Cavia of toch een hamster? A u b hulp!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:06

xTinkertje schreef:
O en het viel me op dat het allemaal zo dure hokken zijn :o
Cavia hok heb ik thuis
Als ik voor hamster zou kiezen kan die daar ook in ?
(Tijdelijk)
Voor cavia heb ik dus al hok vandaar voor hamster die vraag
Het is een best hoog envooral lang hok

Een hamster moet kunnen klimmen aan tralies, dunne tralies.
Weet niet wat voor hok je heb? Plastic hok zal ik zeker niet doen, tenzij je er heel veel speeltjes in zet tijdelijk (kost ook weer geld.. ;) )
en een traliehok voor cavia's kunnen hamsters doorheen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 18:09

@Hanneke: O het is wel een plastic... Maar speeltjes komen er zowieso (In het nieuwe hok als ik dan een hamster zou hebben dan heb je zowieso speeltjes nodig)

En nog iets :P Er staat overal hamster is geen knuffel maar je kan toch wel even aaien?
Ik ga hem heus niet tegen me aandrukken en knuffelen
dat doe je ook niet bij een cavia of een ander dier

met knuffeldier bedoel ik : Bij je zetten (Of ergens in ofso) en even aaien , kijken , een x oppakken (uit ren ofso) en rond laten lopen (of bij cavia op je schoot) Dus niet dat ik hem tegen me aandruk hoor :Y)

En iemand had het over muizen maar die schijnen niet zindelijk te zijn ? 8-)

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:12

xTinkertje schreef:
@Hanneke: O het is wel een plastic... Maar speeltjes komen er zowieso (In het nieuwe hok als ik dan een hamster zou hebben dan heb je zowieso speeltjes nodig)

En nog iets :P Er staat overal hamster is geen knuffel maar je kan toch wel even aaien?

met knuffeldier bedoel ik : Bij je zetten (Of ergens in ofso) en even aaien , kijken , een x oppakken (uit ren ofso) en rond laten lopen (of bij cavia op je schoot) Dus niet dat ik hem tegen me aandruk hoor :Y)

Spreek mezelf van net misschien wat tegen, maar hamsters hebben gewoon horizontale spijlen nodig omt e kunnen klimmen. Voor even (max. paar dagen) vind ik het redelijk, zek rijgen er natuurlijk niks van.
Maar vind dat hamsters moeten kunnen klimmen en hangen, wat ze erg graag doen.
Maar beter een caviahok dan een mini hamsterhok die ze tegenwoordig verkopen. Dan kwijnt je beestje gewoon weg.
Zelf heb ik een 3 verdiepingen hok, dus lekker in de hoogte.

Maar een hamster kan je in mijn inzien gewoon aaien hoor, ik knuffel ook met mijne vind ie ook leuk. is erg nieuwschierig net als alle vorige die ik gehad heb.
En ik ben van mening dat een cavia daarbij meer aandacht nodig heeft, dus niet even oppakken maar gewoon de tijd ervoor nemen..

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:15

Ik heb jarenlang cavia's gehad.
De eerste 2 cavia's die ik had waren moeilijker dan de cavia's die ik daarna kreeg.

De laatste 2 kreeg ik toen ze net bij de moeder weg mochten.
Heb ze dan ook veel vastgehouden toen ze nog heel erg klein waren.
De cavia van mijn zus was wat drukker en af en toe redelijk nerveus, mijn cavia was heel erg relaxt en liet zich makkelijk pakken etc.

Ik vind cavia's gezelliger dan hamsters, een hamster vond ik ook nooit fijn om vast te houden.

Ik heb nu geen cavia's meer, maar later wil ik ze sowieso weer.

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:18

Ik zou een cavia nemen als ik jou was. Ik heb vroeger 1 dwerghamster en 4 cavia's gehad, waarvan er nu nog 1 cavia leeft.
Ja een hamster neemt minder ruimte in beslag en moet je minder vaak verschonen, maar met een cavia kan je veel meer knuffelen enzo.
Als je een hamster op schoot neemt rent ie overal heen en je kan hem ook niet echt goed aaien ofzo.
Als je van kleins af aan je cavia veel op schoot neemt enzo en hem er aan went dan zijn ze denk ik echt niet zo bang.
Die van mij tenminste niet, kon er vroeger uren mee op schoot zitten (alleen soms werd ik onder geplast/gepoept) :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:50

Pempy schreef:
(alleen soms werd ik onder geplast/gepoept) :+

Daar heb ik dus een hekel aan :+

O en een cavia hok heb ik dus.
Maar als ik hamster neem heb ik geen hok.
Is een tweedehands hok slecht ? (I.v.m ziektes ofso ? )

Het is maar een vraag dus a u b niet gelijk zeggen dat ik goedkoop uit wil zijn ! aangezien ik dus het beste wil voor mijn dieren :)

_Maart_

Re: Cavia of toch een hamster? A u b hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:52

Dat kan ook, alleen ik zou het eerst heel goed ontsmetten! en daarna goed laten doorluchten zodat de hamster geen giftige stoffen binnen kan krijgen,
dit heb ik dan ook weer via via.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:59

Mijn cavia's hebben nog nooit geplast en gepoept terwijl ik ze uit het hok had. Maar je moet ze gewoon op een handdoekje zetten voor de zekerheid! Tenzij je ze uren op schoot hebt natuurlijk dan is het logisch dat ze een keer moeten plassen. Ik heb gewoon een oude handdoek en die is voor mijn cavia's haha.

Ik zou trouwens geen hamster nemen om hem elke dag om 4 uur wakker te maken en uit z'n ritme te halen puur omdat jij dat leuker vind. Dan moet je gewoon geen hamster nemen want het zijn nou eenmaal nachtdieren..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:02

Oké bedankt! ik kijk nog.
Veel VD en ND gezien :P

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:26

Maar als je niet onder geplast/poept wilt worden moet je gewoon geen van deze dieren nemen..
Een cavia of hamster poept en plast gewoon wanneer het uitkomt. En bij een hamster stinkt het gigantisch :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:29

Ja tuurlijk dat snap ik ook wel maar mijn cavia plaste gewoon altijd als ik hem eruit haalde ... Gewoon uit gewoonte
Dus niet eens dat ie moest..
Want als ik bijv. een uur naar hem ging kijken plaste ie nooit :+

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:30

2 ratjes, heerlijke beestjes <3
maar, voor de keuze hamster/cavia zou ik zeker voor de cavia's gaan(redenen zijn hier al genoemd)

p.s. handoekje op schoot leggen :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:03

xTinkertje schreef:

En iemand had het over muizen maar die schijnen niet zindelijk te zijn ? 8-)

Ik had het over muizen ja, wat bedoel je met zindelijk? Een cavia en hamster is even zindelijk als een muis. Mijn muizen deden hun behoefte ook grotendeels in hetzelfde hoekje, ik heb daar geen verschil in gemerkt met hamsters of cavia's.

Maar volgens mij is je keuze niet zo moeilijk als je bekijkt wat je graag wilt en je mogelijkheden zijn.
Uit jouw posts blijkt dat je een dier wilt wat overdag wakker is en je wilt er mee kunnen knuffelen.
Bovendien geef je aan dat een nieuw hok duur is maar dat je al wel een caviakooi hebt.
De keuze lijkt me dus niet zo moeilijk eigelijk.

Wbt die kooi; hamsters hebben als levensdoel het fijnmalen van alles wat zachter is dan hun tanden, een plastic kooi krijg je op den duur gaten in, met veel speelgoed kun je ze wel afleiden maar dat is slechts tijdelijk. Hamsters hebben bovendien horizontale spijlen nodig en zoals gezegd mag er max 1cm tussen zitten anders is ie weg.

Maar zo'n plastic kooi van 45x30cm is voor een cavia ook niet erg geschikt, ze worden wel verkocht als cavia of konijnenkooi maar persoonlijk vind ik niet dat je daar ook echt een konijn of cavia levenslang in kunt houden.
Het kan wel als je ze overdag meerdere uren vrij laat lopen in huis of (nog beter) in een ren op je gazon maar aangezien je konijnen en cavia's eigenlijk in een koppel moet houden zou ik het gewoon niet doen, voor 2 dieren is het helemaal te klein, ook als ze overdag in een groter verblijf zitten.

Ik zag ook dat iemand zei dat je je hamster elke dag op hetzelfde tijdstip wakker moet maken zodat hij eraan went; dat is een fabel, het enige wat je dan krijgt is een vreselijk chagrijnige hamster. Stel je voor dat jij elke nacht om 4 uur wakker gemaakt zou worden, je went er misschien wel aan maar of je er ook blij van wordt??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:06

xTinkertje schreef:
Is een tweedehands hok slecht ? (I.v.m ziektes ofso ? )

Nee natuurlijk niet, tweedehands kun je voor minder geld een veel groter hok krijgen dus waarom niet?
Als je maar oplet dat het praktisch is en vooral goed schoon te maken is.
Voor je je eigen dier erin zet moet je het even heel goed schrobben zodat je evt ziekte's van vorige bewoners er niet meer in hebt zitten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:19

Ik ben een grote dieren liefhebber, en heb een zo'n 3 jaar een hamster fokkerij gehad (russische dwerghamsters) tijdelijk gestopt. En ik vind dat hier over hamsters algemeen niet eerlijk over gesproken word. Want als je een hamster van een goede fokker koopt (ik kan je er via pb wel noemen) dan heb je een erg leuke vriendelijke hamster. Die je gewoon overdag kan wakker maken, en die dan niet zou gaan krijsen.

Let je er wel op dat de meeste hamster soorten NIET samen kunnen....

Ik heb zelf ook cavia's, fok daar niet mee. Maar een goede kennis die is een fokker erin. Het nadeel van een cavia is dat ze altijd samen moeten zijn. Veel eten behoeven, en iedere dag groente nodig hebben. Cavia's kan je wel zindelijk maken. En hamsters kan je niet zindelijk maken.

Kijk eens op mijn site www.deknagers.come2me.nl

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:59

een hamster kan ook heel erg tam zijn , zo heb ik hamsters gehad die op mij stonden te wachten om eruit te mogen.
als je niet houd van het poepen en plassen op je schoot je hebt tegenwoordig op bepaalde sites schootdoeken te koop.
deze kunnen tegen een plasje.
en anders leg je er een handdoek onder.

tweedehandskooien zijn echt niet slecht.
wel natuurlijk even ontsmetten voordat je er je diertje in gaat zetten.

veel succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:32

Hmm ik lees hier dat het slecht is als rusjes in dichte kooien zitten.
Volgens mij is dit niet waar. Ik heb zelf mijn rusjes ook in dichte kooien zitten.
Uiteraard met veel speeltjes en een loopwiel. Rusjes zijn daarintegen helemaal niet zulke goede klimhamsters als sommige mensen denken. Dit komt omdat ze geen goede evenwicht kunnen houden omdat hun staart te kort is. Omhoog lukt wel maar als ze naar beneden moeten, dan laten ze zich gewoon vallen.
Ik heb zelf een poos een rusje gehad in een Gabber Jolly. Een Gabber Jolly is een best wel een hoge kooi. Ik heb veel hangmatjes, ophangdingen moeten gebruiken. Zodat de kooi hamstervriendelijk was. Opzich is dit geen probleem een traliekooi. En zul je mij ook nooit horen zeggen dat het slecht is.
Maar rusjes kunnen dus ook makkelijk in een dichte bak leven. Als deze maar genoeg speeltjes heeft. Maar een hamster is sowieso gelukkiger met speeltjes en een loopwiel. Voordeel van dichte kooien zijn dat er geen zaagsel buiten de kooien ligt. En andere dieren komen er minder gemakkelijk bij.
Als jullie eens kijken hierop: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=44614 . Op dit forum zitten veel mensen die veel verstand hebben van hamsters. En deze mensen houden hun hamsters ook in dichte kooien. En die hamsters zijn net zo gelukkig/tam dan de hamsters die in traliekooien wonen.

Ook is een (dichte)caviakooi erg geschikt voor hamsters, als je deze maar hamstserveilig maakt. Ik bedoel hiermee dat je gaas over de tralies kunt spannen. Zodat de hamster niet kan ontsnappen. Hierop staat hoe je het kun doen: http://dehamster.nl/tipsentrucs.html#gaas . Deze persoon heeft zelf dus ook een caviakooi omgebouwd tot een hamsterkooi. En de meeste cavia kooien zijn ruim genoeg voor een rusje.

Lees anders een op je gemak deze site door: http://www.dwerghamster.nl/
Deze man is heel erg bekend in de hamsterwereld. Mede door dat hij zeer goede hamsters fokt.
En meestal de nieuwste kleuren ontdekt.

Al mijn rusjes zijn tegen de eind van de middag wakker. Dit komt ook omdat ik dan altijd bezig ben op me kamer.
Wat huiswerk maken of muziek luisteren, tv kijken, internetten. Meestal als ze wakker zijn, voer ik ze wat meelwormen (niet te veel, want dit zijn dikmakertjes) of gedroogd fruit.

Zelf heb ik 2 2dehands kooien voor mijn 2 syrtjes. Het is absoluut niet slecht als je een 2dehands koopt.
Gewoon goed opletten dat de kooi netjes eruit ziet. En opletten bij een traliekooi dat het niet een tralie mist.
(zo ben ik 2 dagen een syrtje kwijt geweest, gelukkig weer gevonden. Alleen zij had wat dingen kapot geknaagt)
Wel als je de kooi hebt eerst even goed schoonmaken met dettol. Zo krijg je al bacterien er goed uit.

Ik las ook ergens dat hamster plastic/dichte kooien kapot knagen? Dit kan gebeuren, maar meestal zijn dat syren die dat doen.
Een rusje zal dit niet snel doen. En als het gebeurd doen ze dit meestal bij het gaatje waar het drinkflesje zit. En meestal zijn deze rusjes te ver doorgefokt. En zijn harstikke druk. Als je naar een goede fokker gaat. En deze fokker correct fokt. Zal dit absoluut niet gebeuren. Deze hamsters worden op karakter en gezondheid gefokt. Ik hou nu zelf al 1.5 jaar een rusje in een mini duna (dichte kooi) en deze hamster heeft nog nooit gedachte gekregen om de kooi kapot te knagen. Gerbils doen het daarintegen wel meer. Maar een hamster is geen Gerbil.

En ik ben nog nooit ondergeplast door me hamster :+ Ze wouden nog wel eens poepen. Maar deze keuteltjes zijn zo klein dat je die niet ruikt. En deze gooi je zo weg. Een angstige hamster wil wel zijn behoeftes sneller laten lopen dan een tamme hamster.
Ik lees ook dat hamsters niet rustig kan blijven zitten. Ik heb nu 8 hamsters, waarvan 2 roborovksi's hamsters zijn en dit zijn echte kijkhamsters. 2 syrtjes, 1 syr is heel erg angstig. Ik weet niet waardoor dit komt. Maar sinds ik hem heb ( sinds 11 april) is hij al een stuk minder angstig. Het andere syrtje blijft over het algemeen lekker rustig bij me zitten. De rusjes blijven ook allemaal heel rustig zitten. Tenzij ik ze op me bed zet (apart dus) dan willen ze op onderzoek uitgaan.

Een rusje is dus absoluut geen goede klimhamster.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:21

Als je met een dichte kooi bv een aquarium bedoeld heb ik nog een opmerking; zo'n bak moet je vaker en beter schoonmaken omdat ze slecht ventileren en dat is natuurlijk niet goed voor de gezondheid van je diertje. Dat geld voor zowel hamsters als cavia's maar aangezien hamsters erger stinken moet je die dus vaker schoonmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:28

anneliesdj schreef:
Als je met een dichte kooi bv een aquarium bedoeld heb ik nog een opmerking; zo'n bak moet je vaker en beter schoonmaken omdat ze slecht ventileren en dat is natuurlijk niet goed voor de gezondheid van je diertje. Dat geld voor zowel hamsters als cavia's maar aangezien hamsters erger stinken moet je die dus vaker schoonmaken.

Mijn hamsters stinken helemaal niet. En ze doen hun behoeftes in hun zandbakje. En als je die goed schoonmaakt.
Is verder niet veel aan de hand. Alle dichte bakken ventileren slechter als traliekooien.
Maar het houdt wel weer goed tocht tegen en dat doen traliekooien weer niet.

Maar als je niet op tijd schoonmaakt gaan hamsters idd stinken, maar dat doen cavia's ook.
En een hamster moet je dan net zo veel schoonmaken als cavia's, want cavia's zijn groter en ontlasting is ook meer.
En daarintegen zijn hamsters goedkoper om te houden als cavia's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:36

Ja ik heb het natuurlijk niet over de grootte van het dier, allicht poept en plast een groter dier meer.

En dat hamsters hun behoefte doen in een zandbakje is ook niet helemaal waar, de meeste van de hamsters die ik heb gehad deden het maar gedeeltelijk in hun zandbakje.

De dichte plastic bakken die er zijn hebben opzij nog sluitingen of ventilatiegaten en dat heeft een aquarium niet, die zijn echt volledig dicht en daarom is vaak schoonmaken erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:42

anneliesdj schreef:
Ja ik heb het natuurlijk niet over de grootte van het dier, allicht poept en plast een groter dier meer.

En dat hamsters hun behoefte doen in een zandbakje is ook niet helemaal waar, de meeste van de hamsters die ik heb gehad deden het maar gedeeltelijk in hun zandbakje.

De dichte plastic bakken die er zijn hebben opzij nog sluitingen of ventilatiegaten en dat heeft een aquarium niet, die zijn echt volledig dicht en daarom is vaak schoonmaken erg belangrijk.

Mischien deden joun hamsters het niet. Maar mijn hamsters doen dat wel (iig de rusjes en de syrtjes).
Schoonmaken/houden is sowieso belangrijk.

En hoe bedoel met volledig dicht? Mijn aquarium is niet volledig dicht. Want ik heb een deksel van gaas gemaakt.
Zodat het wel beter ventileert.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:21

Even een reactie op love_western (erg lang verhaal dus grote quote anders)

Ik lees hier erg veel verhalen wat me absoluut niet bekend voorkomt.
Werk bij het Knaagdierencentrum te heiloo waaar regelmatig hamsers zitten (rusjes en syrische hamsters).
De rusjes vinden het heerlijk om te klimmen, net als de syrische hamster. vind het dus erg kort door de bocht om te zeggen dat rusjes niet van klimmen houden, ieder diertje zo zijn eigen ding ;)

heb zelf een gabber jolly super, met 2 plateaus er in. de ene hamster die ik had klimde een heel end aan, en de ander vond het heerlijk om boven aan het hok te hangen en dan naar beneden te springen ( hoe ik dit weet? hij deed het erg vaak )
dus voor de ene rus zal het inderaad niet leuk zijn in een dicht hok, misschien heb jij toevallig eentje die het niet leuk vind in huis?
en hamstesr die zich laten vallen als ze boven zijn, per definitie niet kunnen klimmen? onzin. vind het een apart argument..
maar met genoeg speeltjes vind ik het redelijk kunnen, als ze zoals jij zegt neit van klimmen houden.
dit weet je dus pas na het uitgetest te hebben en niet als je een jonkie koopt.

maar waarom zou je een cavia hok ombouwen tot hamsterhok en er dan gaas omheen doen zodat hij alsnog niet kan klimmen? koop dan gewoon een hamsterhok, kleine moeite toch.. zijn niet voor niets verschillende hokken voor uitvonden.

2ehands hokken kun je inderdaad gewoon kopen hoor, als je ze maar goed ontsmet! en zorgt dat de tralies niet scherp zijn (sommige knaaghamsters willen nog wel eens wat scherpe randjes maken in de tralies)
dat hamsters veel knagen kan, mijn 1e beet het hele hok kapot en de rest heeft niets gedaan.

dus om te zegegn dat rusjes absoluut geen goede klimmers zijn, vind ik totale onzin.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:25

ik heb ondertussen ervaring met beide. Heb jaren hamsters gehad, maar heb nu ook al jaren cavia's.

Vind cavia's vele malen leuker dan een hamster. Nu ik 10 cavia's heb zitten de meeste samen, maar voor die tijd heb ik er steeds een gehad, en die vonden het prima alleen. Ging super en was super op mij gesteld. Het is niet aan te raden, een cavia alleen, maar het kan wel. Ze zijn allen rond de 5 tot 6 jaar oud geworden bij mij.

Voordelen van een cavia tegenover een hamster:
een cavia is knuffeliger
begroet je altijd met luid gefluit (bij mij in ieder geval wel)
kunnen prima zindelijk worden (die van mij lopen los en gaan het hok in als ze moeten plassen of poepen)
zijn overdag wakker
bijten veel minder dan hamsters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:31

hanneke1 schreef:
heb zelf een gabber jolly super, met 2 plateaus er in. de ene hamster die ik had klimde een heel end aan, en de ander vond het heerlijk om boven aan het hok te hangen en dan naar beneden te springen ( hoe ik dit weet? hij deed het erg vaak )
dus voor de ene rus zal het inderaad niet leuk zijn in een dicht hok, misschien heb jij toevallig eentje die het niet leuk vind in huis?

Misschien is dat wel omdat hamsters geen / erg slecht diepte zien? ;)

Mijn 2 dwergjes (campbelli's) zitten in een traliekooi en klimmen vaak omhoog, maar komen een stuk lastiger omlaag terug waardoor ze vaak vallen, en ik denk dat love_western dat ook bedoelt. Ik heb nu wel veel hangmatjes om ze op te vangen, maar vind het toch wel eng als ze af en toe weer vallen :=. Mijn andere campbelli zit dus ook in 2 curverboxen, geen tralies, maar die heeft wel genoeg afleiding en speeltjes (en een enorme graafbak). Hij vertoont geen gefrustreerd gedrag voor zover ik kan beoordelen.. Als ik zo kijk, zou ik niet zeggen dat de tralies echt veel toevoegen voor de 2 die wel tralies hebben..

Citaat:
maar waarom zou je een cavia hok ombouwen tot hamsterhok en er dan gaas omheen doen zodat hij alsnog niet kan klimmen? koop dan gewoon een hamsterhok, kleine moeite toch.. zijn niet voor niets verschillende hokken voor uitvonden.

Volgens mij is het gaas bedoeld zodat de hamster niet kan ontsnappen, niet per se zodat ze niet kunnen klimmen. :+ Daarbij zijn er best mooie grote caviahokken die je leuk tot hamsterhok kan omtoveren, ik zie niet in wat daar mis mee is..

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:34

Ik zou voor een hamster of 2 cavia's gaan. Een hamster kan makkelijker alleen, een cavia word daar echt ongelukkig van.