Kater of poes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:01

ik dacht altijd dat poezen aanhankelijker waren dan katers. En dat je alleen met katers kans had op sproeien, daarom dat wij dit jaar een poes uit het asiel gehaald hebben.
een poes "nest" naar mijn mening harder dan een kater, maar heel zeker ben ik hier niet van want ken maar 2 katers en heb zelf altijd poezen (en nestjes)gehad... en die kater zijn pas na een jaar of 5 zo aanhankelijker geworden.

uiteindelijk zal het wel grotendeels afhangen van hget dier in kwestie, toen wij in het asiel waren was er een poes (nu de onze) die van zodra je het deurtje open deed en aaide langs je arm omhoog klom om kopjes te geven, maar even goed een katertje dat van zodra het aandacht kreeg kopjes gaf, zich vastklampte en niet meer losliet

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:03

ik heb twee poezen en 1 kater maar merk het verschil niet echt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:05

Ik denk dat het individueel anders is
Mijn poezen zijn allebei dus vrouwelijk, de zwarte is echt iedereen zn vriend maar de cyper is weer wat verlegener en trekt meer naar alleen mij toe

Misschien kun je kijken hoe de ouders van de kitten zijn, kittens met een mensgerichte moeder zijn zelf denk ook sneller mensgericht

petitparis schreef:
En dat je alleen met katers kans had op sproeien, daarom dat wij dit jaar een poes uit het asiel gehaald hebben.

Ja dat dacht ik dus ook, al ken ik ook wel iemand met poezen die sproeien als ze onrustig worden maar de kans daarop is met katers toch groter?

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:20

Thanks voor alle antwoorden.

Ben er nog steeds niet uit of het er nou één of twee moeten worden. Ene moment ben ik eruit dat het toch maar één wordt, volgende moment twijfel ik weer :=

Heb nog steeds een lichte voorkeur voor een katertje, maar het hoeft niet meer persé, dat is wel duidelijk geworden uit jullie antwoorden :D

Aan oudere katten, zeker uit het asiel, merk je waarschijnlijk snel genoeg of hij/zij aanhankelijk is, alhoewel een asielsituatie ook al wel kan vertekenen.
Maar laten kittens ook al zo duidelijk zien of ze aanhankelijk zijn? Nog tips om op te letten bij het uitzoeken?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:32

Twee katten is ZO leuk! Echt, zoals die van mij saampjes liggen te slapen, spelen, jagen, knuffelen wat dan ook
Echt geweldig :j
Dan zou ik persoonlijk wel 2 kittens nemen, dan krijg je meestal wat sneller echt een leuk koppel

Anoniem

Re: Kater of poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:36

er zijn ook bepaalde rassen die aanhankelijker zijn, zoals de siamees bijvoorbeeld :)

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:03

Alleen is mijn portomonnee helaas niet toereikend genoeg voor raskatten :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:05

Als je een kat naar buiten laat dan kun je er 1 nemen, moet ie de hele dag binnen blijven neem er dan 2 dan kunnen ze samen spelen. En zorg dan voor genoeg speeltjes, krabpalen en verstopplekjes anders gaat je behang, meubilair en nachtrust eraan :)

Er worden nog wel eens raskatten aangeboden ter herplaatsing, dus ze hoeven helemaal niet zoveel te kosten. Zijn dan wel vaak (jong)volwassen maar de kittentijd duurt toch maar kort en het scheelt dat ze dan meestal al wel hebben geleerd wat wel/niet mag :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:30

Ninaka schreef:
Alleen is mijn portomonnee helaas niet toereikend genoeg voor raskatten :o

Ook niet voor volwassen herplaatsers? Ik weet nog 2 hele leuke Ragdoll broers daar kreeg in van de week een maitje over en ze stonden gister nog op de site. Ook op MP staat een geweldige volwassen gecastreerde ragdoll te koop :9 :9
Tuurlijk zijn ze iets durder dan een kat uit het asiel maar je betaald geen 500 euro meer per kat.

Ik heb 4 weken geleden mijn poes laten inslapen en ben sinds 4 dagen bezitter van een ragdoll. Dit is een volwassen kater(bijna 3 jaar) wel gecastreerd maar hij is zo lief. Hij moet nog wel erg wennen maar merk nu al dat ie heel aanhankelijk is en daar staat het ras ook om bekend. Het is dat ik nu geen werk heb maar anders ging ik direct op zoek naar nog eentje.
Ze hebben wel lang haar maar zijn minder lastig te onderhouden dan een pers.

Ik merk zelf geen verschil tussen poezen en katers, in het ouderlijk huis hadden we 2 katers die ook allebei van knuffelen hielden.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:41

Wat grappig om hier de verschillen te lezen... Ik heb hier zowel ervaring met katers als met poezen, maar hier komt er geen kater meer in. Twee katers gehad, beiden plakten tot aan het irritante aan toe aan je en sproeiden ook (ook na het castreren). De poezen zijn super aanhankelijk, maar niet irritant aanhankelijk.

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:38

katers zijn over het algemeen veel aanhankelijker als poezen.
zowel poezen als katers kunnen sproeien, al heb je met katers wel wat meer kans daarop.
katers worden vaak groter, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur wat je liever hebt.
castreren van een kater is een stuk goedkoper, en kan eerder. (dus geen ongewenste nestjes).

of je er 1 of 2 wilt is ook wat je zelf het liefst wilt.
als je er 2 neemt heb je ook alle kosten 2 X.
maar zeker als je regelmatig van huis bent , zou ik toch 2 kittens overwegen,
mits je dat financieel aankan.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:03

Ik hoor zelf ook altijd dat katers wat aanhankelijker zijn...
Maar op de een of andere manier treffen wij altijd de NIET aanhalige dieren :( In het asiel zijn ze dan knuffelig en op het moment dat we thuis zijn is het over ;)
Jammer maar helaas, we hebben er echt al een aantal gehad, zowel kater als poes (wel altijd geholpen) maar knuffel exemplaren wonen hier niet...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:11

Katers zijn over het algemeen aanhankelijker dan poezen. Het kan natuurlijk voorkomen dat dit een keer andersom maar vaak zijn de mannetjes toch de echte knuffels.
Poezen zijn vaak wat meer op zichzelf gericht en komen om aandacht vragen wanneer zij daar zin in hebben en niet andersom. Vaak houd ik zelf meer van poezen omdat ik de 'arrogante' trekjes van ze enorm leuk vind.

Een kater castreren is goedkoper dan een poes laten sterriliseren, omdat een sterillisatie nou eenmaal een wat meer ingewikkelde ingreep is. Maar of je nou een poes of een kater neemt, geholpen moeten ze sowieso worden! Bij de katers scheelt het een hoop gesproei en bij de poezen een hoop hysterisch gedrag. En lijkt me niet dat je een nestje wilt..

Verder kan ik je toch alleen maar aanraden om gewoon te gaan kijken naar een kitten, meestal ben je op slag verliefd op 1 of meer ervan en dan kan het nooit fout zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:22

Mijn ervaring is dat katers aanhankelijker zijn dan poezen. Poezen zijn meer op zichzelf en komen minder snel bij je op schoot liggen. Ik heb hier maar één uitzondering op gehad, een poes die ook vreselijk aanhankelijk was.

@TS: ik heb 2 kittens die weg mogen. Het liefst wil ik dat ze met z'n tweetjes een nieuw (en goed!) thuis krijgen. Eén kitten uit het nest wegrukken en in z'n uppie laten opgroeien, vind ik altijd erg sneu. Dus als je belangstelling hebt? ;)