Mijn chihuahua is zwanger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:11

ammie2009 schreef:
nou ja 1 is ook heel wat om mee te maken toch?
dan heb je toch enige ervaring ermee.

Ach als alles vanzelf gaat dan hoef je niks te doen hoor.
Dus ik heb erg veel geluk gehad met de bevalling van mijn Chi
Ik had 2 langhaar reutjes en 1 korthaar teefje, die ik ook heb gehouden het teefje dan.
Ze lijkt precies op haar vader. <3

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:22

Zeeuwtje68 schreef:
ammie2009 schreef:
nou ja 1 is ook heel wat om mee te maken toch?
dan heb je toch enige ervaring ermee.

Ach als alles vanzelf gaat dan hoef je niks te doen hoor.
Dus ik heb erg veel geluk gehad met de bevalling van mijn Chi
Ik had 2 langhaar reutjes en 1 korthaar teefje, die ik ook heb gehouden het teefje dan.
Ze lijkt precies op haar vader. <3

ja ik weet niet precies hoeveel eruit komen, de DA zegt 1 of 2 en beide ouders zijn ook langhaar chi's als het teefjes zijn houd ik ze zelf maar de reutjes moeten helaas wel weg.
castereren is geen optie omdat wij hier een reu stafford hebben lopen en ben bang dat het niet zal gaan, dus het risico wil ik ook niet lopen.
en zeg nou zelf het is toch leuk al die kleine hondjes om je heen?
hahaha tenminste dat vind ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:29

Ik heb ooit geinformeerd naar een merle reutje.Mij is verteld dat die kleur niet erkend word omdat er veel erfelijke fouten bij voorkomen.De kleur merle schijnt gen fouten te geven.Dus daarom raden ze fokken er mee af.
Heb je daar naar geinformeerd ?Of weet je er iets van?

Ik wil eigenlijk al heel lang een chi,maar het is toch wel verdomd moeilijk aan goede te komen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:35

Bianca41 schreef:
Ik heb ooit geinformeerd naar een merle reutje.Mij is verteld dat die kleur niet erkend word omdat er veel erfelijke fouten bij voorkomen.De kleur merle schijnt gen fouten te geven.Dus daarom raden ze fokken er mee af.
Heb je daar naar geinformeerd ?Of weet je er iets van?

Ik wil eigenlijk al heel lang een chi,maar het is toch wel verdomd moeilijk aan goede te komen.

ja ik weet daar wel wat van ja, een merle kleur opzich is niet verkeerd en alle kleuren zijn toegestaan maar merle met merle fokken is niet goed.
dat is het zelfde als je een witte 100% boxer of 100% witte stafford fokt die kunnen blind en doof zijn of worden op jonge leeftijd.
een merle chi fokken met een andere kleur kan opzicht geen kwaad als je maar een goede keus maak en dus geen grote reu op een te klein teefje zet (even als voorbeeld te noemen)
het fokken met merle kan dus geen kwaad als je maar geen 2 soorten merle kleuren op elkaar zet,
mijn teefje is ook gedekt door een ervaren reu die van een ervaren fokker vandaan komt, ik wil geen risico lopen en heb goed gekeken naar het karakter van de reu en zijn bouw gezondheid en zijn gebitje wat ook zeer belangrijk is omdat je veel over/onderbijt ziet.

en het is ook zeker moeilijk om aan een goede te komen en met stamboom wil niet zeggen dat ze altijd goed zijn.
ik heb er 1 met stamboom gehad die ik helaas op 2 jarige leeftijd moest laten inslapen door ziekte en dat hondje betaalde ik bijna 2 keer zoveel voor als voor mijn teefje die ik nu heb, al moet ik zeggen dat ik voor mijn tricolor teefje ook een aardig bedrag heb neergelegd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:37

Merle is sinds oktober 2009 officieel niet meer toegestaan bij de Chihuahua.
Het probleem bji de Chihuahua is dat de merlekleur er in is gekomen door kruisen met andere rassen (en de pups daarvan werden aangekeurd in het buitenland en kregen zodoende FCI stambomen) en in die lijnen zitten helaas veel erfelijke gebreken.
Nu is het dus gewoon niet meer toegestaan, maar daar heb jij verder geen last van omdat je niet met stamboomhonden fokt.

Succes met de bevalling. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:42

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:45

Iris82 schreef:
Geldt niet alleen voor chi's, maar voor alle rassen dat merle x merle voor problemen zorgt. Oor-, oogproblemen, steriliteit of verminderde levensvatbaarheid.

De Raad van Beheer heeft zelfs een verbod op het fokken met 2 merle ouderdieren daarom.

Klopt, maar bij de Chihuahua is dus sinds oktober jl. Merle een foutkleur en dus verboden. Ongeacht uit welke kleurcombi die merle is voortgekomen. Buiten de normale gezondheidsproblemen bij merlekleuren waren de lijnen waaruit die kleuren vandaan kwamen ook nog eens superongezond (dragers van erfelijke gebreken).

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:45

ThePast03 schreef:
Merle is sinds oktober 2009 officieel niet meer toegestaan bij de Chihuahua.
Het probleem bji de Chihuahua is dat de merlekleur er in is gekomen door kruisen met andere rassen (en de pups daarvan werden aangekeurd in het buitenland en kregen zodoende FCI stambomen) en in die lijnen zitten helaas veel erfelijke gebreken.
Nu is het dus gewoon niet meer toegestaan, maar daar heb jij verder geen last van omdat je niet met stamboomhonden fokt.

Succes met de bevalling. :)

Artikel VI.23A lid 2 van het Kynologisch Reglement verbiedt, per 1 januari 2009, het kruisen van honden waarvan bij beide als kleur(variëteit) een variant van merle op de stamboom staat vermeld.

ik heb het stukje er even bijgepakt het is verboden dat BEIDE honden een MERLE kleur op het STAMBOOM hebben staan dus als ik een chihuahua bruin, wit of zwart of 2 kleurig of 3 kleurig mix zeg maar met een merle kleur mag dat gewoon of dat met stamboom is of niet.
maar fokken met een merle teefje en een merle reutje mag dus absoluut niet.
mijn teefje heeft geen stamboom en het reutje ook niet, maar ookal hadden ze deze wel dan mochten ze nog met elkaar daten omdat ze beide niet merle zijn.
ik heb me hier zeer goed in verdiept voor ik hieraan begon, ik ga er ook vanuit dat ik er nog steeds goed aangedaan heb.
als dat niet zo is dan nog zou het voor mij geen probleem zijn omdat ik de hondjes zelf hou en het voor mij niet om het fokken ermee gaat.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:47

Er is een aparte regel gekomen voor de Chihuahua in oktober, daar heeft de rasvereniging zich heel hard voor gemaakt en merle mag gewoon niet meer bij Chihuahua's.

Maar goed, het is hier offtopic want dit gaat niet over de rasfokkerij.
Nogmaals succes met de bevalling en de toekomstige pups. ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:49

ThePast03 schreef:
Er is een aparte regel gekomen voor de Chihuahua in oktober, daar heeft de rasvereniging zich heel hard voor gemaakt en merle mag gewoon niet meer bij Chihuahua's.

Maar goed, het is hier offtopic want dit gaat niet over de rasfokkerij.
Nogmaals succes met de bevalling en de toekomstige pups. ;)

nee hoor is geen probleem, want ik wil graag meer weten hierover.
heb al in het begin topic gezegd dat tips e.d. altijd welkom zijn.
ik ben ook niet iemand die alles van een chihuahua weet en uitgeleerd ben je nooit.
dus mocht dat echt zo zijn wil ik dit heel graag weten.
want er worden nog steeds genoeg merle kleuren geboren en mee gefokt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:51

In dat geval raad ik je gewoon aan om contact op te nemen met de pupinfo van de rasvereniging www.chihuahuaclub.nl
Daar zit een hele aardige vrouw die je geheel vrijblijvend informatie hierover wil geven.

En dit topic is dan misschien ook wel leuk en interessant voor je:
[HK] [HK] Chihuahua Club! :D

my_precious

Re: Mijn chihuahua is zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:53

ik heb de site even in me favo opgeslagen ik ga morgen zeker bellen.
en natuurlijk ven in het andere topic kijken.
bedankt.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 23:07

nou ik heb het even uitgezocht,
het is dus wel zo als je met merle x merle fokt met 2 stamboom honden je bij het raad van beheer geen stamboom krijgt voor deze honden.
vanwege doofheid, blindheid e.d.
dat is in oktober ingegaan (2009)
je mag dus gewoon met een merle kleur fokken mits je 1 van beide teef of reu een andere kleur gebruikt waar geen merle invoor komt en beide voorouders ook geen merle omdat merle doorgegeven kan worden.
dus mensen die met een stamboom merle fokken kunnen hier dus gewoon mee doorgaan zo lang ze maar geen mm x mm gebruiken zoals bij het raad van beheer aangegeven wordt.
dacht toch echt dat ik gek begon te worden en verkeerde info had gekregen van de fokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:08

Ik had zelf gereageerd op een advertentie van een merle reutje.Hij werd verkocht als dekreutje.Wat ik dus al typisch vond voor een pup.Dus ik ben door blijven vragen en toen leek hij geen papieren te hebben.wat ik nog vreemder vond ,hoe kon je hem dan als dekreutje verkopen?
Na het horen van de prijs was ik al helemaal afgeknapt.2.500 euro voor uiteindelijk niks meer als een straathond die alleen maar op een chi lijkt.

Het nadeel van fokken met een hond zonder papier ,is dat je weinig van de voorouders weet.Als je dan nog eens eentje met een Merle kleur gebruikt,zou ik bang zijn voor afwijkingen.
Maar ik blijf de kleur leuk vinden,en het reutje trouwens ook :o

Ik heb ook ooit een nest gefokt met mijn wel papier hebbende poes.Maar olmdat de kittens voor ons zelf waren ook nooit geen papier aangevraagd en na het nest heb ik haar gesteriliseerd.Ik heb haar toen wel laten testen op erfelijke afwijkingen .

Maar sucses met je nestje verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:10

ammie2009 schreef:
het is dus wel zo als je met merle x merle fokt met 2 stamboom honden je bij het raad van beheer geen stamboom krijgt voor deze honden.
je mag dus gewoon met een merle kleur fokken mits je 1 van beide teef of reu een andere kleur gebruikt waar geen merle invoor komt en beide voorouders ook geen merle omdat merle doorgegeven kan worden.
dus mensen die met een stamboom merle fokken kunnen hier dus gewoon mee doorgaan zo lang ze maar geen mm x mm gebruiken zoals bij het raad van beheer aangegeven wordt.
dacht toch echt dat ik gek begon te worden en verkeerde info had gekregen van de fokker.

Maar merle mag niet bij de chi.Dus dan kan je toch ook geen stamboom krijgen?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 23:32

dankjewel.
nu is het wel zo dat ik de afstamming weet van het reutje want de fokker heeft zijn ouders ook in huis, alleen is de vader nu gecastereerd omdat die al wat ouder is en al een aantal keren gedekt heeft, de vader is overgings geen merle en de moeder van de reu heeft wel een paar stipjes maar officieel geen merle.
de fokker van mijn teefje heeft ook beide ouders en daar heb ik gelukkig ook nog kontakt mee.
nu is het ook zo dat ik geen fokker ben en ook geen fokker wil worden hoor, maar vind het wel interessant om nu te weten wat wel goed is en niet omdat ik geen verkeerde hondjes op de wereld wil zetten.
ik wil het beste voor mijn teefje en mijn kleine puppys zodra ze er zijn.
ik verkoop de puppys ook niet tenzij het reutjes zijn omdat ik die echt niet kan houden helaas.

om even terug te komen op het reutje wat jou te koop aangeboden werd voor 2500 euro zonder papier, vind ik erg overdreven ik zag vanavond nog een advertentie van chihuahua's met stamboom op marktplaats staan ook voor 2500 euro echt niet normaal gewoon dat ze nog zoveel vragen voor die hondjes, ik vond die van mij al duur en dat was nog maar de helft en dan zonder stamboom.
maar moet zeggen heb een super hondje helemaal gezond en alles is precies zoals het moet, zelfs haar knikje in haar oortjes zit er.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 23:32

Bianca41 schreef:
ammie2009 schreef:

Maar merle mag niet bij de chi.Dus dan kan je toch ook geen stamboom krijgen?

nee klopt als je merle met merle fokt kan je dus geen stamboom krijgen als je beide ouders een stamboom hebben dan he dat bedoelde ik.
beetje krom uitgelegd misschien.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:52

ammie2009 schreef:

Als ik jou was zou ik toch echt even de rasvereniging raadplegen. Merle is een foutkleur bij de Chihuahua.

De Belgsiche rasvereniging heeft een duidelijke tekst hierover op de site staan, dit geldt dus ook gewoon voor Nederland aangezien de FCI het overkoepelende orgaan is http://www.belgianchihuahuaclub.be/info.htm#Merle kleur :

Merle kleur
De kleur Merle komt bij Chihuahuas nog niet zo lang voor. Vermoedelijk is dit in het ras gefokt door kruising met andere rassen, zoals de Dashond of de Sheltie. Een Merle Chihuahua is dus GEEN ZUIVER RAS, maar een kruising. Men brengt het kleurpatroon in verband met GEZONDHEIDSPROBLEMEN, zoals o.a. doofheid, blindheid, PRA. Ook kan een Merle Chihuahua uitgroeien tot een veel te grote Chihuahua. Merles worden vooral gefokt door niet erkende fokkers.
Meer informatie hier.

Inmiddels heeft de Mexicaanse Kennelclub besloten de kleur Merle als diskwalificatiefout te beschouwen in de rasstandaard, hetgeen door de FCI in oktober 2009 is overgenomen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 00:06

ThePast03 schreef:
ammie2009 schreef:

Als ik jou was zou ik toch echt even de rasvereniging raadplegen. Merle is een foutkleur bij de Chihuahua.

De Belgsiche rasvereniging heeft een duidelijke tekst hierover op de site staan, dit geldt dus ook gewoon voor Nederland aangezien de FCI het overkoepelende orgaan is http://www.belgianchihuahuaclub.be/info.htm#Merle kleur :

Merle kleur
De kleur Merle komt bij Chihuahuas nog niet zo lang voor. Vermoedelijk is dit in het ras gefokt door kruising met andere rassen, zoals de Dashond of de Sheltie. Een Merle Chihuahua is dus GEEN ZUIVER RAS, maar een kruising. Men brengt het kleurpatroon in verband met GEZONDHEIDSPROBLEMEN, zoals o.a. doofheid, blindheid, PRA. Ook kan een Merle Chihuahua uitgroeien tot een veel te grote Chihuahua. Merles worden vooral gefokt door niet erkende fokkers.
Meer informatie hier.

Inmiddels heeft de Mexicaanse Kennelclub besloten de kleur Merle als diskwalificatiefout te beschouwen in de rasstandaard, hetgeen door de FCI in oktober 2009 is overgenomen.

dit heb ik net gelezen op het internet hahaha, maar ik zal morgen even bellen naar de chi club hoe het nou precies zit.
wil dat nu toch wel eens weten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:10

Kort samengevat:

Bij alle hondenrassen is het fokken van merle x merle niet verantwoord. Dit levert verschillende problemen op waaronder blindheid, doofheid enz. Hierdoor krijgen pups van merle x merle geen stamboom meer. Een dier met 1 merle-gen heeft bij de meeste rassen geen problemen met de gezondheid.

Bij de chi's bleek merle in het algemeen voor gezondheidsproblemen te zorgen, daarnaast is het ook niet raszuiver omdat het geen 'spontane mutatie' is, maar het infokken van andere rassen. Om zo snel mogelijk, zoveel mogelijk chi's met een merle kleurtje te krijgen, is helemaal niet geselecteerd op de gezondheid en bouw van de dieren, maar enkel gekeken naar het kleurtje. Daarom is besloten door de chi-vereniging om merle niet meer te erkennen als kleur.

ThePast03, zo goed samengevat?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:51

Dat infokken van andere rassen moet dan wel in een ver verleden zijn gebeurd, want als je nu andere rassen infokt krijg je zowieso geen stamboom. En of er echt veel mee gefokt werd, weet ik eigenlijk niet. In de broodfok wel, maar die hebben zowieso toch al een stamboom, dus daar heeft de NCC niets mee te maken. Ik ben wel blij dat het zowieso verboden is, dat scheelt weer een hoop hypemensen die erop af komen rennen om het kleurtje.

Ik kan me minder risicovolle combinaties voorstellen als die van TS, maar het kan ook goed gaan, en zo te lezen is TS niet aan het fokken om fokdiertjes te verkrijgen, of voor de verkoop om een slaatje te slaan uit de hype.

TS: veel succes, en ik hoop voor je dat er een paar gezonde teefjes uitkomen! Volgens mij moet de bevalling begeleiden best gaan, omdat je al ervaring hebt met andere rassen. Het is alleen iets meer gepriegel met die ukkies, en die navelstrengetjes zijn zo kort.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:17

GJ9 schreef:
In de broodfok wel, maar die hebben zowieso toch al een stamboom, dus daar heeft de NCC niets mee te maken.

Neem aan dat daar hoort te staan geen stamboom? :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:19

Dat hoeft niet eens GJ9. In sommige landen is het nog mogelijk om een Chihuahua-achtige hond in de bijlage op te nemen. Je krijgt dan een zogenaamde aankeuring en als die keurmeesters vinden dat de hond voldoende in het rastype zit krijgt de hond een stamboom bijlage G0. G0 betekend dat er 0 generaties bekend zijn.
Kruis je zo'n hond met een hond met stamboom dan krijgen die pups een bijlage stamboom G1 (1 generatie bekend).
Als je met zo'n lijn doorfokt heb je uiteindelijk een stamboom met 3 generaties en dat is dus weer een gewoon stamboom, oftewel geen bijlage meer.

Iris inderdaad goed samengevat ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:57

Iris: ja dat hoorde er te staan ja. Een G vergeten.

ThePast03: dankje, weer wat geleerd. Dus via het buitenland valt er nog wat te sjoemelen met Chihuahua's. Jammer, want het type is nu al zo divers, dat er geen sprake is van 1 duidelijk Chihuahuatypje in Nederland. De importhonden leveren daar ook geen bijdrage aan.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:39

ik zou graag weer terug willen naar mijn topic met tips e.d.
daar heb ik op dit moment meer aan.
bedankt iedergeval voor alle uitleg van bepaalde regels met fokken.

maar aangezien ik geen fokker ben en dat ook niet van plan ben wil ik vanaf nu alleen nog berichten hebben die over de zwangerschap en bevalling van een chihuahua gaan.