Gerbils in groepje houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 02:31

bosmonster schreef:
ik lees net dit op internet (bron:http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/28188-de-gerbil-als-huisdier.html)

RangordeOp een gegeven moment zal het vrouwtje gedekt worden en +/- 24 dagen laten
zullen er 2 tot 11 jongen geboren worden. De groep, die inmiddels uit ongeveer 6
tot 7 gerbils bestaat zal veranderen. In tegenstelling tot bijv. muizen en
ratten krijgen in een gerbilgroep alleen het ouderpaar jongen. Vader zal zijn
dochters niet dekken, om de simpele reden dat deze geen cyclus krijgen zolang
het dominante vrouwtje aanwezig is. Om dezelfde reden zullen de jonge mannetjes
hun zusjes niet dekken. Ook de moeder zullen ze met rust laten uit respect voor
de rangorde. Soms zijn er jonge mannetjes die toch de moeder proberen te dekken.
Meestal wordt dit door de vader verhinderd. Hij zorgt ervoor dat de rangorde
gehandhaafd blijft. De situatie wordt anders je pa verwijderd. Dan schuift alles
op. De sterkste zoon uit het eerste nest zal het dominantste mannetje worden en
dus ook zijn moeder dekken. Als u moeder uit de bak haalt zal 1 van de oudere
dochters een cyclus krijgen en dus vaker gedekt worden.

dat zou dan betekenen dat ik ze wel samen kan blijven houden :)+
maar desondanks hoor ik nog graag andermans ervaringen, dus post je ervaring a.j.b!! :j

Ik zou er niet teveel vanuit gaan dat dat ook zo werkt in gevangenschap.
In het wild zal een hengst zijn dochters ook niet dekken maar in gevangenschap gebeurd dat wel degelijk (ookals de hengst vanaf conceptie bij de merrie en veulen is gebleven).

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:10

Houd gerbils astjeblieft per 2 en niet meer of minder. Ook om ruzie's te voorkomen.

Miepmiept

Re: Gerbils in groepje houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:38

Ja en als er eentje doodgaat? Ik vraag me toch af hoe jullie dan willen koppelen of oudere leeftijd zonder dat ze elkaar afmaken?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:25

Indra schreef:
Ja en als er eentje doodgaat? Ik vraag me toch af hoe jullie dan willen koppelen of oudere leeftijd zonder dat ze elkaar afmaken?

Dat heb ik al meerdere keren meegemaakt en wil de ene koppeling niet lukken dat zoek ik een ander Gerbil met een geheel ander karakter om het bij de "probleem Gerbil" Nog een keer te proberen.
Ik heb zelf ooit een keertje een opvang Gerbil gehad van 5 jaar die echt bij geen enkele Gerbil te koppelen viel ook kleintjes/pups viel ze zonder pardon aan. Ik heb haar toen samen met een ander "probleem geval" 3 maanden in een split gehad en daarna ben ik voorzichtig een koppel poging aangegaan en die verliep prima. Ze zitten nu een half jaar later nog samen :j
Ik ben nog nooit een Gerbil tegengekomen die niet te koppelen viel, lastige Gerbils en "probleem gerbils zat, maar geduldig zijn is met die lastige Gerbils het wondermiddel.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:33

Hmm oké. Ik ben er toen ook maanden mee bezig geweest en ja kijk, jij hebt een fokkerij dus gerbils genoeg, maar ik ga geen gerbils blijven kopen als een koppeling niet werkt. :P

Belangrijke tip; Als je aan gerbils begint, neem er dan van een fokkerij, mocht de ene dan doodgaan kan de fokkerij je misschien helpen met koppelen daarna! Scheelt behoorlijk wat frustraties en rook uit je oren. :o

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:30

Indra schreef:
Hmm oké. Ik ben er toen ook maanden mee bezig geweest en ja kijk, jij hebt een fokkerij dus gerbils genoeg, maar ik ga geen gerbils blijven kopen als een koppeling niet werkt. :P

Belangrijke tip; Als je aan gerbils begint, neem er dan van een fokkerij, mocht de ene dan doodgaan kan de fokkerij je misschien helpen met koppelen daarna! Scheelt behoorlijk wat frustraties en rook uit je oren. :o

Wij doen dat inderdaad ook als "dienst" :j
Meestal als er een Gerbil gezocht wordt omdat er 1 overleden is adviseren wij dat de huidige Gerbil een weekje of 1 1/2 bij ons blijft zodat wij de koppeling doen :j

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:00

Super service! Ook weer een reden om ze niet in de dierenwinkel te halen. :P

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:01

We hebben definitief de knoop doorgehakt: we zoeken voor alle mannetjes een goed tehuis. Voor eventueel geinteresseerden staat mijn pb open :-)