Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:06

juval schreef:
moeilijk hoor, inslapen is een optie. en anders de rest van haar leven gemuilkorfd laten zijn...
de volgende keer kan het een kind zijn...

Een hond met jachtinstinct richt zich over het algemeen niet op mensen maar op (vaak kleinere) dieren met een bepaalde geur die aantrekkelijk is.
Aannemen dat het risico op het grijpen van een kind nu groter is, is echt onzin.
Honden weten heel goed onderscheid te maken tussen soortgenoten,mensen en (klein) wild.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:06

suusje26 schreef:
Niet meer los laten vind ik ook geen optie. Is ook geen hondwaardig bestaan!

Zijn er geen omheinde uitlaat plaatsen bij jullie in de buurt? Zoals hier op de veluwe hebben ze een stuk afgerasterd waar honden los mog lopen. Loopt natuurlijk ook wild, geen herten/zwijnen o.i.d maar klein wild. Wij proberen hier 1 x per dag heen te gaan, of na een ander losloop gebied omdat onze hond ook jaagt.

Jammer dat jullie een goed luisterende, sociale hond niet meer willen loslaten alleen omdat het aard van het beestje jagen is...

Tja, ik heb ook 2 honden die niet los kunnen.
Wij hebben wel een achtertuin waar zij los kunnen lopen.
Met de jongste viel het mee totdat zij laatst met een eekhoorn terug kwam, dus helaas ook voor haar.... niet meer los.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:07

Waarom een muilkorf als je de hond al aanlijnt? Bij bocht oid wat je niet kan zien roep je toch sws de hond bij je ivm verkeer/mensen die bang zijn voor de hond? Met een lijn kun je dan prima corrigeren als ze niet reageert op de stem.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:13

HBVisser schreef:
suusje26 schreef:
Niet meer los laten vind ik ook geen optie. Is ook geen hondwaardig bestaan!

Zijn er geen omheinde uitlaat plaatsen bij jullie in de buurt? Zoals hier op de veluwe hebben ze een stuk afgerasterd waar honden los mog lopen. Loopt natuurlijk ook wild, geen herten/zwijnen o.i.d maar klein wild. Wij proberen hier 1 x per dag heen te gaan, of na een ander losloop gebied omdat onze hond ook jaagt.

Jammer dat jullie een goed luisterende, sociale hond niet meer willen loslaten alleen omdat het aard van het beestje jagen is...

Dit ben ik niet met je eens.

Honden worden niet alleen maar moe en tevreden van los rondrennen.
Je kan met een speur of bijv. een longeerlijn nog heel veel doen.
Punt is dan wel dat je je hond moet laten werken om hem hetzelfde voldane (en misschien nog wel meer) gevoel te geven dat
hij ook zou krijgen bij loslopen.

Ik beweer ook niet dat een hond moe/tevreden wordt van los lopen. Maar ik denk dat in dit geval je deze hond er geen plezier mee doet om aangelijnd te houden. Ze kan niet "normaal" met andere honden omgaan. Ik denk dat je juist het tegenover gestelde bereikt, dat ze nog meer gefocussed is op het jagen en dat ze dan nog feller word, en dat ze het dan niet bij enkel een konijn laat maar dan misschien tegen kinderen te keer gaat. Het is en blijft het aard van het beestje.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:15

Skygirl schreef:
Waarom een muilkorf als je de hond al aanlijnt? Bij bocht oid wat je niet kan zien roep je toch sws de hond bij je ivm verkeer/mensen die bang zijn voor de hond? Met een lijn kun je dan prima corrigeren als ze niet reageert op de stem.

Nou mijn keuze om zoiets te doen, is dat mijn katten honden helemaal geweldig vinden en meteen naar een hond toe gaan wanneer ze de kans krijgen.. aangezien ze nooit een slechte ervaring hebben gehad met een hond.
(onze hond gaat altijd heerlijk knuffelen met de katten.. vandaar)
Neem aan dat er meer van zulke katten rond lopen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:05

uniekhorse schreef:
[..]
Nou mijn keuze om zoiets te doen, is dat mijn katten honden helemaal geweldig vinden en meteen naar een hond toe gaan wanneer ze de kans krijgen.. aangezien ze nooit een slechte ervaring hebben gehad met een hond.
(onze hond gaat altijd heerlijk knuffelen met de katten.. vandaar)
Neem aan dat er meer van zulke katten rond lopen.

Nou dan nog kun je je hond corrigeren tenzij ze echt heel hard komen aangerend, maar wij hebben dat soort katten hier idd niet. :)

Anoniem

Re: Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:23

Waarom verkies jij je hond boven je katten? Zijn je katten niet net zo belangrijk?

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:28

Kan er niet eens tegen als ik je verhaal lees.. Hoeveel diertjes zijn er nu wel niet gesneuveld door je hond? Muilkorf om en nóóit meer los.

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:30

sorry, maar na de eerste keer had je al maatregelen moeten treffen vind ik.
oftewel niet meer los,(al vind ik dat hij sowieso niet mag loslopen als hij niet naar de commando's luisterd, ookal doet hij dat misschien normaal altijd wel.. hij luisterde nu dus niet(zijn er vast die het daar niet mee eens zijn, maar dit is mijn mening) en ook evt thuis zo, dat hij niets kan aanrichten.(stuk afzetten, met goed materiaal uiteraard, waarin hij wel kan dollen, rennen e.d. maar niets kan aanrichten)
de hond van de buren van kennisen van ons (jack russel) is (verlpicht!) ingeslapen.
Hij had een klein jongetje gebeten, omdat die aan zijn voerbak zat (er zat niets in)jongetje was daar op bezoek met zijn ouders. jongetje had een paar hechtingen moeten halen, en via dokter bij politie terecht gekomen. en toen hebben ze de hond moeten laten inslapen.
Nu zijn het nog dieren (al vind ik dit zelf net zo erg!)vind dit niet zo kunnen...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:37

contact zoeken met een goede gedragstherapeut:

www.animalclick.nl

Jou hond heeft gewoon keer op keer succes gehad met het pakken van kleinere dieren. Mijn hond jaagt ontzettend graag op egelstjes en kauwt erop alsof het tenisballen zijn. Enige oplossing die daar voor is is zorgen dat hij geen egel te pakken krijgt, zodra hij een egel grijpt heet dit zelf belonend gedrag en gedrag wat belonend is zal herhaalt worden in de toekomst.

@ingace: dat jongentje had ook helemaal niks bij die voerbak van de Jack russel te zoeken, waarschijnlijk heeft die jack eerst waarschuwings singalen gegeven voordat hij beet (dat doet namelijk elke hond) en dat kind heeft die niet begrepen dus heeft de Jack gebeten. Dat is het grootste recht van die hond. Kind heeft daar niks te zoeken. Punt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:04

Ook ik adviseer een cursus gehoorzaamheid met de hond, en een versvlees dieet. Blijkbaar vind hij het gewoon heel erg lekker :j

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:10

suusje26 schreef:
Ik beweer ook niet dat een hond moe/tevreden wordt van los lopen. Maar ik denk dat in dit geval je deze hond er geen plezier mee doet om aangelijnd te houden. Ze kan niet "normaal" met andere honden omgaan. Ik denk dat je juist het tegenover gestelde bereikt, dat ze nog meer gefocussed is op het jagen en dat ze dan nog feller word, en dat ze het dan niet bij enkel een konijn laat maar dan misschien tegen kinderen te keer gaat. Het is en blijft het aard van het beestje.

Allereerst, het doodbijten van een prooi na de jacht is geen vreemd hondengedrag, als je erover nadenkt is het eigenlijk heel normaal.
Dus de felheid waar jij het over hebt zit hem puur in het jaag-gedrag.
Een kind zal zeker voor een kleinere hond nooit een prooi zijn, aangezien het bijten in dit geval jachtgerelateerd is en niet uit
angst of bezitsagressie zal de hond in kwestie niet "feller" worden aan de riem.

Wij mensen (ik incluis en ik sta nog voorop ook) vinden "de jacht" in hondengedrag ongewenst. Dat is het ook.
In deze maatschappij is geen ruimte meer voor een jagende hond. Er lopen katten rond, konijntjes huppelen soms in iemands voortuin.
Het is gewoon niet wenselijk als je hond daar achteraan wil.

Maar wat als de jachtdrift sterker is dan de aandacht voor het baasje?
Het zijn oerdriften, de hond wil niet gemeen zijn en is ook geen vals monster.
Hij wordt gestuurd door zijn driften.

Er zijn manieren om te zorgen dat jij als baas het allerleukste wordt van de hele wereld, leuker dan prooien.
Maar hier gaat ontzettend veel tijd, begeleiding en geld in zitten.
En dan nog is het de vraag of het bij jouw hond lukt.

Aanlijnen is mijn inziens de enige mogelijkheid. De hond heeft nu al 3 keer succes gehad bij het jagen, je hoeft geen helderziende te zijn
om te weten dat hij het weer doet als hij de kans krijgt.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:19

mijn vorige rottweiler heeft drie schapen te pakken gehad.
en let wel, hij was een schatje!!.
ik heb hem getraind tussen de schapen en kon hem op een gegeven moment ook weer los laten.
en dat bloed proeven...sorry...wat een onzin.
en hij heeft zijn hele leven ratten en muizen gevangen en het onze jack geleerd. die het weer aan de rottweiler die we nu hebben leert. en een kat hebben ze allemaal al een keer te pakken gehad. (drie rotts en een jack)
heel vervelend.
en nu kun je zeggen dat ze vals waren.....dat waren en zijn ze dus niet.
dit zijn vervelende situaties.
ik ben met ze gaan trainen tussen de dieren waarmee het fout ging.
enne...misschien kun je haar een keer in een hok met een schaap met lammeren zetten. aan de lijn. die zijn niet misselijk en kunnen je hond misschien corrigeren.
laat je niet gek maken. jullie hebben een hele fijne hond...met een probleem.
hebben wij die allemaal niet? problemen?
ik wens je heel veel succes.
mijn schapenbijter heeft zelfs in films voor tv gespeeld met kinderen en zonder.
en de acteurs waren stuk voor stuk weg van hem.
behalve Cas Jansen. die vond hem eng.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:27

Vrij simpel, aan de lijn houden, de hond is immers los niet te vertrouwen.
Als je 'm echt los wilt laten, muilkorfen. Stel je voor dat de volgende een kind is..

Vind het persoonlijk ook veel te laat, beest heeft 3x gebeten en nu pas bedenken wat te doen..
Cursus is een goed idee, maar ik zou persoonlijk een hond die 3x flink gebeten heeft nooit meer vertrouwen, 't zit er immers in.

Dat vleesvoer dieet is een beetje ver gezocht he? :+
Hond heeft een jachtinstinct, heeft er weinig mee te maken of ie een lammetje lekkerder zal vinden dan zn brokken :Y)

Skygirl: een muilkorft aan de lijn is wel degelijk nuttig. Als een hond 't wil, kan ie je echt wel omver trekken..
Met een muilkorf om kan hij als ie zich losgetrokken heeft alsnog geen schade aanrichten ;)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:30

Een paar jaar geleden heb ik een herplaatsherder genomen, teefje van 2 jaar dat in hartje Utrecht was grootgebracht en volgens de eigenaar geen probleem leek te hebben met katten.
Thuis, net uit de auto, rukt ze zich los van de riem en klom zo'n beetje de (best wel hoge) boom in mijn tuin in om de kat te pakken die daar heen gevlucht was voor haar.
In de dagen erna bleek dat ze alles wat geen hond of mens was beschouwde als prooi. Mijn paarden, de herten van de buurman, de schapen van de overbuurman, egels werden uit hun hol gegraven en ze liet ze nooit weer los.
Dit was niet iets wat ze aangeleerd had, het zat gewoon in haar karakter. Ik kon haar hiere gewoon niet houden, het risico dat ze ooit een keer uit zou kunnen breken was gewoon te groot. En dan...wat doe je met zo'n hond?
Het asiel was voor mij geen optie, heb met het asiel hier de ervaring dat ze alles beter weten dan de eigenaar en was bang dat ze zonder alle benodigde waarschuwingen geplaatst zou kunnen worden.
Uiteindelijk heb ik haar kunnen plaatsen als sporthond voor een jongen van 14 die graag zelf met een hond wilde gaan werken, ze kwam in huis bij zijn opa die al zijn hele leven in de hondensport zat en de combinatie dagelijks zou begeleiden. Verder zou ze buiten het trainingsveld nooit losgelaten worden.
Had ik een dergelijk betrouwbaar tehuis niet kunnen vinden dan had ik haar in laten slapen. Dat klinkt misschien hard maar ik moet er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan met zo'n hond als iemand niet volledig is voorbereid op de schade die een hond aan kan richten.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:32

suusje26 schreef:

Wil je dan dat ie los loopt en een keer een kind pakt? Aangelijnt lopen is echt niet zo vervelend hoor, desnoods gebruik je zo'n roller.
En als je hond teveel energie heeft, hondenschool (ook goed om 'm onder apel te krijgen ;) ) of naast de fiets laten lopen.

En eerlijk is eerlijk, een hond die een konijn, kip en lam gepakt heeft laat ik niet zonder toezicht samen met mijn hond spelen..

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:33

dblijham schreef:
Een paar jaar geleden heb ik een herplaatsherder genomen, teefje van 2 jaar dat in hartje Utrecht was grootgebracht en volgens de eigenaar geen probleem leek te hebben met katten.
Thuis, net uit de auto, rukt ze zich los van de riem en klom zo'n beetje de (best wel hoge) boom in mijn tuin in om de kat te pakken die daar heen gevlucht was voor haar.
In de dagen erna bleek dat ze alles wat geen hond of mens was beschouwde als prooi. Mijn paarden, de herten van de buurman, de schapen van de overbuurman, egels werden uit hun hol gegraven en ze liet ze nooit weer los.
Dit was niet iets wat ze aangeleerd had, het zat gewoon in haar karakter. Ik kon haar hiere gewoon niet houden, het risico dat ze ooit een keer uit zou kunnen breken was gewoon te groot. En dan...wat doe je met zo'n hond?
Het asiel was voor mij geen optie, heb met het asiel hier de ervaring dat ze alles beter weten dan de eigenaar en was bang dat ze zonder alle benodigde waarschuwingen geplaatst zou kunnen worden.
Uiteindelijk heb ik haar kunnen plaatsen als sporthond voor een jongen van 14 die graag zelf met een hond wilde gaan werken, ze kwam in huis bij zijn opa die al zijn hele leven in de hondensport zat en de combinatie dagelijks zou begeleiden. Verder zou ze buiten het trainingsveld nooit losgelaten worden.
Had ik een dergelijk betrouwbaar tehuis niet kunnen vinden dan had ik haar in laten slapen. Dat klinkt misschien hard maar ik moet er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan met zo'n hond als iemand niet volledig is voorbereid op de schade die een hond aan kan richten.

daar moet ik je wel gelijk in geven. bij sommige honden zit het er echt in.
maar niet bij alle honden die dit doen.
dat maakt het zo moeilijk om een oordeel te vormen en te geven
super van je dat je deze oplossing hebt willen en kunnen vinden

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:44

Chiqa schreef:
Waarom verkies jij je hond boven je katten? Zijn je katten niet net zo belangrijk?

heeft de TS dit gezegt ? ze probeert gewoon een oplossing te verzinnen en ik snap dat het moeilijk is , je hecht je aan je dieren.

@TS .ik denk dat als je je hond nog los wilt laten lopen je het misschien moet proberen met een gedragstherapeut, het is moeilijk zo iets af te leren maar misschien helpt dit . alles is te proberen en tja je hond kan er ook niets aan doen , dit is wat zijn instinct zegt.
ik hoop dat het je gaat lukken en anders is de laatste mogelijkheid aangelijnd houden , en als het dan nog niet gaat is er nog een mogelijkheid ,maar die mag alleen als er echt niets aan te doen is.

@loiz je zegt dat je het te laat vind maar ik denk dat de TS allang dingen geprobeert heeft, en tja bokt is er toch voor om je problemen te vertellen en tips te krijgen van andere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:48

__SavannaH__ schreef:
heeft de TS dit gezegt ? ze probeert gewoon een oplossing te verzinnen en ik snap dat het moeilijk is , je hecht je aan je dieren.

Nou omdat ze verbannen zijn uit de huiskamer?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:52

Liever verbannen dan gegrepen :\

TS heeft er wel degelijk goed over na gedacht. Ik vind nooit meer los lopen wel een goede optie. Desnoods koopt ze zo'n grote lijn. Muilkorf zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:56

judith370 schreef:
Liever verbannen dan gegrepen :\

Dat was niet mijn vraag. Mijn vraag is waarom de katten weg moeten en de hond nog in de woonkamer mag.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:57

Oke, nu snap ik het. Ik had een beetje te snel gelezen, Sorry.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:00

honden zijn gezelschapsdieren , begrijp me niet verkeerd katten kunnen dit ook zijn maar deze zijn meer op zichzelf , en hond heeft meer aandacht nodig. en als het niet ten koste gaat van de kat waarom zou het dan omgedraaid moeten zijn , dan kies je zoals jij het ziet dan toch weer meer voor de katten dan voor de hond.

waarom zou jij je katten boven je hond verkiezen dan ?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:01

__SavannaH__ schreef:
honden zijn gezelschapsdieren , begrijp me niet verkeerd katten kunnen dit ook zijn maar deze zijn meer op zichzelf , en hond heeft meer aandacht nodig. en als het niet ten koste gaat van de kat waarom zou het dan omgedraaid moeten zijn , dan kies je zoals jij het ziet dan toch weer meer voor de katten dan voor de hond.

waarom zou jij je katten boven je hond verkiezen dan ?

Was dat tegen mij?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:02

nee haha dat was niet tegen jou tegen chiqa