je niet de bench gebruikt al strafplek zullen ze het ook niet zo gaan zien ;)

Makkelijke hond hebben jullie dan. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Wat was de reden eigenlijk dat een 12 jarige hond ineens in een bench moet? Zindelijkheid ivm ouderdom kan ik me iets bij voorstellen natuurlijk.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:34

Wij hebben een 7 maanden oude kruising sheltie X australian shepherd die alles kan en doet wat jij in je openingspost zet behalve het meelopen met de fiets, daar is ze nog te jong voor. Ze worden als experimenteel ras gefokt in Duitsland (Sheeplander) en hebben alle benodigde gezondheidsonderzoeken gehad. Ze worden met toestemming van de Duitse Raad voor Beheer gefokt volgens hun regels. Het is meer hond dan een sheltie (wat ik een beetje een schoothondje vind), maar rustiger dan een BC of een Australian shepherd. Ze weegt nu ongeveer 12 kg en dat is een mooi maatje voor een hond die overal mee naar toe moet kunnen. EN ze was met 12 weken al volledig zindelijk. Het blaffen is bij deze hondjes wel een punt van aandacht. Maar goed begeleid moet het geen probleem zijn.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:38

Citaat:
Chawi schreef:
Die laatste 2, daar geloof ik niets van.
Of een hond weg loopt of niet hangt af van je tuin, je afrastering, de manier waarop je er mee om gaat, veel alleen, weinig of net veel beweging, maar ook het karakter en vooral de opvoeding.
Zowel een teef als reu kan perfect luisteren, maar er zijn evengoed reus en teven die helemaal niet luisteren.

pfff, heerlijk wat een onzin weer allemaal :+ .

Ongecastreerde reuen. Ja, die kunnen weglopen als ze een loopse teef ruiken. Helpt niets tegen, geen enkele vorm van opvoeding, Is gewoon de natuur.
De ene reu zal hier meer last van hebben dan de andere. Net als bij ons menselijk ras bij de mannen :D .

Opvoeding is nochthans echt wel the key factor :). Wij hebben hier twee honden gehad, geen van beiden liep weg (op een uitzonderlijke keer na, na onverwacht vuurwerk/onweer waar ze doodsbang voor zijn en op de vlucht schieten), terwijl wij geen afsluiting hebben. We hebben een poort vooraan, maar die staat altijd open. Honden zijn zo opgevoed dat ze enkel die denkbeeldige lijn mogen passeren op commando. Beide zijn/waren nochthans ongecastreerde reu'en. Eén van beiden was zich daar allesinds héél erg van bewust (he liked the ladies!), maar die kreeg het niet in zijn kop om voorbij die lijn van de oprit te komen hoor... terwijl hier toch wel heel veel honden passeren (er komt namelijk een wandelroute voorbij onze deur).

Opvoeding, opvoeding, opvoeding.

Zelfde principe hebben ze binnen geleerd: ze mogen de deur van de keuken naar de woonkamer niet voorbij. Beide zijn/waren ze zot op ballen ed, maar zelfs als er een hele hoop kinderen enthousiast in de woonkamer aan het spelen zijn met ballen, dan nog zullen ze die lijn niet voorbij komen... zelfst niet met één pootje...

Maargoed, dit is offtopic :D. Wij hebben altijd voor reu'en gekozen. Enerzijds voor de stabiliteit in karakter, anderszijds omdat die vaak iets 'cooler' zijn (de ladies kunnen soms nogal bitchy zijn :) ). Maar of dat nu zoveel verschil uitmaakt?

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:41

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:43

Uhuh tantjeuh. Helemaal mee eens. Maar ja, wie leert dat tegenwoordig zijn hond aan.

Ik wilde dat risico niet nemen in Winterswijk. Nadat 1 van de reuen toch heel stout over de grens heen is gegaan. 100% vertrouwen kan je ze gewoon niet en een drukke weg is zo gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:44

Een Weimaraner of een Vizsla.
Atletisch gebouwd en ook geen heupklachten, zoals veel andere middelgrote en grote rassen.
Als je ze goed traint luisteren ze perfect.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:45

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:48

corinepgek schreef:
Een koningspoedel is niet echt mijn type hond qua uiterlijk.

En heb je hem dan in je hoofd met leeuwentoilet of "puur natuur" (http://beheer.uwhondenkat.nl/pictures/n ... 0720-0.jpg)? Want ik vind ze met leeuwentoilet ook echt niet leuk, maar dat is echt misleidend want het zijn zulke leuke honden en, groot voordeel, ze haren niet!

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:49

tantjeuh schreef:
klotshtiduj schreef:

Niet echt de makkelijkste honden voor iemand met weinig ervaring met honden hé.... :n

En ze zijn er niet makkelijker op geworden en ook niet gezonder met het doorfokken wat er de laatste jaren aan de gang is....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:54

Voor deze vragen is een centraal topic geopend hier op BB over welke hond bij je past.
Daarom hier een slotje.