help aub! voordat het te laat is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:13

och jeetje onze poes is inmiddels 16 en wordt ook magerder, eet nog wel als een gek maar het komt gewoon niet meer aan.
gelukkig geen ziekte verschijselen en nog levendig,, loopt ook nog lekker buiten en klimt en springt voor zover ze dat nog kan, wel wat evenwicht verlies maar verder niet om je druk om te maken..

ik kan me wel een beetje voorstellen hoe het voelt om je maatje al 14 jaar bij je te hebben.
maar zoals wat ik hoor uit je verhaal denk ik toch echt dat zei de strijd heeft op gegeven, en nu graag rust zoekt om te sterven. ik zou zeggen laat de kamers en kasten open staan grote kans dat ze zelf gaat.

en wat is er nou mooier dan je poes laten gaan in eigen huis :)
sterkte :(:)

dorothea

Re: help aub! voordat het te laat is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:19

Ik hoop dat ze er bovenop komt. Hou haar lekker warm, en ga alsjeblief zo snel mogelijk terug naar de DA. Sterkte!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:23

_Stephanie schreef:
we moesten eerst kijken hoe het zo met haar ging omdat ze echt heeel erg zwak was, vanmorgen deed ze gewoon bijna niks meer...
als het vrijdag beter met haar ging moeten we dan bloed laten prikken dus dan zullen we het wel horen.
onze kat is al 14, dus ook een redelijke leeftijd.
ze heeft dit echt pas sinds vandaag! dus we houden haar nu ook zeker binnen!

Mirjamsel: bedankt voor de tip! zal het morgen proberen, ik denk dat ik dr nu even met rust moet laten?

Lijkt me wel :)

Mijn hond ging ineens op de mat poepen en plassen, niks meer eten (hijk an ook geen hard voer meer eten) en ineens niet meer lopen. Van de 1 op de andere dag lag hij op de grond te trillen en wilde niks eten of drinken. de DA zei dat we hem meteen in moesten laten slapen, maar dit konden we nog niet. Alles ook geprobeerd wat hij lekker vond. Op een gegeven moment ging hij wat tonijn uit blik eten (zit in vocht verpakt, dus kreeg meteen water binnen!). En later cruesli, dat is nu ook zijn voer. Wat verzacht met water. Het rijstewater hielp ook! Dus dat was zeker een goede tip :) Mijn hond was er na 2/3 dagen weer bovenop. Dus ik heb hoop voor je kat :)

Je hebt ook liever dat je je huisdiertje van de 1 op andere dag dood vindt dan dat je zelf de beslissing moet maken. Al is het ook niet fijn om je diertje te zien lijden ;( Het is moeilijk. Maar meteen in laten slapen zou ik ook weer niet doen, altijd even afwachten (tenzij je het meerdere malen gaat meemaken!)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:26

Een kat die steeds een plekje achteraf opzoekt is meestal een kat die zich klaarmaakt om te sterven...
Katten zijn dieren die niet snel laten zien wat er mis met ze is, ze zijn erg sterk en kunnen veel hebben. Maar een kat weet wanneer het voor zich over is en zal dan een plekje zoeken waar het alleen en rustig kan liggen om te sterven.

Ik hoop dat dat bij pluisje niet het geval is natuurlijk! Ik ben echt een kattenfan en toen mijn oude kat zich zo begon te gedragen dat hij steeds apart ging liggen is hij later ook overleden en dat is nooit fijn.

Veel beterschap met Pluisje :(:)

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:27

oow dat is dan wel fijn dat je hond er weer bovenop is gekomen! goed verzorgen en liefde hebben ze echt wel nodig nu!
ik vind het idd heel moeilijk om zelf de beslissing te maken! ben zo bang dat ik de foute keuze maak!
de dierenarts heeft gezegd dat we vrijdag moeten bellen als het goed gaat en terug komen als het slechter gaat dus afwachten...

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:27

Een kat boven de 10 jaar die afvalt met een goede eetlust heeft meestal een snel werkende schildklier. Daarbij kan er ook sprake zijn van diarree, overmatig miauwen en hyperactiviteit. 10% echter wordt sloom en heeft mogelijk ook obstipatieklachten.

ALTIJD bloedonderzoek bij zo'n kat laten doen op schildklierfunctie en nierfunctie. Een snelwerkende schildklier kan namelijk meestal erg goed met tabletjes geremd worden maar wacht niet totdat het katje uitgemergeld is want dan wordt het moeilijker het dier op de been te krijgen.

Een onderkoelde kat in een dergelijke conditie als beschreven gaat bij mij op de warmtemat en aan het infuus na uitgebreid bloedonderzoek. Verder dwangvoedering tegen leververvetting en indien dit niet wil dan maar via het infuus.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:30

@ lodo: bedankt voor je reactie!
onze kat ligt hier nu ook op de verwarmde vloer en af en toe loopt ze ergens anders heen!
als het vrijdag beter met haar gaat laten we idd bloedprikken om te kijken wat we er nog aan kunnen doen!
morgen ga ik gelijk een spuitje halen en haar eten en drinken proberen te geven!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:32

Ik denk dat je ongeveer wel doet wat je kan.
En ik denk dat je kat zieker is dan lijkt ofzo iets.
Misschien is ze gewoon bezig langzaam te sterven? Is natuurlijk nooit leuk om te horen, maar zo ging dat ook bij ons hondje.
Ik denk dat je der gewoon goed in de gaten moet houden en der gewoon der gang laten gaan.

Héél veel succes en ik zal duimen dat ze er gezond uit komt en dat jullie nog een tijd van der kunnen genieten, want een verlies van je maatje is nooit leuk.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:35

Aieshja schreef:
Ik denk dat je ongeveer wel doet wat je kan.
En ik denk dat je kat zieker is dan lijkt ofzo iets.
Misschien is ze gewoon bezig langzaam te sterven? Is natuurlijk nooit leuk om te horen, maar zo ging dat ook bij ons hondje.
Ik denk dat je der gewoon goed in de gaten moet houden en der gewoon der gang laten gaan.

Héél veel succes en ik zal duimen dat ze er gezond uit komt en dat jullie nog een tijd van der kunnen genieten, want een verlies van je maatje is nooit leuk.

ik durfde het niet tezeggen maar ik denk inderdaad ook dat ze al rustig aan bezig is met sterven. :(:)
veel sterkte TS ik hoop voor je dat het mee valt.
maar onthoud ze heeft een mooie leeftijd

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:36

Heel veel sterkte met je katje.
Hoop dat die er weer bovenop komt

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:47

Mag ik misschien hard overkomen omdat ik net bij mezelf dacht, dat als het katje al aan de oude kant is, en het is ziek, het zoekt misschien al naar een plekje om te sterven, is het dan misschien niet humaner om een spuitje te geven?
Ik bedoel dit zeker niet op een nare manier, ik vind het heel vervelend voor je. Maar dat is wat ik als eerste dacht toen ik het las.
En aan de andere kant, ik kan ook goed begrijpen dat je het gaat proberen te redden. Sterkte er mee! :(:)

edit: ik wou er nog bij zeggen, dat ik natuurlijk niet de precieze situatie ken, en er misschien te makkelijk over oordeel :)
sorry in dat geval.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:55

@ manon_king :maakt niet uit hoor, je mag gewoon je mening zeggen.
maar ze is sinds vandaag pas zo slecht... eigenlijk heeft ze al die 14 jaar nog nergens last van gehad.
dan vind ik het een beetje moeilijk om haar gelijk in te laten slapen...
we kijken het nog even aan hoe het verder gaat (als ze de nacht haalt)
en als het niet beter word laten we haar alsnog inslapen! we laten haar ook niet lijden hoor! maar om dr gelijk naar 1 dag in te slapen vind ik wel snel!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:58

Fijne reactie :) ik wist eigenlijk niet zo goed of ik het wel moest zeggen.
Succes en ik zal voor jullie duimen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:00

_Stephanie schreef:
maar om dr gelijk naar 1 dag in te slapen vind ik wel snel!

Dat vind ik ook hoor, geef het een kans. Wie weet is ze onderkoeld geraakt door de vele regen van vannacht, weet je hoe slecht weer het was?
Ik heb op die manier ook wel eens mijn kat aangetroffen hoor, is er ook weer boven op gekomen. Lekker warm houden en wat helpen met voeren.
Zou moet meteen opgeven, alleen niet meer snachts buiten maar las al dat je dat ook niet meer zou doen.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:04

Chiqa: gelukkig, ik begon al weer een beetje te twijffelen als sommige zeggen dat ze dr gelijk zouden inslapen.

ze geeft al meer reactie als je iets bij dr doet, (ze is nog al sjaggie altijd) en als je dr roept kijkt ze ook wel n beetje op, en dr ogen zien er ook al wat helderder uit. maar wie weet.
heb net gekeken of ze wou eten maar dat wou ze niet, en dwingen is nog niet zo makkelijk...

heb even wat foto's in me profiel gezet, kunnen jullie over wie we t hebben.. ;)

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 00:16

nou het voeren gaat niet lukken...
ze krabt en bijt de hele tijd, en als je het eindelijk in dr mond hebt spuugt ze het gelijk weer uit..je hebt net eens tijd op dr te laten slikken.
morgen maar met een spuitje proberen!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:34

Ja zou ik ook doen.
Laat ze maar lekker voor de nacht.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:42

hoi ik zou denk ik rustig afwachten zet wtater bij haar neer maar als ze zelf niet drinkt dan zijn ze meestal na drie dagen weg, paar keer meegemaakt ze zitten dan in een soort roes. Ik denk dat ze het niet gaat halen maar je kan het nog even aan kijken heb je geen druppel pipetjes nog ergens van een neusspray die even goed afspoelen en dan gebruiken dwangvoeren vind ik geen optie dat is het lijden rekken. het is heel vervelend allemaal maar als ze op is dan weet ze dat zelf ook. geniet gewoon nog even goed van haar, maak een paar foto's. en heel veel sterkte.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 01:23

Wat naar zeg. De tips zijn al gegeven en ik ben geen expert met katten. Ik wil je wel veer sterkte wensen want komende nacht en dagen zullen veel vragen van je. Maar je komt super over dus vertrouw op je gevoel.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:54

*stille meelezer*
hoe gaat het nu met je kat?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:00

Ts, ik ben heel benieuwd hoe het nu met je kat gaat, hoop al wat beter!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:17

Ook ik ben heel benieuwd hoe het gaat!

Maar ik wil wel even opmerken dat ik vind dat je een hele foute dierenarts hebt.
Als je in je openingspost niets overdreven hebt, vind ik dat
1 je dierenarts je direct langs had moeten laten komen, niet een paar uur later pas.
2 hij/zij de kat had moeten opnemen, eventueel aan infuus om vocht binnen te krijgen
3 óf voeding had moeten meegeven om te dwangvoederen.

Let op, dit is geen aanval op jou en je gezinsleden. Jullie hebben alles wat je kán doen, gedaan. Maar die dierenarts zou ik niet meer naar toe gaan en een andere zoeken.

Je zou toch denken dat een zeker al wat oudere kat, in een dergelijke situatie juist extra voeding nodig heeft als brandstof om de kachel wat op te stoken (lichamelijk)

Ik heb echt het gevoel dat je met een kluitje in het riet gestuurd bent, omdat de dierenarts zich had verheugd op vandaag lekker een dagje vrij. :n

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:20

x_Charlie schreef:
Eten en drinken in een spuitje in haar bekkie spuiten? Ze móet wel wat eten!

inderdaad Dwangvoederen, hebben wij ons konijn ook moeten aandoen,
maar t helpte wel ze moeten dan dus wel wat eten en drinken.

voer in een spuitje en aan de zijkant van het bekkie het spuitje doen beetje naar binnen duwen en leeg spuiten,
teminste leeg spuiten ligt aan de hoeveel heid je in het spuitje doet...

Heel veel succ6 met der, hoop voor jullie dat t goed komt!

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:24

Laika schreef:

Maar ik wil wel even opmerken dat ik vind dat je een hele foute dierenarts hebt.
1 je dierenarts je direct langs had moeten laten komen, niet een paar uur later pas.
2 hij/zij de kat had moeten opnemen, eventueel aan infuus om vocht binnen te krijgen

Hier kan ik me helemaal mee vinden. Het is inmiddels gebeurd, en ik hoop dat je kat de nacht heeft overleefd. Als je een spuitje hebt, kun je water mengen met een beetje suiker. Dit moet je dan via het spuitje in haar bekkie spuiten. Meestal krijgen ze hier iets meer energie van. Astronautenvoer zou helemaal super zijn. Dit kun je ook mengen met water en via het spuitje aan haar geven.

Helaas is er niet meteen bloed afgenomen, en weet je niet wat er aan de hand kan zijn met je poezel.

Ik wens je heel veel succes en sterkte toe... :(:)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:27

xxJacqyxx schreef:
Laika schreef:

Hier kan ik me helemaal mee vinden. Het is inmiddels gebeurd, en ik hoop dat je kat de nacht heeft overleefd. Als je een spuitje hebt, kun je water mengen met een beetje suiker. Dit moet je dan via het spuitje in haar bekkie spuiten. Meestal krijgen ze hier iets meer energie van. Astronautenvoer zou helemaal super zijn. Dit kun je ook mengen met water en via het spuitje aan haar geven.

Helaas is er niet meteen bloed afgenomen, en weet je niet wat er aan de hand kan zijn met je poezel.

Ik wens je heel veel succes en sterkte toe... :(:)

Klopt dit wilde ik ook typen, gebruik dan wel druivensuiker. Spuitje kun je halen bij de apotheek :)
Heel veel sterkte