konijnen tandjes verwijderd en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: konijnen tandjes verwijderd en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:38

Dat dure spul is wel het beste ja, ben de naam ook even kwijt.
Hooithee is goed voor diarree, heb ik ook bij Dusty (cavia) gegeven. Maar ik zou toch even de DA bellen. Bij hem kwam het nml door teveel groenten, en dat is niet zo erg, maar dat heeft jou konijn niet gehad geloof ik dus toch even bellen lijkt me verstandig.
Olvarit heeft niet alles wat hij nodig heeft dus zou dat niet meer geven en overgaan naar dwangvoer van de DA.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:40

net even een vriendin gebeld die ook veel van konijnen weet, kan ook van de antibiotica komen, die ze natuurlijk gehad heeft voor haar tandjes.
ze heeft natuurlijk ook ineens ander voer gehad, veel groente en andere brok waarschijnlijk. Heb haar natuurlijk opgevangen en weet niet wat ze daarvoor kreeg, dus wat ze gewend is. Nu overgaan op ander dwangvoer van de da is ws ook niet bevorderlijk, want dat wordt de zoveelste verandering in korte tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:54

Probeer de tip met de zachtere brokjes eens. (die staat een paar reacties terug :) ) Hooi zou ik wel gewoon blijven voeren. Dat eet ze goed las ik. Dan heeft ze in ieder geval iets binnen.

Klinkt cru: maar kun je proberen of je vaste brokjes in haar mondje kan krijgen? zodat ze die opsabbelt en toch met haar kiezen op knabbelt? Dan heeft ze mischien door dat ze die toch op kan eten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-10 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:08

de brokjes weken heb ik gister al gedaan en vanmorgen vroeg ook. Hooi ligt ook gewoon genoeg in haar kooi, dus dat krijgt ze ook, weet alleen niet of ze voldoende binnenkrijgt vandaar dat ik wat hooithee erbij voer. Brokjes ga ik nu even mee wachten, kan ze wel zelf pakken als ze wil maar omdat dat ook weer voor diarree kan zorgen laat ik dat even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:10

ik hoop dat het goed komt :) (ik zag net dat ik een verkeerde smily geplaatst had, gelijk even veranderd).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:10

De diarree kan ook komen doordat ze veel vocht binnen krijgt. (geweekte brokjes)
En de hooithee is niet echt voor het hooi binnenkrijgen, want hooi heeft niet echt een voedingswaarde geloof ik, maar meer voor de tanden (kiezelzuur).

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:18

Ik zou niet teveel olvarit gaan geven maar liever critical care(verkrijgbaar bij je da, en anders kunnen ze het zo voor je bestellen bij AUV), hier zit namelijk veel meer vezels in en houd de mgdk in beweging. Olvarit is veel te nat!! Laat een konijnenkenner het maar niet horen!!
Brokken hebben konijnen niet eens zozeer nodig, maar wel hooi!!
Ik neem aan dat de voorste tanden zijn verwijderd, deze zouden weer kunnen aangroeien als de wortel niet goed is verwijderd of is aangebrand.
De kiezen zijn als het goed is dan ook weer goed geslepen en moeten ze gewoon kunnen eten...

ps. de critical care kun je dus dwangvoederen. Dit is een compleet voeder voer konijnen en knaagdieren!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:08

Critical care of science recovery zijn de twee gangbare soorten voor dwangvoeding van konijnen. Overigens wordt het mengen van zulk voer met een beetje olvarit ook wel aan geraden door sommige goede konijnensites, het zorgt namelijk dat het spul makkelijker uit het spuitje komt. Toen mijn voedster na haar operatie ook dwangvoeding nodig had, had ik eerst steeds verstopte spuitjes voor ik dat ontdekte.

De combinatie van antibiotica en een afwijkende voeding op dit moment kan makkelijk wat diarree veroorzaken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:11

Hoe is het nu? Zolang de diaree er niet uitspuit zal het wel meevallen, het kan ook nog een reactie op de narcose zijn. Paardebloemen kun je ook plukken en geven, dat heeft een geneeskrachtige werking. Let alleen op met het steeltje van de bloem dat kan in grote hoeveelheden diaree veroorzaken.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:12

Je kunt i.p.v geweekte brokjes ook Critical Care halen bij de dierenarts. Dat is een soort slobber voor herbivoren welke gedwangvoederd moeten worden met spuit. Je kunt het dik maken en dun. Het konijn moet wel degelijk kauwen omdat het boordevol vezels zit. Meer dan in de grasbiksjes van het reguliere voeder.

Ik heb het ook in huis en heb al menig konijn van mij daar mee gered. Juist omdat het boordevol vezels zit helpt het om de darmflora van een konijn weer op gang te brengen. Ik heb het ook al gebruikt bij konijnen met diarree.

Afbeelding

Overigens heb ik de Critical Care later aangevuld met een beetje olvarit wortel en in een bakje gedaan in de kooi. Toen de konijnen aansterkten gingen ze er zelf van eten door de lokkende geur van de wortel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 17:22

Gaat al weer ietsje beter, keutels zijn nog erg zacht, maar zijn nog bolletjes. Ze is ook weer ietsje alerter dan vanmorgen. Critical care heb ik inmiddels ook van een vriendin gehad, dus geef ik nu ook klein beetje van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 03:20

ah super! en heeft ze er wat van op :) ?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:10

mooizo, ik zou haar goed in de gaten houden want het kan zo weer de mist in gaan. Succes!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 08:20

hou haar ook goed in de gaten hoor, maar gaat goed nu.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:55

En hoe gaat het nu? Eet ze alweer zelfstandig? :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 15:12

ja ze eet helemaal zelf en we zijn ook gestopt met de pijnstiller. Helemaal opgeknapt dus, ze mag op zoek naar een leuk plekje!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:16

Ik wou net zeggen, je moet ook niet teveel olvarit e.d. voeren, want dan zijn ze daar al vol van en gaan ze niet proberen om zelf te eten..
Die van mij eet nu ook weer zelf. Alleen was de boel bij die van mij ontstoken, ben nu zelf AB aan het spuiten, en nog pijnstilling. Binnenkort weer op controle.. Hopen dat het dan goed is..

Ze moet ook nog gesteriliseerd worden eigenlijk, maar zie er enorm tegen op zoals dat nu gaat. Maar goed, ze is nu echt heel vaak schijnzwanger, wat ook niet goed is..