Stukje tuin over, groentetuin of kippenhok??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:59

Yunomi schreef:
En kippen kunnen niet in een pot. :P

Natuurlijk wel; de kookpot!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:06

Het stukje is niet echt heel erg groot is het echt 4 m2 (dat zou 2 bij 2 zijn of zo). Je zou natuurlijk kunnen kiezen om beide te doen. En moestuin en de kipjes ernaast in hun hok met een stukje ren eraan en vrij loslopen als je thuis bent.

Of wat ik pas geleden op een foto heb gezien, de kippenen ren op het stukje en op de ren en hok een moestuin in potten maken. heb je ook beiden en je hok is mooi afgedekt met fleurig groen aan de bovenkant. Deze dus.
Afbeelding

Zidore

Re: Stukje tuin over, groentetuin of kippenhok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:06

ik denk dan dat het wel meer is dan 2x2
wat een grappige foto! dat is inderdaad wel een idee. Dan moeten we echter wel een flink stevige ren maken. Ik wilde graag een hoge ren (1,80m) zodat ze ook bovenin wat ruimte hebben. Grote takken er in zodat ze daar ook lekker op kunnen zitten. Dit zou dan wel lager worden, maar is zeker een idee en iig genoeg schaduw voor ze.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:08

whaha wat een idee op die foto! was ik nog niet op gekomen :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:44

Als je niet vliegende kipjes hebt zoals wij hebben ,die zijn blij met 50 cm hoge stokken al. :+ .

Een stuk grond is vaak al snel groter dan je denkt. En als je een stevig recht dak maakt met dakleer eroverheen kun je daar goed potten opzetten met groente. Maak je een soort planttafel met een kippenverblijf eronder. Voordeel ervan is dat ze bij warm en nat weer wel beschut zitten. En als ze ook vrije uitloop hebben hoeft dat geen probleem te zijn.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:43

Wij hebben een kipje en dat kuukelekuut ook hoor :) Ze hebben geen naam maar we noemen deze altijd Herma (van hermafrodiet ;) ).
Ik zou ook zeker gaan voor kipjes! Wat groente en fruit zou je eventueel in potten kunnen doen. Kipjes zijn reuze handig hoor, als je zelf eens wat eten over hebt hoef je het niet meer weg te gooien, maar eten de kipjes het op! Daarbij kun je ze erg tam maken, die van ons rennen om het hardst naar het hek als we aan komen lopen. En de eitjes zijn erg lekker! Die poep zou ik me niet zo druk over maken, zo hard stinkt dat niet als je maar een paar kipjes hebt.
Ik zou zeker voor kipjes gaan!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 13:59

Ik vind het wel echt een heel leuk en slim idee. Ik moet echter wel gaan denken over die ren, want dat moet toch echt wel heel stevig zijn. Ik zie op de foto dat er een soort van gootje met uitloop op zit, anders stort je dak in. (denk niet dat wij hier bij ons thuis zo handig zijn om zoiets te maken... :o )

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:08

Mijn vader heeft in de aanbiedingsperiode bij de Gamme een kinderspeelhuisje voor buiten gekocht. Een heel kleintje, van hout, met een deurtje en een raampje :)
Daar omheen heeft hij een ren gemaakt, gewoon van kippengaas, en het gaas heeft hij ook over de ren heen gelegd.
Voila! Een super veilige ren!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:12

Majo schreef:
Mijn vader heeft in de aanbiedingsperiode bij de Gamme een kinderspeelhuisje voor buiten gekocht. Een heel kleintje, van hout, met een deurtje en een raampje :)
Daar omheen heeft hij een ren gemaakt, gewoon van kippengaas, en het gaas heeft hij ook over de ren heen gelegd.
Voila! Een super veilige ren!

heb je daar een foto van??

@ Majo, dat is voor mij ook de grootste beweegreden, ik vind kipjes leuke dieren maar heb ze nog nooit gehad. tam maken lijkt me ook super, eitjes natuurlijk ook en het feit dat ze bijna alles eten vind ik ook leuk, dan doe je elke dag een wandelingetje naar je kippies om ze wat lekkers te geven
@ neem geen vliegende hoor, zat aan barnevelderkrielen te denken en anders kun je ze toch wieken? als ik een stevig recht dak maak dan kan het water toch niet weg?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:15

Kippen!!! Maar ik ben nou eenmaal stapelgek op kippen. En er gaat echt niets boven verse eieren.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:22

Zidore schreef:
elke dag verse groente of elke dag een vers ei

ik kom er niet uit geloof ik...

Ik heb kippen gehad maar op een gegeven moment kon ik geen ei meer zien, hahaha.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:26

die groententuin blijft ook maar knagen
heb gisteren pompoenzaadjes in de grond gestopt en ze zijn vandaag al uitgekomen!! misschien een beetje laat enzo maar toch, wil gewoon wel expirimenteren voor als... ook de rode bietjeszaadjes zijn leuk uitgekomen. Maar kippen vind ik dus ook super! Als ik teveel eieren heb dan heb ik altijd nog de buren en familie die dat wel willen, daar zie ik geen probleem in. Handig om die buren te vriend te houden tegen evt. teveel gekakel ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:31

Pompoenen kan je prima in pot houden hoor ;) Ik had hele grote potten ervoor en had toch 7 mooie pompoenen.

Kipjes zijn gezellig! Helemaal wanneer ze tam zijn.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:32

Kuggur schreef:
Yunomi schreef:
En kippen kunnen niet in een pot. :P

Natuurlijk wel; de kookpot!

Mijn gedachte :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:33

Zidore schreef:
heb je daar een foto van??
Het is niet de meest duidelijke foto, maar dit is wat ik zo gauw kon vinden:
Afbeelding

Je ziet nu de achterkant van de ren en de achterkant van het hokje.
Kortwieken zou ik sowieso altijd doen, gewoon 1 vleugel pakken en een deel afknippen. Ze voelen er niks van dus dat is niet zielig. Het is zieliger als ie per ongeluk toch wegvliegt en onder een auto komt :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:07

kipjes:

wij hebben kleine witte krielkipjes en die leggen elke dag witte (kleinere) eieren. Ze eten je friet/brood/vlees/gras op hebben niet zo heel veel nodig, wel krijgen ze genoeg kippenvoer en water.

ze leggen in nu in een nestje, 's winters moeten we wel een lamp ophangen die aangaat als het donker is zodat ze blijven leggen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 15:28

@ mayo, leuk die poes in de ton! maar jullie kippenhok zie ik niet veel van ;-) leuk die ren zo in een hoek v/d tuin, wat voor gaas is dat, dat lijkt me wel handig bevestigen. En heb je er geen dak op??
@ lovingtweety hoe groot waren die potten?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:38

Ik zal vanavond op de PC van mijn ouders wat andere foto's jatten, ik heb ze niet hier. Dan wordt het duidelijker hoe het er allemaal uitziet :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 15:41

thnx alvast, sowieso iedereen thnx voor de reacties! ben er nog niet uit, maar wel een stuk wijzer!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:51

Gut goede vraag. Het potten van rond de 40-50 cm doorsnede gok ik.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:09

Kipjes! Die zijn zo leuk! Wij hadden zijdehoenders (van die kleine pluizige kipjes met een flinke dot veren op een hoofd) Die kunnen niet vliegen en bleven dus achter een hekje van 50 cm. Iedere dag een vers eitje (we hadden 3 kipjes, maar die legden niet allemaal elke dag een ei). Je wist altijd precies wanneer er een ei gelegd was. De kip die het eitje gelegd had begon dan vreselijk hard te tokken en de andere dames deden dan uiteraard mee :D We hadden meer kabaal van de kippen dan van de haan _O-

Anyway, de moestuin die we ook hadden is mislukt. Mams wou een moestuin en paps had besloten dat het vreselijk handig was dat de kippen dan de torretjes, spinnen en slakken daaruit konden pikken. Bleek niet zo goed voor de moestuin te zijn, dat is dus geen aanrader als je beiden besluit te nemen :D

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:18

Kipjes!

Wij hebben een kinderhuisje op paaltjes gezet en daarna de ren eraan gebouwd. Ik heb er niet zo snel een foto van maar bij interesse kan ik er wel eentje maken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:23

Kippen zijn leuk ( wij hebben er 300) maar denk wel aan je buren.

Als hennen bang zijn kunnen ze enorm veel herrie maken. Als er bijvoorbeeld een kat langs loopt of een meeuw.. Kunnen ze heel hard aanslaan en ook om 5uur in de ochtend. Bedenk dus eerst of je buren dat wel zo leuk vinden! Er zijn inderdaad ook hennen die kraaien. Kippen mogen niet continu op de wind, dus kijk ook even waar je hok dan kan staan.

Ik weet niet waar je woont, maar als je in een stad/dorp woont met naast je gewoon buren zou ik lekker voor je groentetuin gaan of eerst goed met je buren overleggen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:39

stitchlover schreef:
Kipjes!

Wij hebben een kinderhuisje op paaltjes gezet en daarna de ren eraan gebouwd. Ik heb er niet zo snel een foto van maar bij interesse kan ik er wel eentje maken.

alle ideeen zijn welkom!

@ nessah, ik neem er natuurlijk geen 300 dat is wel een ander verhaal. 3 krieltjes maken vast niet zo'n herrie. Uiteraard staan ze niet op de wind. Ze hebben een paar uur zon (niet in de volle zon) en zitten beschut tussen de aanbouw en het tuinhek, komt niet veel wind.

Citaat:
Anyway, de moestuin die we ook hadden is mislukt. Mams wou een moestuin en paps had besloten dat het vreselijk handig was dat de kippen dan de torretjes, spinnen en slakken daaruit konden pikken. Bleek niet zo goed voor de moestuin te zijn, dat is dus geen aanrader als je beiden besluit te nemen
daarom wil ik ook de keuze maken tussen groentetuin en kippenhok

Citaat:
Gut goede vraag. Het potten van rond de 40-50 cm doorsnede gok ik.
ik las eerder dat je er zo'n cementton voor nodig had en dat vind ik wel een beetje een te grote bloempot ;) http://hobby.blogo.nl/2009/09/28/zelf-pompoenen-kweken/ zie bij de reacties

bijgewerkt vanwege quotes
Laatst bijgewerkt door Zidore op 18-05-10 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:43

Mijn vader heeft bij ons in de tuin zelf het kippenhok gebouwd en ook het caviahok. Ik kan wel een foto maken als je wil. Wij hebben wel brahma's (groot formaat) en die zijn enorm :j.