Hamster heeft een raar oog!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:07

_Maart_ schreef:
kan je haar nog meer geven? Ik ga idd afgekoelde kamille thee proberen.
Iets van peterselie of andere kruiden ofzoiets?
Waar extra goede vitamines inzitten.

Nee, dat hoeft niet echt. Maar als het na 2 dagen niet minder word.
Moet je echt naar de DA!

Ik heb toen geluk gehad en het werd na 1 dag al iets minder.
Heb ook meerdere keren op de dag het oogje schoongemaakt met afgekoelde kamille thee :)

WinSel

Re: Hamster heeft een raar oog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:11

TS vertelde dat de hamster dit al een tijdje heeft dus ik vind dat ze morgen naar de DA moet

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:12

:') bedoel DA = dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:13

WinSel schreef:
TS vertelde dat de hamster dit al een tijdje heeft dus ik vind dat ze morgen naar de DA moet

Hmm als het al een tijdje is zou ik er ook mee na de DA gaan.

Ik was zelf er op tijd bij :) dus was nog niet zo erg ontstoken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:14

Het ziet er niet lekker uit, dus wie weet hoe ver het al heen is

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:26

pubelia schreef:
naar de ha en caf zalf halen ;)

Ook dan moet je eerst weten wat het is, daarom met ham naar de DA.

Snap ook niet dat er eerst zolang gewacht moet worden alvorens heen te gaan maar goed.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 18:42

Wilawander: omdat ze het eerst nog niet had, het was alleen waterig, en niet altijd. Dus ik dacht dat het van het zand kwam, dat ze er zand in had gekregen.
Ze heeft pas sinds vanochtend zo'n raar oog.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:45

_Maart_ schreef:
Maar wat het punt is. Ik wil het beste voor haar, maar om nou honderden euro's aan een onderzoek uit te besteden, terwijl ze over een jaar toch dood is, tja. Het klinkt erg hard, maar ik hoop dat jullie dat wel ergens kunnen begrijpen. M'n geldzaken zijn op het moment ook niet zo ruim, omdat ik net een pony heb gekocht.

Je wilt niet het beste voor haar, je wilt het beste voor je portemonee.
Wees eerlijk voor het beestje, ga gewoon naar een DA. Stel jij hebt ontstoken ogen en je moeder zegt: "Ja doei, ik heb deze maand al kleding gekocht dus heb geen geld voor jouw ogen ;) " , zou je ook niet vrolijk van worden toch?

En als hij "toch al over een jaar dood is" en je geen zin hebt er nog geld aan uit te geven: breng hem dan naar een opvang...
Of nog goedkoper, aangezien je toch krap bij kas zit :roll: , doe hem in een zak, sla er hard mee tegen de muur. Kosten: misschien €0,10 voor de zak. Ben je letterlijk en figuurlijk in een klap van hem af.

Wat een mensen heb je in deze wereld... :n :n

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:49

Helemaal met je eens

Als je aan dieren begint, zorg er dan ook voor, ook op de momenten dat het jou of jou portomonee niet zo goed uit komt
Altijd een potje achter de hand hebben met geld voor je dier(en)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:42

Zou het eerst een paar dagen schoonmaken met afgekookte melk (is zachter dan water) en evt. de DA bellen voor een oogzalfje, kun je meestal gewoon zo halen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:45

Quellian schreef:
Zou het eerst een paar dagen schoonmaken met afgekookte melk (is zachter dan water) en evt. de DA bellen voor een oogzalfje, kun je meestal gewoon zo halen :)

Ik zou er geen afgekookte melk op smeren en zeker niet zomaar de DA laten wat laten voorschrijven. Vraag me ook af of DA's dat gewoon doen. Als je het zo "gewoon" kan halen, kan je net zo goed je hamster mee laten nemen voor klinische controle. Knap dat jij vanaf je computer al kan zien dat je er een oogzalfje voor nodig hebt ;) .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:52

Focussed, als ik een prutoog heb dan zit ik ook niet direct bij de HA hoor :) Ik zie niets enorm zorgwekkends aan het oogje, zie een prutoogje, heeft ieder dier (en mens) weleens :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:54

Quellian schreef:
Focussed, als ik een prutoog heb dan zit ik ook niet direct bij de HA hoor :) Ik zie niets enorm zorgwekkends aan het oogje, zie een prutoogje, heeft ieder dier (en mens) weleens :)

Nee, maar als je toch naar de DA moet om medicatie te halen kan je net zo goed de hamster meenemen zodat de DA een goede diagnose kan stellen en het dus geen natte-vinger-werk is. Zou weer kosten schelen, stel het is geen bacteriele infectie maar een splintertje oid, zit je te smeren met antibiotica voor niks.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:05

Dat klopt. Natuurlijk ga je niet naar de DA zonder je dier, dat is gekkenwerk.
Maar wat Quellian zegt, ben ik het iig wel geheel mee eens. En als het na een paar dagen nog niet weg is na veel schoon gemaakt te hebben, dan komt de DA echt wel ten spraken.

Wat ik me eigenlijk afvraag, als jouw paard of jijzelf last hebt van een ontstoken oog, ga jij er dan ook mee naar een arts?
Ik iig niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:06

Wel als het al een paar dagen aan houd, liever 1x te veel dan 1x te weinig

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:09

Wat ik begrijp uit het topic, is het pas sinds vanmorgen. Zou het gewoon een paar dagen afwachten :) Ik heb ook weleens een kat met een prutoog (heb standaard zalf in huis), soms is het uit zichzelf de volgende dag over.
Ik ben absoluut een DA-voorstander, maar in dit geval vind ik het erg voorbarig en erg overtrokken :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:09

_Maart_ schreef:
Dat klopt. Natuurlijk ga je niet naar de DA zonder je dier, dat is gekkenwerk.
Maar wat Quellian zegt, ben ik het iig wel geheel mee eens. En als het na een paar dagen nog niet weg is na veel schoon gemaakt te hebben, dan komt de DA echt wel ten spraken.

Wat ik me eigenlijk afvraag, als jouw paard of jijzelf last hebt van een ontstoken oog, ga jij er dan ook mee naar een arts?
Ik iig niet.

Een ontstoken oog gaat niet "zo maar" over. Een ontsteking krijg je 9 van de 10 keer niet weg zonder iets te doen, die bacterien zitten er en blijven er. Ik heb het idee dat jij een bacteriele ontsteking ernstig onderschat. Een ontsteking waar niks aan wordt gedaan kan uiteindelijk leiden tot bloedvergiftiging. Maar je hamster zou ook blind kunnen worden aan dat oog, of helse pijnen lijden.

Ik vind het onwijs dom van jezelf al zou jij een ontsteking in je oog hebben, en je gaat er niet mee naar een arts. Maar goed, dat ben jij en daarvoor kies jij bewust. Maar nu is het het dier, en die kan niet kiezen en moet dus maar geluk hebben niet een baasje zoals jij te hebben...

Mijn paard heeft 2 jaar geleden een oogontsteking gehad, diezelfde dag dat het begon te tranen de DA gebeld en kreeg antibiotica en met een week was het weg.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:12

Quellian schreef:
Wat ik begrijp uit het topic, is het pas sinds vanmorgen. Zou het gewoon een paar dagen afwachten :) Ik heb ook weleens een kat met een prutoog (heb standaard zalf in huis), soms is het uit zichzelf de volgende dag over.
Ik ben absoluut een DA-voorstander, maar in dit geval vind ik het erg voorbarig en erg overtrokken :)

Wat ik uit het topic op maak is dat de hamster al een tijd een waterig pruttig oogje had. (Zie OP) Allemaal voortekens van irritaties, maar nu ziet het er duidelijk erg pruttig, gezwollen en pijnlijk uit. Liever een keer te veel gaan, want om de kosten hoef je het niet te doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:12

Focussed, zie mijn post hierboven :)
Je moet een lijf ook zelf de kans geven om te genezen, er altijd maar ab in proppen werkt ook averechts. Een paar dagen aankijken kan geen kwaad :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:13

_Maart_ schreef:
Dankje, ik ga het eerst maar eens proberen met afgekoeld gekookt water.
Ze heeft het al een tijdje, maar nog nooit zo erg gehad, eerst was het alleen heel waterig, daarna kwam eromheen dat haar vacht ook nat was, en nu is het dit.

Ik had silverzand in de kooi liggen, kan het misschien daar van komen?

Quellian schreef:

;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:14

Quellian schreef:
Focussed, zie mijn post hierboven :)
Je moet een lijf ook zelf de kans geven om te genezen, er altijd maar ab in proppen werkt ook averechts. Een paar dagen aankijken kan geen kwaad :)

Zie mijn post hierboven weer haha :P

Het wordt mij duidelijk dat de hamster al een tijd last had van een geirriteerd en wat ontstoken oogje. Tot dusver geen problemen en ga ik helemaal mee met jouw standpunt: maar als ik de foto's nu zie.. Nee het ziet mij er te ontstoken en onrustig uit. Wetende dat dit al een tijd speelt zou ik zeker deze week de DA opzoeken.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:15

Ze had eerst af en toe alleen een waterig oogje, geen prut. Soms was er alleen om het oog heen wat vochtig, kon je aan de vacht zien, maar er was gewoon geen prut. Vanochtend zag het er pas zo ernstig uit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:15

Ik zie nu inderdaad dat het een langere tijd is, maar goed, ik persoonlijk zou dan al eerder aan de gang gegaan zijn met afgekookt water/melk. Dan nog zou ik dit eerst proberen :j Ik ben echt een DA-renner, maar van dit oogje ben ik niet enorm onder de indruk.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:16

Prut betekend al dat er een ontsteking zit
Dat waterige oogje was dus een voor af teken van de ontsteking

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:37

Even kijken, bij ons in de praktijk zou ze ca. 15 euro kwijt zijn voor het even kijken met otoscoop en een AB zalf die past bij het probleem dat dan geconstateerd wordt.

Snap echt het probleem niet, het ziet er naar uit dat hamstertje krabt aan het oog omdat het pijn/jeukt doet. Als je zelf wist hoe vreselijk vervelend zoiets is dan hadt je al met een tranend oog bij de DA gestaan. Want dat is al niet oké.