WildChild schreef:Ik vind dat men alweer te menselijk gaat denken. Dit paard 'verlost' het veulen niet uit zijn lijden, dat inlevingsvermogen heeft een paard simpelweg niet. Hij doodt het veulen omdat het niet van hem is, iets wat een hengst wél precies weet. Ik ben het eens met de openingspost van de TS, al lijkt me dit een nogal voor de hand liggende 'mening'. Ik vind wat er geschreven wordt nogal logisch, dit is gewoon een feit, als je er even over nadenkt. Het probleem is dat veel mensen dit niet meteen doen, voordat ze een reactie plaatsen. Daarom kom je af en toe een reactie als 'zielig!' tegen maar ach, dat is onze menselijke aard, toch?
Ik denk dat een paard zeker wel kan voelen of een veulen gezond is of niet. Anders zou een merrie haar veulen ook niet afstoten als het veulen iets mankeert. Dat voelen ze. Of een paard het besef heeft dat het veulen geen pijn meer heeft als ie dood is, of dat ie geen waardig leven kan hebben, nee, ik denk niet dat een paard dat besef heeft. Ik denk dat een paard alleen een veulen zou verstoten of doden omdat ze niks aan het dier hebben en het gevaren op kan leven.
Want een paard heeft wel besef van gevaren, want ze hebben ook besef van angsten en vijanden. Dit heb ik wel eens met mijn paard letterlijk mee gemaakt. Toen stond vlak bij de manege waar ik toen stond een circus, met leeuwen. Die zaten in kooien en daar voor stond een hek, en daarnaast de weg waar ik met mijn paard stond. De leeuwen deden niks, maar mijn paard liet overduidelijk zien dat hij bang voor ze was en als ik hem had laten gaan, had hij willen vluchten. Dus dat is maar even het bewijs dat er aan het instinct van het moderne paard nog steeds niks mankeert, want hij wist precies wie hij voor zijn neus had. Al denk ik dat een onnatuurlijk ras zoals een kwpn-er wat door mensen gefokt is, mss wel minder instinct heeft, of iig minder overlevingsvaardigheden dan bijv. een Haflinger, Fjord, IJslander, Shet, en andere rassen die nog echt uit de natuur komen, ook al stammen die rassen tegenwoordig ook ver af van hun wilde voorouders, ik denk dat ze dit toch meer in de genen hebben.
En wat ik ook vind, net zoals WildChild, is dat zoals ik mijn mening omschreven heb in mijn openingspost, ik denk dat ik op een reeele manier heb omschreven hoe het is, en dat veel mensen er ook zo over denken omdat het idd vrij voor de hand liggend is. Maar wat vaak gebeurt, is dat de eerste reactie van een kat die met een vogeltje aan komt lopen is ''ahh zielig !'' en dan is de kat een moordenaar en pakken ze het vogeltje af. Maarja, het is en blijft toch de natuur. Dat weten die mensen natuurlijk zelf ook wel... En als je een beetje een zwakke maag hebt, dan denk ik, zet die kat buiten met zijn prooi en kijk er gewoon niet naar. Toch ?