Overleden huisdier als proefkonijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:49

ik laat echt niet in mijn hondjes snijden en wroeten als ze dood zijn.
ik weet dat ze niets meer voelen, maar ik wel bij de gedachte eraan.
heb wel een keer in mijn paard laten wroeten na zijn overlijden.
daar kreeg ik een uitgebreid verslag over. bbrr...droomde er zelfs van.
en ja, ik weet dat het andere dieren kan helpen. maar voor mij voelt het niet goed

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:49

Prima initiatief, dood is dood en dan heb ik er ook niets meer mee.. Zou eerder geen zin hebben helemaal naar het UU te brengen :+. Zie me al gaan met zo'n dood beest in mn schoudertas in de trein..

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:52

Ezumii schreef:
Prima initiatief, dood is dood en dan heb ik er ook niets meer mee.. Zou eerder geen zin hebben helemaal naar het UU te brengen :+. Zie me al gaan met zo'n dood beest in mn schoudertas in de trein..

En dat je reisgenoten zich dan afvragen waar die stank vandaan komt? :Y)

Ik vind het een goed initiatief. Maar mijn hond of kat zou ik er niet zo snel heenbrengen denk ik. Konijnen denk ik wel :j

Flabbergast

Re: Overleden huisdier als proefkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:53

Ja en dat je dan de UU binnenstapt, beest uit je tas trekt en "Goedemiddag, ik kom Poekie brengen" :')

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:00

Ezumii schreef:
Ja en dat je dan de UU binnenstapt, beest uit je tas trekt en "Goedemiddag, ik kom Poekie brengen" :')

Ik zie het al voor me :')

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:01

WW klopt :j je wordt 'opengeknipt' in een V (van schouder naar borstbeen aan beide kanten) en dan je hele buik. Als je wordt opgebaard zorgen ze ervoor dat je bijvoorbeeld je schouders bedekt worden en je 'decolleté' niet echt te zien is.

Huidpak is dus vaak niet nodig, tenzij je er zelf voor hebt gekozen om je huid bijvoorbeeld te doneren.

Wat ik me trouwens nu bedenk. Misschien heel erg vreemd (weet het eigenlijk wel zeker):
Bij een gesloten kist aangelegenheid: hoe weet je dan dat diegene erin ligt? Ik heb er geen ervaring mee, ik ben bij 5 begravenissen geweest, waarvan 4 openkist. Van de 5de weet ik het dus niet zeker.
Ik weet het, het klinkt heel oneerbiedig, mijn excuses, maar op deze manier kun je dus gewoon een lege kist erneer zetten en ondertussen ligt je lichaam al op de technologie afdeling.. Aan de ene kant is het dan mogelijk om toch iets tastbaars te hebben voor de nabestaanden, aan de andere kant neem je zo een hele boel mensen in de maling, mocht het uitkomen. En dan weer: jouw ziel is er niet meer, zou je het dan erg vinden als er, na jouw dood, over gesproken wordt?

Call me crazy :+ I've heard it before :D

enneuh: Ezumii OMG :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:06

Ik vind het een goed initiatief. Misschien is het een druppel op de gloeiende plaat als je bekijkt hoeveel proefdieren er per jaar gebruikt worden, maar elk dier dat bespaard wordt is er één. Ik heb begrepen dat het in eerste instantie (bij de UU) om 300 dieren per jaar gaat, dat is toch een mooi begin.

Ik denk dat ik zelf mijn dieren wel af zou willen staan. Dood is dood wat mij betreft, aan het lichaam heb ik niks meer en met een graf of een urn heb ik ook niks. Maar dat is wat mijn rationele kant zegt, gevoelsmatig zou ik het er toch wel een beetje moeilijk mee hebben. ;) En dan is er ook nog de praktische kant, het dier naar de UU vervoeren. Ik ga er in elk geval serieus over nadenken, ik denk dat alle moeite het me wel waard is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:10

Roxxiejj schreef:
WW klopt :j je wordt 'opengeknipt' in een V (van schouder naar borstbeen aan beide kanten) en dan je hele buik. Als je wordt opgebaard zorgen ze ervoor dat je bijvoorbeeld je schouders bedekt worden en je 'decolleté' niet echt te zien is.

Huidpak is dus vaak niet nodig, tenzij je er zelf voor hebt gekozen om je huid bijvoorbeeld te doneren.

Wat ik me trouwens nu bedenk. Misschien heel erg vreemd (weet het eigenlijk wel zeker):
Bij een gesloten kist aangelegenheid: hoe weet je dan dat diegene erin ligt? Ik heb er geen ervaring mee, ik ben bij 5 begravenissen geweest, waarvan 4 openkist. Van de 5de weet ik het dus niet zeker.
Ik weet het, het klinkt heel oneerbiedig, mijn excuses, maar op deze manier kun je dus gewoon een lege kist erneer zetten en ondertussen ligt je lichaam al op de technologie afdeling.. Aan de ene kant is het dan mogelijk om toch iets tastbaars te hebben voor de nabestaanden, aan de andere kant neem je zo een hele boel mensen in de maling, mocht het uitkomen. En dan weer: jouw ziel is er niet meer, zou je het dan erg vinden als er, na jouw dood, over gesproken wordt?

Call me crazy :+ I've heard it before :D

enneuh: Ezumii OMG :D

Dit inspireerd me steeds meer om toch Donor te worden.
Ik wil het alleen niet alleen doen.
Moeders wil het niet, en de rest tsjaah..
Zodra ik er over praat moet ik al huilen :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:15

Hoe zouden jullie het vinden als alle asiels dieren die een spuitje krijgen hiervoor beschikbaar stellen dan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:16

zonnebloem18 schreef:
Hoe zouden jullie het vinden als alle asiels dieren die een spuitje krijgen hiervoor beschikbaar stellen dan?

Heel eerlijk?
Met een goed protocol, lijkt het me nog haalbaar ook.
Mevrouw Ouwehand zal ze daarvoor allemaal redden uiteraard.
Maar dit is beter dan dat eeuwig in een hokje zitten. Er zullen vast dieren zijn die niet worden genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:17

zonnebloem18 schreef:

Als die dieren om een goede reden (ziekte) een spuitje krijgen, geen probleem. Goed juist. Maar als de dieren een spuitje zouden krijgen omdat er dode proefdieren nodig zijn ben ik heel erg tegen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:21

RedPassion schreef:
zonnebloem18 schreef:

Als die dieren om een goede reden (ziekte) een spuitje krijgen, geen probleem. Goed juist. Maar als de dieren een spuitje zouden krijgen omdat er dode proefdieren nodig zijn ben ik heel erg tegen.

Daar ga ik in mee. Helaas hoor je ook steeds vaker dat dieren worden ingeslapen als ze al erg lang in een asiel zitten en niet worden gekozen als huisdier. Deze zijn vaak wel gezond, maar omdat ze misschien te oud worden, worden ze ingeslapen.

Zijn ook veel dieren die hondsdol of aggressief worden verklaard, deze dieren zouden, in mijn ogen, erg geschikt zijn als 'proefdier' (misschien kunnen ze dan gelijk de hersenen gaan onderzoeken waardoor de dieren dit soort gedrag vertonen..)..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:23

Roxxiejj schreef:
Zijn ook veel dieren die hondsdol of aggressief worden verklaard, deze dieren zouden, in mijn ogen, erg geschikt zijn als 'proefdier' (misschien kunnen ze dan gelijk de hersenen gaan onderzoeken waardoor de dieren dit soort gedrag vertonen..)..

Mooie afstudeerscriptie. :j

Maar hoe denken jullie dan over dieren die niet geplaatst kunnen worden en er duidelijk niet gelukkig uitzien?

Dieren die ouderdomsverschijnselen gaan vertonen (dementie etc.) lijken me ook geen slecht idee...
Ik denk dat je er uiteindelijk een hoop andere dieren wel mee kunt helpen...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:30

Ik denk dat veel asieldieren beter af zouden zijn als ze geeuthanseerd worden, dan dat ze tot het einde in een hokje moeten zitten, en het mes snijdt dan mooi aan 2 kanten, iedereen blij.
Mijn honden zou ik er niet voor gebruiken, maar mijn kippen mogen ze gerust ontleden hoor.
Moet je het dier trouwens zelf naar Utrecht brengen, of komen er verzamelpunten waar diepvrieshuidieren eens in de zoveel tijd opgehaald worden ?

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:32

zonnebloem18 schreef:
Mijn katten laat ik cremeren maar de ratten zou ik zo beschikbaar stellen.

Waarom je ratten wel ?? Zelfde vraag ook voor Iris die haar hond wel laat cremeren en de ratten beschikbaar stellen :? Ik bedoel, wat zijn de honden en katten meer dan ratten ??

Overigens het idee is niet slecht. Misschien hadden ze dat eerder moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:33

darwin schreef:
Ik denk dat veel asieldieren beter af zouden zijn als ze geeuthanseerd worden, dan dat ze tot het einde in een hokje moeten zitten

Ik durf zomaar te beweren dat er meer huis- dan asieldieren zijn die tot het einde in een hokje moeten zitten... waar ligt die grens dan?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:35

De dieren die thuis in een hokje zitten worden in ieder geval door de eigenaar zelf betaald, voor de rest is er niet veel verschil.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:35

HappyAppy schreef:
zonnebloem18 schreef:
Mijn katten laat ik cremeren maar de ratten zou ik zo beschikbaar stellen.

Waarom je ratten wel ?? Zelfde vraag ook voor Iris die haar hond wel laat cremeren en de ratten beschikbaar stellen :? Ik bedoel, wat zijn de honden en katten meer dan ratten ??

Overigens het idee is niet slecht. Misschien hadden ze dat eerder moeten doen.

Ratten worden over het algemeen maar 2 en half jaar, ik heb daar een hele ander soort band mee, hier gaan ze dus ook gewoon in de container als ze dood zijn.
Dan zouden ze beter af zijn bij bijvoorbeeld het UU.

Mijn katten zijn veel meer maatjes voor me en zal je (meestal) ook veel langer in je leven hebben en een intensere band mee krijgen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:38

Ik vind het een goed initiatief en ik hoop echt dat mensen er gebruik van gaan maken.
Ik zou geen moeite hebben om mijn eigen lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap, laat staan dat van mijn dieren.
Of ze nu in een zak naar de verbrandingsoven gaan of nog een nut hebben, ik zou het wel weten.
Het is uiteindelijk alleen het omhulsel dat overblijft al ze overlijden.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:40

Super idee!
Maar..

Ik zou mijn dieren daar niet heen brengen. Gewoon de gedachte dat er in ze wordt gesneden. Mijn konijntje nu is in de tuin begraven en dat gaat bij mijn andere konijn en hond ook ooit gebeuren.. vind ik gewoon een raar idee.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:06

@Zonnebloem, oke das duidelijk. Tja ik heb nu 5 ratten en binnenkort 7 en nog een hele vee-stapel maar met m'n ratten kan ik onwijs veel doen en ben ook echt verzot op die beesten en jank wat af als ze er niet meer zijn. Deze gaan dus ook de tuin in, ooit.
Toch werd er aan mij een keer gevraagd wat ik met m'n paard zou doen als zij ooit aan d'r einde is.......ook best moeilijk maar toch zou ik er meer vrede mee hebben als ze als "proefdier" in Utrecht terecht komt dan dat ik 'r zou moeten laten afvoeren door Rendac. Wil niet zeggen dat ik dit zal doen maar ga er wel serieus over nadenken. Ja klinkt vreemd, ik weet t.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:10

zonnebloem18 schreef:
Ratten worden over het algemeen maar 2 en half jaar, ik heb daar een hele ander soort band mee, hier gaan ze dus ook gewoon in de container als ze dood zijn.

Niets meer aan toe te voegen. :j

Toch een edit: Ik weet niet hoe lang je al ratten hebt? Mijn eerste ratten werden ook plechtig begraven..
Maar ik denk dat ik er ondertussen wel een stuk of 30 gehad heb en ik zeg niet dat ik ze niet minder leuk vind, maar de band wordt toch anders...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:14

zonnebloem18 schreef:

Op zich helemaal geen probleem, maar ik denk dat dat kostentechnisch niet interessant is.
Als die dieren vanuit alle hoeken van het land naar de KVGD gebracht moeten worden, wie betaalt dat?
De asiels niet! De KVGD ook niet waarschijnlijk, eigen dieren fokken is dan toch goedkoper.
I know, heb daar stage gelopen tussen de proefdieren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:14

Ik heb wel een heel sterke band met mijn ratten, voor mij doen ze in elk geval niet onder voor mijn andere dieren. Onze hond is afgelopen maandag overleden, daar ben ik net zo verdrietig om als om de dood van mijn favoriete ratje in December.

Prima dat het voor andere mensen anders ligt trouwens, als je goed bent voor je dieren zal je mij niet horen. ;)
Het verschil bij leven kan ik enigszins begrijpen, maar wat maakt dan dat je bij de dood ook verschil maakt? Wil je van een dier waar je een sterkere band mee had een ander afscheid, of nog een plek om naartoe te gaan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:16

Hier inderdaad ook de eerste 12 ofzo liggen hier in de tuin maar ik heb zeker 400 ratten in huis gehad de afgelopen 5 jaar (als opvang) waarvan ongeveer 150 hier (of bij de dierenarts) zijn overleden.
Dood doet me niet zo heel veel meer, ik kom wekelijks dode katten en reeën tegen tijdens mijn werk bij de dierenambulance ook die doen me niet zo veel.