Buren "last" van mijn fretten.. wat kunnen ze doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:15

Even reactie op je foto, schattig :) Maar dat zijn alle dieren op foto´s en ik kan me veel dieren voorstellen die ik ook liever niet bij de buurman in de tuin zou willen zien ;)

Je had vooraf even kunnen overleggen, toelichten betreft de castratie en je plannen om het hok weer te verplaatsen. De buurvrouw ziet het hok nu weer verplaatst en eerste reactie is gelijk ´O help!´ Dat kun je haar niet echt kwalijk nemen. Dat hok met drie beestjes weer precies terug gezet op de plek waar ze er eerder overlast van heeft gehad is niet echt aantrekkelijk.

Spreek om te beginnen eens af om bij haar buiten een bakje koffie te doen. Kun je gelijk zelf horen, ruiken & ervaren zoals zij dat doet. Is ook beter voor de verstandhouding om het eerst gewoon bespreekbaar te maken ;)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:17

Eightlegged schreef:
:j Fretten zijn prima binnen te houden. Ik heb er echter voor gekozen om ze buiten neer te zetten omdat ik een klein huis heb, maar een flinke tuin. En gezien ik ze graag een beetje de ruimte geef was dit een mooie oplossing.

Maar als je zo`n grote tuin hebt...is er dan geen ander plekje waar je ze neer kan zetten.?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:19

Sommige mensen zijn bang dat het overlast kan veroorzaken en gaan daarom op voorhand al zeuren. Ik zou op je strepen gaan staan en zo meteen al duidelijk maken dat je hier niet in meega.

Scooby, ts heeft ze liever daar i.v.m. de schaduw.

Anoniem

Re: Buren "last" van mijn fretten.. wat kunnen ze doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:22

Ik weet niet of jullie een wijkagent hebben? Anders zou ik die eens vragen om langs te komen :j
Van te voren tegen de buurvrouw zeggen, zodat het voor haar ook duidelijk is dat je actie onderneemt en haar klacht serieus neemt. Desnoods vraag je haar erbij als de agent komt kijken.

Mocht het echt niet anders kunnen dan zou je misschien een afdakje oid kunnen maken zodat je fretten ergens anders in je tuin toch in de schaduw zitten.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:24

Bramasole:
Gefelicivlaflipt met je verjaardag. Sommige mensen beginnen al te muiten bij de gedachte aan die "gevaarlijk roofdieren".

Dus TS nogmaals nodig een agent op voorhand al uit en leg hem/haar de situatie uit. Dan worden klachten van je buuv over stank en lawaai al gelijk aan de kant gelegd.

Fretten zet je sowieso niet in de zon. Dit omdat het dan snel te heet wordt. Bij 28C leggen ze het loodje. Dus schaduw en koeling hebben ze gewoon hard nodig.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:27

Dat weet ik ja ,maar dat stukje naast haar buurvrouw is dat echt het enige stukje met schaduw?

Als je aan dieren gewend bent ruik je ze zelf vaak niet meer.
Maar voor andere mensen kan het wel erg storend zijn.
Probeer dus samen met je buurvrouw een oplossing te bedenken.
Je hebt er toch niks aan als dit uit de hand loopt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:29

Citaat:
Misschien kun je ze een weekje ergens anders onderbrengen. Hok schoonmaken en dan na een paar dagen vragen of de buurvrouw ze nog ruikt... Ruikt ze ze nog, dan is het duidelijke aanstelleritis...

Dan zit het vast in het hout :')

Een weekje te logeren brengen bij iemand (mag wel bij mij hoor, maar dan krijg je ze waarschijnlijk nooit meer terug haha). En dit niet zeggen tegen de buuf, en als ze dan zuurt over herrie en stank, dan zit ze gewoon te miepen.
Zo wel een bak zijn als ze dan nog loopt te zeuren.
Zou dan eerst het hok weer even ergens anders neer zetten, en dan na een paar dagen terug plaatsen zonder de mooie fretjes en kijken wat er dan gebeurd haha.

Vind ik nog niet eens zo'n heel gek idee!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:33

Ik heb niet alles gelzen, maar kun je ze niet verplaatsen en dan zo met een struik of grote plant zorgen dat bijvoorbeeld gedurende de dag meer als de helft van het hok in de schaduw zit. Verder zal het wel aanstelleritus zijn, dat ze het gewoon vieze beesten vind.
Inderdaad is het plan om ze ergens uit logeren te doen en het hok goed schoonmaken en dan kijken of de buren nog last hebben. Wij deden altijd het buitengedeelte waar wij tegens hadden schoonspuiten met water en citroen(die fretjes waren af en toe te lui om naar de poepbak te lopen), dan ruikt het misschien wat frisser als je hier al last van hebt.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:49

rainbow8 schreef:
Bramasole:
Gefelicivlaflipt met je verjaardag.

:D Dank je!

Rennie89

Re: Buren "last" van mijn fretten.. wat kunnen ze doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:50

Wat een lastige situatie! Misschien handig idd om de fretten voor een week te verkassen en konijnen ipv te zetten :P die stinken veeeeeel minder en ik ga er vanuit dat dat het voronaamste probleem is, ze maken iig nog wel geluid dus de buurvrouw weet dat er ' iets ' zit... als ze dan nog wel zeurt over de stank weet je genoeg :P

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 13:19

Bedankt voor alle reacties! :)

DyMarvel schreef:
Ik heb zelf 2 fretten en staan ook tegen de schutting aan. Beide gecastreerd. En je ruikt ze niet! Ik voer netjes totally ferret (dit voer reduceert de stank van ontlasting) en verschoon netjes de kattenbak.

Maar herrie? waarmee maken jou fretjes herrie? Die van mij war dancen soms, en hebben wat klauter voorwerpen en buizen, maar die hoor je niet.

Ik heb eerder TF gevoerd, tegenwoordig is dat Orijen en daar ruiken ze nog minder van. Aan het voer zal het niet liggen. Om ook te reageren op een andere post - ze zijn 100% zindelijk dus schrobben is al niet nodig. De kattenbakvulling die ik gebruik neemt ook een hoop geur weg, je ruikt er echt helemaal niks van :n

De herrie die ze bedoelt denk ik is inderdaad het wardancen (houten bodem in het hok, plof plof..) en ze willen nog wel eens aan het gaas gaan hangen. De bakken worden op hun plek gehouden met wat bakstenen, maar daar willen ze ook nog wel eens tegenaan drukken en dat maakt wel geluid. Ze slapen het gros van de dag, zoals alle fretten eigenlijk...
Wat mij betreft valt het reuze mee, en het is ook niet zo dat ze hiernaast doodstil zijn :D Een beetje tolerantie lijkt me hier op z'n plaats. Ik heb de vorige zomer steeds met een koptelefoon in de tuin mogen zitten omdat zij het nodig vinden om de hele dag piratenherrie te luisteren op een radio die buiten staat. Vervelend, maar daar loop ik ook niet over te mekkeren :(:)

Bienotje schreef:
Spreek om te beginnen eens af om bij haar buiten een bakje koffie te doen. Kun je gelijk zelf horen, ruiken & ervaren zoals zij dat doet. Is ook beter voor de verstandhouding om het eerst gewoon bespreekbaar te maken ;)

Geen woest aantrekkelijke optie :D Ik snap wat je bedoelt en dat zou ik op zich ook best willen doen maar ik denk niet dat ik er wat mee opschiet. Bovendien zal in dat geval ook opgaan dat "ik aan de lucht gewend ben" en het dus toch niet zal ruiken. We hebben er in het verleden wel eens wat gedronken en met de buurman is de verstandhouding ook eigenlijk prima, maar de buuv is zo'n vreselijk onsympathiek mens :o

Ik vind het idee van de fretten ergens tijdelijk onderbrengen wel een leuke eigenlijk :D Ik laat het voorlopig even zo (ze zitten op het moment ook eigenlijk nog weinig buiten, alleen om te roken *lekker*) maar die ga ik zeker onthouden :j Een weekje in de reservekooi boven kan best.

Een wijkagent is hier geloof ik niet, maar ik kan in ieder geval het bureau eens bellen wat we hier mee aan moeten :)

Een andere schaduwplek is er echt niet, dan was de oplossing van dit probleem simpel ;)