Het houden van een aquarium.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:39

sandorra schreef:
Wat leuk dit ik denk er juist over eenaquarium aan te schaffen, wat is een leuk beginnersaquarium om mee te beginne.

Ben marktplaats al aan het nakijken voor leuke 2e hands is dat aan te raden of is nieuw beter?

Ik heb mijn aqua (Juwel, 80cm) ook via Marktplaats gekocht.
Is een prima aquarium.
Helaas heb ik er in huis geen ruimte meer voor en moet hij weg.

Goede info trouwens Vjestagirl +:)+

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:41

Iemand enig idee waar ik info kan vinden over algenplagen.

Word er niet goed van, ben wel alleen een beetje bang dat mn aquarium op een te lichte plaats staat. Als dat zo is dan is er geen andere optie dan dat ie eruit moet want ik heb geen andere plek |(

Dus als iemand het wondermiddel heeft, of een goede site met info dan hoor ik het graag :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:24

Anoli schreef:
Iemand enig idee waar ik info kan vinden over algenplagen.

Word er niet goed van, ben wel alleen een beetje bang dat mn aquarium op een te lichte plaats staat. Als dat zo is dan is er geen andere optie dan dat ie eruit moet want ik heb geen andere plek |(

Dus als iemand het wondermiddel heeft, of een goede site met info dan hoor ik het graag :D

hoelang staan je lampen aan?? zijn dit speciale aquariumlampen??
hoevaak ververs je het water? hoe vaak maak je je pomp schoon??

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:37

lamp: 10 uur, Lampen zijn speciaal voor aquarium, water verversing meestal 1x per 3/4 weken, pomp maak ik elke 4 weken schoon ongeveer dan... Schrijf het niet op dus soms 4 weken en soms 5 weken... (dat houdt in bovenste laagje filterwatten eruit en nieuwe er weer in, de grotere filtersponzen doe ik lang niet zo vaak omdat ik begreep dat daar juist veel goede organismen in gaan zitten) weet het is niet echt netjes maar ja...
Heb al zoveel geprobeerd dat ik er gewoon een beetje de balen van heb, en eigenlijk het liefste dat aqua eruit gooi, maar dat is me ook weer de eer te na. Als anderen een mooi aqua kunnen krijgen dan moet ik dat ook kunnen...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:54

ondanks dat het speciale lampen zijn, kunnen ze toch voor algen zorgen. ligt aan bijv. de kleur van het licht, soort lamp maar ook hou oud de lamp is. Doe je ook wel eens watertesten?? en dan gaat het voornamelijk om fosfaat en nitraat. als daar het evenwicht uit is heb je sneller kans op algen. ik heb ook op het punt gestaan om de hele bende van het balkon te flikkeren. continu algen. planten gingen er ook steeds kapot van. totdat ik iets tegen kwam op internet over fosfaat en nitraat. als je hier een goed evenwicht in krijgt dan heb je nauwelijks tot geen algen. heb ook een tijd fosfaat en nitraat aan m'n aquarium toegevoegd om het evenwicht goed te krijgen. en het werkte inderdaad.

Anoli

Re: Het houden van een aquarium.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:11

Lamp heb ik er sinds januari inhangen, watertestjes die je thuis kunnen doen wijzen allemaal normaal waardes aan...

Ben ook al aan het lezen op andere sites en kom idd wel wat dingen tegen waarvan ik denk "aha" dus van het weekend maar eens wat proberen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:17

maar volgens de testjes mag er dus "officieel" geen fosfaat in het water zitten en dat moet er nu juist wel in zitten ;) een bepaalde hoeveelheid nitraat en combinatie met een bepaalde hoeveelheid nitraat. ik had m'n fosfaat altijd 0, zoals het zou moeten horen en veel algen. nu spuit ik er juist fosfaat in en geen algen.

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:06

Ik weet dat dit topic al een tijd niet meer gebruikt word, maar ik moet toch echt iets vragen!
Ik wil mijn aquarium opnieuw inrichten (als in nieuw grind, planten en het hout verplaatsen). En in dit topic staat dus dat je 3 weken moet wachten voordat de vissen erin kunnen, zodat het water goed op pijl is. Maar als ik het water nou overgiet wat ik er nu in heb zitten, en het dus zegmaar hergebruik.. Kunnen ze er dan wel gelijk weer in?

Heel handig topic btw!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 00:10

xRobin919 schreef:
Ik weet dat dit topic al een tijd niet meer gebruikt word, maar ik moet toch echt iets vragen!
Ik wil mijn aquarium opnieuw inrichten (als in nieuw grind, planten en het hout verplaatsen). En in dit topic staat dus dat je 3 weken moet wachten voordat de vissen erin kunnen, zodat het water goed op pijl is. Maar als ik het water nou overgiet wat ik er nu in heb zitten, en het dus zegmaar hergebruik.. Kunnen ze er dan wel gelijk weer in?

Heel handig topic btw!

Helemaal 'gelijk' zou ik niet doen. Als je het grint en de planten goed hebt uitgespoeld dan zou het met een dag weer helemaal helder moeten zijn. Als je dan ook nog hetzelfde filter blijft gebruiken (en dit niet schoonmaakt!) dan denk ik dat je ze er met een dag weer in kunt stoppen.

Wat ik zelf gedaan heb toen ik mijn aquarium verhuisde is een grote speciekuip halen bij een bouwmarkt (ik geloof dat dat €10,- kost), en ze daar een nachtje in zetten met een grote plant, een klein stukje hout en de verwarming.

_Tara_

Re: Het houden van een aquarium.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:46

Zelf heb ik, toen ik grind ging vervangen, de vissen, planten, verwarming, water en het filter in 1 bak gedaan en de rest van het water in een andere bak gedaan. Zoveel als nodig was voor al het water. Toen heb ik 't grind vervangen, het water uit de ene bak al in 't aquarium gedaan. Even gewacht tot 't water wat helderder werd en toen de inhoud van de andere bak er ook bij gedaan.
Maar de manier van Vjestagirl is natuurlijk ook goed! Dan geef je het wat meer tijd om helder te worden. Wat het allerbelangrijkste is, is om het filter draaiende te houden. Daar zit een groot deel van de belangrijke bacteriën in.