aquarium beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

Re: aquarium beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 00:15

hoeveel is dan aante raden, had er nu 5 in mijn hoofd. maar dus nog minder?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 00:21

@ Pikeur: Dan heb ik duidelijk veel te veel betaald...

@ Floorsil: Vind het geen netjes bestand... Een echte bodemvis heb je nu niet. Plus dat betta's en guppen niet goed samengaan. Hoe dat zit met betta's en ramirezi's weet ik niet, maar volgens mij is dat ook echt geen goede combo. Dan heb ik nog niet eens gekeken naar de waterwaardes enz. De ramirezi's en annulatus kunnen wel samen kwa waterwaardes.

Mooi bestand zou bv zijn: Op de bodem een corydoras soort, midden/onder dan de ramirezi's en dan nog een scholenvisje erbij voor boven/midden. Blauwoogjes bv of hyphessobrycon amandea.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 09:00

ik denk dat ik gewoon met guppen ga beginnen en volgen mij zijn er bijna geen combinatie's te maken bij vissen. ;(
http://aquavisie.rgkoelman.nl/ deze hebben volgens mij ook alleen maar hele dure vissen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:25

Waarom wil je perse een 60 cm. bak?? waarom niet iets groter bijv. 80 of 100 cm?? dan heb je wat meer keus.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:27

Er zijn heel veel leuke combinaties van vissen te maken! Je moet alleen iets verder kijken ;)

Ik zou zeggen, vul hier de waterwaardes in die jij denkt te kunnen creëren, let wel, een Ph onder de 7 komt niet uit de kraan, wil je meer moeite doen, dan kan je prima het Ph op een natuurlijke manier verlagen. Gh hangt hier voornamelijk mee samen. Ook de lengte van het aquarium invullen en je hebt zo een waslijst met soorten vissen! Welke niet allemaal gemakkelijk aan te komen zijn, dat terzijde.
http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp

Verder zag ik dat je killivissen heel erg mooi vind, dat zijn ze ook! En moeilijk te houden? Nee. Ze kunnen zich goed aanpassen, al stellen ze het natuurlijk heel erg op prijs als jij ze in hun waterwaarden tegemoet komt. Extra stroming in een aquarium is zo gemaakt, een extra filtertje in het aquarium hangen en je bent er al :) Het zijn leuke, maar vooral ook interessante vissen. Het nakweken is een uitdaging, een aantal soorten killivissen hebben namelijk een ''droog'' seizoen nodig, wat inhoud dat jij het water moet laten zakken waardoor de killi's overgaan tot eier afzetting. Eenvoudig, maar wel even wat werk!
Ik heb ook killi's gehad in het paludarium van mijn moeder, ze kweekte erg eenvoudig na, en het mooie is, in tegenstelling tot bij guppen, raak je killi's wel kwijt! Ik was ze altijd binnen 2 dagen na plaatsing op marktplaats al kwijt!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:19

_Tara_ schreef:
@ Pikeur: Dan heb ik duidelijk veel te veel betaald...

Ligt ook wel aan de kweek hoor, sommige vissen zitten nog wat dichter bij wildvang en zijn dus duurder

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:38

ik kan een bak van 80 cm niet kwijt op mijn kamer. heb nu een bak van 60x50x40 gevonden dus deze is wel iets groter dan ik eerst dacht.
heb idd veel naar die site gekeken, maar kreeg daar het idee dat ook veel vissen daar heel duur waren.
ga een naar alleen killivissen kijken. hoe leven deze, in groepen of met ze tweën?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:47

Voor prijzen van vissen moet je echt even langs een aquariumwinkel gaan. Sowieso zien vissen er in 't echt vaak heel anders uit dan op een plaatje ;)
Ik heb zelf totaal geen ervaring met killivissen. Had altijd een beetje het gevoel dat deze niet echt beginnersvisjes zijn.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:58

Jawel, het zijn prima beginnersvisjes! Alleen lijkt dit naar mijn mening niet omdat je ze niet makkelijk kunt combineren met andere vissen en omdat je ze amper tegen komt in een aquariumwinkel. Maar kan je er aan komen, aan een mooie soort, zou ik dat zeker doen :)

Ze moeten in groepen gehouden worden, wel zou ik het aantal mannetjes lager houden dan het aantal vrouwtjes, aangezien mannetjes onderling wel eens willen vechten. Het verschil tussen de geslachten is bij de meeste soorten trouwens heel goed te zien!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 17:32

ik heb een vriend van mij aagesproken die een kwekerij/vissenwinkel hebben. hij zou eens gaan overleggen welke ik het beste kan houden. dus ik ben benieuwd.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:58

ik las net ook een ander toppic. maar is het ook handig om slakken te houden omdat deze de zooi van de grond op eten? en heb je ook bepaalde alge eters en zo ja welke is handig?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:03

floorsil schreef:
ik las net ook een ander toppic. maar is het ook handig om slakken te houden omdat deze de zooi van de grond op eten? en heb je ook bepaalde alge eters en zo ja welke is handig?

Slakken krijg je altijd wel, die hoef je niet perse te houden. En ze eten niet alle zooi weg, dus je moet altijd blijven opruimen.

En algeneters zijn te groot voor jouw bak, die worden te lang...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:11

Panaque maccus is een leuke algeneter voor jouw aquarium :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:16

trouwen ik zit te denken om eerst een zandbodem te maken en daarover nog kiezeltjes is dat een idee of niet? en wat voor zand/ kiezels raden jullie aan?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:20

floorsil schreef:
trouwen ik zit te denken om eerst een zandbodem te maken en daarover nog kiezeltjes is dat een idee of niet? en wat voor zand/ kiezels raden jullie aan?

zand in combinatie met kiezels werkt niet. het gaat zich op den duur toch mengen. zand moet je ook af en toe een beetje omwoelen zodat het niet verstikt dus het gaat op een gegeven moment toch door elkaar. zou dus alleen zand nemen. is voor de visjes ook prettiger. je kan gewoon zand nemen van de gamma of karwei. metselzand. laat jezelf bij een dierenwinkel geen "speciaal" zand aanpraten voor aquaria, dat is echt bullsh*t en nog eens vele malen duurder ook ;) zak metselzand van 25 kg kost iets van 3-4 euro.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:26

oke dan wordt het gewoon zand.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:29

Het zand wat mijn aquarium in gaat is filterzand. Omdat dit bestaat uit korrels die allemaal even groot zijn blijft er meer lucht tussen zitten, en slaat het niet dicht. Een ander voordeel is (omdat de korrels rond gebrand zijn) dat het niet krast op je ruiten. Verder heb ik al van meerdere mensen gehoord dat het super makkelijk schoonmaken is, omdat je eventjes met je hand door het zand gaat, het vuil richting filter wappert en klaar bent.
Ander grooot voordeel is dat het niet stuift.

Kost iets meer, ongeveer €8 per zak, en is te krijgen bij www.wildkamp.nl

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:30

jee ik heb vandaag mijn aquarium opgehaald, hij is super mooi. moet alleen nog een thermometer ophalen want die waren we vergeten.

ga samen met mijn papa zand uitzoeken en nog een vriend van mij die een vissenkwekerij heeft visjes voor me uitlaten zoeken.

verder vroeg ik me af of mijn lijstje wat ik nodig hebt zo compleet is:
ik heb nu dus een
- aquarium van 60 x 40 x30 toch iets kleiner dan ik eerst zou willen maar oke.
- een filter
- therostaat
- lamp met speciaal licht voor de plantjes
- een heel klein beetje steendjes

wat ik nog nodig moet hebben
- plantjes
- visjes
- schepnetje
- testen voor het water gehalten

zo beetje goed.
verder vroeg ik me af hoe maken jullie het aquarium schoon qua steendjes. want ik ga niet heel de tijd mijn aquarium leeg halen. of zijn een paar slakjes of garnaaltjes ook voldoende?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 01:12

Ik heb dan zand, maar dat maak ik nooit schoon. Is bij steentjes verder ook niet nodig. Gewoon de bovenkant afhevelen als je water ververst.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 01:24

Appelslakken zijn ook wel leuk!

Ik ben ook nog niet zo heel lang geleden herstart en heb ook nog best wat cabomba en waterpest erin. Groeit goed en is niet al te duur. Op het gemakje komen er dan nog wel meerdere mooie planten bij.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:51

Appelslakken zou ik heel voorzichtig mee zijn := Ik had er een keer eentje, die heeft in een nacht de helft van m'n planten kaalgevreten.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:13

_Tara_ schreef:
Ik heb dan zand, maar dat maak ik nooit schoon. Is bij steentjes verder ook niet nodig. Gewoon de bovenkant afhevelen als je water ververst.

wat bedoel je met afhevelen?

verder weet ik niet of ik slakken wil omdat ik hoor dat deze zich makkelijk vermenigvuldigen. dus lijken mij garnalen leuker. weet niet of dat kan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:24

Garnalen kunnen prima hoor.
Slakken vermenigvuldigen zich snel maar zijn wel heel nuttig :j Ze eten dode blaadjes, alg en woelen je zand wat om. Dan moet je wel puntslakjes ofzo nemen. Die blijven ook klein. Niet zo groot als een appelslak.

Afhevelen is als je het water eruit haalt om te verversen. Dan neem je een tuinslang, of een slang met een kleinere diameter dan stroomt het water niet zo snel, ene uiteinde in je aquarium. Aan 't andere uiteinde heel even zuigen en in een emmer hangen. Dan loopt 't water zo je aquarium uit en kun je met dat uiteinde in het aquarium over de steentjes heen gaan zodat het vuil meegezogen wordt.
Garnalen vermenigvuldigen zich trouwens net zo makkelijk als slakken :P

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:43

o helaas van die garnalen, ik ga nog even verder in verdiepen welk beestje ik het beste kan doen als stofzuiger van mijn aquarium :P verder hoe duur zijn ongeveer die afzuig slangentjes want je kan niet gewoon met een emmertje een beetje water er boven uit scheppen of wel?
dus ik moet nog een pompje met een slangeje aanschaffen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:48