Hoe binnenkat buiten leren spelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:19

slimmerik schreef:
Ik vind dat mensen die hun katten zo naar buiten doen, hun katten eigenlijk vogelvrij verklaren. Met het huidige verkeer en kattenoverlast (waardoor kattenhaat) is zo'n beestje zijn leven niet meer zeker....

Zou zelf geen rustig moment meer hebben als ze buiten zijn.

Maar ik ken jouw omgeving situatie niet .....

Dat hangt erg af van waar je woont hoor. ;)

@TS: Heb er zelf geen ervaring mee, maar wij hebben thuis een kat overgenomen van iemand waar hij veel binnen was(af en toe buiten) en die vermaakt zich binnen echt heel goed. Dus als ze dat toch gewend zijn zou ik dat gewoon zo laten. :)

Abeltje77

Re: Hoe binnenkat buiten leren spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:09

Toen ik mijn twee katten kreeg woonde ik in een appartement boven een winkel, in het centrum, in een winkelstraat. Dat ging prima, door alle aansluitende (platte) daken konden poezen genoeg avontuur doen. En ze hadden zo hun eigen manier om naar beneden te komen. Dus dat ging prima op 1 hoog. Ligt ook aan de situatie. Heb ook wel eens een flat met balkon gezien, en die hadden van het balkon een 'poezentrap' naar beneden gemaakt. Niet meer dan een lange plank met dwarslatjes erop. Konden poezen mooi via balkon naar buiten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:39

Amable schreef:
Overigens realiseren de meeste mensen die tegen buiten katten zijn zich duidelijk niet hoeveel verwilderde katten er rond lopen, ja, ook in een woonwijk. Zelfs al zou iedere kattenbezitter zijn kat binnen houden, dan nog komen er katten in je tuin, simpelweg omdat die van niemand zijn.
Ik vind het ook altijd zo typisch dat men alleen zo'n last van katten heeft en niet van bijv vogels die ook in je tuin schijten, herrie maken en waar ook jagende vogels tussen zitten...
Sorry voor het offtopic, maar moest me even van het hart :o

In mijn geval heb ik hier zelf een vogel en die heeft echt geen last van andere vogels hoor. ;) En die schijt meer onze tuin onder dan andere vogels. :D En buiten dat zijn wilde vogels geen huisdieren, dat scheelt ook al een hoop.
Nee, in mijn geval zijn het echt alleen de katten - die zouden de enige mogelijke vijand zijn hier.

@ TS: als je katten binnen gewend zijn zou ik ze niet naar buiten doen. En niet alleen per se voor de buren, maar als ze binnen lekker kunnen spelen... dat is altijd veiliger dan ze opeens op straat gooien, daar komen ze zo makkelijk onder een auto of weetikveel wat. Los van de mensen die jouw kat gaan voeren, dat hoor je ook veel, daar zou ik dus echt niet blij mee zijn.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:46

Chiqa schreef:
Fiffill schreef:
Kijk dat bedoel ik dus. Ik moet mijn dieren in mijn eigen tuin gaan beschermen omdat die beesten van 'n ander ze anders opeten. :?

Verbaas mij dat jij dit niet de normaalste zaak van de wereld vind? Je hoort je dieren toch ten aller tijde te beschermen tegen de buiten wereld? ;)
zo simpel is het.

Je hoort je dieren inderdaad te beschermen tegen de buitenwereld!

Er zijn veel te veel katten die op jonge leeftijd dood langs de weg liggen omdat ze aangereden zijn.
Er worden nog steeds katten vergiftigd of beschoten met hagel door kattenhaters.
Wat te denken van kattenaids die ze op kunnen lopen door verwilderde katten.

Kortom als de kat zelf er niet om vraagt om naar buiten te gaan is het veel verstandiger om ze binnen te houden.

Bovendien kan ik mij heel goed indenken dat andere mensen het niet prettig vinden om kattenstront tegen te komen bij het werken in de tuin. Of hun raam niet meer open kunnen zetten omdat anders de buurkat ongevraagd binnen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:47

Abeltje77 schreef:
Toen ik mijn twee katten kreeg woonde ik in een appartement boven een winkel, in het centrum, in een winkelstraat. Dat ging prima, door alle aansluitende (platte) daken konden poezen genoeg avontuur doen. En ze hadden zo hun eigen manier om naar beneden te komen. Dus dat ging prima op 1 hoog. Ligt ook aan de situatie. Heb ook wel eens een flat met balkon gezien, en die hadden van het balkon een 'poezentrap' naar beneden gemaakt. Niet meer dan een lange plank met dwarslatjes erop. Konden poezen mooi via balkon naar buiten.

Mijn zusje woont op een hoog en had twee katten, die leefden ook lekker buiten en wandelden oevr de daken, ze konden niet naar beneden want daar was een trap met een dichte deur.
Wonderlijk zoals katten zich aan kunnen passen aan hun omgeving.

En TS lopen ze al lekker buiten, of ben je al met een plan bezig?
Gaat niets op tegen een heerlijk snorrende kat die lekker buiten heeft kunnen ravotten.

Edit; zie dat er nog een reactie is geplaatst ;
Lindsey ik woon hier al weer meer dan 15 jaar in de wijk met een drukke autweg voor huis.
Nog nooit een kat aangereden, en ze zijn hier toch al aardig bejaard inmiddels, tussen het jonge grut door.
Je kan ook overdrijven die risico's zijn te verwaarlozen en lang niet zo extreem als jij nu neerpent,
nee dat houd hier geen kat binnen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:48

Sleeper schreef:
Regelmatig liggen er briefjes in de bus dat er weer katten vermist worden. Een huisdier is jouw huisdier en niet die van een ander.

Sja inderdaad... dan nog durven te piepen dat poeslief wordt vermist... eigen schuld.

Chiqa schreef:
Fiffill schreef:
Kijk dat bedoel ik dus. Ik moet mijn dieren in mijn eigen tuin gaan beschermen omdat die beesten van 'n ander ze anders opeten. :?

Verbaas mij dat jij dit niet de normaalste zaak van de wereld vind? Je hoort je dieren toch ten aller tijde te beschermen tegen de buiten wereld? ;)
zo simpel is het.

Zo simpel is het inderdaad, in de grote wereld schuilen teveel gevaren :)

@TS: wellicht het balkon afzetten?
Ik heb op een bovenwoning mijn katten altijd op het balkon gehouden (woonde op de eerste verdieping, liepen over de balkons van de buren, die hadden daar geen problemen mee, verder gingen ze niet). Toen ik op 8 hoog woonde hadden ze gewoon pech en bleven ze binnen. Nu wonen we in een eengezinswoning en zijn bezig met het afzetten van de tuin, kunnen ze lekker buiten spelen zonder dat ik een gewonde/dode/vermiste kat heb en kan mijn buurmeisje met haar extreme allergie ook lekker in haar eigen tuin spelen :)

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 13:52

Ik zit nog steeds in dubio, zie ook net dat mijn laatste reactie niet is doorgekomen...

Het punt is zo: ik woon in een huis met 3 anderen en die anderen willen juist dat ze naar buiten gaan. Nu zijn het echt mijn katjes en hou ik ze liever veilig binnen, we hebben een erg grote woonkamer waar ze zich tot nog toe erg goed lijken te vermaken. Zelf heb ik dan ook het idee om het balkon af te zetten zodat ze daar wel op kunnen voor de frisse lucht maar verder niemand tot last zijn. Maar ja... nu de rest nog overtuigen.

Ik ben zelf in een dorpje opgegroeid waar de katten altijd lekker onbezorgd buiten kunnen spelen maar zelfs daar is een van onze oudjes vorig jaar tot 2 keer toe aangevallen door een persoon. Dus helemaal hier in een dichtbevolkte stads wijk vind ik het wat spannend.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:57

Ik woon in een rijtjeswoning met een grote tuin.

Ik heb mijn katten een half jaar binnen gehouden en dan de deur opengezet en ze liepen zelf naar buiten en stonden binnen een minuut ook weer binnen :+

Nu na een tweetal maanden loopt de een tot het eind van de tuin. Durft een keer de schutting over te gaan, maar is meestal héél snel weer terug (zijn vrij veel honden in de buurt) en de andere kat is een drempelkat. Ze vindt het leuk om op de drempel de tuin in te kijken, maar das al :+

Ik vind het prima zo :)
Van mij moeten ze niet naar buiten, mogen het wel, maar willen het niet echt :n

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:02

Wij wonen in een appartement boven een winkel en hebben twee katten. De eerste 5 maanden hebben we ze binnen gehouden, daarna zijn ze geholpen, en hebben we kattenluikjes laten plaatsen zodat ze naar binnen en buiten konden wanneer ze willen. We hebben gewacht tot ze goed door het kattenluikje konden en ze daarna naar buiten laten gaan. In het begin moesten ze 's nachts binnen blijven, maar toen ze om half 5 elke ochtend aan het kattenluikje zaten te krabben mochten ze toch maar wel naar buiten :+

Ik vond het ook erg lastig, zeker met alle negatieve reacties op bokt heb ik erg getwijfeld. Toch ben ik heel blij dat onze katten gewoon naar buiten zijn gegaan. Natuurlijk waren ze leuk en 'vrolijk' toen ze binnen moesten blijven, en zag je er niks aan. Maar wij hebben twee veel leukere katten gekregen sinds ze naar buiten kunnen, dus voor ons zeker de juiste keuze. :j We vragen regelmatig even aan de buren of ze last van de katten hebben, en ze vinden het alleen maar leuk.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 08:50

Nou in overleg met de huisgenoten besloten om eerst maar het balkon af te sluiten en ze daar op te laten. Dan kunnen we het vanaf daar altijd nog bekijken. Zal even met de buren overleggen zodat ze straks niet ineens raar opkijken van het gaas.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:13

Fijn dat besloten is om de katten bij huis te houden.

Als ik alleen al de berichten op Bokt lees over overreden katten, vermiste katten, katten die gewond terug naar huis komen, je zou het niet mee willen maken! En dan heb ik het niet eens over de huisdieren van anderen die opgesloten moeten worden omdat katten ze roven; vissen, voliérevogels, konijntjes, cavia's. Diertjes die de schrik van hun leven krijgen als zo'n kat achter ze aan gaat. Of katten die in andermans huis sproeien en de boel onveilig maken door krabben en vernielen of eten van het aanrecht roven.
Laat ze fijn op je balkon, en als je ooit verhuisd, dan maak (een gedeelte) van je tuin zodanig af dat je katten op jouw eigen terrein blijven. Zo hou je (de dieren in) jouw buurt én je katten veilig en tevreden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:30

Ook ik zou ze binnenhouden of op een afgesloten terrein. er ligtop de bouwplaats naast ons ook weer een dode kat, met ons konijn, die was ontsnapt. konijn was aanegvreten, kat niet. waarschijnlijk hadden ze lst van ratten. want toen zij weggingen hadden wij ze opeens. puur pechdus, maar rattengif wordt nog altijd veel gebruikt.