Wat zijn je rechten bij aankoop van een zieke pup?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ramooontje

Re: Wat zijn je rechten bij aankoop van een zieke pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:16

Tot 12 maanden na aankoop. Dus dat betekent wanneer je een pup (of een ander dier zoals een paard) koopt en deze wordt ziek door een gebrek dan heb je nog na 12 maanden recht op geld terug of een gezond dier, vaak gaan ze wel moeilijk doen maar het recht heb je wel.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:24

Als koper heb je ook een onderzoeks plicht. Mensen ...koop toch niet bij de eerste de beste fokker een pup.Check zelf of de pup ontwormt is,geent en hoe de pups erbij liggen.Dat de hond een stamboom heeft ,wil niet zeggen dat hij van een goede fokker afkomstig is!
Bij mij krijgen de pupkopers in ieder geval een heel document mee waarin staat wanneer de pups ontwormt en geent zijn.Daarnaast vergoede wij tot maximaal het aankoopbedrag aan DA kosten in het eerste jaar als er sprake is van een erfelijke afwijking of een ziekte opgelopen bij ons. Dit contract is een extra garantie voor het feit dat wij zeker weten dat onze honden/pups 200% in orde zijn.
Ik vind in dit geval dus de fout bij de kopers liggen.Zorg dat de pup beter wordt en leer ervan.Het consumentenrecht is inderdaad van toepassing,maar zonder contract wordt idt in de meeste gevallen een moeilijk en duur proces.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:26

Catalyst, inde OP zegt de TS dat de pups zijn gekocht met "stamboom etc". Dan ga ik er eigenlijk vanuit daar daar ook entingsboekje, chip etc bij in zit.....

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:33

Sorry ik heb me vergist, de pup was niet met een stamboom verkocht, maar wel bij een erkende fokker. (niet de eerste de beste dus)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:34

SpiedSkeet schreef:
Sorry ik heb me vergist, de pup was niet met een stamboom verkocht, maar wel bij een erkende fokker. (niet de eerste de beste dus)

aaiiii..... dan weet je dus niet eens zeker wie de ouders zijn, althans de vader....

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:34

catalyst1 schreef:
Als koper heb je ook een onderzoeks plicht. Mensen ...koop toch niet bij de eerste de beste fokker een pup.Check zelf of de pup ontwormt is,geent en hoe de pups erbij liggen.Dat de hond een stamboom heeft ,wil niet zeggen dat hij van een goede fokker afkomstig is!
Bij mij krijgen de pupkopers in ieder geval een heel document mee waarin staat wanneer de pups ontwormt en geent zijn.Daarnaast vergoede wij tot maximaal het aankoopbedrag aan DA kosten in het eerste jaar als er sprake is van een erfelijke afwijking of een ziekte opgelopen bij ons. Dit contract is een extra garantie voor het feit dat wij zeker weten dat onze honden/pups 200% in orde zijn.
Ik vind in dit geval dus de fout bij de kopers liggen.Zorg dat de pup beter wordt en leer ervan.Het consumentenrecht is inderdaad van toepassing,maar zonder contract wordt idt in de meeste gevallen een moeilijk en duur proces.

Ik ben het helemaal met je eens dat je als koper een onderzoeksplicht hebt. Daarom hebben ze ook info opgezocht over de fokker, hoe deze te boek staat en dergelijke. Wat ze alleen niet wisten is dat je bij de hond een gezondheidsverklaring moet aan vragen, wat ze dan ook niet hebben gedaan.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:38

Kijk, en dat wil dus niets zeggen.Een stamboom is enkel een papier waar de afstamming op staat. Als je dan niet zelf controleert uit wat voor lijn de hond komt,heb je er nog niet veel aan.Ik ben geen erkende fokker, heb ook geen kennelnaam.Maar ik weet zeker dat mijn pups super opgevoed worden en alles meekrijgen wat ze nodig hebben .Toen wij onze golden kochten,bij een van de best bekende goldenfokkers,kregen we niet eens wat brokjes mee.De pup werd uit een vies hok gehaald ,afrekenen en wegwezen. Kijk,dat gebeurd mij dus nooit meer. Wij proberen het nu zelf in ieder geval veel beter te doen!!Beter een particulier die met liefde en plezier een nest groot brengt,(overigens ook met stamboom en volgens alle regels van de club) dan een grote "erkende"fokker, die zoveel pups op de wereld zet,dan het plezier en de liefde voor de dieren helemaal verdwenen zijn.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:39

Als de pup geent wordt,dient de DA in het inentingsboekje een gezondheidsverklaring in te vullen.Daar hoef je asl koper niet voor te zorgen,dat dient de verkoper te verzorgen

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:41

Vervelende situatie, zeker nu er geen gezondheidsverklaring bij de pup zit. Lees ik het nu goed dat de fokker geen medewerking wil verlenen?

Een collega van mij is deze week precies hetzelfde overkomen met haar pup. Pup in slechte conditie en nu is er waarschijlijk ook kennelhoest geconstateerd. Echt een nare situatie.

Veel succes en sterkte.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:05

Ik ga toch met catalyst mee. Erger nog, als een erkende fokker zonder stamboom fokt, moeten er 100 bellen gaan rinkelen.
Dan kan het dus zijn dat het een extra nest buiten de vereniging om betreft. Voor elk ras zijn fokreglementen, één regel is bijvoorbeeld dat er slechts 1 nest per jaar geworpen mag worden. Om dus voor een nest geen stambomen aan te vragen gaat dat nest buiten het fokreglement om. Dat is dus nie goe nie :n
En duidt op broodfok, alleen voor het geld dus.

Een gezondheidsverklaring stelt heel weinig voor, maar krijgt je pup altijd van de DA bij de enting.

Het feit dat er verschillende pups ziek zijn duidt naar mijn idee op onvoldoende weerstand, wat weer terug te vinden is in verkeerde voeding en/of moederhond niet in de juiste conditie.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:53

Weet je waar mijn nekharen van overeind gaan staan? Van mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dus honden met "stamboom" kopen van een broodfokker ofwel honden zonder stamboom kopen van een erkende fokker (erkend bij de rasvereniging dus). Dat klopt gewoon allebei niet.

Dan heb je je garantie zelf al verspeelt in mijin ogen.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:04

Waves, ik vind dit wel erg kort door de bocht.

Of je nou een hond met of zonder stamboom koopt, om wat voor reden dan ook, dan nog heeft de fokker niet het recht om zieke hondjes te verkopen.

Deze mensen dachten bij een erkende fokker juist beter af te zijn dan bij een 'via marktplaats gekochte hond' en dat had niks te maken met wel of geen x bedrag voor de hond neer te leggen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:20

Wat noem jij een erkende fokker?
Puppykennels noemen zich ook erkende fokkers, en dat heeft geen moer te maken met een fokker die raszuivere dieren fokt.
Om wat voor hond gaat het en waar vandaan?
Mag ook via pb

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:28

Even nog over de wormen, bijna iedere pup heeft wormen, die krijgen ze van de moeder mee. Ze zeggen niet voor niets dat je de pup in het begin goed moet ontwormen. Mijn pup is nu 15 weken en had in het begin ook wormen, niets ernstigs gewoon ontwormen en het is over. Mijn andere hond (nu 3 jaar) en bij dezelfde fokker vandaan had dat toen niet en deze wel, vervelend maar ook weer opgelost. Maar je gaat je inderdaad wel afvragen wat er aan de hand is bij die fokker? Mag ik weten welke fokker mag via pb ben 3 jaar geleden bij een broodfokker geweest waarvan ik dacht dat het een goede fokker was maar dit bleek achteraf dus niet zo te zijn, heb daar toen ook geen hondje gekocht hoe zielig ik het ook vond maar dat soort mensen moeten uitgeroeid worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:18

Wormen is niet zo'n probleem (daarom bestaan er ook ontwormingschema's die tijden het puppyleven moeten worden aangehouden), kennelhoest ook niet (kuurtje en even goed doorbehandelen en ze zijn er weer bovenop), dat er meerdere pups ziek zijn kan ook nog, maar goed diarree, bloed, dierenartsen die toegeven dat de pups ziek zijn meegegeven, dat kan gewoon niet. Goede fokkers geven een dier nooit ziek mee, dan is het pech en later ophalen. dus vermoed dat erkende fokker hier maar weinig betekent. Ik heb mijn pup zelf weg bij een fokker die 1 ras fokt, verder kende ik een aantal mensen die daar al jaren honden weghalen en nooit problemen gehad hebben, de fokker houdt ook nadien contact, ook met stamboom (al maakt me dat niet echt iets uit), ik heb de pups en ouderdieren (behalve de vader omdat dit een reu van buiten de kennel was) gezien op verschillende leeftijden. Pups waren geënt, ontwormd,... Ik was geruime tijd voordien bij die fokker op bezoek geweest, waarbij er ook gekeken wordt of die hond echt iets voor jou is. ik had (deze keer) geen contractje, maar heb de pup zelf wel goed bekeken, daarbij behandel ik hem gewoon zelf, dus dat scheelt ook weer. Maar goed, heel tevreden over zo'n fokker dus. En ik heb er een prachthond aan nu.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:47

Laika schreef:
Ik ga toch met catalyst mee. Erger nog, als een erkende fokker zonder stamboom fokt, moeten er 100 bellen gaan rinkelen.
Dan kan het dus zijn dat het een extra nest buiten de vereniging om betreft. Voor elk ras zijn fokreglementen, één regel is bijvoorbeeld dat er slechts 1 nest per jaar geworpen mag worden. Om dus voor een nest geen stambomen aan te vragen gaat dat nest buiten het fokreglement om. Dat is dus nie goe nie :n
En duidt op broodfok, alleen voor het geld dus.

Hier ben ik het ook mee eens, een erkende fokker die zonder stamboom fokt, dan klopt er iets niet. Ik zou dit dan ook zeker melden bij de rasvereniging, want bij veel verenigingen mag dit niet eens...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 03:03

SpiedSkeet schreef:
Waves, ik vind dit wel erg kort door de bocht.

Of je nou een hond met of zonder stamboom koopt, om wat voor reden dan ook, dan nog heeft de fokker niet het recht om zieke hondjes te verkopen.

Deze mensen dachten bij een erkende fokker juist beter af te zijn dan bij een 'via marktplaats gekochte hond' en dat had niks te maken met wel of geen x bedrag voor de hond neer te leggen.

Ze hebben een broodfok pup gekocht. Ze hadden zich beter in kunnen lezen, want dat kan makkelijk worden voorkomen. Ze kunnen weinig doen, het zal wrsch toch niets uitmaken. Stop de tijd en energie in het beter maken van de pup, en ik hoop dat ze hun lesje geleerd hebben.

Er bestaan trouwens geen 'erkende' fokkers.