katten met aids

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 12:35

zwenneke schreef:
Dat zeker, maar je weet beter waar je aan toe bent.
Als ze het niet heeft, moet je ook naar andere oorzaken kijken, wat heel belangrijk is voor de gezondheid van de kat.
Op deze manier ga je misschien te vaak handelen of dode entstof gebruiken terwijl het niet eens nodig is.

ik denk dat ik het nog wel naar een lab laat opsturen.. ik zal van de week de dierenarts er nog even over opbellen :j Maar inderdaad.. het maakt voor mij verder niet zoveel uit of ze nu wel of niet fiv positief is.. natuurlijk als ze het toch niet blijkt te zijn moet ze verder onderzocht worden dat ben ik helemaal met je eens!

@peca.. zoals je eerder hebt kunnen lezen is het besmettingsgevaar richting mijn eigen katten nihil (natuurlijk niet 0%, daar ben ik me van bewust) dus ik zie geen reden om haar weg te doen. verder heb ik eerder ook al gepost dat ze niet buiten komt, niet omdat ze niet mag van mij maar omdat ze daar zelf geen behoefte aan heeft.. mocht die behoefte daar wel komen maak ik mijn tuin katproof.. mijn eigen katten er niet uit en de buurtkatten er niet in:)

wel bedankt voor je reactie!

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:47

Super! +:)+ Succes en sterkte met je katje!

Emytje

Re: katten met aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:34

Hoe gaat het ondertussen met Lotus?

Mimir 1 van mijn katers heeft waarschijnlijk ook kattenaids. Afgelopen maart had hij een raar hoestje en ontstoken ogen en tandvlees waar hij toendertijd voor is behandeld. Vanmiddag zag ik dat zijn ogen weer flink ontstoken waren dus daarnet zijn we naar de DA geweest. Er bleek toch wat meer aan de hand te zijn. Naast dus dat zijn ogen weer flink ontstoken waren, had meneer ook een groot gat in zijn tandvlees zitten boven zijn hoektand. Toen begonnen bij de DA de alarmbelletjes te rinkelen. Of het moet ongelooflijk toeval zijn of aids of leukemie. Ze kon het testen, maar gezien de uitkomst niet uitmaakt voor de behandeling, zowel Mimir als Tiamat binnen blijven en beiden katten oud zijn, wilde ik Mimir die stress besparen.

Maar nu zit hij dus nog wel met het gat in zijn bek. Ik heb nu druppels en zalf voor zijn ogen wat ik in totaal 8x moet gebruiken bij hem op een dag en maandag moet ik terug naar de DA. Dan gaan ze kijken of hij te opereren is.

Ik vraag me alleen iets af nu ik thuis ben. Mimir vind het vreselijk als je aan zijn ogen zit en hij lijkt weinig last te hebben van zijn ogen. Ik moet dus 8x op een dag zalven en druppelen en dat is dus een flink gevecht... Ik vraag me dan een beetje af, moet ik daar nog wel mee door gaan...? Misschien wel een goede vraag voor de DA maandag. Sowiezo ook met hoe het in de toekomst moet. Hoe lang blijf je doorgaan met antibiotica en wanneer is het genoeg?

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 12:19

Met Lotus gaat het op het ogenblik eigenlijk heel erg goed. Heb de test nog naar het lab laten sturen en de uitslag is gewoon duidelijk.

Ik heb haar op royal canin weerstand verhogend gezet en ben nu aan het testen hoe ze het op cat chow gaat doen (met drie katten die blijven mee eten is royal wel erg duur) en sindsdien heeft ze geen diarree meer.

Emytje, wat ik dan wel vreemd vind, hoelang houd jij je katten dan al binnen? want dan moet hij het OF van je andere kater gekregen hebben, of al lang daarvoor toen hij nog buiten kwam?

Ik zou inderdaad aan je DA vragen of je met die druppels door moet gaan. Ik heb altijd zoiets van: als de behandeling erger is dan de oorzaak doe ik het niet.... Wat willen ze aan zijn oog opereren? eruit? Als dat zo is en de herstelperiode is niet te lang zou ik dat denk ik wel doen. Als ik naar mijn eigen Lotus kijk tenminste, die lijkt er totaal geen last van te hebben en speelt heerlijk met haar speeltjes en loopt ook nergens tegenaan enzo, dat zal voor het beestje vast even wennen zijn maar liever even wennen aan ander gezichtsveld dan altijd pijn aan je ontstoken oog, is mijn mening.

Verder wanneer is het genoeg? Dat staat voor mij op het punt als het leven niet meer katwaardig is. krijgt ze moeite met eten? slaapt ze eigenlijk alleen maar omdat ze niet meer kan? moet je er 3 tabletten op een dag indouwen om het nog een beetje leefbaar te houden? dan zou ik er een einde aan maken. Maar kan je met 1 tabletje per dag je kat levendig houden... dan zou ik dat altijd doen.

Ik heb er zelf natuurlijk niet zo heel veel ervaring mee maar als je vragen hebt mag je me natuurlijk ook altijd pb-en. Houd je er rekening mee dat kattenleukemie WEL overdraagbaar is door speeksel en dus ook vrij snel op je andere kat?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:19

We hebben deze katten sinds oktober, nog niet zo heel lang dus. Mimir is binnen gekomen bij het asiel als zwerfkat, dus wie weet wat hij allemaal heeft mee gemaakt. Hij kan het inderdaad ook hebben van de andere kat, maar die maakt geen zieke indruk en heeft behalve tandvleesontsteking in oktober (en dus blaasgruisdieet) niets gehad toen hij hier was (of hij weet het prachtig te verbloemen). Wij hebben onze katten nooit buiten gelaten, dus van buiten bij ons kan hij het niet hebben opgelopen. Maar goed in het asiel zaten ze natuurlijk wel in een grote groep per verblijf en daar zat Mimir ook tussen.

De operatie ging om het gat in zijn bek. Hij heeft boven zijn rechterbovenhoektand een flink gat zitten en dat wil ze opereren. Alleen wil ik nog wel even maandag vragen hoe groot risico dat wel niet word. Hij is immers zeker 17 jaar, misschien zelfs wel ouder en daarnaast brengt een operatie ook weer stress en herstel met zich mee. Dus wij vinden het nogal eng, maar dat ga ik maandag wel vragen. Ik blijf dus ook tot maandag doorgaan met druppelen en zalven (druppelen gaat erg slecht, zalven is dan wel weer te doen) en dan vraag ik dan ook of het nog wel netjes is tegenover Mimirtje en dat we het dus gewoon zo laten. Ik vind het dus lijken alsof hij geen last heeft van zijn ogen en het gat in zijn bek. Hij eet, drinkt, poept, plast gewoon, is alert, doet nog steeds een poging om borden af te likken, is nog nieuwsgierig en ligt nog graag tegen ons aan.

Mocht Mimir gauw komen te overlijden (of nog maanden/jaren mee gaan), dan testen we de andere kat wel.

Hoe lang heeft de DA gezegd dat Lotus nog heeft? Of is dat heel verschillend? Hoe oud is Lotus eigelijk?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:19

Mijn kattin Blitz heeft het gehad.

[BB] Duim aub mee voor ons Blitz...

Ze is 2 jaar en een beetje oud mogen worden, maar zij had leukemie en kattenniesziekte erboven op en die mengeling is haar dood geweest. Als het aids alleen was had ze nog wat jaartjes kunnen meegaan.

Vriend van mij zijn kater had het ook, die is 5 jaar mogen worden.

Als je nog katten hebt zitten, pas dan zeker op want het is overzetbaar van kat op kat! Niet via speeksel, maar via bloed.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 00:09

Daar kon hij geen sluitend antwoord opgeven. onze inschatting is dat Lotus een jaar of 5 is. het ligt eraan of ze ziek wordt, zelf knapt ze nu alleen maar op. de DA zei dat het over een jaartje afgelopen kan zijn maar dat ze misschien ook nog wel 5 jaar mee kan gaan. Erg verschillend dus...

Lotus is ook binnen gekomen als zwerfkat maar is waarschijnlijk op straat gezet vanwege haar ziekte.

Ik hoop dat Mimir een beetje opknapt van de operatie.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:34

Lotus is dus nog wel jong. Sneu dat ze gewoon op straat is gezet... Maar die kans zit er bij Mimir dus ook best in.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 14:48

ja zeker als het FelV is (leukemie dus) is die kans heel groot omdat dat via speeksel overdraagbaar is. FiV (aids) is alleen via bloed overdraagbaar. Dat is dan ook de reden dat ik Lotus gewoon kan houden want die speelt wel maar niet met nageltjes. En daarom is zij dus waarschijnlijk ook op straat gezet want zoals je in mijn itp topic kon zien zit er 100% zeker raskat in als ze al geen ragdoll is.. gebruikt voor fok en dat kan niet meer als er aids in zit dus gooien we haar op straat. ik gok dat dat met Mimir ook gebeurt is, anders doe je zo'n oudje toch niet meer weg?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:02

Ik zie dat je al aardig wat antwoorden op je vragen hebt gehad.
Indd is het verstandig om een bloedtest te laten doen, je zou ook kunnen afwachten om dit te doen totdat ze weer een keer een ontst. heeft! Het kan natuurlijk heel lang goed gaan.
Wel is het zo als ze echt aan het vermageren zijn op een gegeven moment dat je wel kan zien dat ze op een eind lopen, maar hierbij zie je dan ook alle andere verschijnselen! Er is geen tijd aan vast te knopen hoe lang ze nog heeft, maar als ze er echt ziek van word, zou ik haar neit te lang laten leiden, want als ze eenmaal sterk vermageren is dat al een teken dat het slechter gaat.
Ik denk eerlijk gezegt niet dat deze kat ouder als 10 zal worden als die al op 5 jr geschat is en al wat duidelijke problemen heeft gehad ten gevolge van het Fiv virus.
Ieder jaar is mooi meegnomen voor haar, en gelukkig bieden jullie haar nog een fijne laatste verblijf aan!

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:51

LauwtjuhLevi, bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad al behoorlijk wat antwoorden gehad maar sta nog voor alle info open hoor! misschien hebben mensen nog ergens een andere kijk op of net weer andere dingen meegemaakt.

Mijn streven is om mijn dieren een pijnloos leven te laten leiden. als zelfs met medicijnen niet gegarandeerd kan worden dat ze een pijnvrij leven heeft is het voor mij zowiezo klaar, ze kunnen zelf niet zeggen waar ze last van hebben. Ik denk dat je het wel aan kunt voelen wanneer de tijd daar is om ze hun rust te gunnen, maar zoals ik zei denk ik dat Lotus ook heel veel stress heeft ondervonden van haar verblijf in het asiel en op het moment leeft ze helemaal op. ze rent de hele huiskamer rond met een muis en komt continu lekker bij je kroelen waarbij ze de eerste week vooral op een plekje stil lag en daar alleen vandaan kwam om naar de bak te gaan of te eten. de diarree is een stuk minder en zelfs haar tandvlees lijkt wat rustiger.

Ik ga er ook niet vanuit dat ze 20 kan worden hoor, elke dag is mooi meegenomen en tot de tijd daar is zal ik haar een zo fijn mogelijk leventje proberen te geven.

Emytje, hoe is het nu met Mimir?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:07

Zijn slechte oog daar lijkt geen verbetering in te zitten, het andere oog lijkt wel 'beter' te zijn. Hij heeft donderdag ook een antibiotica spuit gehad tegen de ontsteking in zijn bek en die lijkt er wel voor te zorgen dat hij minder kwijlt. Ik hoop heel erg dat het gat misschien vanzelf wel kan dichten, geen idee of dat mogelijk is, maar het zou wel beter of in ieder geval minder stressvol voor hem zijn.

Het druppelen doe ik nu met mijn vriend want dit is het meest lastig. s' Middags als hij werken is zal ik dat dus alleen moeten doen en dan lukt het dus bijna niet. Het zalven lukt wel gewoon, daar kan ik wat beter mee mikken, maar ik vind het wel enorm zielig voor hem.

En ja voor de rest. Ik vind hem dus wat betreft gedrag gewoon niet echt ziek ogen. Hij is overduidelijk oud, maar ziek niet. Het is dat hij nu zo'n rood oog heeft, anders was ik dus niet eens met hem naar de DA geweest. Zo raar dat ze sommige dingen gewoon mooi lijken te verbloemen. De DA zei namelijk dat hij gewoon last moest hebben van het gat in zijn bek, maar ik zie dat dus niet. Hij kwijlt dus wel, maar je mag hem gewoon nog onder zn kinnetje aaien en hij eet nog wel gewoon. Hij was in 8 weken tijd maar 150 g afgevallen. Ik vind dat niet veel mocht hij dus wel last hebben van het gat. Als het hem zo in de weg zat, zou hij toch meer iets van een kilo afgevallen moeten zijn?

Overigens was het asiel leven voor Mimir ook erg stressvol. We hebben hem erbij gekozen (we wilden maar 1 kat), omdat hij zo ontzettend zielig was. Het was 1 hoopje zielig achter de deur met zijn ogen dicht van het vocht. Daarnaast woog hij amper 3 kg. De 2 kilo die er nu bij aanzitten, heeft hij in een rap tempo erbij gegeten. Wat een beetje rust om een kat heen wel niet kan doen he. ;)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:43

Haha grappig, wij gingen in principe ook maar voor 1 kat (die zwarte) maar omdat we niet een overhaaste beslissing wilden nemen hebben we een rondleiding door het asiel gevraagd en zo kwamen we ook langs het hokje van Lotus. ik meteen verliefd en mn vriend gaf toen het verlossende woord dat ook hij ze alletwee wel wilde hebben, inderdaad, omdat Lotus zo zielig was haha.

Tja dat gat in zijn bek.. ik weet niet hoe ontstekingsgevoelig dat is. Je bent natuurlijk nog verder van huis als daar nog een ontsteking bij komt en hij kan niet meer eten. ik zou echt even goed met de DA overleggen wat het beste voor hem is ook gezien zijn leeftijd.

Wat ik mij trouwens in het algemeen afvroeg. ik heb twee DA's in dezelfde praktijk. 1 van de twee zei dat als Lotus heftige tandvleesontstekingen bleef krijgen dat dan haar tandjes eruit moesten. Ik vind dit dus echt vreselijk mocht dat moment ooit komen want het lijkt mij voor zo'n kat bijna niet leefbaar.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Als die tandjes eruit zijn, kunnen ze dan nog brokjes eten? Mijn gevoel zegt nu namelijk dat mocht dat moment daar zijn dat het humaner is om haar dan een spuitje te geven maar ik weet dus niet hoe een kat zonder tanden kan leven.
Gelukkig is dat moment er nog niet maar wil toch wel goed voorbereid zijn mocht het wel aan de orde komen, dat ik weet welke keuze ik moet maken.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:44

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:56

Even een update over Mimir. Hij moet toch geopereerd worden aan het gat in zijn bekkie. Het is niet minder geworden. Afgelopen donderdag nog naar mijn eigen DA geweest met hem. Zijn ogen zagen er goed uit en we hoefden niet meer te zalven en te druppelen. Voor het gat in zijn bek moeten we naar de kliniek Europaplein. Ik mezelf voorgenomen om dinsdag op te bellen. Zag ik dat hij vandaag weer raar deed. Zijn staartje krom, plaste alle kanten op. Dus hals over kop naar de spoed DA. Heeft ie nu weer een flinke blaasontsteking, dus hij kan weer aan de ontstekingsremmers. Ook beginnen zn ogen ook weer te ontsteken. Ook deze DA zei dat de kans op Aids erg groot was, zeker gezien wat hij nu allemaal heeft.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:05

Ach wat sneu...

Zijn ze al zo ziek, en dan krijgen ze er nog van die rottige dingen bij...
Hebben jullie zelf besloten om toch die operatie te doen? of is dat in overleg met de DA gegaan? Blaasontsteking,, wat zielig, ik weet als mens zijnde hoe het voelt en een kat kan het niet plaatsen waarom het zeer doet...

Jullie laten hem niet testen he? ik wil je niks opdringen maar ik heb ook al eerder gezegd, de symptomen van kattenaids en kattenleukemie lijken heel erg op elkaar. aids is niet overdraagbaar via speeksel maar leukemie wel, dus als je andere kat een brokje op eet wat Mimir heeft laten vallen kan het kwaad al geschied zijn. maar goed die keuze is aan jou, ik kan me voorstellen dat je hem die bloedtest niet aan wilt doen. Overigens wordt vaak gezegd dat het een heel vervelende test is maar ik heb hem bij Lotus natuurlijk wel laten doen en het viel mij mij. het halsje word kaal geschoren en ze hebben maar een paar druppeltjes bloed nodig, zomaar klaar :j

Lotus heeft haar ups en downs. Mijn andere katten hadden van de week de Royal Canin gevonden (zij krijgen smolke, maar lotus RC omdat ze het daar goed op doet) en die hele zak leeggevreten. Noodgedwongen moest Lotus het dus 3 dagen op ander voer doen en meteen mis, haar ontlasting was geen vla, maar water :( Gelukkig gaat het nu een stuk beter en ze blijft goed eten en drinken, ik denk wel dat dat haar redding is anders was ze allang uitgedroogt.

Nog meer mensen trouwens ervaring met een kat zonder tanden?

sterkte met Mimir Emytje :(:)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:17

Misschien dat je Stichting dierthuis een mailtje kunt sturen? Er zitten daar heel wat katten zonder tanden.

Arme Lotus... Zo apart dat voer zoveel verschil kan maken he? Is het nu wel beter met haar? En je andere katten nu een dikke buik? ;)

We twijfelen nu wel enorm over die operatie ja, aangezien hij toch best wel wat ontstoken heeft. Het zou dus anders in een race tempo tussen twee ontstekingen in moeten. Maar ik wil wel naar Europaplein gaan om te kijken wat zij ervan vinden. Als zij een manier weten waarop hij er zo min mogelijk last van heeft, mogen ze hem wat mij betreft tijdens de operatie wel testen. In oktober hebben we hem ook al een bloedonderzoek laten ondergaan en dat vond hij dus verschrikkelijk, dat willen we hem echt niet aandoen. De andere kat is ook al bijna 16 jaar en de kans dat hij, mocht Mimir leukemie hebben, besmet is, is dan natuurlijk al heel erg groot. We gaan er eigelijk wel vanuit dat Mimir niet nog een jaartje ouder gaat worden kijkend naar wat hij allemaal heeft. Is Mimir er niet meer, wordt Tiamat wel dus getest. Tot die tijd hebben we met Mimir dus een abonnement op de DA.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:24

ja dat kan ik inderdaad wel eens doen, goede tip!

Lotus heeft nu weer vrij normale ontlasting ja (tenminste, wat naar Lotus haar maatstaven normaal hoort te zijn) en die andere twee balen dat ze nu weer die "vieze" smolke moeten eten, RC is natuurlijk veel lekkerder :P maar het zijn zulke schrokops dat het mijn portemonnee wel heel erg zeer doet om continu voor 3 veelvraten RC te halen... en volgens mij is smolke zulk verkeerd voer niet, ze zien er in ieder geval erg goed uit.

Tja weet je, als jij denkt dat Mimir geen pijn heeft, en hij eet nog goed zou ik persoonlijk ook heel erg twijfelen of ik die operatie wel zou doen.. een keer een mening van een andere DA praktijk kan nooit kwaad toch?

oke ik snap je beweegreden om die bloedtest niet te doen nu helemaal :) maar dacht meld het wel even.. arme Mimir...

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:30

Vroeger hebben wij een poes gehad die naar alle waarschijnlijkheid ook kattenaids had. Was als enige kitten gevonden op een boerderij, in huis opgevoed, maar altijd erg schuw en klein gebleven. Ze is uiteindelijk 9 jaar geworden, waarvan ze het laatste halfjaar ziek was. Dit kan ook korter zijn geweest. Het is inmiddels meer dan 18 jaar geleden dus ik herinner me de details niet meer.

In ieder geval begon ze erg af te vallen. Bij de DA bleek dat ze last had van haar tandvlees. Haar tandvlees/mond ging steeds meer ontsteken en ze wilde steeds minder eten/drinken. Waarschijnlijk omdat het haar zeer deed en omdat ze continu koorts had. Ze werd uiteraard steeds magerder en lustelozer. Ik heb haar tegen het einde nog met een theelepel gevoerd. Geprakte mousse (gourmet geloof ik := ) vermengd met kattenmelk. Vloeibaar dus, dat ging er nog wel in, maar uiteraard niet genoeg om op in leven te blijven. Toen ze niet meer van mijn bed afkwam en alleen nog at als ik haar voerde hebben we haar in laten slapen.

De DA zei ons dat ze kattenaids had, maar ik weet niet of dit toen ook daadwerkelijk getest is. Als ze het had heb ik geen idee hoelang ze besmet was. Bij ons was het in ieder geval zo dat het, toen de ontstekingen eenmaal begonnen, vrij snel bergafwaarts ging.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:34

Ik snap het wel hoor. Als Mimir jonger was geweest hadden we de test wel gedaan zodat we een klein beetje een schatting kunnen maken van zijn levenverwachting, maar hij is al zeker 17 jaar en gezien zijn gezondheid word hij echt geen 5 jaar ouder meer. Maar nu maakt het gewoon niet uit. Het is nu alleen symptoombestrijding en meer kan er gewoon niet aan gedaan worden. Ik vraag me alleen af hoe lang we er nog mee door moeten gaan, want de ene antibiotica na de andere is ook niet zo gezond. Nadat de ene kuur is afgelopen komt er weer iets anders naar boven. Ik schrok er dan ook behoorlijk van dat hij nu weer dit heeft.

RC is vrij duur ja. Ik heb hier beide katten op RC Urinary staan. Voor 6 weken is dit 50 euro. We zijn nu alleen een poging aan het wagen om ze heel langzaam over te zetten op Carnibest. Dat blijkt ook beter te zijn met Aids en blaasgruis. Dit is ongeveer even duur als de RC. Overigens is het wel zo dat je van RC minder nodig hebt dan goedkopere merken, maar misschien is het verschil met Smolke wat betreft inhoud erg minimaal. I

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:36

bedankt voor je inbreng ylva. Ik denk inderdaad dat zodra de ontstekingen beginnen het bergafwaarts gaat, ik ga er ook niet vanuit dat ik Lotus nog 5 jaar zal hebben...

kwam jullie kat ook buiten? dat hij daar besmet geraakt kan zijn? Lotus houd ik binnen, de andere twee mogen naar buiten. ik wil echter niet het risico lopen dat Lotus met een kat buiten ruzie krijgt en dat ik het op mijn geweten heb dat een andere kat besmet wordt, dat wens ik namelijk geen enkele kat + eigenaar toe.

Emytje en ik hebben allebei een abbo op de DA geloof ik:P maar zit daar liever niet zo vaak...

wat dat voer betreft Emytje, als mijn katten ouder worden ga ik denk ik ook wel voor allemaal over op RC, maar die zwarte rakkers van mij (allebei nog geen jaar oud) zijn zulke veelvraten dat ik ze wel goed voer maar liever niet het duurste wil geven want dan ga ik bankroet hihi. komt bij we hebben ook nog een golden die de kattenbakjes wel eens weet te vinden en dan gaat het helemaal hard.
ik heb inderdaad ook wel eens gehoord over wat jij zegt, dat is min of meer rauw vlees toch?

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:50

Ze kwam heel veel buiten, maar was eigenlijk geen vechter. Vooral een enorme angsthaas. Neemt niet weg dat ze best een keer te grazen zal zijn genomen ergens in haar leven. Of ze moet het als kitten al hebben gehad, maar ik denk niet dat ze dan 9 was geworden, voor die tijd mankeerde ze nooit iets.

Toen ze eenmaal ziek was kwam ze eigenlijk niet meer buiten, toen deed ze überhaupt niet meer zoveel behalve slapen. Onze andere katten werden in ieder geval niet door haar of de kat die het haar gaf besmet, ze hebben nooit symptomen gekregen. Ik neem tenminste aan dat ze dan ook ziek hadden moeten worden :=

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:57

Dat is vers rauw vlees ja, zonder alle fabriekstoevoegingen en dergelijke. Blijkt een stuk gezonder te zijn, maar ze moeten het natuurlijk wel eten. ;)

Dan gaat het wel hard ja, als je hond ook mee eet. :P

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:16

Hai, nog even over tandvleesontstekingen :-) zoals misschien bekend is heb ik ook 2 aidskatten. Toevallig hebben deze beiden een (tot nu toe) redelijk goed gebit.

Ik heb eigenlijk meer last gehad met nierpatienten en gebitsproblemen, aangezien ik die oudjes opvang heb ik er al diverse (5 ongeveer) aan hun gebit laten opereren, hoe oud de katten precies waren/zijn is niet bekend, maar in ieder geval waren er 4 al 16+. Een ervan, Minet was afgestaan omdat ze in huis zou plassen, ze was toen al 18 en was verbannen naar de garage, ze kwam bij mij en woog nog 1200gram ! Ik heb haar 3 wkn moeten dwangvoeren voordat ze sterk genoeg was om haar gebit te verwijderen :( onzindelijk is ze bij mij nooit geweest, maar zoals ook bij de andere katten die ik die operatie heb laten ondergaan, het was een verademing voor haar ! Op 22 jarige leeftijd is ze doodgegaan aan een hersenbloeding

Ik heb dus eigenlijk alleen maar positieve ervaring met gebitsoperaties!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:39

Dat klinkt eigelijk wel positief. Een stuk positiever dan mijn DA.