Dierenambulance

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:36

zonnebloem18 schreef:
De dierenambulance is helaas gebonden aan veel bureaucratie.
Gebied is gebied als je van te voren al weet dat je er uit moet mag het niet.
Gebieden zijn heel groot, van de uiterste hoeken zijn wij een uur onderweg ben je in Roden zit je niet zo 123 in Westerbork dat duurt nou eenmaal eventjes.
Snelwegen zijn sowieso al moeilijk, de politie heeft bij voorkeur al liever niet dat we hier stoppen.
We zijn dus vaak afhankelijk van rijkswaterstaat om gewonde of dode dieren aan de snelweg op te halen.
Die zijn niet makkelijk bereikbaar en niet altijd beschikbaar.

Verder de kosten tja die zijn vervelend maar de bus rijdt niet op lucht, het kost veel geld om te onderhouden en verder blijft het vrijwilligerswerk.
Als je kat een straat verder wordt ingeladen had je er voor moeten zorgen dat je kat duidelijk een baas heeft, d.m.v. een bandje bijvoorbeeld.

Gelukkig zijn er ook veel mensen blij met ons, mensen die door ons weten dat hun kat helaas is doodgereden maar wel kunnen begraven en mensen die na 2 jaar hun kat weer in hun armen kunnen sluiten.

Er is altijd veel kritiek maar loopt eens een tijdje mee het is allemaal zo makkelijk nog niet.

Mijn katten dragen altijd een felgekleurd halsbandje met een adreskokertje.
Helaas neemt de dierenbescherming bij ons ze eerst mee om vervolgens te kijken.
Zodoende heb ik al 2x een rekening gehad voor een geredde kat die nog geen 100m van huis was.

zonnebloem18

Re: Dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:39

Tja dan gaat het mis in de vragen die ze stellen.
Katten die er gezond uit zien of een bandje hebben nemen wij niet mee.
Het is wel vervelend maar het is net zo goed de schuld van de beller en niet alleen van de dierenambulance.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:02

Wat ik raar vind is dat de dierenambu je niet doorverwijst naar Rijkswaterstaat. We mogen namelijk helemaal niet op snelwegen komen om dode dieren te verwijderen, krijg je gewoon een dikke boete als je gezien wordt :)

De dierenambulance is inderdaad aan een enorme hoeveelheid regeltjes gebonden die ook nog met enige regelmaat veranderen. Dit gaat vaak ten koste van de dieren, maar mensen vergeten helaas ook vaak dat de medewerkers daar helemaal niets aan kunnen doen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:04

Wij mogen wel eventjes op de vluchtstrook stil staan maar dan liever alleen voor gewonde dieren.
Rijkswaterstaat is nog wel best lastig 's avonds en in het weekend kunnen wij ze in elk geval nooit bereiken waardoor dat soms even blijft liggen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:16

In de avonduren doen wij het ook wel (gewonde dieren), we rijden dan toch alleen op politiemeldingen dus hebben we toestemming. Maar anders is het toch echt Rijkswaterstaat, gelukkig gaat dat over het algemeen wel goed hier.

Ik snap de frustraties hier wel, het probleem is dat mensen vaak geen idee hebben hoe het eraan toe gaat bij de dierenambulance. Om een paar dingen te noemen;

Ambulances gaan uit van verschillende organisaties, hebben niet allemaal dezelfde middelen, zijn gebonden aan veel regels en over het algemeen een schandalig laag budget. Vrijwilligers worden wel ingewerkt maar hebben hier geen opleiding o.i.d voor, hierdoor komen vaak onnodige fouten en slordigheden voor. De meeste districten zijn groot en hebben 1 bus, op een drukke dag kan het dus inderdaad een hele tijd duren voordat we bij je kunnen komen.

Het moet hier overigens wel gek gaan willen we een kat met een duidelijke eigenaar meenemen. Een kat wordt sowieso altijd gecontroleerd op een chip.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:33

Nickeltje schreef:
Nee hoor, dit is hoe veel dierenambulances doen helaas.

Voor wilde dieren krijgen ze van veel gemeentes geen vergoeding en daar willen ze dan niet voor uitrukken. Of de lokatie is op de grens van een gebied waar de ene of de andere dierenambulance moet rijden en dan proberen ze het vaak af te schuiven.
Wat is een clubje jonge eendjes nou waard?

Mijn moeder zit ook bij de dierenambulance en ik wil je er even op wijzen dat deze mensen VRIJWILLIGERS zijn. En dus allemaal, stuk voor stuk, een hart voor dieren hebben, anders deden ze dit vrijwilligerswerk niet. Zij zien heus de waarde van het leven van een groep jonge eendjes wel in.

Als deze mensen werkelijk wilden afschuiven zoals jij zegt, zouden ze wel stoppen met het werk, want ze hoeven het niet te doen. Het is vrijwillig en ze krijgen er niets voor.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:58

Ik weet heel goed dat het allemaal vrijwilligers zijn, we hebben elke dag 5 tot 8 keer de dierenambulance van verschillende regio's op de stoep staan.

En met een groot deel daarvan hebben we hele goede ervaringen en met een deel daarvan wat minder. Per persoon zit er heel veel verschil in hoe veel moeite iemand wil doen voor een kaal jong vogeltje of voor een nestje eendjes...
en we weten van een paar mensen, als zij die dag de bus hebben, dat er die dag uit die regio heel veel mensen bellen dat de ambulance niet wil rijden en of ze het zelf mogen brengen.
Dus ik spreek echt uit ervaring.

Grote klasse hoor voor alle vrijwilligers die met een hart voor de zaak hun diensten draaien en vaak echt veel moeite doen voor heel veel dieren, maar geregeld heb je er toch mensen tussen zitten die het net iets makkelijker doen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:02

Kijk. En dit is al een heel ander berichtje.

Het zal ongetwijfelt zo zijn dat er per persoon verschil in zit, maar de manier waarop je je eerste berichtje had geschreven, vond ik niet eerlijk.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:05

Het was niet mijn bedoeling zo over te komen.
Maar aan de andere kant is het wat mij betreft ook weer zo dat dierenambulances en de berijders daarvan niet helemaal heilig zijn.
Voor een deel natuurlijk omdat ze gebonden zijn aan budget, gemeentelijke regels en allerlei zaken die per regio verschillen, maar dus ook omdat de ene persoon meer waarde hecht aan jong wild dan een ander persoon.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:02

timilon schreef:
maar wat ik ook niet snap, als jij het nummer van het hectometerpaaltje hebt doorgegeven, dan kan de DA toch na gaan of het voor of na Akkrum was...

Nou ja dat was ook mijn gedachte.. Ik dacht als ik dat doorgeef dan weten ze dat vast wel.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:05

Ik snap al het bovenstaande van de 'ervaringsdeskundigen' zeker hoor! Dat zal allemaal niet zo eenvoudig zijn.

Maar het feit dat ze niet meteen zeggen dat je bijv. een ander nr moet bellen, en dat ze je 2/3 opnieuw laten bellen vind ik gewoon erg jammer. Zeg dan meteen sorry we kunnen hier niets aan doen, of: bel met de politie.. Dit kostte onnodig veel tijd, en uiteindelijk jammer genoeg onnodig veel moeite..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 06:36

Ook hier even:

Oke even een voorbeeld van gisteren.
Wij worden gebeld over een loslopende pony, daar rijden wij eigenlijk al niet op.
Dus na wat overleg de politie gebeld en die zouden even overleggen en ons terugbellen.
Wij worden terug gebeld en er wordt gemeld dat het is doorgegeven aan de gemeente en dat die het gaat regelen.
2 uur later worden wij weer gebeld de pony staat er nog steeds.
Dus wij de politie weer bellen om uitleg, die schakelt ons door met de gemeente.
Die bleek het hebben doorgeschoven van vandaag, maar ja zo'n pony kan je niet een hele nacht aan een boom vast laten staan.
Dus na veel gedoe eindelijk iemand bij de gemeente zo ver gekregen om wat moeite te doen en zo werd 3 en half uur later de pony opgehaald door een manege.

Maar als wij dus niet ons best hadden gedaan werd dat beestje daar vandaag pas weggehaald.
Zie je hoe makkelijk je dan een slechte naam kan krijgen?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:32

Maarrr... jullie doen tenminste je best! Ik had bij deze het gevoel dat ze ook niet iets wilde proberen, snap je? Ik veroordeel niemand hoor.. ;)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:45