WAt is een must have voor een konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SjakieXX

Re: WAt is een must have voor een konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:49

Ja, dat klopt idd ook, maar ik bedoel meer, van als hij er niet aan knaagt, maar er wel mee speelt. Ik had het nu ik het nalees een beetje raar beantwoord.. Sorry

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:07

ik heb een grote ren met daarin een aantal wilgentakken, die vinden ze echt leuk!

Daarnaast had ik verschillende balletjes, maar aangezien de konijnen nogal graven, liggen die dus ergens onder het zand inmiddels...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:47

Ik heb een van mijn konijnen een keer een knuffel gegeven, dit was een groot succes, van de knuffel is niks meer over :D

Nu heb ik in de ren voornamelijk speelballetjes met belletjes er in, dat is een groot succes! Ook zet ik er af en toe een doos in, daar is binnen de kortste keren niks van over!

Wilgentakken zijn ook succes inderdaad, maar ik zou die niet in de winkel halen. Daar betaal jij je scheel aan en er is zo niks van over...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:24

Hieronder mijn ren :)
*Ze zijn nog niet zindelijk, dus overal keutels ;) Maar ruim het netjes aan het eind op en leg het op een hoopje. Als iemand nog meer tips heeft :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:52

grappi, dat konijn dat op de laatste foto onderop geplet wordt (:D) heb ik ook. Die is inmiddels wel veeel groter, maar zag er net zo uit toen ze klein was!

Dat balletje heb ik ook, vonden ze erg leuk, totdat het begraven werd :Y)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:01

haha ja in verhouding heeftie nog weinig echt vlees, zeker in het begin :P Maar nu begint het al een echt konijn te worden, en dat is nog de man ook nog ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:09

Zijn wc rolletjes niet schadelijk voor een konijn?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:11

Wat ik begrepen heb kan het prima, alleen niet teveel als ze het op eten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:11

Oké, dan ga ik het proberen. Dank je voor het antwoord.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:12

Wilgentakken.. Daar moet ik toch eens achteraan! :))
Hier heb ik al verschillende dingen geprobeerd maar eigenlijk liggen ze de hele dag in de schaduw in een hoekje.. :+
Luie beesten!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 17:49

Hier heb ik ook wilgentakken. Maar leggen jullie deze gewoon neer op de grond?
Hebben jullie alle de konijnen zindelijk? Mijne zijn dat niet namelijk. Voorheen liepen ze in heel de tuin nu hebben ze een ren (hond en konijnen konden niet samen)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:55

mijne zijn zindelijk, zelfs als ze in de ren zijn gaan ze naar binnen naar het nachthok op hun behoefte te doen, heb leuke dingen voorbij zien komen, maar op de een of andere manier hebben de kanaries en de voilliere ernaast nog steeds de grootste aantrekkingskracht bij die van mij

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 17:57

Ik heb nu ook een ren waar ze inprinciepe 24 uur per dag in kunnen. Alleen is de trap bij het nachthokje. Onder het hok kunnen ze ook beschut zitten.
Wat vinden jullie alleen overdag naar buiten of ook in de nacht?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:28

bij mij snachts naar binnen omdat de buiten ren niet dicht is van boven en er erg veel katten in de buurt rondlopen, maar als de buitenren helemaal dicht zou zijn dan gaan ze ook snachts naar buiten...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:19

Lekker dag en nacht. De konijnen lopen lekker continu in een ren en als ik thuis ben mogen ze los in de tuin. Mijn ren is niet overdekt maar we hebben zelf ook 3 katten dus het konijn is het gewend. M'n nieuwe konijn moet er nog aan wennen maar die zit nog binnen van alle stress enz.
Maar dat komt vanzelf wel, de katten hier doen er helemaal niks mee en ik heb ook geen last van roofdieren.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:23

ja de katten in mijn buurt zijn nogal moordlustig dus het hok gaat snachts dicht...

plus het feit dat er een half jaar geleden een paar nachten achter elkaar "iets" heeft geprobeerd zich naar binnen te graven in het hok dus dan maar veiligheid voor alles en alleen overdag naar buiten...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:35

Gelijk heb je! Tja, die kleine kat van mij is echt een monster en laat andere katten bijna niet in de tuin toe. Tenzij hij binnen zit natuurlijk. Die kat van de buren was eerst erg bang voor de konijnen maar heeft nu ook al een paar keer in het hok gelegen hoor. Lekker warm.
Die konijnen maakt het niet veel uit die gaan hun eigen gang.
Ik had eerst een zwart-wit konijn ook en toen was het drie op een rij.
Een zwart-wit konijn, een zwart konijn en een zwarte kat.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:39

haha das wel leuk ja. helaas kan dat hier niet.

maar smorgens rond 8 uur doe ik het hok open en savonds rond 23 uur meestal weer dicht, dus ze zijn lang genoeg buiten...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:57

mijne zijn volgens mij niet allemaal zindelijk,, maar ze zitten op zand en ik hark gewoon 1 keer per week de ren, dan zijn de meeste keutels er wel uit. ze plassen wel in het hok dat in de ren staat. zal van de week wel eens een foto uploaden, ben best trots op mn zelf gebouwde ren :D

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:54

ChantalSmook schreef:
gewoon een stuk hout/ takken kun je dus aan de konijnen geven om te knagen? Ik heb een groot knaagblok voor konijnen en lees overal dat het niet goed voor ze is, maar ze knagen er wel flink aan. Is dat dan een prima alternatief? Want in principe horen de tanden zelf af te slijten toch? Bij mijn oudere konijn stond het gebit scheef en moesten ze eens in de maand/6 weken naar de dierenarts om de tanden te slijpen. Dus als het uit zichzelf gebeurd is het ontzin om echt een knaagsteen erin te leggen, tenzij ze het gewoon leuk vinden toch?

Een knaagsteen is niet goed omdat omdat ze er blaasgruis/stenen van kunnen krijgen, het bevat teveel calcium.
In principe hoort het gebit bij voldoende kauwen vanzelf netjes af te slijten. Het allerbelangrijkste voedsel is daarom ook hooi, zodat ze veel kauwbewegingen maken.
Als de tanden en kiezen niet de juiste stand hebben zullen de problemen steeds terug keren, een optimaal dieet kan het proces dan alleen vertragen. Als het de voortanden zijn die verkeerd staan kunnen die verwijderd worden, dan is het konijn er met een operatie voorgoed vanaf.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:01

een knaagsteen is idd slecht. ik heb menig konijn dood zien gaan door dit "leuke atribut wat een konijn echt moet hebben volgens de dierenwinkel" simpelweg omdat mensen het niet weten en vaak niet komen met een beetje plasproblemen...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:10

Bij welke winkel (online) kopen jullie konijnenspeelgoed?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:18

ik ben best tevreden over zooplus.nl vandaag mijn pakketje binnen gehad :) . Als je leest bij recensies klopt het eigenlijk wel, sommige is niks en sommige harstikke goed :) Wat doen jullie met regen? Nu zitten ze de hele dag int hok, vind dat ook maar sneu.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:19

Mijn konijnen zitten altijd binnen. Heb geen tuin...
Dus zij hebben nergens last van.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:25

Oh kijk dat is handig. Ja hier mogen ze niet binnen.
Hoe lang duurt het voordat konijnen zindelijk kunnen worden?
Ben nu 3 weken bezig met alle poep te verplaatsen, maar voglens mij hebben ze het niet echt door :P