Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:12

De laatste keer dat ik de dierenambulance gebeld heb werd ik ook niet vrolijk.

's Ochtends in de trein zag ik een beagle lopen in the middle of nowhere. 's Middag zie ik dezelfde beagle weer lopen vlakbij ons huis, ongeveer 5 kilometer verderop. Nou weet ik (eigen ervaring :D ) dat deze honden slecht los kunnen lopen en echte weglopers zijn. Waarschijnlijk was iemand deze hond dan ook kwijt. Ik heb geprobeerd om de hond te vangen, maar zoals een echte beagle betaamt wilde hij niet komen, ook niet met brokjes. Toen de dierenambulance gebeld, maar deze wilden niet komen omdat de hond MISSCHIEN wel weg was als zij ter plaatste kwamen (en ik had 'm heus wel een hele poos in de gaten willen houden zodat dit niet kon gebeuren). Dat was het, niet eens een notitie of iets dergelijks! Stel nou dat de eigenaar daar heen zou bellen dan zouden ze dus gewoon zeggen dat ze geen flauw idee hadden ofzo? Ik vond dit echt zo raar! De hond wilde echt niet komen dus uiteindelijk heb ik hem maar laten lopen. Maar als de dierenambulance zo met mijn weggelopen hond om zou gaan :(

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:14

weet ik wij hebben daarin tegen ook een regering van lik me vesie
daar kunnen de mensen van de ambulance ook niks aan doen

maar daar in tegen had die vrouw van de alarm centrale wel vriendelijker mogen doen in dit verhaal en normaal kunnen vertellen waar ze wel terecht kan waar ze het arme dier kan laten helpen zodat die daarna weer vrij rond kan lopen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:14

Hmm..ook eens zoiets aan de hand gehad..

Was een eend aangereden en dr achterkantje lag open. Ik was op de fiets, dus kon dr niet meenemen en wist ook niet wat ik ermee moest. Ze keek me ook echt zo aan van: help me! Dus ik de dierenambulance gebeld.

Toen ik een uur later ging kijken lag de eend er nog steeds en inmiddels dood. Heb me toen echt vreselijk gevoeld.. Je probeert iig iets te doen en dan is het niet belangrijk genoeg ofzo..Arm dier, vond het zo ontzettend zielig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:17

Iris82 schreef:
Als je bij mij terecht was gekomen dan waren de opties:
- Jij vangt m en ik zorg ervoor dat ie gehaald wordt
- Jij kan m niet vangen en ik stuur je door naar de DB om een vangkooi te regelen ed
- Jij wil m niet vangen en wordt boos dat ik zeg dat je m moet vangen en gooit de hoorn er op
- Ik krijg de instructie van het asiel dat ze voorlopig echt geen katten kwijt kunnen en vraag je om over een paar dagen nogmaals te bellen als de kat nog steeds mankt

Optie 1 is niet te doen, niet zonder tenminste een paal met vanglus eraan :P
Optie 2 had ik prima gevonden, is waarschijnlijk wat er nu uiteindelijk gaat gebeuren :D
Optie 3 had je bij mij niet te horen gekregen, ik zou het beestje met alle liefde vangen, als ik er maar de mogelijkheid toe heb :D
Optie 4 is gelukkig niet genoemd :) Poezel gaat ook opgehaald worden door Stichting Zwerfkat Rijnmond :)

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:23

Er had ook nog een andere optie bij moeten staan nl: De kat wordt gevangen en opgehaald en door het personeel van de dierenambulance naar een meewerkende dierenarts gebracht om nagekeken en behandeld te worden, meteen gesteriliseerd en naderhand weer terug gezet!
Althans zo zou het moeten! Dan heb je een goedwerkend instituut...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:25

Tja ik zou dolgraag willen maar wij mogen gewoon niet zelf vangen ook al willen we dat best wel doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:26

Fijn dat je er nu toch uit gaat komen TS. Heel vervelend als je zo'n zwervertje ziet dat pijn heeft en waar je gewoon het gevoel hebt dat je er iets mee moet.

Ik heb zelf 5 jaar lang voor de DA gewerkt, soms wel 50 uur in de week. Soms wel 60 telefoontjes per dag. En ik weet meer dan zeker dat daar minder dan 5% een ontevreden gevoel aan over heeft gehouden. En dat gevoel werd dan vaak veroorzaakt door onbegrip (waarom halen jullie geen loslopende zwerfdieren op?) en frustratie (waarom duurt het zolang voordat jullie mijn gewonde zwerfduif ophalen?).

Soms had ik wel 8 ritten vooruit gepland liggen, die allemaal volgens de melders evenveel spoed hadden. En dan komt er een echte spoedrit tussendoor! Nou dan mag je weer iedereen bellen dat het nog later wordt. En blij dat ze allemaal zijn. Ik ben zo vaak uitgescholden en afgezeken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:27

bnb schreef:
Er had ook nog een andere optie bij moeten staan nl: De kat wordt gevangen en opgehaald en door het personeel van de dierenambulance naar een meewerkende dierenarts gebracht om nagekeken en behandeld te worden, meteen gesteriliseerd en naderhand weer terug gezet!

Hoe vaak moet ik het nou nog zeggen..?
Ik zou wel willen maar dat mag gewoon echt niet..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:29

heel herkenbaar!

hier zijn ze ook zo verschrikkelijk laks!
ik had toen dienst (beveiliging) en er liep een hond op het bedrijventerrein midden op de weg
precies een hoofdweg waar ook bussen enz rijden
dus ik dacht laat ik t hondje vangen en brengen naar het asiel +/- 300m verderop
hondje was een bijter en liet zich niet vangen

heb nog een bus staan tegen te houden zodat die het hondje niet plat reed dus ik DAmbu bellen
nou meneer kwam niet zijn bed uit om achter een hondje aan te gaan rennen :7
pardon :?

hij zei dat ik hem zelf maar moest vangen en ik een kooitje bij hun op het erf (+/- 500m verderop van waar ik stond) moest zetten

wat ik ook zei, die chagerijnige luie vent kwam echt niet! :n
uiteindelijk heb ik met heel veel pijn en moeite de hond in mijn auto weten te krijgen en er weer uit (kreng bijtte steeds) en met nog meer pijn en moeite in de kooi

ik had ook mijn telefoonnummer achter gelaten omdat ik wou weten hoe het afliep
nou ze hebben nooit meer wat laten horen :(

en zodra ze komen collecteren voor de dierenambulance dan krijgen ze dit verhaal van mij en 0 euro!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:30

Nou, ik heb die vreselijk onvriendelijke dame wel geventileerd dat ik het een merkwaardige gang van zaken vind zo. En achteraf, als mevrouw had geluisterd, had ze mij 15 minuten telefoneren kunnen besparen door mij direct naar stichting zwerfkat door te verwijzen :) Ik zou mij echter nooit verlagen tot schelden.

Ik zie poezel net weer voorbij hinkelen, maar zodra hij/zij me ziet rent hij al hinkend gauw weg..

Misschien toch maar eens kijken of ik het beestje op zijn gemak kan stellen door wat voer neer te zetten morgen :)

Iris82

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:34

Voer is gewoon het lijmmiddel... zelfs voor hele bange katten. :)
Veel sterkte met de kat. ;)

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:35

Iris82 schreef:
bnb schreef:

Hoe vaak moet ik het nou nog zeggen..?
Ik zou wel willen maar dat mag gewoon echt niet..

Ik zeg ook dat het zo zou moeten zijn en ik weet dat het niet mag.
Waarom eigenlijk niet en wie ziet nou als er soms een uitzondering wordt gemaakt?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:36

Iris82 schreef:
Voer is gewoon het lijmmiddel... zelfs voor hele bange katten. :)
Veel sterkte met de kat. ;)

Zou het helpen zodat ze het dier dan wat makkelijker kunnen vangen?

Normaal voer ik ze niet bij dus, maar als het helpt om het beestje ietsjes makker te krijgen wil ik het wel proberen :)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:37

Nou ik snap best dat ze niet komen! Je belt zelf toch ook alleen een ambulance als er spoed is? Vind niet dat een ambulance bij ieder mank dier op moet komen draven.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:38

Ik heb dat met de dierenbescherming gehad, vond een hond die midden op straat liep (provinciale weg) ik moest met mijn paard weg en het was een onchristelijk tijdstip (geen gehoor bij de dierenambulance en de dierenbescherming)dus hond in de box gezet met water en eten en op weg met paard, onderweg contact gezocht en mij werd via een bandje verzocht tussen 13.00 en 14.00 uur contact op te nemen, niet echt bereikbaar dus.
Later geprobeerd en ook inderdaad een niet al te vriendelijke dame aan de telefoon, ze konden mij niet helpen dus ik moest de hond maar naar het asiel brengen of weer loslaten :x
Toen ik weer thuis kwam dus hond weer in de auto gezet, inmiddels aangemeld bij Amivedi en richting asiel gegaan, daar kon ik de hond achterlaten maar ik moest wel betalen omdat dat nou eenmaal de regel was als je een dier aflevert :$ wederom uitleggen dat ik de hond van de provinciale weg had gehaald voor er ongelukken zouden gebeuren maar ik heb moeten praten als brugman om de hond daar te kunnen laten, ook vermeld dat ik de hond al bij amivedi had aangemeld.

Uiteindelijk heb ik er echt uren werk aan gehad, niet dat ik het erg vind maar de manier waarop het allemaal gegaan is vond ik gewoon teleurstellend.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:41

Tallie1979 schreef:
Zou het helpen zodat ze het dier dan wat makkelijker kunnen vangen?

Normaal voer ik ze niet bij dus, maar als het helpt om het beestje ietsjes makker te krijgen wil ik het wel proberen :)

Ja zeker wel. Sommige katten zijn van mening dat ondanks dat een blikje lekker ruikt, het mogelijk wel een heel gevaarlijk item kan zijn waar dagen naar gestaard moet worden. Als ze dan eenmaal besloten hebben dat het niet aanvalt, wegloopt, giftig is, ontploft, of een pil bevat, dan willen ze het graag eten.

Dus als jij ze daar al van overtuigd hebt, dan lopen ze waarschijnlijk sneller de vangkooi in. :)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:42

Wij (regio Alphen ad Rijn) rijden in principe ook niet voor loslopende katten maar zodra een dier gewond is spelen er andere regels en mogen wij een dier meenemen. Omdat we verplicht zijn zorg te bieden aan gewonde dieren, ook als er niet direct een eigenaar van is te vinden.
Probleem met zwerfkatten is vaak dat mensen willen dat je ze komt halen, maar als zo'n dier niet aantoonbaar ziek is MAG je hem NIET meenemen als ambulance omdat je dan theoretisch een dier zou kunnen stelen. Als het dier gewond is overschrijdt dat deze regel omdat er sprake is van een noodsituatie.
Wat betreft de zaak van TS zouden wij dus zeker wel gekomen zijn, maar over de DA in Rotterdam heb ik wel meer slechte verhalen gehoord. Wij werken in Alphen via dezelfde centrale als rotterdam en de centralisten reageren vaak verbaasd als wij gaan rijden voor een beestje en dan zeggen ze nou dat doen ze hier in rotterdam niet hoor....

Maar het is jammer en vervelend voor TS dat ze niet netjes is behandeld en jammer voor de wel goed draaiende ambulances op wie dit soort dingen afstraald.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:45

JessicaD88 schreef:
Nou ik snap best dat ze niet komen! Je belt zelf toch ook alleen een ambulance als er spoed is? Vind niet dat een ambulance bij ieder mank dier op moet komen draven.

Kort door de bocht ben jij zeg :) Heb je wel gelezen hoe de situatie is? Ik zou met alle liefde het dier vangen, het laat zich echter niet vangen ivm wild zijn. Dus dan maar laten lopen met het risico dat het dier straks helemaal niet meer kan lopen en dus doodgaat?

Een mens kan zelf naar de eerste hulp, de eerste kat die zelf bij een dierenarts naar binnen loopt moet nog geboren worden.

Dit soort reacties kan ik witheet van worden.. Dit is een wilde kat vergelijken met een mens..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:51

picobello schreef:
Wij (regio Alphen ad Rijn) rijden in principe ook niet voor loslopende katten maar zodra een dier gewond is spelen er andere regels en mogen wij een dier meenemen. Omdat we verplicht zijn zorg te bieden aan gewonde dieren, ook als er niet direct een eigenaar van is te vinden.
Probleem met zwerfkatten is vaak dat mensen willen dat je ze komt halen, maar als zo'n dier niet aantoonbaar ziek is MAG je hem NIET meenemen als ambulance omdat je dan theoretisch een dier zou kunnen stelen. Als het dier gewond is overschrijdt dat deze regel omdat er sprake is van een noodsituatie.
Wat betreft de zaak van TS zouden wij dus zeker wel gekomen zijn, maar over de DA in Rotterdam heb ik wel meer slechte verhalen gehoord. Wij werken in Alphen via dezelfde centrale als rotterdam en de centralisten reageren vaak verbaasd als wij gaan rijden voor een beestje en dan zeggen ze nou dat doen ze hier in rotterdam niet hoor....

Maar het is jammer en vervelend voor TS dat ze niet netjes is behandeld en jammer voor de wel goed draaiende ambulances op wie dit soort dingen afstraald.

Zo jammer dat Rotterdam zo slecht bekend staat..

En zoals meteen in de beginpost vermeld, we willen poezel gerust terug :D Poezel is namelijk een van de muizen/rattenvangers op het terrein.. Ik zit hier de hele dag alleen en vind het altijd wel leuk om de poezels met een muis in de bek over het terrein te zien rennen _O- Houd toch in dat muisjes hier niet binnen komen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:46

Tallie1979 schreef:
JessicaD88 schreef:

Kort door de bocht ben jij zeg :) Heb je wel gelezen hoe de situatie is? Ik zou met alle liefde het dier vangen, het laat zich echter niet vangen ivm wild zijn. Dus dan maar laten lopen met het risico dat het dier straks helemaal niet meer kan lopen en dus doodgaat?

Een mens kan zelf naar de eerste hulp, de eerste kat die zelf bij een dierenarts naar binnen loopt moet nog geboren worden.

Dit soort reacties kan ik witheet van worden.. Dit is een wilde kat vergelijken met een mens..

Ja is ook een heel vervelende situatie! En dat je hulp haalt vind ik ook meer dan logisch. Ik denk alleen dat de ambulance dan niet de goede keus is. Je moet je bedenken dat daar allerlei apparatuur ect in zit en dat deze daarom gespaard moeten worden voor echte spoedsituaties. Er is nu eenmaal niet meer geld. Tuurlijk, het zou mooi zijn als ook bij dit soort dingen een ambulance kon komen maar dan zouden er waarschijnlijk veel en veel meer dierambulances in nederland moeten zijn. Ben ik overigens helemaal voor! Maar als daar geen geld voor is dan lijkt het me handig dat ze hun capaciteit zo indelen dat alleen dingen die echt niet anders kunnen met een ambulance opgelost worden.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:51

Normaal is het niet, maar wel iets dat de Dierenambulance vaak doet.

In het vorige huis waar ik woonde vlogen er nog wel eens vogels tegen de ramen.
Van papegaaien tot snippen, niet dat de Dierenambulance ooit naar ons toe is gekomen om ze op tehalen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:52

JessicaD88 schreef:
Tallie1979 schreef:

Ja is ook een heel vervelende situatie! En dat je hulp haalt vind ik ook meer dan logisch. Ik denk alleen dat de ambulance dan niet de goede keus is. Je moet je bedenken dat daar allerlei apparatuur ect in zit en dat deze daarom gespaard moeten worden voor echte spoedsituaties. Er is nu eenmaal niet meer geld. Tuurlijk, het zou mooi zijn als ook bij dit soort dingen een ambulance kon komen maar dan zouden er waarschijnlijk veel en veel meer dierambulances in nederland moeten zijn. Ben ik overigens helemaal voor! Maar als daar geen geld voor is dan lijkt het me handig dat ze hun capaciteit zo indelen dat alleen dingen die echt niet anders kunnen met een ambulance opgelost worden.

Ik snap je achterliggende gedachte wel hoor, maar deze mevrouw wilde pas gaan rijden na een melding van de dierenbescherming, met andere woorden, ik werd eerst van het kastje naar de muur gestuurd voor er gereden gaat worden. Eerst nog 15 minuten verspillen voor ik de juiste persoon aan de lijn had ipv meteen vertellen welk nummer te bellen..

En ik weet waar de post van de dierenambulance zit, ongeveer 2 km verderopen als ik dan zie dat ze gloedjenieuwe auto's hebben rijden, dan snap ik niet dat men niet even een kijkje komt nemen of uitlegd waarom ze niet langs willen/mogen komen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:58

Prisca schreef:
shantal schreef:
vind het tamelijk onbeschoft
ze kunnen je wellicht dan vermelden wat je dan moet bellen om dat diertje te helpen

(vind het zo wie zo belachelijk gaan hier in NL hoe der met dieren om word gegaan als je kijkt in miami enz wat voor organistaties ze hebben om de dieren een goed en beter leven te geven mogen ze hier wel van leren vind ik )

Jij denkt dat het echt klopt wat ze doen in Miami?. Ze leven daar op donanties dus hoe mooier het beeld hoe meer geld er binnen komt. Ik heb er een erg dubbel gevoel bij. Zo van he camera dus veel moeite doen voor het mooie zielige plaatje.

Zo'n gevoel heb ik ook. En er worden ook veel tegenstrijdige dingen gezegd. Maarjah.. Daar kan ik natuurlijk niet over oordelen. :)

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:59

Maand geleden zat er ineens een reiger op ons erf nogal dichtbij de achterdeur. Beestje bleef maar zitten, ondanks dat wij er dicht langs liepen. Uiteindelijk heeft m'n broertje hem gevangen en in een grote doos gezet en dierenambulance gebeld.

Wij zouden net uit eten gaan geloof ik (in ieder geval allemaal weg), en de dierenambulance wilde echt niet zelf op ons erf komen om het beestje te pakken, want dat mochten ze niet. Ook konden/wilden/mochten (??) ze niet meer na 9uur rijden, en wij waren te laat terug. Dus zouden ze volgende ochtend komen, maar toen was de reiger al dood..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:01

SadyLady schreef:
Ook konden/wilden/mochten (??) ze niet meer na 9uur rijden, en wij waren te laat terug. Dus zouden ze volgende ochtend komen, maar toen was de reiger al dood..

Sneu zeg, dat die reiger het niet gehaald heeft. Ik vrees dat het een kwestie was van 'hadden geen vrijwilligers meer voor de nachtdienst'. De centrale is altijd wel bezet voor de nacht, maar zie maar eens vrijwillige gekken te vinden die nachtdienst willen rijden. ;) Ik kon het iig niet combineren met mn gewone werk / school.