Zielig of de natuur ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Zielig of de natuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:24

Ik vind het zielig :j. Heel zielig zelfs :j. Máár ik weet ook dat dit de natuur is, maar daarom kan ik het wél zielig vinden!

Als mijn kat met een vogeltje/muisje komt vind ik het ook zielig, maar ik weet dat het de natuur is. En als zo'n reiger/zwaan een klein schattig dons eendje verslind vind ik het ook heel zielig :j.

Ja het is de natuur, maar ik vind het ook zielig.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:33

Ik vind dat men alweer te menselijk gaat denken. Dit paard 'verlost' het veulen niet uit zijn lijden, dat inlevingsvermogen heeft een paard simpelweg niet. Hij doodt het veulen omdat het niet van hem is, iets wat een hengst wél precies weet. Ik ben het eens met de openingspost van de TS, al lijkt me dit een nogal voor de hand liggende 'mening'. Ik vind wat er geschreven wordt nogal logisch, dit is gewoon een feit, als je er even over nadenkt. Het probleem is dat veel mensen dit niet meteen doen, voordat ze een reactie plaatsen. Daarom kom je af en toe een reactie als 'zielig!' tegen maar ach, dat is onze menselijke aard, toch?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:41

Maar waarom kan iets niet zielig zijn én de natuur. Dat staat niet per definitie tegenover elkaar. Hetzelfde geldt voor het zielig vinden, maar wel begrijpen.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:56

Het is de natuur en de paarden zouden meer gevaar gelopen hebben, mochten ze een veulen grootgebracht hebben dat hen misschien in de problemen zou brengen mochten ze het moeten beschermen tegen eventuele roofdieren.

In dat geval primeert de groep en moet het individu wijken.
Uiteindelijk zal het veulen ook geen degelijk leven gehad hebben en is het misschien beter zo.

Misschien is het zielig, maar het is gewoon beter zoals het nu is. Het zou nog zieliger zijn mocht het veulen alles overleven en mocht het problemen ondervinden als het ouder wordt.

Bij mensen werd dit vroeger ook gedaan, als een menswaardig leven niet kon gegarandeerd worden. Nu wordt iedereen met alle mogelijke middelen in leven gehouden, niet denkende of het kind een menswaardig bestaan kan leiden. (of beter lijden).

Maar dat laatste is volledig mijn eigen mening.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 01:04

Ja het is de natuur en het zal hopelijk snel gebeurd zijn maar ik heb niet gekeken. ik kan naar veel kijken maar dit toch maar niet.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 01:36

WildChild schreef:
Ik vind dat men alweer te menselijk gaat denken. Dit paard 'verlost' het veulen niet uit zijn lijden, dat inlevingsvermogen heeft een paard simpelweg niet. Hij doodt het veulen omdat het niet van hem is, iets wat een hengst wél precies weet. Ik ben het eens met de openingspost van de TS, al lijkt me dit een nogal voor de hand liggende 'mening'. Ik vind wat er geschreven wordt nogal logisch, dit is gewoon een feit, als je er even over nadenkt. Het probleem is dat veel mensen dit niet meteen doen, voordat ze een reactie plaatsen. Daarom kom je af en toe een reactie als 'zielig!' tegen maar ach, dat is onze menselijke aard, toch?

Ik denk dat een paard zeker wel kan voelen of een veulen gezond is of niet. Anders zou een merrie haar veulen ook niet afstoten als het veulen iets mankeert. Dat voelen ze. Of een paard het besef heeft dat het veulen geen pijn meer heeft als ie dood is, of dat ie geen waardig leven kan hebben, nee, ik denk niet dat een paard dat besef heeft. Ik denk dat een paard alleen een veulen zou verstoten of doden omdat ze niks aan het dier hebben en het gevaren op kan leven.

Want een paard heeft wel besef van gevaren, want ze hebben ook besef van angsten en vijanden. Dit heb ik wel eens met mijn paard letterlijk mee gemaakt. Toen stond vlak bij de manege waar ik toen stond een circus, met leeuwen. Die zaten in kooien en daar voor stond een hek, en daarnaast de weg waar ik met mijn paard stond. De leeuwen deden niks, maar mijn paard liet overduidelijk zien dat hij bang voor ze was en als ik hem had laten gaan, had hij willen vluchten. Dus dat is maar even het bewijs dat er aan het instinct van het moderne paard nog steeds niks mankeert, want hij wist precies wie hij voor zijn neus had. Al denk ik dat een onnatuurlijk ras zoals een kwpn-er wat door mensen gefokt is, mss wel minder instinct heeft, of iig minder overlevingsvaardigheden dan bijv. een Haflinger, Fjord, IJslander, Shet, en andere rassen die nog echt uit de natuur komen, ook al stammen die rassen tegenwoordig ook ver af van hun wilde voorouders, ik denk dat ze dit toch meer in de genen hebben.

En wat ik ook vind, net zoals WildChild, is dat zoals ik mijn mening omschreven heb in mijn openingspost, ik denk dat ik op een reeele manier heb omschreven hoe het is, en dat veel mensen er ook zo over denken omdat het idd vrij voor de hand liggend is. Maar wat vaak gebeurt, is dat de eerste reactie van een kat die met een vogeltje aan komt lopen is ''ahh zielig !'' en dan is de kat een moordenaar en pakken ze het vogeltje af. Maarja, het is en blijft toch de natuur. Dat weten die mensen natuurlijk zelf ook wel... En als je een beetje een zwakke maag hebt, dan denk ik, zet die kat buiten met zijn prooi en kijk er gewoon niet naar. Toch ?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 01:39

Lauratje_88 schreef:
Zo heb ik iemand gekend die vegetarisch is (heb ik absoluut geen probleem mee). Waar ik wel tegen ben is dat ze haar kat ook vegetarisch wou maken en dat beestje werd zieker met de dag, heb dan ook (na eerst haar te proberen overtuigen dat katten echt niet vegetarisch kunnen leven) de dierenbescherming gebeld en hebben ze het beestje gelukkig nog kunnen redden, ze heeft het beestje terug gekregen maar met strikte orders.
Zo een mensen snap ik niet.
En om mee te praten over het filmpje het is hard maar het is de natuur. Enkel de sterkste/slimste overleven.

Dat vind ik écht gekkenwerk, belachelijk. Heel goed dat je ingegrepen hebt ! Als mensen zo ver gaan in hun vegetarische (of moet ik zeggen veganistische, als het zo ver gaat ?) ''obsessie'' dan kunnen ze ook beter geen dieren houden, want wat zij vergeten is eigenlijk veel zieliger : die kat is gek op vlees en vis, daar leeft ie van, en dat krijgt ie niet ! Een kat is een vleeseter, dus geef hem dat dan ook. Ik ruil mijn paard z'n muesli toch ook niet om voor een biefstuk omdat ik vind dat ie maar een vleeseter moet worden ipv vegetarier ? :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 06:18

dit filmpje kende ik al.
was laatst ook een docu op discovery met ook een hengst die een veulen van een vreemd ehengst afmaakte.
ach ja is de natuur he?
leeuwen doen het ook,en hengsten willen hun bloedlijn ook zuiver houden.

gelukkig dat het bij ons niet zo werkt :D

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 06:22

Natuurlijk is het zielig, maar dit is de natuur nu eenmaal.

Dit is toch veel beter voor het veulen dan dat het achterblijft en zijn laatste uren ligt te verhongeren/verdrogen/aangevallen wordt door roofdieren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:07

ellepel schreef:

Nou, er zijn veel culturen, ook in Europa, waarin in een nieuw huwelijk de kinderen (van de vrouw) uit het vorige huwelijk worden mishandeld of in een tehuis gestopt.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:20

LindyH schreef:
ellepel schreef:

Nou, er zijn veel culturen, ook in Europa, waarin in een nieuw huwelijk de kinderen (van de vrouw) uit het vorige huwelijk worden mishandeld of in een tehuis gestopt.

En als een oude Inuït-vrouw aangeeft dat het voor haar genoeg is geweest, dat ze 'op' is, zet het volk haar op een ijsshots en duwt men haar de zee in, om haar daar een waardige dood te laten sterven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:25

Ik vraag me af of de hengst het veulen dood omdat het 'ziek' is, of omdat het niet zijn eigen veulen is? Leeuwen die een groep leeuwinnen overnemen van een andere leeuw doden ook alle babyleeuwen. Op die manier wordt de moeder eerder vruchtbaar, en kan hij zíjn nageslacht veilig stellen. It's all about reproduction.. De natuur denkt niet aan zielig, ethisch of verantwoord. Het is eten of gegeten worden, en alles draait om het voortbestaan van de soort.

Vandaar dat ik het me af vraag. Want als de hengst het veulen dood omdat het niet levensvatbaar is in de zin van dat het kan staan, waarom dood de eigen hengst het dan niet?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:32

Berdien schreef:
Ik vraag me af of de hengst het veulen dood omdat het 'ziek' is, of omdat het niet zijn eigen veulen is?

Vroeg mezelf precies hetzelfde af.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:32

LindyH schreef:
Interessant filmpje en ook mooi op een bepaalde manier, omdat je kunt zien hoe mooi de natuur in elkaar zit.

Wat ik me wel afvraag... Is het veulen wel van die hengst, of van een andere? Anders zou dat de reden kunnen zijn dat hij het veulentje doodt, en niet direct de handicap/zwakte.

Dat was ook mijn eerste idee.

Mustangs zijn ervoor gekend (andere paarden ook wel vermoed ik maar van mustangs weet ik het zeker dus zwijg ik over de rest) dat als er net een nieuwe hengst 'aan de macht' komt in een kudde hij systematisch alle pasgeboren veulens de eerste dagen dood.

En zijn we wel allemaal zo zeker dat het veulen in de video iets mankeert? Ik zie wel dat de moeder het merkbaar in de steek laat....

Anders zou ze het veulen verdedigen, tenzij het haar eerste veulen is en ze (nog) geen moederinstinct heeft.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:35

Waarom durf ik het filmpje niet te bekijken.
Wel ben ik het eens met wat er door de ts gezegt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:50

Ben bang dat wij inmiddels te ver van de natuur af staan om nog een redelijk begrip ervan te hebben.
Het is toch een beetje vreemd dat we moord en brand schreeuwen als een artieste een dier opzet, maar we ondertussen wel vleesjes uit cellofaantjes eten van dieren die een leven hebben gehad, dat dieronwaardig is....... maar als ik een kip op het hakblok leg en in de soep gooi, is dat zielig.....

Is dit veulen zielig? Ik weet het niet. Ik heb het filmpje gezien, en de hengst zal er een reden voor hebben gehad, om dit zo te doen, dieren doden niet omdat ze doden leuk vinden. Wat ik van het filmpje moet maken weet ik niet, daarvoor weet ik te weinig van zulke dingen.

Nog even over: wat is zielig?
Ik persoonlijk vind het zieliger als een paard van de slacht gered wordt, dan wanneer hij de kogel krijgt. Ik vind het zielig als mensen maar door blijven slepen met hun huisdieren omdat ze geen afscheid kunnen/durven nemen.....
Als een hond, die niet goed in de kop is, in een kennel achter het huis gegooid wordt, omdat het zo "zielig" is om hem in te laten slapen...... dat vind ik sneu.
Ik heb er geen moeite mee een dier af te (laten) maken als dat nodig is, ik heb er wel moeite mee een dier te laten lijden.

Een jong eendje dat opgegeten wordt door een reiger...... sja, dat is de natuur. Het is iig geen onnodig lijden. Denk dat de schattigheidsfactor ons soms een beetje dwars zit. Want een kikker die opgegeten wordt door een reiger is dan weer niet zielig, want die is niet aaibaar. Kreeften die levend worden gekookt, zijn volgens de meeste mensen ook niet zielig, want ook niet aaibaar. Die kikker, daar wordt voor doe oh zo heerlijke kikkerbilletjes, het achterlijf van afgehakt, terwijl het dier nog leeft. Ook niet zielig, volgens veel mensen, want niet aaibaar.
Denk echt dat veel mensen een nogal verstoord beeld van de werkelijkheid hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:56

Helemaal eens Yamcha, je verwoord precies hoe ik er ook over denk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:02

toch vind ik de reactie vreemd hier....we vinden dit toch niet zielig want veulen is redelijk snel dood.

maar beseffen we wel wat wij mensen in feite met zo'n veulen doen als die bij ons op stal wordt geboren?. We gaan een da roepen we gaan rommelen we gaan doctoren want we willen hem REDDEN... we kijken niet of er wel een toekomst is voor het dier het moet LEVEN.
Ik hoop dat mensen eens leren wat er in de natuur gebeurt voor ons ook een oplossing en ook verlossing voor het dier is.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:03

Als een mens gegrepen wordt door een haai en als speeltje of maaltijd verdwijnt, schreeuwen we ook onze longen uit het lijf. Terwijl dit toch echt bij de natuur hoort waar wij mensen (of we nou willen of niet) deel van uit maken.

Wij (willen) denken dat we ver van de natuur af staan maar die natuur gaat gewoon door en als wij uit onze eigen veilige wereldje stappen, kan het wel eens zijn dat de wereld toch iets minder maakbaar is dan we denken.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 21-05-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:03

Prisca schreef:
toch vind ik de reactie vreemd hier....we vinden dit toch niet zielig want veulen is redelijk snel dood.

maar beseffen we wel wat wij mensen in feite met zo'n veulen doen als die bij ons op stal wordt geboren?. We gaan een da roepen we gaan rommelen we gaan doctoren want we willen hem REDDEN... we kijken niet of er wel een toekomst is voor het dier het moet LEVEN.
Ik hoop dat mensen eens leren wat er in de natuur gebeurt voor ons ook een oplossing en ook verlossing voor het dier is.

Eens, mensen zouden hier een voorbeeld aan mogen nemen en niet koste wat kost een dier nog proberen te redden wat sowieso ten dode opgeschreven is...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:04

Bramasole schreef:
Als een mens gegrepen wordt door een haai en als speeltje of maaltijd verdwijnt, schreeuwen we ook onze longen uit het lijf. Terwijl dit toch echt bij de natuur hoort waar wij mensen (of we nou willen of niet) deel van uit maken.

Wij (willen) denken dat we ver van de natuur af staan maar die natuur gaat gewoon door en als wij uit onze eigen veilige wereldje stappen, kan het wel eens zijn dat de wereld toch iets minder maakbaar is dan we denken.

je valt er over bij veulens maar niet dat datzelfde en erger bij baby's gebeurt?
Da's nu eenmaal de aard van de mens, alles moet maar in leven gehouden worden... :\
We helpen er onze maatschappij mee stuk (want vergrijzing ontstaat enkel door het langer in leven houden van mensen) dus waarom zouden we dan geen dieren bij ons houden? :=

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:06

Het ziet er naar uit (heb het filmpje ook niet helemaal afgekeken)
Maar volgens mij waren die benen niet goed
Ik vond ze heel raar gebogen en raar staan (of het ligt aan mij)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:13

Ik heb het filmpje niet durven kijken :o
Maar ik sta er zo van te kijken hoe de natuur zich op bepaalde manieren regelt!!
Via de site van de vogelbescherming kun je diverse vogelnesten volgen, waarin zij een camera hebben geplaatst.
Zo ook dat van een ooievaar. Ze had 4 jongen. 1 is er overleden. Nu kreeg je vorige week 'even' te zien dat 1 van de 3 overgebleven jongen een stuk kleiner was dan de andere 2. Moeders pakt de kleine op en laat hem 10 meter naar beneden donderen .........
Ze vond hem/haar blijkbaar niet sterk genoeg :P

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:17

Dit is geen normaal hengstengedrag en zulke veulens heb ik wel
eens vaker gezien, die hebben gewoon te lang opgevouwen gelegen.
De merrie reageert ook zonder moederinstinct, wil niet zeggen
dat het veulen nooit opgestaan zou zijn.
De manier waarop hij het veulen aanpakt is gewoon de manier
waarop een hengst vecht, het veulen zal dan ook wel een hengstje
zijn geweest en was geen partij voor deze hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:46

Ayasha schreef:
Bramasole schreef:

je valt er over bij veulens maar niet dat datzelfde en erger bij baby's gebeurt?
Da's nu eenmaal de aard van de mens, alles moet maar in leven gehouden worden... :\
We helpen er onze maatschappij mee stuk (want vergrijzing ontstaat enkel door het langer in leven houden van mensen) dus waarom zouden we dan geen dieren bij ons houden? :=

Is idd de aard van de mens. Als een dierenmoeder een jong verstoot, gaan wij het grootbrengen.

Moederhond laat een pup links liggen, dat werd een flessepup. Beest bleek later zo gestoord als een deur te zijn..... :\